Viritysosat

Oletko tyytyväinen Suomen viritysosatarjontaan?
Haluaisitko saada jotain todella tehoja parantavaa ja vielä kohtuulliseen hintaan?
Entä tuki noille tuotteille. Onko niin että kun olet ostanut niin kauppiaasta ei enää kuulu mitään sen jälkeen?
Jos siis et ole tyytyväinen tarjontaan tai et tiedä mitä vielä voisit pyörässäsi parantaa, kerro se täällä ja katsotaan mitä voisimme tehdä tilanteen parantamiseksi.

Kysymykset ovat tarkoitettu huippukuskeille tai huipulle pyrkiville. Tavalliselle harrastelijallehan riittää vakiokin. Toki harrastelijatkin saavat asettaa kysymyksiä.

Kirjoittaja: Seppo HelenMutta mistäs sais näihin nyky kuskeihin viritys osia ,että alkaisivat maailmalla pärjäämään? Eiköhän sitä pelimies pärjää ilman viritys osia jos on pärjätäkseen. Näyttihän Kallonenkin Heinolassa että vakiolla voi pärjätä.

Kirjoittaja: pirhonen osmoKysymys Ansavuoren Makelle: Mikähän on tehoikkain piikki minkä sitten ootte mitannut ja paljonko enemmän kuin vakiossa?

Kirjoittaja: M. LaineItse ajan sekä speedwaytä että jäärataa.
Speedwayssä on vain nokat ja mäntä vaihdettu alkuperäiseen verrattuna, joten erittäin vähän viritetty.
Jääradalla onkin sitten muutettu sylinteriä, kantta, sähköjä, putkea, äänenvaimentajaa, läppäventtiilejä, jousitusta jne. Joskin osa noista muutoksista on tehty vain jääradan lajiluonteen vuoksi.

Kirjoittaja: M. LaineJos Kallonen on siis tyytyväinen sijoitukseensa Heinolassa, niin ei sekään sitten olisi varmaan halunnut lisää vauhtia pyöräänsä.

Jos joku voittaa ajamalla vakiolla pyörällä, hän voi sanoa että ei tarvitsi viritysosia varmasti. Joku taasen tietää että omaa ajoa parantamalla olisi voinut voittaa. Mutta silloin kun itse ajaa niin hyvin kuin vain mahdollista ja silti toinen menee suoralla ohi, niin eikö silloin pyörän kulusta olisi hyötyä. Keskikastiin pääsee melkein lajissa kuin lajissa "vakioilla", mutta todelliselle huipulle harvemmin (TOP 3). Kyllähän se on formuloistakin nähty että jos ei pelit kulje niin hyväkään kuski ei kärjessä ole. Ja sama pätee muuten myös moottoripyöriin.

Nyt muuten on säädettävät boxit ollut ekan kerran online-testissä. Vaikuttaa hyvälle. Lisätietoja tulee osoitteeseen www.suomentivoli.fi/mpteamlaine

Kirjoittaja: Miikka KalliokoskiTais olla Artsi Panttila joka aikoinaan sanoi, että jätkät vaan viilaa ja virittää, vääntäisivät lisää hanaa..

Kirjoittaja: ZeljaZJos ei vakio pualikkaalla pääse jostain hypystä yli, nii meitsi hakee femman!! Mitä viritykseen tulee niin, pyörään kuuluu virittää ISOmmat jalkatapit, kaiken näkösiä kahvoja joka paikkaan, matala satula ja jäykemmät jouset. Mun kooäxässä on niin kireet jouset ettei sillä pysty ajaan Aaltonenkaan, tosi on!! jos näillä virityksillä ei saa muuta aikaan, niin ainakin ruden näkösen fmx pelin ja pyörän jolla ei ainakaan rataa voi ajaa!!

Kirjoittaja:

Kirjoittaja: Asko ValoNo ei ne nastat ihan kivaa jälkeä tee kun kaadut porukan edessä ja 6 - 10 pyörää ajaa ylitsesi... Ja kaikenlaisten tehdaskittien hommaminen on täyttä jeesustelua!

Kirjoittaja: s markusLekaharkoilla..
voi hyvää päivää..
Ootko koskaan ollu ajamassa tai edes kattomassa mitään sx kisaa..
Kyllä ne sun lekaharkot on joko heinäpaaleja tai sitten jotain villaa..
Ja kyllä se sx on ihan tasan yhtä vaarallista kun tavallinenkin rossi.

Kirjoittaja: M. LaineP. Raittila:
Anna pikkusen perusteluja väitteillesi.
Millä perusteella rengaskulut ovat hirveät verrattuna esim. motocrossiin tai enduroon?
Millä perusteella se on vaarallisin moottoripyörälaji maailmassa?

Eivät kaikki crossaritkaan aja kalleimmilla renkailla mitä markkinoilta löytyy, miksi siis jäärataharrastajan pitäisi. Se on jokaisesta itse kiinni paljonko niihin laittaa rahaa.
Tuo "vaarallisuus" ei johdu nastoista, joten sen keskustelun voi lopettaa jo heti.

Kirjoittaja: Kale JärvinenJoopa Joo.Vielä siitä YZ125 jutusta kierroksilla 11750rpm oli hv-lisäys 1.91 ja 12250rpm 3.79 hv enemmän kuin vakiossa että se siitä.PS. Tunnen Samulia sen verran ettei hän varmasti olisi ajanut sillä koneella Tuusulassa enduron MM 2:si ja Heinolan sekä Kouvolan A 125 SM aika-ajon pohjia jos se olisi ollut huonompi kuin vakio . Joten lisää vain kommentteja virittäjistä ja niiden tyhmyydestä.Muuten alan miehet varmaan ovat yleensä asiosta hiljaa sen takia että jos menee viilaukset vähän pieleen niin ei nimi ja maine kärsi minä kuitenkin uskallan kirjoitella vielä toistaiseksi "KJ" tekeleeni kylkeen,Myönnän kyllä että varmasti löytyy parempiakin viilareita Suomesta mutta jos "asiakkaani" ovat olleet tyytyväisiä niin mielestäni hyvä näin.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMinä olen myöskin ihmetellyt mihin tuo ajatus jääratojen vaarallisuudesta oikein perustuu. Eihän tasainen rinki, jossa on pehmeät matalat vallit, voi olla niin vaarallinen kuin esimerkiksi enskareitti puiden keskellä tai tämän päivän supercross-radat, joiden reunat näyttävät olevan säännönmukaisesti koristeltu siirtolohkareilla ja lekaharkoilla.

Kirjoittaja: pirhonen osmoM.Laineelle: Toivon tosiaankin, että jäärata jatkuu kuin kuvailit. Liian paljon on kuitenkin kuulunut puheita, että pitää lopettaa. Rengaskulut on älyttämät, kun nastasääntöä ei voitu muuttaa. Lisäksi mm. siitä johtuen laji on vaarallisin moottoripyöräurheilu maailmassa. En tiedä onko se oikein. Jos sitä halutaan, niin "mediamyllyn" luulisi olevan innostuneena mukana.Nyt ei ole. Ennen ajettiin mp-kisoja jäällä ihan ilman nastoja, radan kaarteet oli hiekotettu. Niissä kisoissa oli katselijoita yli 2000 jokaisessa. Aika oli silloin toinen, mutta ihmiset, ja niiden mieli on aina sama.

Kirjoittaja: Veikko NieminenVoi teitä itsenne pettäjiä! Luulette että kyyti nousee huimasti kun pyörään laitetaan 5 tonnin kitti. Sitten kun olette 20 parhaan joukossa MM:ssä alkakaa miettiä pyörän viritystä. Sitä ennen KOVAA AJOTREENIÄ JA OPETELKAA PYÖRÄN SÄÄTÄMINEN.

Kirjoittaja: pirhonen osmoNo eiköhän tommonen 0.8 hv.n tulos saada aikaan jo änkkärillä ja kovalla bensalla lisäksi mielestäni SM-tasolla ei tarvi olla viilatut pelit ,mutta onhan se hienompi paukutella jos vehkeet vetää kunnolla (muutakin kuin hirveä ääni ja pätkiminen).

Kirjoittaja: M Aaltonenpistäkää ekana vakio mopot säätöihin ja sen jälkeen kokeilkaa viri viriä,jos tehohäviö on yli 30% niin ottakaa ihmees veke hiluvitkuttimet!
pomputtimet kuntoon niin sit voi käyttää paremmin tehoja hyväks.
paas sitten loppuvuoden skapoihin hanaa aronaakkeli!!!
niin ja viel sit mitä siihen jammun piikkiin oli tehty jos teho lisäys oli 0.8 heppaa?

Kirjoittaja: KJM.Laineelle:
Olet kyllä oikeassa ainahan lisäpuhtia tarvitaan,jos hinnat tulevat olemaan kohtuullisia olen varmasti todella kiinnostunut ko.vempuloista ym.muusta sälästä.Ottaisitko yhteyttä kunhan saat niitä itsellesi?

Kirjoittaja: pirhonen osmoTilatkaa poijat SRS.n kitti italiasta, niin alkaa pelit laukkaamaan ja on takuulla keski ja ala tehoa ja myös venyy toiseksi mielestäni suomesta ei löydy vastaavanlaista viilaajaa tai virittäjää yleensä crossiin, jää rata touhut on sitten eri juttu.

Kirjoittaja: Tuomas MarjaniemiKuulehan Kale! Tarvitsee olla tosi tyhmä jätkä että tuo sinulle pelinsä laitettavaksi. Tosi "tietäjät" eivät itsestään huutele.

Kirjoittaja: M. LaineKJ:
Otan kyllä yhteyttä. Itse boxi on jo Englannissa varastossa, enää odotellaan säätölaitetta valmistajalta, joten eiköhän se aika pian Suomeen saada.

P. Raittila:
Niin tarkoitit varmaan että joka luokassa on vähintään se 20 kuskia. Ja kun yhdessä kisassa ajaa kahdeksan luokkaa, niin pyöriä radalla kiertää 160 kpl. Alkaa olla aika samaa tasoa kuin todella hyvin järjestetyssä endurokilpailussa. Eli kyllä jääradallakin kuskeja riittää varsin hyvin, vaikka emme paljoa TV-aikaa olekaan saanut.
Mitä taasen tulee viritettyjen pyörien kestämiseen. Varmasti ei kestä samaa kuin vakiot, mutta milloin huipulla on ollut halpaa?

Kirjoittaja: Joku VaanHae Kale HRC:lle töihin jos se virittäminen on noin helppoo.

Kirjoittaja: M:Htaitaa Laine olla oikein mestari joka osaalueella oli kyse mistä hyvänsä
vai mitä Kale TV HIETSU

Kirjoittaja: KJKuuleppas Tuomas:Sinäkin olisit varmaan yksi niistä monista jos sinulla olisi edellytykset siihen,nämä systeemit on tehty ajajille eikä höpöttäjille.
Tapani:ottaisitko yhteyttä olisi kiva jutella näistä asioista ammattilaisen kanssa.

Kirjoittaja: KJNimettömille Nimi"merkillisille". HRC:n Miehille. Joka mieshän mukamas viilaushommat osaa,eihän siinä tarvitse kuin tietää mitä tekee ja mitä ei.
Y.K:lle.Tekstistäsi kuultaa kateus läpi kun et myönnä tosiasiota.

Kirjoittaja: jussi juoniomeinasko laine pistää vauhtikaupan pystyyn vai mitä?

Kirjoittaja: yrjö koskenkorvaNo K:J Katseleppas sunnuntain kisoja miten sun vehkees oikein toimi, tais lopussa puhti
puuttua,pannuissa kokonaan?

Kirjoittaja: Hirosima HojokienomotoJep! Tere tulemast meile hommi Me tarvita HRCllä hyvä mies viilan varte et sata mopot kulkke! meil insinöri tyhmä tosi tyhmä ei osa tehä nopea pyöra me tarvita amatti vilari
ei meil amatti taito ritä...

Kirjoittaja: Tuomas pTuli muuten mieleen että kuulin tossa pari viikkoo takaperin kisavarikolla että tommonen säädettä sytty (kunnollinen) antas enemmän tehoo kun hrc pytty.. mitä ootte mieltä?

Kirjoittaja: Hannu KoskinenNo entäs kristian selenius suomen cupin voittaja ajaa vakio pelillä ja muut jää ku tikku paskaa...

Kirjoittaja: M. LaineNo nythän lähti keskustelu hyvin liikkeelle ja mielipiteitä on molempiin suuntaan. Hyvä!
Nyt sitten kysymys teille Suomen nopeimpien pyörien virittäjille. Jos kerran viritysosia ei tarvita eli teette kaikki putket ja sylinterit itse, niin kertokaahan millä saatte sytytysosista rajoittimet pois ja miten vakio-osista saadaan säädettyä sytytyskäyrää kolmella eri kierrosalueella erikseen? Eipä taida enää vakio-osilla onnistuakaan...

Kirjoittaja: Jukka TaupilaJoopa joo sellanen HRC pytty on aika kova juttu ei sitä millään sytkän säätämisellä voiteta! Onko tietoo et onko suomessa kellään kuskilla myynnissä HRC pyttyä?
Mä olen sitä mieltä et ilman palikoita koko touhu on syvältä... Viilaus ja osat kuuluu lajiin.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikPentti hei - älä nyt liikoja vaadi. Pitäisikö tässä olla vielä lahjakaskin?

Kirjoittaja: pirhonen osmoTässä nyt kysytään, kuka oli ekana eka mutkassa. Mä olen aina luullut, että kisan voittaa se, joka on ekana maalissa. Se vasta näyttää sen kenen "peli" oli kokonaisuudessaan parhaiten "viritetty".

Kirjoittaja: Kale JärvinenY.KOSKENKORVALLE. Satuitko katsomaan 125 cc karsinnoissa Oiva-Teamin pyöriä No:10 ja 52. olivat lähtömutkassa 2 ja 3:s.Kysy heiltä miltä ne pyörät vaikuttavat vakioon verrattuna.Onko nimesi nimimerkki?

Kirjoittaja: M. LaineKyseessä lienee FMF:n "säädettävä" CDI boxi, jossa on ohjaustankoon tuleva vipu. Näin saadaan vaihdettua moodia vääntävästä kiertäväksi. Hintaa moisella on 4000 mk, eikä hintaan tietenkään kuulu mitään säätölaitetta. Eli säätö tapahtuu vain maahantuojan toimesta.
Juuri tuollaisista ei todellista tietoa juuri ole Suomessa, mutta uskoisin että kohta on aika paljon enemmän.

Kirjoittaja: pirhonen osmoNiin, sanoin vähän epäselvästi, tarkotin sitä systeemiä missä on kaks asentoa niinku kisamiehet käyttää että lähössä low mode=paremmat alatehot ja loppu kisa high modella= kun on paljon kierrosta ni sytytys ajankohta menee vähän myöhäsemmälleen ja kone parkuu vielä vaan lisää kierrosta.. näin mä kuulin

Kirjoittaja: Kale Järvinen M.Laineelle. Miksi pitäisi poistaa rajoittimet ja säätää sytkyä, onko se mielestäsi tarpeellista? Esim. Oiva-Teamin peleissä on vakiosähköt paikallaan.Myönnän että säädettävällä CDI:llä saataisiin vielä parempi tulos mutta sitten mennään jo sinne viri-osa puolelle. Kokeilimme muuten toisessa pyörässä HGS-putkea,ei ollut kovinkaan suurta eroa vakioon.Ps. Nämä mun "Tekeleeni"perustuvat n.15 v.kokemuksiin ja riittänevät vielä hyvin monelle Suomen kärkikuskille,Eikä tarvita 5-7000.- maksavia sähkö-osia ,ym,ym,joita ei osata/pystytä säätämään kunnolla.T:KJ.

Kirjoittaja: Jorma RantalaJukalle:
Missäs maailmankolkassa oot käyny hyppimässä.Puolikkaalla (vakio) joutuu Suomen mx-radoilla jarraamaan hyppyihin.Mites olis jos virittäisit kuskia!

Kirjoittaja: Jukka TaupilaMulla on suzuki RM 250 vakiona peli oli tosi hidas! Ei mennyt hypyt puuhtaasti yli.
Joten ostin kaikki palikat mitä hyllystä löyty putki,änkkäri,sylinteri,kansi,läpät,virtalaitteet... porautin kaasarin! Mut kyl nyt kulkee ei jää hypyt vajaiks. Ilman osia on turha yrittää pärjää missään luokassa nyt sen huomasin!

Kirjoittaja: Juha MetsäläMiten nuo boyesenin läpät (pro) auttaa tehoihin, onko kokemuksia? Voi ne putket jotain auttaa, koska 2-tahtihan on tarkka siitä onko vastapaine jne. oikein. Mutta omasta mielestäni pelleilyä noi viriosat. Ei niihin mee kun rahaa ja sitten se aina jostain pettää.

Kirjoittaja: pirhonen osmoMistä tässä nyt keskustellaan? Moottorista vai jousituksesta, tai sitten koko pyörästä. Jos puhutaan moottorista, niin kaikki alkaa kampiakselista, sen pitää olla värinätön ja keskilaakeri ja petilaakerit kunnossa. Sitten voi alkaa "viritys". Jokaisessa MP-urheilulajissa tarvitaan moottorilta erilaisia ominaisuuksia. Tulosta ei ratkaista ääritehojen koepenkissä, vaan todellisuuden kilpailuissa. Off-road lajeissa jousitus on paljon tärkeämpi kuin moottorin tehot... ja siten mikä on koko pyörän ajettavuus. Että viritysosakauppiaat, toivotavasti kauppa käy, mutta ei niistä mitään hyötyä ole kenellekään...

Kirjoittaja: Janne KoivurantaMitenniin NYKYPÄIVÄN vakiopelit?

Kirjoittaja: Jorma SaarinenJoo mut Jos lähtösuora on pitempi kuin vantaalla niin stanu pelit Goodbye!
Jukalla on hyvä pointti jos ei ole tehoo vakiossa niin ainoa vaihto ehto on viritys osat ja kunnon bensa! Nykypäivän vakiopelit on tosi mopoja...

Kirjoittaja: yrjö koskenkorvaKyllä näkojään tänään Vantaalla lähti! vakio-
pelit näppärämmin puomilta kun KJ:n tekemät
vempeleet!

Kirjoittaja: Tampereen teiskossa siellä on tehty vähän isompaa hyppyriä!

Kirjoittaja: Tuomas pNo millä saadaan mahd. paljon tehoa, kestävyyden kärsimättä, järjellisillä kustannuksilla?

Kirjoittaja: Jere RantalaKannesta pari millii pois ja porattu kaasari ni rupee kulkee! Mut sit täytyy ostaa parempaa bensaa.

Kirjoittaja: Tuomas pJoo ite oon sitä mieltä että viriosien hankkiminen on Harrastajalle viisasta, sillä parhaassa tapauksessahan pyörää saa muutettua silleen että sitä ei joka paikassa tarvii mennä sormet kytkimellä ja kaasu selällään. mutt kyllähän sitä vakiolla pärjää,jos vaan osaa ajaa, esimerkkinä parinvuodentakainen piikkien mm kisa missä voitettiin yks erä täysin vakiolla pyörällä.

Kirjoittaja: Kale JärvinenOlen rapsutellut ja viritellyt useita kymmeniä enduro ja crossipyöriä enkä koskaan ole tarvinnut mitään viri-osia.Myöskin näyttöä on sekä tehosta että kestävyydestä esim. Arot SAmuli ja Erno,Vehkonen,Ahola,ym,ym,Näyttöä on myöskin Dynosta Esim .Samulin YZ 125 oli tehon lisäys vakioon verrattuna 3.79 hv.(mitattu Kustun pajalla Karkkilassa.Olen kanssanne samaa mieltä näistä viri-osista ne ovat enempikin sellaisia henkisen puolen humpuuki juttuja.Ps. odottelen aiheesta melko kovia kommentteja asiasta tietäviltä ja tietämättömiltä. T: (KJ).

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMinun mielestäni on jokseenkin sama shoppailevatko näitä viritysosia ammattilaiset vai amatöörit. Jos itsestä tuntuu, että haluaa pistää vähän persoonaa kehään - niin siitä vaan. Koko viritysosabusiness on paljon muutakin kuin pari lisäkaakkia tai muuttunut vääntökäppyrä. Se on parantunutta pitoa jalkatrampeissa, parempia iskareita ja mikä tärkeintä...siinä luodaan kulttuuria, joka puhaltaa lisää henkeä koko lajiin ja sen harrastajiin.