Yamaha 450 ja käännetty sylinterin kansi

Kertokaas mitä etua tuolla kannen kääntämisellä on käytännössä saavutettu? Vai onko markkinamiehet tehneet loistavan myyntikikan?

Foorumit

Mää voin kertoa.Takaiskari käy kuumempana kun pakopiippu lämmittää sitä.Ja tiällä kun ajetaan jiärattoo niin se on parempi.Kun tekee huoltoa(vaihtaa putsarin)tai remonttia niin saa suuren huomion kun pitää purkaa enemmän(ja kiroilla)

Tuota kun miettii niin koko homma on täyttä fuulaa! Testissä kerrotaan että Yamaha perustelee ratkaisua: \"Saavutetaan ilman parempi sisäänottoteho\" WTF? \"Samalla polttoaineen syöttö on suorempi ja sylinteri täyttyy polttoaineseoksella tehokkaammin\" Eli nyt tehoa on niin että ranteet venyy? Tehosta noissa 450 rosseissa onkin ollut pulaa?
Ja ensin kehutaan että pakari saadaan vedettyä suoraan taaksepäin. Kuitenkin tuossa on ollut pakko tehdä käärmeenpesä tuota takaiskaria lämmittämään...
No, ymmärrän markkinointimiehiä. Onhan se oma tuote pakko saada erottumaan kilpailijoista.

Minä luulen että tämä \"markkinointi kikka\" on maksanut sen verran enempi jammun tehtaalle että siinä on takana muutakin
kun markkinamiesten fuulaata! Juttelin Vantaan SM kisoissa kuskin kanssa joka näillä vehkeillä ajaa niin paljon tuli perusteltuja juttuja kuinka paljon parempi tämä jammun uusi konsepti on. Esim käännetty moottori ei kuumene niin paljon kuin vanhamalli. Kyselin myös tuosta takaiskarista että lämpeneekö enemmän niin kuulema mitään eroa vanhaa ei ole ollut havaittavissa.

http://www.offroadpro.net/videos/view/49

Tuonkun kahtoo niin sitten saa päättää kuumeneeko se iskari vai eikö se iskari kuumene.

Kaikilla valmistajilla on aina tuo uusi malli parempi kuin vanha. Muutenhan ollaan menty metsään ja pahasti. Uuteen vuosimalliin on tehty aina pientä tai jopa suurempaa parannusta jousituksen ja moottorin säätöihin. Tottahan uusi pyörä on jo näilläkin paljon parempi kuin se paljon ajettu vanha käytetty pyörä? Edelleen kaipaan faktoja esiin joilla voi perustella että käännetty kansi tuo etua verrattuna perinteiseen rakenteeseen.

Ratkaisun paremmuuteen tai huonouteen sen enemmän takertumatta, keksintöhän ei ole ihan uusi.

Tietokilpailukysymys, eurooppalainen pienvalmistaja esitteli juurikin -10 YZF 450:stä vastaavan moottoriratkaisun nelarissaan vuosituhannen alkupuolella jossain messuilla, muistan näkemäni kuvat hyvin. Mutta mikä merkki?

VERTEMATI. Tutkittuani patentti sivustoja myös Kawasaki on patentoinut vastaavanlaisen käännetyn kannen mx pyöräänsä. Taitaapi olla suuntaus tämä.

Läheltä piti, mutta haettu paja, vaikka samasta maasta onkin, ja käsittääkseni Vertematin \"perillinen\" oli silloin eri niminen pulju, ainakin pyörien merkiltään.

Husaberg oisko? Tuleekohan näistä crosseista vielä 2-pyttysiä v-koneita kun pyttyä tungetaan jo nyt tuohon asentoon valmiiksi? vois olla vähäpäästöisiä ja hiljaisia.

... Eli Aprilia on edelläkävijä?? Niillähän on ollut melkko kauan V2-kone RXV - ja SXV 450 ja 550 malleissaan.
Olis kyllä mielenkiintosta käydä koittamassa tuollaista Apriliaa :P

Eiks Cannondalessa ollut myöskin imupuoli edessä? Jopas tossa menikin pari vuosikymmentä että ilman mitään maatajärisyttäviä kehitelmiä, nyt lyhyessä ajassa on tullut bmw,aprilia,husaberg, yamaha ja tietysti kmt:n mullistava linkullinen takajousitus

Cannondale oli kyllä semmonen insinöörityön tulos, että taisi pienin muutos olla \"väärinpäin\" oleva kansi :)

Itellä on kyllä vahva uskomus, että bisnes on bisnestä. Jotain on pitänyt keksiä maata mullistavaa, että saadaan bisnes luistamaan. Kansi nyt on kyllä omasta mielestä melkosama kumminpäin se on. Mutta sylinterin on niin eri asennossa, että kampisuhde on muuttunut. Tällä on varmasti vaikutusta ja kannen sijainti rungossa on antanut edun sitten imupuolen paremmalle suunnittelulle. Eli on saatu tehtyä imukanavasta ja ruiskurungosta pysty. \"normaalissa\" paikassa imukanavaa ei oikein tahdo saada mahtua tekemään pystyyn, kun muutenhan se imis kuskin kassit sisäänsä.
Pakoputki on kyllä hieno kiemura ja tuolla varikolla on näkynyt todella mielenkiintoisia (mahd.kyläseppien) rakennelmia pakoputkista, ei varmana ole minkään tunnetun merkin valmistamia (käykää katsomassa supermoton varikkoa ja sielä erästä yamahaa). Bisnes on bisnes sano nelaricrossin valmistaja myynnistä pois vetäessään 2tahtia.

Ihan henk.koht mielipide ja humalainen, että ei sen vakavempaa.

Kaho teknik, sano ryssä ko saranan näki. Mutta tässä yhteydessä ei kai tosiaan voi unohtaa italialaisten \"pikkupajojen luovaa hulluutta\". Olisko VOR ollut jotenkin tässäkin mukana. Mutta on se vaan kumma, jos iso japanilainen ja järjellä (eikä tunteella) toimiva yhtiö laskisi sutta ja sekundaa markkinoille.
Hyvät yöt :) Pappa