Veteraani-ikä laskee 35 vuoteen

Motocrossin virkaa tekevänä lajipäällikkönä toimiva Jussi Pitkähalme kertoo, että tänä vuonna veteraanisarjoissa ajetaan kolmessa luokassa. Ne ovat 35-45-vuotiaat, 45-55-vuotiaat ja 55 vuotta täyttäneet. Luokat ajanevat myös Suomen Cup -mestaruuksista.

Uutinen: Veteraani-ikä laskee 35 vuoteen

Foorumit

Hieno,Hienoa.Menitte sitten Pilaamaan toimivan ja hyvän sarjan,vähissä taitaa olla tekemiset teillä liitossa.T: Entinen MXV Harri Niemi

saakohan nuo 45 ja 55 vuotiaat valita kummassa luokassa ajaa

Mielestäni päätös on hyvä, koska tällä hetkellä aktiiviuransa päättävien kuljettajien on pakko pitää vähintään pari vuotta taukoa kisaamisesta päästäkseen ajamaan harjoitusmääriään/kuntoaan vastaavassa luokassa (eli MXB:hen ja sen jälkeen joutuu varomaan, ettei nousupisteet tule täyteen). Yleensä viimeistään 35-vuotiaana (psl. Marko Kovalainen) perhe ja työelämä vaatii niin paljon aikaa, ettei ole enää mahdollista ajaa kuin kerran tai pari viikossa, jolloin ei todellakaan ole järkevää olettaa että kyseisten kuljettajien harjoittelu/fyysinen valmius riittäisi ajamaan 30 min + 2 kierrosta Suomen nuorten toivojen seassa. Toisaalta tuossa iässä viimeistään alkaa itsesuojeluvaisto sekä työelämän ja perheen vaatimukset vaikuttaa siihen, että ei halua ajaa 100% vaan ehkä 70% vauhtia, koska pitää ehjänä päästä kotiin / töihin. En ymmärrä mitä niin kauheaa on, että ikärajat muuttuvat viidellä vuodella. Tuntuu, että muutoksen vastustajia kiinnostaa vain onko mahdollisuuksia munakuppiin vai ei. Tuskin nuo osallistuja määrät hirveästi muuttuu eli varmaan kaikki pääsee kisaan mukaan ja tarvittaessa järjestettänee B-finaaleita ym. Sitä paitsi kyllä noi 35 vee aika kovaa saa ajaa jos esim. 41 vuotiaan Aaltosen Miskan meinaa päihittää 35 - 45 vee luokassa.

Markku:
"Motocross lajiryhmässä on vieläkin lajipäällikön paikka auki, esityksiä kerhoilta sopivasksi henkilöksi niin saatte mieluisia henkilöitä toimintaan ja oikeanlaisia päätöksiä. Päätöksenteossa ainakin aikaisemmin on vallinut demokratia, ei yhden eikä kahden henkilön tekemiä päätöksiä eikä oman "edun" tavoittelua."
Pitää paikkansa,mutta kahden henkilön Kurren ja Epun päätös kumoaa kaikki lajiryhmän päätökset.
Täytyy olla aika masokisti mennä tuohon mukaan.
Kyllä se, että pitkäjussi on joutunut olemaan VirkaaTekevä lajiryhmän vetäjä jo monta helvetin kuukautta kertoo lajista oikeasti pitävien mielipiteen.
Laittakaa nyt sinne lajiryhmän käyttäytymissääntöihin boikotti näille kahdelle herralle, voisi tulla jopa päteviä ehdokkaita.
Paavo Kymäläinen

Hei.

Kuten Pasi Huhtinen osittain viittasikin, ovat yläikärajat luokissa 44 ja 54 vuotta. Ei siis 45 ja 55 vuotta, kuten ensin kirjoitin. Pahoittelut virheestä. Juttu nyt korjattu.

 

Yst.terv.

-Marko Vihriä-

OFFROADPro

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Suomen ulkopuolella tuo 35-44, 45-54, 55- ikärajat ovat yleisiä? Eli mennään taasen yhden pykälän lähemmäksi muuta eurooppaa?

Noh sittenhän on 5vuotta aikaa reenata sinne...

Risteilyllä päätettin.Oli hyvä,että matkassa oli viisaita mukana päättämässä meidän rannalle jääneiden puolesta.Jos päätös todella on enemmistön tahto,se siitä.Muuten liiton "demokratia" vaikuttaa Pohjois-Koreasta kopioidulta.

Lajiparlamentissa kun asia esitettiin, muutama osallistuja vastusti muutosta, mutta selkeä enemmistö kannatti ideaa, joten lajiryhmä laittoi esityksen eteenpäin hallitukselle, joka hyväksyi muutoksen. Lajiparlamentiinhan kerääntyvät kerhojen edustajat, jotka harrastajat ovat valinneet keskuudestaan eli ei tässä pitäisi olla mitään epäselvää.

Kyllä,näin se käy.Teoriassa.Valitaanhan presidentti tai syksyn sävel ,niin ettei kaikkien asianosaisten tarvitse matkustaa paikanpäälle.Olisiko mahdotonta ajatella ns.kansanäänestystä tärkeissä asioissa.tyyliin ääni/kilpailijalisenssi tai toimitsijalisenssi.Tuskin mahdotonta nykyteknologialla.Kai postikin kulkee vielä.Miettikää.Kaikilla olisi mahdollisuus mielipiteeseen oikeasti. Hyvää uutta vuotta,ja anteeksi ajatukseni nuoruudessani ei ollut kypäräpakkoa.

Vähän pikaisestihan tämä ikämuutos VET-luokkaan tapahtui mutta luokkajako on kumminkin oikein. Moni protestoi juttujen perusteella lopettavansa mutta ei kai kannata. Kerhocrosseissa kun saa ajaa ja joku classic pyörä vaikka rinnalle ns. pääluokaksi. Sillä pääsee pois kotoa kisareissuille ajamaan.

Me vanhan säännön veteraanit voitaisiin protestiksi jättää ilmoittautumatta vetskujen ekaan kisaan tänä vuonna ja nähtäis kuinka paljon niitä ajajia uudella vetskuiällä riittää puomille. Jos jotain positiivista hakee uudesta vetskujen luokista niin ihan varmasti B-luokan kisoihin on helpompi päästä puomille kun 35-44v luokassa ja kisojakin on enemmän, eli vetskunumerot roskiin ja b- luokan tilalle. Tässähän samalla nuortui 20-vuotta kun kirjotteli omaa mielipidettä asiasta. Kyllä se vielä iloksi muuttuu ja kaikille monttukone kuskeille hyvää alkavaa vuotta 2013. T.Veteraani Marko. ( 666 ).

Noh isompi erohan se on ollut 40-49? Ja kyllä on naurettavaa uhkailla jollain protestilla, HAH!

Eläke-ikää nostetaan,mutta 35v ajaa jo veteraaneissa :D
T.Timppa

ompa tää vakava asia:D "hmm lopetan harrastuksen koska luokkaani tulee nuorempia kuskeja hmmm". mut ei mitää jatkakaa hauska lukee!

Manniselle: Ei toisiaankaan ole järkevää mennä lajiparlamentissa antamaan negatiivisia kommentteja ehdotettuhin muutoksiin . Se jos joku on helpoin tapa päästä ei toivotuksi henkilöksi.

Joo eipä kannata huolestua.Tiedän monta vetskua,jotka pistää nuoremmille päihin:)

Kaikki muutokset jotka lisäävät lajin harrastajia ovat yleensä hyväksi.Mutta pitääkö paikkansa että luokitellut ajajat eivät saa osallistua veteraanikisoihin?Tai veteraaneissa ajavat eivät saa ajaa halutessaan Suomen Mestaruudesta?Jos näin niin miksi?

Toivottavasti luokitteltujen ajajien osallistumista ei kielletä veteraanikisoihin .Olin ajatellut ajaa muutaman SM-kilpailun kun tulee 30 vuotta täyteen A-luokassa ja olisi ollut viimeinen A -vuosi.Olisin odottanut että veteraani luokkien muutos tulee vuodelle 2014 kun Moottoriliiton sivuilla 16.11 oli kerhotiedote 7-2012 jossa oli hallituksen vuodelle 2013 hyväksytyt SM-ja Suomen cup luokat (MXV40 ja MXV50).Mistä moinen kiire?Miksi A-lukoiteltujen rajaaminen ?Nykyinen kärki entisiä A kuskeja tai ammattilaisia.Itse olen asennoitunut ajavani 45 luokassa,Jos ei kielletä ,mutta entä veteraani iässä aloitaneet harrastajat ,taso erot tulee uuden luokkajaon myötä olemaan suuremmat ja tulevat lisäämään viime kesän IIsalmen MXV50 päälle hypäämisiä .Nissiselle olin kokouksessa ja esitin muutaman perustelun ei kannasta jonka päälle jonkun piti ruveta puhumaan. Kertoiskohan osallistuminen Lajiparlamentiin jotain tämänhetkisestä lajin tilasta oli todella vähän porukkaa paikalla noin 10 liiton ulkopuolista henkilöä.

Minun käsityksen mukaan Vet saa ajaa muissa luokissa mutta ei samana päivänä. Esim. jos la on VetCup saa su ajaa MX1 sm(tai MXb) vaikka se olisi samallakin radalla. Edellyttäen että ne ovat eri kilpailuja. En lue juurikaan sääntökirjaa sen tehkööt lukuimmeiset.

Eli kun olen 37v nyt ja kesällä 38v ja jos haluan ajaa kansallisia / sarjoja on luokkani tuo mxv 35-45 ?
vai voiko itse valita ajaako B:ssä ? Jos tuossa lisenssiä tilaa niin saako eläkeläiset alennusta : )
ei muuta ku ranne suorana kohti kevättä !

Oli pakko kopsata yhdestä kolumnista. Mielipiteet ovat kuin peräaukot. Jokaisella on sellainen ja jokainen ajattelee, että muiden haisee. Terveisin Marko.

"Hienoa toimintaa moottoriliitolta". Asia on taidettu sopia muutaman henkilön kesken? On kummallista että muutama henkilö saa tahtonsa läpi. Ettei vaan ollut oman edun tavoittelua joillakin henkilöillä päästä vetskuihin kun treenaaminen ei kiinnosta sen verran paljon että pärjäsi A-luokassa. Kyllä mielipide Moottoriliiton asemaa kohtaa heikkeni huomattavasti tällä päätöksellä. Hei. Moottoriliitto/lajiryhmä, pilatkaa nyt sitten lopullisesti suomi crossi! T: Markku Haiko

Samaa mieltä kanssasi Harri T:entinen MXV Lasse Helander

Osallistumalla moottoriliiton ja motocross- lajiryhmän vuosittain järestämään lajiparlamenttiin voi paikanpäällä vaikuttaa lajia koskeviin asioihin, kuten sääntömuutoksiin. Joulukuussa olleessa lajiparlamentissa ei ikä asiaan puuttunut kukaan,mutta jälkikäteen kyllä moitteita riittää.
Motocross lajiryhmässä on vieläkin lajipäällikön paikka auki, esityksiä kerhoilta sopivasksi henkilöksi niin saatte mieluisia henkilöitä toimintaan ja oikeanlaisia päätöksiä. Päätöksenteossa ainakin aikaisemmin on vallinut demokratia, ei yhden eikä kahden henkilön tekemiä päätöksiä eikä oman "edun" tavoittelua. Suomi crossia ei pilata veteraanisarjojen muutoksilla, mutta voidaan saada nousuun hyvällä nuorisotyöllä ja valmennuksella. Eikös ole hienoa kun on vet 35-45, vet 45-55 ja luokka "Ukit","Mummot"ja "Tytöt".
T:Markku Nissinen lajiryhmän jäsen

Mun mielestä olisi voinut perustaa 35 - 40v. oma luokka nimeltään esim. nuoret veteraanit. Nyt taso nousee 35-45 vetskuissa niin kovaksi ettei ainakaan meikäläisellä mitään mahdollisuuksia päästä puomille joten joudun jättämään rakkaan harrastuksen, ehkä paluu takaisin lajin pariin 13-vuoden päästä kun täytän 55v. Kaikille kenen kanssa pääsin ajamaan kilpaa huonolla menestyksellä muutaman vuoden:) Toivotan kaikkea hyvää tuleviin kisoihin. T. nro: 666.

veteraanien maailmancup alaikäraja 40 v

45v vastaan 50v on ihan sama kuin mikä ero on b kuskilla ja a kuskilla. Se ikäero kertaantuu joka vuosi enemmän . T v 16

Sääntöjen mukaan yli 19 v luokkittelematon ajaja ajaa mx b luokassa ja myös tällä kaudeela voi ajaa mx v 35 luokassa, mutta ei samana päivävnä. Jos tama vet luokkajako on liian vaikeaa, niin palataan takaisin vanhaan on vain yksi mx v luokka yli 40-v kuskeille ja ne pääsee loppukilpailuun jotka on tarpeeksi nopeita ja loput menkööt kotiin letunsyöntiin.

Liiton sivuilla olevien MXV40 ja MXV50 sääntöjen mukaan kilpaIluun saa osallistua luokittelematon tai luokiteltu ajaja. (039.1)
Pitkähalmeen haastattelusta tehdyssä artikkelissa ei ilmennyt että tähän tulisi iän lisäksi muita muutoksia.Kuitenkin varikkohuhut kertovat muuta joten voisiko Hra Nissinen tai joku muu lajiryhmän jäsen vastata asiallisesti mitä muutoksia on tulossa sääntöihin.Ei tämä se vaikeampaa ole.

Mx liigaan cb luokkaan harjoitusajojen yhteyteen aikaajo mistä puolet A-finaaliin ja puolet B-finaaliin.
A-finalista saisi vain nousupisteitä ja Mx cb luokan pisteissä 10 parhaan joukossa kauden aikanan yhteispisteissä osallistumisoikeus MX ca suomencup kilpailuihin. Sama systeemi kuin MX J luokan kuskeilla osallitusmisoikeus MX 2 Sm kilpailuihin. Vet luokassa vain ikämuutos.