vuoden turhake nro 1!!!!!

Kirjoittaja: JUHA KOIVUvoisin laittaa vuoden turhakkeeksi offroadpro lehden numero 2/2008!!!!!!!!
siis mikä helvetin idea toi mönkijä extra oikeen oli????ette sitten voineet laittaa enempää kuin 116 SIVUA tätä shittiä!!!!!ymmärrän kyllä että tämä on aika hiljaista aikaa mp rintamalla,mutta kyllä nyt jotain muuta täytyy pystyä tekemään??ennemmin lukisin juttua vaikka vilppulan moottorikerhon sarjaenduroista!!!!!!!!%&%tana.....

Kirjoittaja: JAANUS JÄRVENSIVUJa ihan samaa mieltä !!

Kirjoittaja: MARTIN SJÖHOLMAivan turha koko numero!

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINENsamaa mieltä kuin Juha!

vaikka Markus pääkirjoituksessaan sanoo lehdessä olevan kaksipyöräasiaa ja seuraavassa numerossa jopa reilusti, niin jään kyllä odottamaan sitä seuraavaa numeroa. eikä todellakaan salattu haave nelipyöräisen sarviin pääsemisestä herännyt henkiin. päinvastoin!

onhan ne mönkkärit kai jonkun mielestä kivoja ja erinomaista ilkivaltaa niillä nykyään harrastetaan, mutta vähän pienempinä annoksia lehdessä olisin niitä voinut lukeakin.

nyt masentuneena kun elämäni ensimmäinen talvienskakisa Ylöjärvellä jää flunssan vuoksi ajamatta ei OffRoadPro-lehti piristänyt lainkaan! :-(

missä ne maastomönkkärit oikein luvallisesti ajaa? tuskin mönkkärikuskit joka viikonloppu lähtee maksullisille & ohjatuille safareillekaan? asuuko ne kaikki jossain savon sydämessä jossa sitten taitaa olla rajattomat harrastusmahdollisuudet myös mönkkäreille? vai onko ne kaikki metsästäjiä, jotka hirven ruhoja metsästä laahaavat. tai sitten mönkkärin omistajilla se kotipiha on hehtaarin eikä lumityöt onnistu ilman sitä. niin ja omasta 1000ha metsästä tietenkin käydään kaatamassa puut mönkkärillä kun ei sinne motoa voi päästää jottei jää avohakkuusta jälkiä.

äh, buranaa poskeen ja petiin...

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILANo johan on suvaitsevaista jengiä... Kun noilla ATV-laitteilla kuitenkin kisataan crossia, motoa, jäätä, crosscountryä ja suunnistusta, joka lienee vähän niinkun Suo - mi enskaa, niin eikös nekin nyt ole osa offroad-sceneä?

Typeryksien aiheuttamat lieveilmiöt nyt sitten on luku sinällään, luvaton maastoajo ei varmaan riipu pyörien määrästä vaan enemmänkin ajajan kallon sisäisestä virtsapitoisuudesta. Ei mullekaan tulis mieleen mennä ilman lupaa maasturilla kenenkään pelloille tai metsiin ajeleen, vaikka siinäkin kyllä on neljä pyörää ja vielä kaupanpäälle viides varalla takaovessa...

Kirjoittaja: JARNO ANTTILAAika shitti numero oli! Lehti kuitenkin ilmestyy vain 8 kertaa vuodessa niin luulisi vähän juttua kerääntyvän maailmalta.

Kirjoittaja: HERRA VANHANENKyllähän mönkijät on tavallisen turhia laitteita ! Ikekin taannoin loukkasi itsensä ko. turhakkella. Mikäli ei pysy pystyssä kaksipyöräisellä, niin voi selkeesti ajella vain autolla tai siirtyä pilkkiongintan :)

Kirjoittaja: KARRI KUISMAsamaa mieltä, vai olikos toi joku ylimääräinen ATV numero vai ..?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOViimenen lehti olis kyllä voinu yhtä hyvin olla "Mönkijä-Pro", oli sen verran liikaa. Olishan sitä tosiaan voinut lukeakin, jos sitä olisi ollut edes kohtuudella.

Ja Totti, näkemystä avartavaa keskustelua mm. mönkkärimiesten yleisestä asenteesta ajolupiin löytyy vaikkapa mönkkärifoorumilta, vrt. jos keskustelut täällä olisi "missä voi ajaa, lailliset ja laittomat kiinnostaa". Pitkin kelkkareittejä, vaikka luvat on vain kun maa on jäässä ja lumipeite. Mistä vain ajettua uraa löytyy, niin sinne mukamas saa ajaa ellei ole kieltomerkkiä, eli jok ikinen sähkölinjan alus yms. pitäisi merkitä ajokiekltomerkillä vaikkei siitä henkilöautolla pääsekään. Toki siinäkin porukassa toisia ihan oikeesti kiinnostaa tyytyä siihen mikä on luvallista, mutta kyllä mopoporukalla tuntuu asenteet keskimäärin olevan paljon terveemmät.

Kirjoittaja: TEPPO KAUPPINENOishan sitä voinu vaik tehdä kunnon jutut Belgia-Viro akselin radoista ja kevään aikaistuksesta jossei muuta MP juttua saa aikaseksi.

Mönkijöiden extra saisi kyllä olla tosiaa extra, eikä nykyisen tilatun lehden korvike.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINENsuvaitaan suvaitaan, mutta tässä vois toteuttaa demokratiaa (=enemmistö sortaa vähemmistöä!) eli jos kun kuitenkin ymmärtääkseni enemmistö lukijoista harrastaa 2-pyörätouhua niin siinä samassa suhteessa tulisi lehden sisällönkin olla jaettu. tähän asti on ollut ihan sopivasti (muutama sivu per lehti) trialia ja maaratajuttuja, niin mielestäni noita mönkkäreitä tulis esitellä enintään saman verran. siis jos ihan oikeesti ei keksi mitään muuta juttua tai saa ostettua ja käännettyä joko DirtRiderista tai TWMX:stä juttuja kuten oli se RC:n pyörän esittelyjuttu. oli vielä ihan hyvin käännettykin.

itse en aja atv:llä eikä lapsetkaan siihen lupaa saa koska se on niin vaarallista touhua. krossiradalla kyllä käydään aina kun pystytään!

mitenköhän niissä Vilppulan sarjaenskoissa oikeen kävi?

Kirjoittaja: Markus StrömKiitoksia vaan kaikille palautteen antajille jo tässä vaiheessa. Ihan ensimmäisenä korjauksena tieto, että lehdestä 116 sivua ei ollut mönkijäjuttua. Kaksipyöräasiaa on ihan yhtälailla joukossa.

Se että meillä on mönkijäjuttua reilusti lehdessä, ei tarkoita sitä etteikö kaksipyöräpuolelta löytyisi juttuaiheita joista kirjoittaa. Kaksipyöräasiaa on tulossa jatkossa yhtä runsain mitoin kuin sitä on tähänkin asti ollut vuosikaudet.

Moni kaksipyöräkuski omistaa myös mönkijän. Mönkijöiden suosio on kasvanut jatkuvalla syötöllä, joten on mielestäni perusteltua että samoissa kisoissa kaksipyöräisten kanssa pyöriviä laitteitakin käsitellään - ainakin silloin tällöin. Yhtä lailla olemme kirjoittaneet sivuvaunuista - kolme pyörää niissäkin.

Lehti ilmestyy kahdeksan kertaa vuodessa ja tänä vuonna yhden numeron painopiste oli mönkijäpuolella. Loput seitsemän lehteä ovat tuttuun tapaan täynnä kaksipyöräasiaa, sekä sen lisäksi täältä nettipalvelusta löytyy kaksipyöräasiaa niillekin päiville kun lehti ei kolahda postiluukusta.

Ja ihan oikeasti kannattaisi ainakin hetki miettiä miltä tuntuisi käydä kokeilemassa mönkkärillä ajoa. Itse olen ollut tekemisissä koko elämäni kaikenlaisten offroad-laitteiden kanssa ja ajanut kaikenlaista - kahdella, kolmella ja neljällä pyörällä. Oikeasti crossimönkkärillä ajaminen on vähintään yhtä upea kokemus kuin sama asia kahdella pyörällä.

Tämä näin välikommenttina - keskustelu jatkukoot ja saadut palautteet keräämme tuttuun tapaan talteen. Lehteä kehitetään tulevaisuudessakin kaikkien lukijoiden toiveiden mukaisesti. Nämä mönkijäjuttu-toiveetkin ovat tulleet teiltä lukijoilta - siksi niitä nyt käsiteltiin.

Kevättä ja hyvää ajokesää kohti!

Markus Ström
OFFROADPro

Kirjoittaja: MARKO LAINEKiitos Markus tuosta paketista. Hyvä juttu. Vaikka olihan siellä toki paljon muutakin mielenkiintoista luettavaa jääradan historiasta jne.
Kannattaisi tässäkin ketjussa inisijöiden edes lukea se lehti läpi, vaikka ei kiinnostaisikaan nelipyöräiset. Voisi hieman avartaa näkemyksiä myös tuolta puolelta.

Ja niin, ensi lauantaina ja sunnuntaina mönkkäreitä voi käydä katsomassa jääradan SM-kisoissa, jossa on niin kaksi-, kolme- kuin nelipyöräiset mukana. Ja kisathan alkaa Petäjävedellä lauantaina klo 12 ja sunnuntaina Konnevedellä klo 12 myöskin.

Kirjoittaja: juha koskiKuukauden yksi odotetuimpia päiviä on offroadin ilmestyminen mutta nyt kyllä
pisti vit....n kun lehden luin jos tuollaista pas..a vielä ilmestyy postiluukusta
yksi tilaaja varmasti vähemmän. Edellinen numero olikin liian hyvää ollakseen
pysyvää oli Carmichaelin suizaa testissä sun muuta asia juttua...
Mutta nämä 4 pyörä vehkeet voi mun puolesta pysyä vaikka...hei hakekoot
palstatilaa kelkkalehdestä...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOK, vaikka luenkin miltei kaiken tekniikasta mitä nenän eteen tupsahtaa, niin enpähän jaksanut kiinnostua kuin toisesta mönkkärijutust, noin puoleen väliin asti.
Lehdessä oli n. puolet, eli n. 60 sivua, mönkkärijuttuja. Eli siis n. 1/16 koko vuodesta. Eipä ole mistään marginaalilajista niin paljoa juttuja vuoden mittaan ja mönkkäreitä on 2/3-pyöräoffilajien harrastajilla suhteessa varmasti vähemmän. Eikä voi kisojen perusteellakaan paljon muuta sanoa kun lähes kaikki Sipoon kisan ATV-kuskit oli kelkkailijoita, eikä nimiä ole 2-pyöräluokissa näkynyt. Kannattaa varmaan miettiä saako noilla mönkkärijutuilla niin monta kelkkahemmoa tilaajiksi kuin mopomiehiä menettää.

Ja Marko, sun kannattaa tilata kelkkalehti, niin saat haluamaasi luettavaa.
Minusta on hienoa, että näin pienen lukijakunnan vuoksikin kannattaa vielä lehtipisnestä pyörittää ja joku saa sen kannattamaan. Hienoa, että on tosiaan lehti, joka keskittyy näihin. Muut prätkälehdet eivät paljoa kurapyöräpuolelle tarjoa ja tilaaminen ei kiinnosta kun ei katupuolikaan. Nyt on sentään "oma lehti". Kun se vaan pysyisi sellaisena!

Kirjoittaja: ANTTI IIVONENJOO MÖNKKÄRIJUTUT ON IHAN TURHIA TÄSSÄ LEHDESSÄ.MÖNKIJÄ LEHTI ON NÄITÄ JUTTUJA VARTEN .TÄYTYY HARKITA TILAUKSEN PERUMISTA JOS STRÖM JATKAA NÄILLÄ JUTUILLA.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKITäytyy yhtyä edellisiin viesteihin, nimittäin näihin joiden mielestä ei ollut ehkä onnistunein veto tämä "mönkkäri-speciaali"...
Ei sinänsä etteikö noillakin laitteilla olisi sekä hyötykäyttöä että hupiarvoa, sitä ei voi kiistää, mutta kyllä tuo juttu mun mielestä oli ihan väärässä lehdessä. Jos vedotaan siihen että mönkkäreillä ajetaan samoissa kisoissa kuin "perinteisilläkin" peleillä, niin siihen on pakko sanoa että eivät nekään mielestäni crossikisoihin kuulu. Vai ajetaanko seuraavaksi sitten crossilähtöjen lisäksi vaikka nelivetomaasturilähtö ? Vai traktoreilla ? Kyllä niilläkin pääsee radan kiertämään :-)
Ongelma on siinä että näitä häksättimiä tulee koko ajan lisää ja sitä myötä genret lisääntyvät ja sitten niitä ruvetaan ymppäämään yhteen "vanhojen" juttujen kanssa. Ei hyvä pitemmän päälle, kohta on radoilla ja kisoissa sellainen ruuhka ettei sekaan mahdu. Kaikki muutkin lajit ovat aikanaan tehneet pioneerityönsä omin voimin, miksi tämän pitäisi olla poikkeus ?
Lehden tekeminen on varmasti toisinaan epäkiitollista puuhaa ja kehittyvässä maailmassa on tietysti yritettävä rimpuilla mukana jotenkin, se täytyy muistaa palautetta antaessa ja sen muotoa mietittäessä :-) Mutta toivottavasti tuo edellinen numero oli vain kokeilu joka haudataan saman tien. Menee muuten hyvä lehti aivan hakoteille...

Kirjoittaja: REIMA ALANKOTodella hienoa 115 sivua joista 55 sivua puutarhatraktoreista, sääliksi käy mainostajia joiden ilmoitukset ovat tämän 55 sivun pikakelaus osion sisällä.

Toivottavasti tulee joskus kaksipyörä extra että saa sen kahdeksan numeroa sitä mitä on tilannut.

Muutenkin taso laskenut lehdessä. Ostojutut joka esim. RC:n pyörän osalta ikävä kyllä lehden parasta antia( tosin nämä amerikan herkkulehdet saa nykykursseilla kotiin kannettuna puoleen hintaan offroadin hintaan verrattuna).
Vähän skarppausta: lisää kisaraporttia (myös kansallisista), vetomiesten kuulumisia maailmalta. Varsinkin näin talvella kaipaa Koivusen nasevaa huumoria, kelit kun ei suosi kuin nelivetovehkeitä piikkiketjuilla ja vinssillä varusteltuina.
Luonnollisesti nämä ovat siinä kolme senttiä syvän spoorin ympärillä tai valleja puhkomassa radalla :)

Kirjoittaja: TOM NORDMANMiksi jenkkilehdissä mönkkäreitä ei ikimaailmassa sotketa kurapyörälehtiin? Siksi koska näiden kahden lajin välillä on avoin sota jenkeissä

Kirjoittaja: REIJO HUHTALAmutta olihan siinä kuiten kotarin mönkkäri esittelyssä.
nerokkaimmat neropatit vois varmaan kertoa viiltävän syväluotauksen siitä minkä kopio se on.... tai jos ei syväluotausta, kertois taas sen jutun minkä kuuli kaverin serkun tietäneen ja kuulleen luotettavalta taholta.....

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAKaikille moottorikelkka-kommentoijille tiedoksi, että oikeesti ATV:t on kuitenkin kilpailumielessä sen verran uusi juttu, että se hakee vielä paikkaansa 2-pyöräisten ja kelekkojen välistä. Uskoisin ns. kentän äänestä jotain tietäväni, kun crossin lisäksi on tullut nyt jokunen talvi kierrettyä duunissa myös snowcrossin puolella.

Kyllä niitä ei-kelkkataustaisia ATV-kisaajiakin löytyy...

Ja pitää muistaa se, että monet asiat näissä kisatouhuissa on kiinni lajikulttuurin iästä ja laajuudesta. ATV:ssä onneksi on mukana paljon muissa lajeissa kisanneita, joten sinne toimivat systeemit voi syntyä nopeastikin, varsinkin kun harrastuspohjaa näyttäisi riittävän koko Suomen alueelta. Itsekin crossitaustalta myönnän joskus ihmetteleväni muiden ns. nuorempien/pienempien lajien touhuja, mutta eräänkin vanhan, mutta pienen lajin sisäpiiriläinen kerran totesi, että tosiasiahan se on, että ei kaikissa lajeissa voi asiat aina toimia niinkun crossissa, jota kuitenkin on ajettu ympäri maapallon vuosikymmeniä.

Kyllä lajeja maailmaan ja Suomeenkin mahtuu, Motoparkin CC-kisaan toukokuun ekana viikonloppuna on sorvailtu ATV-luokkaa mukaan, uskon että ainakin siellä ei oo mitään ongelmia sovittaa nelipyöräiset kaksipyöräisten kisaan mukaan.

Niin ja mitä siihen tulee, että jos neljällä pyörällä mennään maastoon, niin miksei sitten maastoautolla, itse en ainakaan osais mönkkärillä mennä mihinkään, ja toisaalta, onhan se paljon mukavampaa istua lämpimässä autossa... Kommentoi vahvasti keski-ikäistyvä joka tykkää joskus hakea kuntoa ja rajojen kokeilua pyörällä ja tilaisuuden sattuessa hupia maasturilla.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAYleensä meidät kuudenkympin ja kuoleman välillä hoippuvat ihmiset leimataan ahdasmielisiksi ja vanhan ajan kannattajiksi. Edellä taitaa kuitenkin olla aikalailla nuorempien kannanottoja. Nämä kannanottajat ovat ilmeisesti tätä "nettisukupolvea". Annan vanhan miehen neuvon: avatkaa tämä offrod-juttu googlesta offroad-hakusanalla, käykää siellä kaikki esille tulevat sivut läpi, ja ajatelkaa: Offroad on paljon muuta kuin nämä turhat kinastelut, se on elämäntapa. Tapa ajatella omilla aivoilla. Se nyt voi alkaa vaikka siitä, että onko vihreä pyörä parempi kuin punainen? Kun sitten järki päähän kasvaa päästään vähän pitemmälle, huomataan, että on paljon muutakin. Toivottavasti järki kasvaa??? Pappa? Markukselle jaksamista!!!

Kirjoittaja: MARKO LAINESirkku:
Ei mun tarvitse lukea MK-lehteä, koska saman kustantajan Mönkijä-lehti myös kannetaan kotiin.
Näyttää olevan kaksipyöräkuskeilla kova pelko siitä että ATV-porukat vie heidän ajopaikat ja sponsorit. No vielä sekin päivä Suomessa koittaa että tulee crossiratoja, joihin ei kapeilla kaksipyöräisillä ole mitään asiaa. Sehän on vain tasa-arvoa.
Toivottavasti suurin osa tämän ketjun kirjoittajista ei ole samaan aikaan tuolla liikenteessä, nehän voi vaikka ajaa suutuksissaan sillä autolla (siis nelipyöräinen kuljetusväline jolla mennään sinne crossiradoille) poloisen tieliikennemönkkärin päälle. Pois alta kaikki pahat mönkkärit...

Tällä hetkellä on varattu 66 ATV-numeroa, joista alle viisi on oikeasti kelkkakuskeja. Toki kelkkailijoiden määrä on lisääntymässä, mutta vielä toistaiseksi kuskit ovat kyllä ihan muualta tulleita.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOIhan omasta puolestani vain puhun. Olen kokeillut aikas monia offilajeja, myös Speedway-pyörää ja Offroadia (lajin nimi autoilla maastossa kikkailua), muutamaa kelkkaa ja mönkijääkin. En silti odota juttu offiautoista lehteen. Se touhu on yhtä kaukana näistä 2-pyöräsistä kuin mönkkärit ja kelkatkin, eri tavalla vain.

En näe pahana ottaa useampipyöräisiä mukaan kilpailuihin, en ymmärrä oikein syytä miksi nähdäkään. Mutta yhteistä lukijakuntaa on varmaan varsin niukasti, ainakaan maksavaa sellaista. Joku edellä sanoi, että mikäs siinä jos tulee mönkijäextra, jos se on extra, eikä pois näistä 8 numerosta. Jäädään odottelemaan sitä 9/2008 numeroa...

Seuraavaan numeroon oli luvassa CRF230, testi, koeajo vai mitä? Miksei samaan juttuun otettu mukaan kaikkia saman tasoisia Suomeen tuotavia kiinalaisiakin? Niitäkin sentään löytyy markkinoilta jo kolme ja hinta on puolet-kolmannes. Eikä varmaan olisi maksanut mitään saada maahantuojilta laitteet koeajoon/vertailuun. Niiden markkinoiden kasvun suuruuteen ei mönkkärit yllä ikinä. Vai mahdetaanko tässä jutussa kenties käsitellä myös HM:n versiot kyseisestä laitteesta? Tuoko juttuun lisäarvo vertailu rekisteröitävään CRF230 Easy Enduroon tai motoversioon? Vai onko kyseessä juttu vain tästä Hondasta vailla verrokksia, mistä bräntti on maksanut toimitukselle?

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENJaksa kyllä kaikki rutista pienistä asioista. Kannattas olla tyytyväinen että tällane lehti suomessa on olemassa.

Kirjoittaja: MIKA TALVISILTAEhkäpä offroad-porukan olisi aika "nähdä metsä puilta" eli kokonaisuus eikä vain jotain tiettyä lajia. Suomi on kovin pieni maa ja vaikka harrastajia onkin tullut paljon lisää viime vuosina, niin yhtenäinen kenttä saisi paljon enemmän aikaan. Nyt tarmo tuntuu hukkuvan keskinäiseen kinasteluun ja vääntämiseen. Eiköhän monen lajin harrastaminen ole enemmänkin rikkaus.

Aurinkoisin terveisin Miksu

http://rattlenestmc.suntuubi.com/ kilvanajoa kahdella, kolmella ja neljällä pyörällä...

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAMarko, tottakai ex-kelkkailijoiden lukumäärä ATV-puolella kasvaa, kun nykyään nopeesti veikaten 90% suomalaisista asuu yli 300 kilometrin päässä paikoista, jossa kelkkarata on käytössä enemmän kun 3 kk vuodessa. Aika luonnollista, eikö totta?

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKI"Näyttää olevan kaksipyöräkuskeilla kova pelko siitä että ATV-porukat vie heidän ajopaikat ja sponsorit. No vielä sekin päivä Suomessa koittaa että tulee crossiratoja, joihin ei kapeilla kaksipyöräisillä ole mitään asiaa. Sehän on vain tasa-arvoa."

Naulan kantaan ! Ottamatta kantaa sen enempää sponsoreihin (olen sellainen itselleni+ vaimon talouskassa) olen erittäin paljon sitä mieltä että omat radat mönkkäreille. Kisat on asia erikseen koska siellä on sitten radalla vain samanlaista kalustoa samaan aikaan, mutta pätkääkään ei vedä villiksi ajatus että kaatuessani radalla harjoituksissa, takaa tulee joku nelipyöräinen joka kahauttaa yli. Kaksipyöräisten väistelyssä on jo ihan riittävästi...
Esimerkki: Ahveniston moottoriradalla muutaman kerran katupyörällä ajamassa piipahtaneena, ei sielläkään aja autot ja pyörät radalla samaan aikaan, turvallisuussyistä.

nim.merk. "muutaman kerran päälle hypätty"

Kirjoittaja: juha koskiHieno veto vai peljätähän että 4 pyörä paskat vie meidän sponsorit
ihan vaan pitkälti menee näin harrastajien keskuudessa käydään
töissä ja itse maksetaan harrastuksemme! Joten jos joku 4 pyörä
kuski vie mun 5% alennuksen mitä saan ni antaa mennä
menee varmaan tarpeeseen. Ja olis ihan huippu juttu jos saataisiin
tännekkin ratoja missä vaan saa ajaa mönkkäreillä ni pysysiväthän
poissa 2 pyörien radoilta! Ja turha spekuloida yleinen mielipide
radoilla on just tämä voi mennä kesällä kyselemään mielipiteitä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKuule Marko, voisit jättää tän surffailun siksi aikaa kun hankit EDES YHDEN mönkkärireitin tänne Pirkanmalle, teille mönkkärimiehille, ettei tarvitse käydä möyrimässä enskaspooreja LUVATTA, ajella taimikoita ja Lempäälä-Pirkkala-välillä kaasulijan huoltotietä LUVATTA. Muussa tapauksessa katson (kuten moni muukin) kannanottosi pelkäksi asiattomaksi suunsoitoksi, sillä en tiedä toistaiseksi ainuttakaan rossirataa, mönkkäripolkua tms. minkä mönkkärikuskit olisivat rakentaneet, hankkineet luvat ja tehneet harjoituspaikan itselleen. Tulevaisuuden visiosi perustunee yksinomaan uskomukseesi, että JOKU MUU TEKEE JOTAIN.

Kirjoittaja: REIMA ALANKOAlkaa metsä olla puilta nurin ;)

kinastelu on hauskaa ja varsinkin kun kaikki jo offroadpro keskustelujen legendatkin ovat mukana keskustelussa vahvoin mielipitein. Pointti taisi kuitenkin olla alussa että tuossa lehden nimen alla on lajit ja siinä ei ole puutarha eikä maansiirto eikä lumityölajeja mainittuna. Vaikka ollaan kuinka ahdas/avaramielisiä tässä

Kirjoittaja: JORMA FORSTENMorjens markus ström! On hyvä,lehden ja harrastajien kannalta,et saadaan palautetta,niin voitte jatkossakin tehdä lehdestänne suositumman.Ymmärrän kyllä offroadpron olevan tarkoitettu "marginaaliryhmälle"ja rahat on "aina piukassa",mutta kyllä tämä mönkkärikritiikki on aivan aiheesta.Olisitte tehnyt vaikka liitteen mönkkäreistä,niin olisitte kuitenkin saaneet mainosrahat kotiin.Nyt jää sellainen tunne,et rahastatte "molempiin suuntiin".Jos mönkkärit ei kiinnosta,lehti ei antanut juuri mitään,vaikkakin oli nakkilan offroad katalogi mukana.Olen "kokeillut" yamahan 660raptoria,ja nelivetoista kawan "työkonetta". ja kawa olisi hyvä,kun hakee kaatuneita puita metsästä ja ehkä kun lähtee marjastamaan.....yamaha oli takavetoinen "räyhäpeli",mitä piti viedä kokoajan sladittaen,tuskin soveltuu suomienskametsään....Jo muinainen äidinkielen opettajani sanoi; kirjoittakaa otsikosta,joten häntä muistellen samaa sinne toimitukseen;motocrossia-enduroa-trial-jäärata-speedway!Aina on helppo arvostella,mutta ettei palaute jäisi minun kohdaltani pelkäksi rutinaksi,tässä mielestäni pikkasen mietittävää tulevaisuuteen.Onko mahdollista saada esim ruotsista vastaavan lehden kanssa tehdä yhteistyötä? Esim bike,ja endurotestit&crossitestit,niissähän on monta lehteä mukana,entä videoita,taas bike,petteri silvanin talviajokoulu.Ei sen videon kuvanlaatu tarvitse olla mikään huippu ja ammatti ohjaajaa ei tarvitse palkata,riittää kun on vaan aiheesta.Yleensä testeissä on "prototyyppi" 174cm pitkä ja 68,7kg painava huippukuski,kumminkin meissä harrastajissa on potentiaalia ostaa uusia erimerkkisiä pyöriä.Ja 180-190cm sekä paino sadan "paremmalla puolella"ei ole outo näky "hikiendurokuskeissa".(tässä vedän "kotiinpäin"),ja painotamme ehkä eri asioita,johtuen jo vauhdista. "suuremmat huollot" on myös hyvä kertoa,kun on rajallinen korjaustaito,tulpanvaihto,ketjun rasvaus,pesu....no ehkä jotain muutakin,mut männän vaihtoon on jo liian korkea kynnys.Tuskin on vaikeaa saada sanavalmiita erikokoisia testikuskeja ja luulisi maahantuojilta löytyvän kiinnostusta antaa pyöriä testiin.Samoin voisi tehdä eri kerhoista ja tiimeistä juttuja,sekä "muistatko vielä" teemaan jossa "vanhat parrat"muistelee,toimittaja matkaan kamera ja nauhuri mukana...Mielestäni 05/2007 lehti oli hyvä! Tossa toin bike lehden esiin,ja olen sitä tilannut muutaman vuoden,mutta se alko toistaa itseään ja nyt tulee vain offroadpro ja aku ankka,mikä ei petä;)

Kirjoittaja: PETRI PARTTIMönkkärit pilaa kaikki ajopaikat! Niillä ajaa tissiposket jotka, ei osaa ajaa kakspyöräsellä. tervetuloa miehuuskokeeseen päitsille kahdelläpyörällä! ps. toivottavasti ei ikinä neljällä.

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENAArghh!!! Toivottavasti tämä mönkijäinen-PRO-lehti jäi kokeilukappaleeksi. Ei raiskata loistavaa lehteä jooko enempää...

Mikä on oranssin värinen, siinä tm runko ja polarikset akselit ja ylijäämä moottori?

No se on Kopioimme Teiltä Mönkijän

Hah-hah eiks ollu hauska!

Kirjoittaja: juha koskiOlisiko ehkä asiaa tehdä tarinaa näistä meidän pojista maailmalla niin kuin
tuolla jo aikaisemminkin mainittiin on Seistolaa,Pyrhöstä,Kovalaista,Vehviläistä...
Tarinaa kun miehet on uhranneet puolet elämästään ammatticrossille
uskoisin että saisi aikaiseksi todella mielenkiintoista tarinaa niitten
pyöristä treeni menetelmistä paikoista missä ne treenaa ihan kaikesta
kiinnostaa ihan sikana tällänen ja en ole ainut jolla on tälläisiä tuntemuksia!
Mitä tos Kovalaista jututtanu suomen radoilla niin ukko kertoo tosi avomielisesti
meinigistä mx kuskina maailmalla varmasti kiinnostas muitakin lehden välityksellä!
Joku juniori juurimatkaan lähdöl ni tietä vaik sais hyvää tietoo matkaa varten.
Eli tällänenjun ajatus pistäkää mietintään!!!!

Kirjoittaja: TIMO NIEMIOttamatta kantaa juurikaan/ tai hieman mönkkäri asiaan, olisi voinut tehdä lehden talvinumeroiden täytteeksi vaikka jutun Classic motocross kisoista viime kesältä tai vaikkapa yleistä motocross/enduro historiaa vuosien varrelta, meriittiähän suomella riittää, luulisi lukioita kiinnostavan nuorisoa myöten. Aidosti mönkkäreitä harrastavat varmasti tuntevat vastuunsa.Ongelmana on porukka joka todellakin pilaa viimeisetkin ajomahdollisuudet enskapoluilla ja kohta mx radoillakin täydellisellä välinpitämättömyydellään,mm täällä Janakkalassakin on joku umpipuupää useasti ajattanut poikaansa yleisillä kävelyteillä joissa kulkevat niin koululaiset kuin koiranulkoiluttajatkin, sora ja puru lentää, jälki sen mukaista, todella vastuutonta toimintaa ja esimerkkiä jälkipolville, juuri tälläisiä mulkkuja voimme kiittää suuren yleisön vastustuksen lisääntymisestä offroad lajeja kohtaan. Eipä ole paljon mönkkäreitä puolustavia puheenvuoroja näkynyt kirjoitusketjussa, lukevatkohan edes tätä palstaa, kiinanpaska alle vaan ja naapurin puutarhaan rinkiä vetämään, "oho en mä tiänny ettei täällä saa ajaa, eix suamessa ookkaan jokamiähenoikeutta"

Kirjoittaja: MARKO LAINESirkku hyvä, kyllähän minä yhden reitin mönkkäreille teen heti kun sinä tuot Pirkanmaalle yhden RR-radan.
Koita nyt ymmärtää että myös mönkkärien puolella on monia eri lajeja. Esim. off-road (siis kuten tämän lehdenkin nimi on) aloitti SML:n alaisena viikko sitten ja kilpailu kesti 24 tuntia. Siis täysin sääntöjen mukainen virallinen kilpailu. Vaikka se on yksi laji metsässä, niin itse en sitä harrasta, koska olen nykyisin nopeus-/ratalajien harrastaja. Et sinäkään ole vastuussa siitä ettei Tampereen keskustassa ajeta enää speedwaytä, vaikka kaksipyöräisellä ajatkin. Myöskään minä en ole vastuussa muista mönkkärikuskeista, vaikka sellaisella satunkin nykyisin kilpailemaan. Eli turha on alkaa näitä asioita henkilökohtaistamaan.

Muuten, pitäisköhän kilpailujen tuloksetkin laittaa moneen eri lehteen jos samassa kisassa sattuu olemaan luokkia kaksi-, kolme-, ja nelipyöräisille? Eihän ne millään mahdu samaan lehteen...

Mönkkärifoorumillakin nauretaan jo teidän kiihkoilulle... ;)

Itse lopetan tämän aiheen kommentoimisen ja alan keskittymään viikonlopun kisoja varten.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAEi järki ole ainakaan tänä iltana kasvanut yhtään. Se onkin vaan niistä perityistä asenteista kinni. Hyvää yötä.

Kirjoittaja: TMI RIIHELÄINEN RACINGTurhakket on TOSI suuri riesa pyörä käyttöön rakennetuille radoille ,sanoo tässä kulloon harjoitus crossi radan alkuperäinen RAKENTAJA . Kulloon rata on tällä hetkellä kuin mutkainen ,mäkinen kylä tie. Kiitos mökijä kuskille jolle annettiin mahdollisuus hoitaa rataa maksua vastaan,tulos on aivan perseistä. Rataa hierottiin sileäksi hyppyrit pyöreiksi "kumpareiksi" ,vauhti nousi liian kovaksi , sairaala sai asiakkaita TÄMÄ kaikki muutaman turhakkeen takia. Vielä sekin että ei kelvannut omat ajopäivät VAAN pitää päästä ajamaan silloin kun tekee mieli,eli välittämättä muista radalla olioista. Tämä juttu on tosi,että se päivä tulee vielä jolloin "turhake" teloo kaksipyöräisen kuskin. Juttuni poikkeaa aloitus asiasta ,mutta oli pakko ottaa esille kun huomasin muitakin sapettavan nämä "turhakkeet" samaan aikaan crossi radalla. Itseäni surettaa seitsemän vuoden työn rapistuminen "turhakkeiden " takia . Saa vapaasti haukkua sanomisiani jos olen täysin väärässä ,Osaltani tämä oli tässä. reijo riiheläinen

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMarkolle vielä:
En ole RR-harrastaja, jos olisin, tekisin kaikkeni jotta rata saataisiin sen sijaan että kitisisin täällä miksei voida asfaltoida koskin jäärataa ja ajaa siellä.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIJos kerran löytyy mönkkärifoorumi, niin ehkä kannattaisi mennä tekemään sitä pohjatyötä lajin hyväksi sinne ?

En minäkään mene futiskentälle ampumaan olympiajousella, vaikka olisikin niin hyvä ja avara paikka sellaisen harrastamiseen...

Kirjoittaja: JUKKA AURESKyllä v...us oli aika tapissa kun selas ton lehden.Onha lukioilla varmasti maastoautojaki niin mites seuraavaks "erikoisnumero"Aunuksenkarjalasta maastoautosafari?Talven ainoosta enskakisasta liepeeltä ei mitään juttua?mm ensa/crossi?Kelkat kelkkalehdes,noppelit omassaan!!!!!
~Ränkyttäjä

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINENMarkus on fiksu jätkä ja osaa kaikesta edellä kirjoitetusta varmaan tehdä yhteenvedon: enemmistö OffRoadPro:n lukijoista harrastaa 2-pyöräisillä offroadia eikä siten ole kovin kiinnostunut atv-touhusta olematta kuitenkaan millään tavoin vastuuntuntoisia atv-kuljettajia vastaan.

täällä e-suomessa on vaan niin äärettömän vaikea luvallisesti harrastaa 2-pyöräisellä offroadia, ettei niille harvoille paikoille tahtoisi 4-pyöräisiä tulevan.

JA SIIS VAIN SEN VUOKSI ettei se harjoituspaikka vaan oikeasti sovellu niin erilaisille laitteille!

noi yhteiset cc-kisat on ihan hyvä kokeilu. vielä pitää ehdottomasti saada atv:t ajamaan ensin niin saadaan reitti hyvään kuntoon jotta 2-pyöräkuskeilla hiki irtoaa! ainakin USA:n GNCC-kisojen pro-luokan reitistä aika mielenkiintoisia kuvia...

toivottavasti atv-harrastajat löytävät runsain mitoin omia luvallisia harrastuspaikkoja.

Kirjoittaja: Leonidas TsiopoulosMarkolle... "Näyttää olevan kaksipyöräkuskeilla kova pelko siitä että ATV-porukat vie heidän ajopaikat ja sponsorit."

Tämä jo tapahtui Turussa!! Ja vielä "hauskempi" on että monkareille ei tullut mitään ajopaikoja, vain se että, hyvää ajopaikka jäi koiramiehille! HAHAHAHAHAAHAA!! Hyvää tarina tehdäa elokuvaa...

Ja kun monkarimiesta on kysytty miksi teit nain, miksi sötkäsit kaikki, vastaus oli... "hyvää että teillä ei ole ajopaika koska meillä ei ole!" Helvetin fiksu vastaus, eiko ole????!?!?!!??

Ajoin crossiradalla kesällä kun oli kuiva, sen jälkeen kun kova ATV-crossi kuski ajoi muutamia kieroksia. Oli tosi liukaista ja vaaralinen paikka ajaa...!! Todella! Ihan kuin jäällä!

Kirjoittaja: ANTTI LAIHOMönkkärien suosio on kasvussa niin ymmärrän kyllä miksi lehti teki mönkkäri extran. Ja olihan lehdessä pyöristäkin. Itseäni ei atv laitteet jaksa kiinnostaa mettä hommat tehdään ainakin täällä päin traktorilla, mönkijällä niissä hommissa ei tulisi kuin vihaseksi sama homma lumitöissä ym ym. Ainoa mönkkäri juttu joka kiinnosti oli kotarin mönkijä, firmalle taas uusi aluevaltaus. Eiköhän sitä pyörä asiaa sitten tulevaisuudessa tule enemmänkin.
Ja vielä yksi lisäys, käytetyn pyörän testissä olis toivonut syvällisempää tutkintaa lähinnä tekniikan osalta. Ainoa läpi käyty asia oli miltä se tuntu ajaessa.
Niin ja olisiko mahdollista tekniikka osiossa huoltaa muitakin kun nelitahtisia ja näyttää muutakin kun perusjuttuja jotka joka tumpelo osaa :)

Kirjoittaja: TIMO AUTIOKovasti on mielipiteitä mönkkäreistä edellä mutta se mitä jäin uusimmasta offroad pro lehdestä kaipaamaan on päijänneajo extra. Päijänneajo on kummiskin niin iso ja kiinnostava osa suomalaista offroad kulttuuria että sille soisi reilusti ennakkoon palsta tilaa. Varmasti kiinnostaisi lajin ulkopuolisiakin lukioita kunnon ennakot kärki kuskeista ja haastajista, katselupaikoista ja edes suuntaa antavista aikatauluista ja reitistä. Muutama hauska kertomus päitsin kommelluksista jonkun kuskin kertomana ja vaikka jonkun kärkipään kuljettajan puörätesti ja juttua valmistautumisesta kisaan. Vinkit ensikertalaisille ja niin edelleen.
Ps. tuli se kotarin mönkkäritesti kummiski luettua ja hyvällä lehdellä näköjään vaatimustaso kasvaa.

Kirjoittaja: Matti NykänenTilatkaa GTI- magazine.. Siellä on kans nelipyöräsii, ei likasii, kauniita naisii ja ennenkaikkea EI MÖNKIJÖITÄ. Toi sana mönkijä on kyllä myrkkyä kakspyöräihmisille. Ne ei ole kuin radoilla tukkona ja vaarana muille. Marko ajamaan asiaa MÖNKIJÄT omalle radalle!

Kirjoittaja: Matti NykänenYksi asia jäi muuten epäselväksi tuon lehden luettuani kuintekin.. Onko mönkijöiden etenemismuoto Mönkiä vai Mönkijä?

Kirjoittaja: AKI IMMONENToi päitsiennakon puute oli iso miinus.
Itelläni ei ole mitään mönkkäreitä vastaan, mutta koska ei täältä etelästä löydy enskareittejäkään enää, niin voi olla mönkkärikuskilla vielä haastavampaa. Ei jakseta olla aina niin ahdasmielisiä vaan yritetään tehdä kaikkien kanssa ennemmin yhteistyötä. Voi meinaan mönkkäri-isännillä olla maatilkkuja hallussa, joilta voisi kysyä ajopaikkoja ??? Liian optimistista?
Kyllä ne on moottoriurheilua ja vaativaa kaikki oli niitä pyöriä sitten kaksi, kolme tai neljä.
Saattaa kappalemääräsesti se mönkijäkauppa olla suurilukusempaa kun tää enduro jo nyt. Toivotaan, että kaikki vaan järjestäytyy kerhoihin ja kunnioittaa ajopaikkoja ja turvallisuuutta.

Kirjoittaja: juha koskiAivan yhdyn aiemmin mainittuun kun joku mönkijä pelle on käynyt pyörimässä
radalla sen jälkeen koko baana on liukas ja kaikki pienetkin vallit aivan
tuusan paskana etenkin Karkkilassa,Espoossa!

Kirjoittaja: TAPIO NIEMIVoi herrajumala sentään.. liukasta.. joo-o. ja vallitkin ..skana. Tekis mieli sanoo että ...telkaa ajamaan mutta kun ei itekkään osaa ajaa ni ei voi. "Mönkijä pelle" eli ex sivuvaunucrossarina lienen sitten "sivuvaunu pelle". Mun mielestä sivuvanut muuten tekee hienoa vallia =)

Tapsa