VOR 400 ???

Kirjoittaja: Marko LiljaONKO KOKEMUKSIA OTSIKOSSA MAINITUSTA TAPAUKSESTA ?
LÖYTYYKÖ MAAHANTUOJAA?

KIITOS VASTANNEILLE JO ETUKÄTEEN.

MAKE

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAi jaa, oma kokemus alkaa -92 mallista ja niissä oli kyllä vaseliini siellä...auttaa paljon tohon toimivuuteen jos laittaa oikeet aineet oikeisiin paikkoihin!

Kirjoittaja: juha koskiVinkki pese vaseliinit pois pakoaukonsäätäjistä niitten pitää olla herkkä
toimiset ! En ole ennen kuullut et pakoaukonsäätäjissä on vaseliinia?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEn kyllä enää tiedä mitä sulle vois sanoa. Tai tiedän, mutta jätän sen julkisesti sanomatta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVoi Juha, varo nyt ettet kaiken avarakatseisuutesi ja ennakkoluulottomuutesi keskellä joudu samaan tilanteeseen kuin eräskin kaveri: kokeiltuaan pari kuukautta kaverien pyöriä hän ei voinut kuin todeta, että omaa pyöräänsä huonompaa ei taida ollakaan!

Kirjoittaja: juha koskiOlen omistanut Hussen tosin stereo perällä,Husabergin ja Temmin en tiedä
mutta jotenkin noihin pyöriin ei jäänyt kaipuuta varmaan noilta ajoilta
on mun ennakkoluulot peräisin tosin eihän Temmikään enää ole
pinkki niinkuin ennenvanhaan! Sirkku vieläks temmi kusee öljyy
pihalle pakoaukon säätäjän luukusta siin silinterin kyljessä?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo ehti siihen pari kolleegaa vastaamaan jo, mutta kumminskin...

Kirjoittaja: Nikkanen EeroPian alan uskomaan,että Kees on ihan tosissaan...
Kaikenmaailman varikot on, aika,noh sinipunasia,tai oransseja ja todentotta sinne muunkin väriset ja merkkiset pyörät ois ihan tervetulleita.
Aprilia varmaan on myös ihan tosissaan mm. enskan MM sarjassa,jossa toi E 2 luokka ei etukäteen ole ollenkaan selvä.Lisäx toi V 2 on oivallinen äänien suhteen ja osaltaan on ratkasemassa senpuolen ongelmaa.

Ehdotanpa tässä yhteistyöhön ryhtymistä palstan guruille ja tekohengittelemään esiin TunZon...Tunturin, Soliferin ja Pyrkijän jälkeläisen.Kerätään kokoon hyvät konstruktiot ja oivallukset ja niputetaan ne samaan runkoon.Suomalainen moottoripyörä.Valloitetaan sillä ensin maailma ja senjälkeen tehdään sievoinen tili.....No mitäs mieltä olette?

(Odotuksen jälkeen alakuloinen huokaus)

Hyvä on,hyvä on.
Unohdin laskiämpäri palstan...

Kirjoittaja: JUSSI VILKMANEikai se manner nyt teknistä osaamista määrittele, Juha?

Kirjoittaja: JUSSI VILKMANTosiaan Marko Kovalainen koitti V2 aprilialla crossia, mutta pyörä osoittautui muistaakseni liian tehokkaaksi hiekalla ajoon.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo enkö mä just sanonut tuossa kaksi riviä ylempänä, että on kiva kun uusissa vuosimalleissa on kehitetty jotain muutakin uutta kuin tarrasarjaa. Sitä paitsi kaksimukinen Aprilia voi olla aika jännä peli SuperMoto-radoilla ja jääradoilla, kun siinä on 20 heppaa enemmän kuin yksimukisissa. Irtoo perä kurviin tullessa muillakin kuin 40-kiloisella jockeyllä. Aprilia on juuri niitä yrityksiä, jotka eivät polje vuodesta toiseen paikallaan. No - se on tietysti filosofinen kysymys, että mihin Mersuja tarvitaan, kun Toyotallakin pääsee.

Kirjoittaja: juha koskiRacer X lehdessä oli mielenkiintoinen juttu näistä Kiinan ihmeistä
kun David Pingree osallistui Tornado merkkisellä Crossi pelillä
viimeiseen AMA motocross kisaan tulos oli kokonaiset 2 kierrosta
rataa ympäri ja suurin mäki työntämällä ylös! Ja eikös Aprilia yrittänyt
tuoda V2 moottorilla varustetun ihmeen radalle mutta taisi pyörä
olla käyttökelvoton? Kertokaa mikä näissä eurooppalaisissa pyörissä
niin paljon herättää kiinnostusta että sellaseen pistää rahat?
Varsinkin kun hinnoissa ei taida olla eroa.

Kirjoittaja: PAULI HÄNNINENEikös jokin kiinalainen finanssiyhtiö ole ostanut tuon Vorrin tehtaan? Mahtaakohan nousta samanlaiseksi merkiksi kuin edesmennyt Maico?

Kirjoittaja: HANNU LEHTINENJuttelin pari päivää sitten Aholan Mikan isän kanssa ja hän kertoi että VOR:n tehdas on selvitystilassa ja hänelle jäljelle jääneet varaosat ovat täällä Hämeenlinnassa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSurullista kuultavaa. -04 keväällä kuulin VOR

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSVoi ristus.

Kahden käden sormilla (tavallisesti yht. 10kpl) on laskettavissa tämän palstan tarkoituksen ymmärtäneet käyttäjät.

Ei muuta kuin suomi24 keskusteluihin (mitälie niitä onkaan) ja näyttö varmuuden vuoksi mustavalkoiseksi...

Kari Wallenius

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNo eipä nyt ihan henkimaailmaa tähän "Vormisto" juttuun vielä haeta. Tuo meitin aikapoika Tero ajeli sellasella menopelillä vuodet 2001 ja -02. Vuonna -01 tuli ihan SM pronssi VOR-talli-finlandiin (joka tais olla tuo meitin vanha painunut sauna). Vähän asiaakin: Kyllä laitteessa oli hienoja keksintöjä ja yksityiskohtia, mutta sitten oli paljon niitä juttuja, jotka oli unohtunut tehdä kohdalleen. Laitteet elivät paljolti MM-sarjan päämekatsun "Ginin" ammattitaidolla. Aholan Mika ja hänen isänsä hoitivat hienosti hommansa Suomessa. Se nelisatanen pulttirunkoinen on vieläkin näillä kulmilla onnellisen harrastajan käytössä (tietääkseni). Tässä Offroad lehdessä oli juttu VOR tehtaasta ehkä v. 2003. Jämsän MM-kisassa v. 2003 totesimme, että jos Gini lähtee niin yksikään VOR ei tule maaliin. Niin kävi

Kirjoittaja: Kees van NiftrikAivan totta - täällä moottoripyöräpuolella olisi todellakin myytinmurtajilla sarkaa. Yksi esimerkki, jolle en voi olla hymyilemättä on tuo nelarien mahtava "alavääntö". Ennen kuin hankin ensimmäisen nelarin, minulla ei ollut hajuakaan, miltä tuntuu lentää sarvien yli, kun pyörä stumppaa pikkukierroksilla. No nyt tiedän. Valmistajat eivät ottaneet mitään turhia paineita rehellisyydestä verratessaan nelarien mahtavia vääntökäyriä tyyliin tässä on viissatasen nelarin dynokäppyrä ja verrokkina tietenkin joku kasikymppinen kaksitahtinen, että saatiin ero näkyviin. Saman kokoisten pyörien dynograaffeja olikin sitten huomattavasti vaiokeampi tulkita nelarien eduksi. Kai ne Formulatkin käy joku päivä dieselillä, kun valmistajien markkinointiosastot vaan saa vetää vähän henkeä tämän rankan motskarikeissin päälle... ;)

Kirjoittaja: juha koskiOkei okei mä myönnyn se VORri on tosipeli ei muuta ku sellanen alle!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKun tuota sinun listaasi lukee, niin tulee yksi ajatus mieleen: aloittelevan tai harrastelijan ainoa todennäköinen murhe on siis sytkä? Ettei vaan olisi Kokousanin VOR:ssakin, kuten japseissa ja italialaisissa?

Painoerot japsien eduksi Biken punnituksissa näyttää olleen parin kilon luokkaa muutama poikkeus poislukien. Eiköhän se ole harrastajalle vain etu, jos se pari kiloa on kestävyyttä lisäävää.

Kirjoittaja: JANNE HOVImulla oli vorri vuodenpäivät eikä tarvinnut tehdä remonttia, tähänpäivään mennessä sillä on ajettu satakuntatuntia ja kukkuu vieläkin painossa ei varmaankaan paljon eroa ole muihin startillisiin eikä tarvi pelätä etta naula putoo

Kirjoittaja: JANNE HOVIpyörä oli 450 02

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSAjelin tuollaisella 400:lla kilpaa muistaakseni 2001 vuonna. Hyvä laite oli ajaa, aivan huippu moottoriltaan ja voimantuotoltaan. Ketterä kääntymään, ja runkogeometria oli tosi mahtava.

Jotain ongelmia oli, esim. takahäkki katkesi (muistahan ei ole koskaan katkennut).

Sytkässä (semi, uudemmissa muistaakseni kokusan) ei mitään vikaa ja oli varmatoiminen muutenkin, ei turhaa elektroniikkaa esim. kaasarilla. Varaosat sai Aholan Mikalta järkihintaan ja nopeasti matkahuollolla. Muistaakseni kaikkea mitä tarvitsi, löytyi hyllystä.

Kiva laite kaikin puolin, tosiaan helppo huoltaa ja nerokkaita teknisiä ratkaisuja. Jos en ihan väärin muista, niin moottorin paino oli sama kuin 450 Hondassa, runko varmasti raskaampi.

Negatiivinen puoli oli tyypillinen italianhiiriajaanurmikolla-jousitus. Sitä sai vähän laitella tiukemmaksi.

Ihan mielelläni harrastaisin ko. laitteella.

Kari Wallenius

PS. Jännä juttu miten pop-laitteet, kuten uuden polven 250 nelarit ovat silti NIIN mahtavia kaikkien mielestä vaikka laitteet eivät lähde käyntiin, jotkin sammuvat herkästi, lähes kaikissa vuoden ajetuissa on tehty täysi remontti koneeseen jne. Silti harrastajalle on hirveästi merkitystä ajettavuuden (painon) ja tehon pikku lisäyksillä. Ollaan siis valmiita remppaamaan(&kärsimään) niitä hulluna vrt. 2t 125/250 pyöriin. Täytyy niiden olla hyviä kun niitä myydään sikana. Enkä siis kiistä niiden nopeutta pelimiesten käsissä.

Kirjoittaja: HENRI TALVINENViime kesänä pääsin/sain kokeilla 450 ahola-replicaa, kun kaverilla sellainen oli.
Laadukkaan näköinen laite kaikinpuolin, ainoa outo asia oli käynnistys pappa-tunturityyliin, eli eteenpäin.

Tehoa oli riittävästi ja tuli sopivan miedosti. Ajettavuus muuten oli kovin raskasta, eli painoa pyörällä tuntuu olevan, ainakin japsirilluttimiin verrattuna, millä on itse tullut koko ajan ajeltua.

Jos varaosapuoli toimii, niin ihan hyvä peli siinä missä muutkin.

Hyviä lopputalven ajoja kaikille, kelit on nyt komeat!

Kirjoittaja: juha koskiJuu kestää ne temmin osat varmaan mut pistäppä ne vaakaan niin
huomaat miks ne on kestävempiä verrattuna Japsiin! Tosin mitä nyt muutama painokilo tässä harraste toiminnassa meinaa!
Vorrin mukana tulevaa vikaa esim: Sytkä,Vaihdeaskin laakerit,Kiertokangen
laakeripesä,Jalkatapit repee rungost irti...Siin pari pikku juttuu mitä
on kiva kaveriporukas rakentaan talven pimeinä iltoina!
Mulla mitään noit erikoisii pyörii vastaan ole jos haluu ostaa ja ajaa
noil erikoisil ni mikäs siin! Mut jos joku aloitteleva harrastelija kysyy
neuvoo niin miks suositella jotain tollasta jolla ajaminen ei tule
olemaan nautinto laitetta ? Kaatuu hyvä innostus heti alkuun kun laji
on mitä paras kun laitteet pelaa ni on ilo ajella.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNyt täytyy muistaa, että tuotteet syntyvät ja elävät enemmänkin ihmisten mielikuvissa kuin parhaansa tekevien insinöörien hellissä käsissä. Tehtaan inssi ei päätä sitä laitetaanko pakoputki sinisellä vai punaisella nippusiteellä, kun alumiini-lenkit ovat kalliimpia ja teettävät yhden työvaiheen lisää. Näistä asioista päättävät aivan eri tahot tutkittuaan ensin huolellisesti kenttätesteissä jollain pienellä markkina-alueella pienimpien yhteisten nimittäjien löytymistä kestävyyden suhteen ja tietenkin kuluttajien pitkäpinnaisuutta.
VOR, Husqvarna, Highland, TM, Aprilia ja Husaberg tms. sitä vastoin ovat hyviä esimerkkejä pyöristä, joiden takana on runsaasti aivan oikeaa innovatiivisuutta, rohkeutta ja idealismia, mutta kuten olemme nähneet, niiden paukut loppuivat viimeistään silloin, kun maastomoottoripyöräilyä alettiin markkinoida tai kehittää tuotteiden jakelua. Tilanne on aivan toinen jo 50 vuotta sitten markkinoille etabloituneissa pörssiyhtiöissä, joissa tuotekehitys tapahtuu talousosastolla. Sieltä löytyy nimenomaan tätä osaamista. Lisäksi nämä perinteiset brändit saavat synergia-etua myös saman valmistajan muilta tuoteryhmiltä. Lienee selvää, että koska Hondan mönkkärit ovat kaikkein kestävimpiä, niin kai niiden crossi-pyörienkin pitää olla - eikö vain?
Markkinoille pyrkivän Italiais-pajan etukäteen julkaisemilla ensi vuosikymmenen tuotteilla taasen ei ole mitään saumaa, koska ne eivät pysty polkaisemaan yhdessä yössä kunnollista jakeluorganisaatiota pystyyn, vaan täytyy yrittää niiden järjestellä myyntiä, jakelua ja markkinointia niiden kanssa mitä muilta jää. Kaikella kunnioituksella Hyvinkään ja Hämeenlinnan palavasieluisia ja asialleen omistautuneita harrastajatahoja kohtaan, mutta tämä perintö on menossa liikemiehille. Tämä kierre taas takaa sen, että ensi vuoden mallistossa on korkeintaan takasivukilvet hieman pyöreämmät ja tankin tarroissa on uusi "design", minkä lisäksi rinnakkaisessa enduro-mallissa saattaa olla uusi töötti.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOItse en tunne kuin yhden VOR:n ex-omistajan, enkä siitä pahaa kuullut. Varaosien saantikin toimi kuulemma hyvin. Sitä en tiedä mikä tilanne on nykyään.

Mutta sinä varmaan voisit sittne kertoa kysyjälle, että mikä niistä VOReista yhtenään hajoaa tai mikä niistä irtoilee kun kerran tiedät! Vai onko kyseessä vain yleistävät ennakkoluulot? Voin kuule sanoa, että yhdelläkään riisiposliinilla en ole päässyt edes 35h niin vähällä kuin tuolla TM:llä jo yli 100h. Kestää nimittäin kytkikoppakin ihan eri tyyliin kopsuja, eikä repee syyläri keskeltä kahtia vaikka ilmanohjain taakse taittuukin!

Kirjoittaja: juha koskiOmasta kokemuksesta voin perustella sen verran että kun olen
harrastellut ajamista noilla Japanilaisilla merkeillä niin
suhteelisen helpolla on päässy ! Mitä noihin ihme merkkeihin
tulee ni en ole kuullu muuta ku nyt sitten irtos tämä osa
tai taas hajos sielt jo 10kertaa. Ja lopulta kukahan ostas tän
multa et sais ostettua pyörän!
Jos joku joka haluu just alotella harrastusta ni ei kaiketi ole kivaa
et hyvä innostus kaatuu johonkin ritsaan mitä saa rakentaa
koko ajan ja ajaminen jääkerran vuodessa asteelle!

Kirjoittaja: JUKKA AURESTuomas Ahoselta saa käyttäjän kokemusta kyseisestä härvelistä!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOsuit Kees todella naulan kantaan. Perusteettomat ennakkoluulot estää pienten merkkien menestymisen ja varmaan pidemmän päälle tuotekehityksenkin.

Merkki on niin pieni, että kannattaa varmasti lähestyä suoraan jotain kuskia, joka sellaisella on pidempään ajanut.

Kirjoittaja: Marko LaineMika Ahola voisi varmaa kertoa kyseisestä pyörästä yhtä ja toista, sekä myös sen miksi kyllästyi sen kanssa ajamaan.
No oli totuus mikä tahansa, niin se on jokaisen harrastajan kannalta parempi että tuotteelle on edes jonkunlainen tuki, jos sellaisen hankkii. Ei ole hirveän mieltä ylentävää omistaa laitetta, joka olisi helppo käyttää, fiksut ratkaisut, hienot komponentit, jos sille ei kuitenkaan löydy tukea. Varaosien saanti pitää olla kunnossa jos meinaa harrastaa. Jos jotain osaa saa odottaa kuukausitolkulla, niin pitää olla ainakin kaksi pyörää ettei sen takia jää esim. kisat ajamatta.

Jos taas tuote ja hinta on kunnossa, niin kyllähän noita pienemmälläkin markkinoinnilla myytäisiin. Jos siis varaosia on saatavilla, niin miksi tuo ei olisi yksi vaihtoehto muiden joukossa?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJa perustelut oli?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikPerustelut olivat kai, että teknisesti kaikkein edistynein ruohonleikkurinmoottori, mitä näissä sirvilöissä on nähty. Jakopää toteutettu hammasrattailla, voitelu tehosekoitin-periaatteella ja vaihteistoremontin tekee öljynvaihdon yhteydessä, kun loota lähtee kasettina irti. Vaihteistovälityksiä helpompi vaihtaa kuin ketju-ratas-yhdistelmiä. Mitä muuta näiltä pyöriltä vielä voisi toivoa - ai niin laadukkaita jousituskomponentteja...

P.S. Off record - puhetta ja kovaa sellaista; kuinkahan monta vuotta saa taas odottaa, että markkinoille tulee yhtä edistyksellisiä laitteita? Se on jo aikaa sitten nähty, että kapitalismi on iskenyt japanian pyöriin niin, että tuotekehitystä ei tapahdu enää lainkaan ja näissä euro-serkuissakin se on vaan ajan kysymys milloin ne pienetkin viilailut loppuvat. Siksi on harmillista, että markkinoille pääseminen on silkka mahdottomuus teknisesti edistyksellisiltäkin tuotteilta ilman massiivista markkinointiapparaattia. Uskon ja toivon, että joku päivä suuri taivaanleimaus lopettaa tämä hullutuksen ja jäljelle jääneet voivat aloittaa jälleen hieman inhimillisemmällä ja monipuolisemmalla viitekehyksellä nämä kulutusjuhlat.

Kirjoittaja: juha koskiSäästä rahasi touhon niitä ei kannata laittaa usko vaan!
Vai montako noita pyöriä radoilla näkyy?