XVI Numibia Snow Enduro

Kirjoittaja: MIKA SEITSONENKiitos NRT:lle tähän mennessä mielestäni parhaasta talvikisasta! Reitti oli oikein mukava ja vettäkin oli löytynyt joen jäälle sekä peltouriin ihan riittävästi...

Piste iin päälle oli näin karjalaiset sukujuuret omaavalle "miesie-kieltä puhuvan" saunamajurin lämmittämä sauna ja vihta :)

Kirjoittaja: HANNU LEHTINENOnkos jollain tietoo kuka mahto olla kuvaamassa joen jäällä?
Olis hauska nähdä "tyylejä"...
-H

Kirjoittaja: PETTERI RUSINippuside asiaa on käsitelty jo suljettujen ovien takana ja siihen tullaan varmasti puuttumaaan ensivuonna.

Kirjoittaja: ARTSI VIRKKINiin, niistä huippunopeuksista vielä,kyllä te oikeessa olitte! Mäntässä oli EeKoolla tutka, jossa nopeuteni oli yli 70km/h ja GPS näytti 30km/h. Sitten tein kokeen vertaamalla GPS:n nopeutta auton nopeusmittariin ja huomasin suodatusta ja viivettä löytyvän. Auton jo pysähdyttyä, GPS näyttää nopeutta vielä viitisen sekuntia. Nopea kiihdytys ja jarrutus ei näy GPS:ssä. Kysäisin asiaa valmistajalta ja vastasivat siihen:

FRWD Replayerin laskenta-algoritmissa mittausdata on suhteellisen vahvasti suodatettu sen takia, että pystyttäisiin eliminoimaan heikosta GPS-signaalista johtuvat epätarkkuudet mahdollisimman tehokkaasti. Normaali, käsittelemätön, GPS-paikkatieto on sinällään erittäin kohinaista ja tämän vuoksi FRWD Replayeriin on toteutettu mahdollisimman optimaalinen laskenta-algoritmi.
Kysymäsi viive saattaa vaihdella olosuhteista riippuen, sillä FRWD:n nopeusfiltteri on adaptiivinen ja mukautuu näin myös suhteessa ympäristötekijöihin. Käyttäjän ei ole mahdollista muuttaa Replayerin suodatusta.

Eli unohdetaan noi GPS-huippunopeudet. Mittaillaan huippuja pyörän nopeumittarilla.

Kirjoittaja: UNTO KOLINyt on syytä ottaa Petterin itseään niskasta kiinni tämän nippuside asian kanssa! Terv: nrot, 21 & 138

Kirjoittaja: JAN TURUNENKäytin tossa paria ohjelmaa.

Ruudunkaappaus -ohjelma:
SnagIt 8 -ohjelma on monipuolisimpia kuvankaappaus -ohjelmia mitä oon löytänyt. Siinä on yks Video Capture Profile: Narrate a Region Recording, "lassotus" voit piirtää ruudulle alueen, mistä SnagIt kaappaa alueen suoraan mpegiksi. Eli laitoin FRWD -mittarit ko. kaappausalueeksi => mittarit mpeg fileeksi.

Videoeditointi -softa:
Käytän ihan kotikäyttöön Ulead VideoStudio 10 ja Pinnacle Studio Plus 10 softia.
Multiple Overlay Tracks/Picture-in-picture tool -toiminto, sillä saa videoita päällekkäin näkymään.

Sitten vaan perusvideo alimmaiseksi ja nää kaapatut mittari mpegit kellumaan toviksi siihen päälle tällä overlay -toiminnolla. Oikeessa ajossa sitten eli clipit pitäis vielä synkata.

Hauska räveltää noiden kanssa kunhan olis aikaa eli suomeksi sais vaan laiskuuttaan aikaseksi.

Kirjoittaja: ARTSI VIRKKIToihan on Jan hyvä idea, kokeillaan kun me saadaan matskua.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMiten teit upotukset Jan?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMarko, ainakin Riksussa oli kahdella pätkällä neljästä pellot roudassa ja pohja kova häntäpäällekin, vaikka sohjoa ja vettä päällä saattoi paikoitellen olla 10cm.

Tuota nopeutta en epäile hetkeäkään, kulkeehan iso enskakotari vakioväleinkin jotain 140-150 tiellä. Oma vingutin kulkee huiput 115 ja keväällä ensimmäisillä kesärengaskeleillä poliisi otti pellolla tutkaan 86. Tulivat siihen pellon reunaan, menin jutulle ja pyysin kalibroimaan mun nopeusmittarin, ei sen kummempaa.

Kirjoittaja: JAN TURUNENNoita FRWD-laitteen nopeusviisareita saa kyllä ihan mukavasti johkin videopätkän päällekkin näkyviin "implanteiksi".

Eli kun jaksais väsää niin samaisessa videossa vois olla kypäräkameraa, nopeusmittarit ja sykkeet näkyvis. No jooh, tää menee vähän nörtteilyksi ;)

Mutta eiköhän tässä kevät huumassa saa tehtyä jonkun muutaman minuutin demon, jossa olis ajovideota ja em. dataa mukana kartalla liikkuvine reittipisteineen.

Ihan vaan testiksi tehty eri paloista, arvot ei todellisia ko. videossa (6mb).
http://www.janturunen.fi/videot/frwd_test.mpg

Kirjoittaja: Marko LaineNiin, ja niitä kuvia löytyy jokunen osoitteesta http://www.mantsmk.net/images.asp?cat=98

Kirjoittaja: Marko LaineJos joku sanoo ajaneensa enskassa talvisella pellolla nopeutta 122 km/h, niin melkein uskaltaisin epäillä mittalaitteen lukemaa. Jääradalla on tutkattu lukemia 140-160, joista isoin lukema on 2T 500cc ja pienin 2T piikkisen myötätuulessa. Tämä siis puhtaalla jäällä, suhteellisen keveillä jääratarenkailla ja vain joillakin radoilla.

Enskarenkaat syövät vauhtia aika lailla enemmän ja maasto vielä enemmän. Mahdollista kyllä jos on iso laite ja oikein pitkä suora, mutta silloin pohja saa olla kyllä kova. Niitä kuvia mitä NRT:n kisasta näin, ei reitti niin kovin kovapohjaiselta näyttänyt.

Yleensähän vauhti alkaa noissa yli sadan nopeuksissa olemaan aika vaikeasti arvioitavissa ja mittalaitteiden kalibrointi heittämään. GPS:n kohdalla olen autossakin huomannut pientä hitautta aina silloin tällöin, joskus se on varmuudella näyttänyt jopa todellista suurempaa lukemaa. Toki syy voi olla Navicoren softassakin, itse GPS-laite on kuitenkin Sirf III-mukainen eli varsin herkkä laite.

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläNo jos mittauspisteitä on sekunnin välein, ja niistä on derivoitava nopeus, niin kyllähän siinä hetkellisen nopeuden mittaustarkkuus kärsii jonkun verran. Sen tarkemmin en jaksa ottaa kynää käteen ja miettiä asiaa nyt.

Kirjoittaja: ARTSI VIRKKIGeepeeässäni tallensi tiedot sekunnin välein, mutta sanoko joku GPS:n jotenkin suodattavan, vaimentavan tai viivästävän nopeustietoa.
Olisko jollain tietoa.
Täytyy jatkossa verrata nopeutta KTM:n mittarin maximi nopeuteen.

Kirjoittaja: ARTSI VIRKKIUskon, että nopeuteni ovat oikeita. En tosiaankaan uskalla ajaa lujaa. Esim. Karppisen Reijo meni ysipätkällä, Niemisen pelloilla heilahtamalla ohi, arviolta 20-30 kh/h lujempaa.
Kiitos vinkistä, eli suorilla enemmän hanaa!
Jakka nää tallennukset yleistyvät saadaan hauskaa tietoa pätkien tapahtumista.

Kirjoittaja: Jarmo MaurialaItselläkin pisti silmään artsin alhainen kakkospätkän huippunopeus. Kyllä kakkospätkällä ladon jälkeisellä suoralla peltotieosuudella saa ajomies tuon 122 lasiin. Itsellä oli 90 ja se olikin sellaista huruttelua.

Kirjoittaja: JAN TURUNENNo joo kun pirkale ei itellä ollu minkäänlaista reittikarttaa / aikataulu -tietoa että missä kukin menee ja koska, niin olis voinu saada pätkää muualtakin kuvattua :/

Kirjoittaja: VILLE NIVALAHei.

Kiitoksia kovasti hyvästä kilpailusta.

Semmoista asiaa olen tässä illan mittaan pienessä mielessäni pyöritellyt ,AT:t mitä ainakin B:ssä jaettiin jonkun verran sekä niitä sitten ennen ja jälkeen tuloksien julkaisun poisteltiin.
Mulle jäi hämärän peittoon että miksi?Reitin pääsi läpi hitaampikin kaveri ajallaan.
Yhden AT päällikön kanssa juttelin asemalla,että nimenomaan oli ollut tarkoitus heittää väliin tiukempaa AT-väliä.

Jos joku pystyy asiaa valottamaan niin olen kiitollinen, jos ei, ei haittaa.

Rakentavin terveisin,Ville.

Kirjoittaja: ARTSI VIRKKITässä Numibian pätkätietoja:

EK1/6 (toinen kierros)
matka 9, 250 km
keskinopeus 23 km/h (24)
sykekeskiarvo 168 (161)
max nopeus 53 km/h (64)

EK2/7
5,1 km
26 km/h (24)
168 (157)
max. 58 km/h (58)

EK3/8
3,4 km
23 km/h 22 km/h
158 (154)
max. 50 km/h (47)

EK4/9
12,3 km
26 km/h (25)
160 (159)
64 km/h (67)

EK5/10
2,4 km
24 km/h (24)
161 (153)
max. 42 km/h

Kirjoittaja: JAN TURUNENOli pakko pakkaa rajusti tää video, mutta Win Media Playerilla 200%, näkyy vielä ok.
Ihan vaan Numibian hiekkamontun vieres suoralla kuvattu käsivaralta 30min (300mb) pätkä. Kovin on kosteet ajokelit kavereilla.

Tyrkyllä ko. osoitteessa pari päivää:
http://www.janturunen.fi/videot/numibiaenduro.mpg

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENvähän olis voinu olla mettäpätkää, mutta siitä huolimatta loistava video. Parempilaatusta videoo on aina kiva kattoo. Musat oli just mun makuun :)

Kirjoittaja: Nikkanen EeroTossahan sitä tuli seistyä. Videolle jäi tarttumatta toisen kierroksen B;n loppupään lippakarnevaalit (uinti) siihen lammikkoon, mutta saihan tosta jo esimakua.

Huomasitte kai suomalaisen enskakuskin reittimoraalin ? Ei ollu montaa pallomerkkiä, tai yleeensäkään merkkiä, mutta nätisti pysyttiin kuraisella uralla.

Ihmeen hyvin video näkyi, kun yleensä ne pätkii ja tökkii.

Tosta Virkin taltioinnista pisti silmiin noi huippunopeudet. Jonkun mittariin huippuarvoksi oli jäänyt 122 km / h pätkällä. Voisko tuo pitää paikkaansa ?

Kirjoittaja: JARI SAARINENKerrankin syrjitylle C- luokalle maastokoe kilometrejä mukavasti.
Monipuolinen reitti, kilpailukeskus hyvä ja katsastus niinkuin pitääkin. Hommat hallussa.
Peltojen merkkaus taaskin vähän lonkalta vedetty, pallomerkkejä oli joillakin pätkillä, mutta oikomiseen kyllä hyvät mahdollisuudet.
Parhaat talvikauden kisat!

Kirjoittaja: HANNU LEHTINENPari kuvaa mäestä http://www.kuvaajanne.fi/wb/pages/kuvagalleria.php?album=Moottoriurheil…

-H

Kirjoittaja: ARTSI VIRKKISporttiDataa Nummisista:
Matkaa kertyi 131 km vessassakäynnit mukaan lukien.
korkeuseroa 72m (pienin korkeus meren pinnasta 27m)
Jyrkin ylämäki 21 astetta (ykköspätkän mäki).
Jyrkin alamäki 14 astetta (kakkospätkän lopussa)
Kaloreita kului 1800 kcal
Ilmanpaine 998,94 mbar
Maksimi syke 176
Harjoitusvaikutus 4,6 (asteikolla 1-5)
Erittäin kehittävä
Harjoitus kehittää verenkierto- ja hengityselimistöä paljon, kun tämäntyyppisiä harjoittelukertoja on 1–2 kertaa viikossa muutamien (2–3) helpompien harjoittelukertojen lisäksi. Harjoittelua on hyvä tasapainottaa harjoittelemalla luokkien 1–2 teholla.

Hei, mä en oo mikään insinööri, toi kone vaan sylkee tota sporttidataa

Kirjoittaja: Riku SaksalaHienoa pätkää oli, mutta: Kilpailureitillä oli useita siltoja, jotka oli tehty pakkauslavoista ja muista ohuista laudanpätkistä. Joissakin paikoissa sillat olivat kokonaan hajonneet ja jossakin oli vielä joku lauta jäljellä. Ei ne sillat mitään haittaa, jos ne ovat ehjiä, tai niitä ei ole. Se ei vaan ole kaikille tasapuolista, että toinen voi ajaa siltaa pitkin ja toisen pitää ajaa montun pohjalta. Mutta reittihän elää koko ajan. Myöskään hieman pidempi maastosiirtymä ennen ekaa pätkää ei olisi haitaksi. Tämä on siis sitä kehittävää palautetta.
Muuten reitti oli siis todella hienoa ja tarpeeksi haastavaa, ainakin yhdellä kädellä ajettavaksi puolesta välistä eteenpäin ;).
Ja tosiaan, olihan ne nippusiteet aika out of fashion...

Kirjoittaja: ARTSI VIRKKIItsensäpaljastajan tiedot siis:
http://teamvirkki.1g.fi/www/tekniikka/FRWD-ajosuoritukset/Kisat
ja sieltä Numminen...fwd

Kirjoittaja: ARTSI VIRKKIKiitos myös KaMoKelaisten puolesta. Hienon vaihtelevat reitit, pikkasen meni vipuun siinä toisen lenkin AT- ajassa, mut niin taisi käydä muillekin.
Tallensin päivän tapahtumat GPSlle, joita voitte katsella omalla koneelanne.
GPSsältä näkyy nopeus, korkeus, mun sykkeet ja mäkien jyrkkyydet. Lämpötila on mun taskun lämpötila.
Kartan näet avaamalla Google Earthiin (ilmainen ohjelma netistä)
http://teamvirkki.1g.fi/www/tekniikka/FRWD-ajosuoritukset/Kisat/
ja sieltä Numminen .kml
Muut tiedot itsensäpaljastaja-Artsista näet
http://teamvirkki.1g.fi/www/tekniikka/FRWD-ajosuoritukset/Kisat/2007_03…
ja sieltä Numminen .fwd
lataamalla ilmaisen demo-ohjelman, joka löytyy sivuita
http://www.frwd.fi/fi/
ja sieltä Replayer Demo

Pätkin myöhemmin kymmenen EeKoota omiksi tidostoiksi.

Niille, joille tiedostot eivät aukea, raportoin tänne sporttidataa myöhemmin veteraanikilpakumppaneitteni pyynnöstä.

Kirjoittaja: PETTERI RUSIKiinnitetään huomiota ensi vuonna nippusiteisiin. Kiitos palautteesta.

Kirjoittaja: JARI SIVULAMun mielestä ne nippusiteet millä piti laittaa ponteri kiinni, oli ihan liian pieniä. Fiilikset meni...