Verotus

Kirjoittaja: Juho TykkäläLöytyyköhän internetistä jotain "laskuria", jossa voisi käydä tarkistamassa veron määrän omalle pyörälle.?

Vai osaako joku sanoa lonkaltaan, että paljonko suhtkoht saa moottoripyöräveroa maksaa esimerkiksi 250cc nelitahtisesta vm.2005 punakilpisestä.? Entä mitenkä muut rekisteröintikulut.?

Kenelläkään kokemusta mokomasta rekisteröimisprosessista.?

Kirjoittaja: Juhana MäntyläSiis toi 1700 on uuden vero. Tänään tullissa sanottiin, että vero voitaisiin ottaa ylivuotisen hinnan mukaan, jos joudutaan uuden veroa käyttämään. Minulle kerrottiin että pyörän kunto ja ikä kyllä tullaan jotenkin huomioimaan ettei siitä tuota täyttä ihkauuden pyörän hinnan mukaan menevää veroa menisi.

Kirjoittaja: ari virtanenJos ne katsoo sen uudeksi, joudut maksamaan suomalaisen alv:n

Tullin sivuilta:

Toisesta EU-maasta tuotavasta uudesta ajoneuvosta on suoritettava autoveron ja autoverosta kannettavan arvonlisäveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisävero Suomeen.

Uudella kuljetusvälineellä tarkoitetaan arvonlisäverolainsäädännössä moottorikäyttöistä maakuljetusvälinettä, jonka moottorin iskutilavuus on yli 48 cm

Kirjoittaja: ari virtanenHelpommaksi tulee hankkia valmis valkokilpinen ja loppupeleissä voi tulla halvemmaksikin.

Kirjoittaja: Juhana MäntyläJos tollasen saa 3000e:llä ja verot maksimissaan 1700e + muita kuluja niin vois ajatella että tulis maksamaan kilvissa n. 5000e. Eipä taida valkokilpeä tohon hintaan irrota...

Kirjoittaja: ari virtanen...Jos se menee noin yksinkertaisesti niin sitten varmasti kannattaa, mutta jos sitä verotetaan uutena niin saattaa tulla ikäviä yllätyksiä. Muista että sillä pitää olla ajettu yli 6000 km ja sen pitää olla vähintään 6 kk käytetty. Muuten se on uusi.
Tuntuis vaan helpommalta hankkia suoraan valkokilpinen vaikka ne tietysti hieman enemmän maksaakin.

Kirjoittaja: MOISAVIATuosta verosta vielä.

Kyllä kai se muiden arvonlisäverollisten tavaroiden ja palveluiden osalla onkin niin kuten Sirkku sanoi, että vero suoritetaan jossakin Euroopan Yhteisön maassa ja asia on siltä osin kunnossa. Ja yritys voi halutessaan maksaa em. arvonlisän joko hankintamaahan tai kotimaahansa.

Mutta Suomihan on tavallaan nimennyt nämä lypsylehmiä eli ajoneuvoja koskevat verot vallan erisnimillä, kuten vaikkapa tämä Uuden kuljetusvälineen arvonlisävero.

Kyseistä veroa säätäessä olettamana on varmastikin ollut, että uutta kuljetusvälinettä tuotaessa se pääsääntöisesti on hankittu EU:n sisältä arvonlisäverottomana.

Mutta olettamana ei kuitenkaan ole ollut se, että näitä toisivat vain Suomessa ALV -rekisteröidyt yritykset, koska menetelmiä Uuden kuljetusvälineen arvonlisäveron maksuun on asetettu kaksi.

Mutta veroa säätäessä ei ole myöskään kiinnostanut se, että jos kuljetusvälineestä on sattumalta suoritettu jo ostomaan Arvonlisävero, niin siinä tapauksessa verotushan osaltaan kaksinkertaistuu, vaan Tulli kouraisee ihmisen tai tavaran kuljettamiseen tarkoitetusta himmelistä Uuden kuljetusvälineen arvonlisäveron armoa tuntematta.

Tämän lisäksi vielä vähän aikaa eli vuoden vaihteeseen saakka (näillä näkymin) on autoveron määrästä suoritettava sitten se Arvonlisävero.

Niin...onhan tuo em. nyt täysin selvä asia, koska kulkuneuvon Arvohan on yht

Kirjoittaja: petteri piirainenmulla pitäs veropäätös kilahtaa ens viikolla postiluukkuun. kyseessä on saksassa kilvissä ollu 04 mallin 525exc. saas nähä millane lasku sielt tulee

Kirjoittaja: Ailu MaggaMikä mahtaa olla COC- todistus?

Kirjoittaja: KARI SALMINENCoC todistus, eli vaatimustenmukaisuustodistus, on alkuperäinen valmistajan tyyppihyväksytyn ajoneuvon valmistusvaiheen mukaisesti laatima todistus.

Kirjoittaja: MIKKO HINKKANENVerotuskäytäntö on muuttunut hiljakkoin ex kilpapyörien osalta. Ennen vero
kannettiin uuden "vastaavan" hankintahinnan mukaan vaikka mopo olisi ollut vuosia punakilpikäytössä. Nykyisin nämä fillarit verotetaan käytettynä, ja tapaukset käsitellään vähän ylempänä kuin paikallinen tullitoimipaikka, taisi olla peräti tullihallitus.
Näistä on nyt jo jokunen ennakkotapaus.

Eli jos pyörä on ollut kilpailu/harjoituskäytössä punakilpisenä suomessa, kannattaa
verotusta varten pyytää selvitys pyörän käytöstä myös edelliseltä omistajalta, ja selvittää oma käyttö sen lisäksi. Sitten joku armollisesti ravistelee hihasta veron määrän. Sairasta mutta paremmin kuin aiemmin. Tiedustelin asiaa tullista oman
mopon mahdollisen rekisteröinnin vuoksi hiljakkoin tässä kesällä. Alvin maksat autoveron osuudesta ihan niinkuin autojenkin kohdalla tapahtuu...

Kirjoittaja: Juhana MäntyläVoisikohan asiaa helpottaa maastoliikennevakuutuksen ottamisen yhteydessä täytetty vakuutuspaperi. Se ainakin osoittaa että laite on ollut käytössä eikä missään tapauksessa ole uusi. Mulla on juurikin vastaavanlainen tilanne edessä. Olen ostamassa -03 vuoden punakilpi WR450 jammua ja tulli ilmoitti verottavansa sen uutena. Aion asiasta valittaa mutta maksan kyllä kiltisti verot jotta saan sillä ajella. Ilmoitus verottoman ajoneuvon käytöstä on tehty -04 kun pyörä on tuotu maahan. Vielä tarttee vähän tapella keskon kanssa että saan coc paperin sieltä ja sitten vaan katsastamaan.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNe ennakkopäätökset on jo saatukin ja Suomen valtiota on moitittu epätasa-arvoisesta kohtelusta, mutta ei mikään konkreettinen juurikaan kiinnosta poliitikkoja. Kun oma peffa on hyvin (ilmaiset junat ja lentokoneet ekassa luokassa+kulukorvaukset), niin keskustelu luistaa heti akateemiseen suuntaan. Auto esimerkiksi on suomalaisen kuluttajan toiseksi kallein kulutushyödyke (kallis, koska hinta pidetään verotuksella korkealla) omistusasunnon jälkeen ja suomalaiset olosuhteet edellyttäisivät autojen olevan nelivetoisia, ym. ajonhallintajärjestelmillä varustettuja, mutta ketä se on Arkadianmäellä kiinnostanut? No mä kerron - ei ketään. Edelleenkin autovero, joka alunperin säädettiin ylellisyysveroksi, takaa, että Suomessa ajetaan euroopan vanhimmilla kinnereillä. Niin ja sitä ajoturvallisuutta parannetaan laskemalla ajonopeutta tyyliin 100 > 80 > 60 kun, muuta ei tule mieleen...

Kirjoittaja: Manu Hakola--Heikki Ratinen--
Keskustelu alkaa singota sivuraiteelle, mutta tarkennetaan vielä käytetyn määritelmää. Leike tullin sivuilta: "Uudella kuljetusvälineellä tarkoitetaan arvonlisäverolainsäädännössä moottorikäyttöistä maakuljetusvälinettä, jonka moottorin iskutilavuus on yli 48 cm

Kirjoittaja: Kees van NiftrikYht

Kirjoittaja: HEIKKI RATINENKeskustelu alkaa singota sivuraiteelle, mutta tarkennetaan vielä käytetyn määritelmää. Leike tullin sivuilta: "Uudella kuljetusvälineellä tarkoitetaan arvonlisäverolainsäädännössä moottorikäyttöistä maakuljetusvälinettä, jonka moottorin iskutilavuus on yli 48 cm

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMutta miten, miten sinä yksityishenkilönä pystyt maksamaan alv:n johonkin muuhun EU-maahan kuin ostomaahan? Yritys maksaa alv:n minne haluaa ja loppujen lopuksi siitä tulee aina 22% kun tuotteen myynnin jälkeen vähennettävää ei olekaan 18.5% vaan vähän vähemmän, ostomaasta riippuen. Tai enemmän, jos vastarannalta hakee.

Sanoivatko ne tullissa tosiaan, että joutuu maksamaan sen alv:n uudelleen Suomeen? Kuulostaa aivan uskomattomalta, sillä se on juuri päin vastoin kuin minulle verotoimistosta kerrottiin. Heidän mukaansa alv:n voi kuluttaja maksaa vain ostomaahan ja se on silloin maksettu ja sillä selvä. Tullin mukaan taas todellinen ostohinta ei merkkaa mitään, vaan vero määritetään vertailuhinnan Suomessa mukaan ja tässä vaiheessa alv menee mp-verosta. Joka taas oli se ovh. -jotain%.

Selvitin tuon asian viime vuonna ja nyt Heikin mukaan homma ei niin menekään.
Olisi nyt todella kiva kuulla joltain kokemuksia, joka olisi tämän vuoden puolella uudeksi luokiteltavan, aiemmin rekiströimättömän, pyörän tuonut, tullannut ja rekisteröinyt Suomessa tieliikenteeseen. teamvirkki.1g.fi -keskusteluissa on yksi tapaus, mutta se koski käytettyä ja poikkesi sekin taas siitä kuviosta, mikä meillä oli -03.

Kirjoittaja: HEIKKI RATINENJos pyörä tuodaan käytettynä maahan (käytetty yli 6kk), niin pyörän alv:tä ei enää tarvitse maksaa, koska sen on alkuperäinen omistaja aikoinaan maksanut. Rekisteröitäessä maksetaan sitten autovero ja autoveron alv. Ja autovero perustuu yleiseen vähittäismyyntihintaan, joista tullilla on taulukot.

Jos pyörä tuodaan uutena maahan, pyörän alv:tä ei makseta alkuperämaahan, vaan se ostetaan verottomana ja alv maksetaan Suomeen (uuden kulkuvälineen alv). Tämä uuden kulkuvälineen alv maksetaan ostohintaan perustuen ja maahantuojan pitäisi se hoitaa. Jos pyöräsi on aikoinaan uutena tuonut maahan "virallinen" maahantuoja niin asia lienee kunnossa. Sitten jos pyörä myöhemmin rekisteröidään maksetaan vielä autovero ja alv siitä.

Viittaamassani tapauksessa siis uuden pyörän alv oli maksettu virheellisesti alkuperämaahan eikä Suomeen, joten siitä joutuisi ennen rekisteröintiä maksamaan Suomeen uuden kulkuvälineen alv:n + autoveron + autoveron alv:n. Pyörän alv maksettaisiin siis kahdesti. Virheellisesti alkuperämaahan maksetun veron voi toki anoa palautettavaksi, mutta veikkaan että ihan pienellä vaivalla ei asiaa kuntoon saa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSiis et sinä joudu maksamaan alv:tä kuin MP-verosta, mikäli se on jo johonkin EU-maahan kerran siitä pyörästä maksettu. Näin he minua opastivat. Siihen osaa vastata varmasti vain tulli, jos nykyään haluavat myös vanhoista pyöristä alv:sen kuitin.
Jos ostat pyörän "yksityiseltä" maahantuojalta, niin tarvitset jonkin tositteen. Mikäli tämä henkilö kirjoittaa sinulle alv:sen kuitin, varmista että siinä on y-tunnus ja PRH:n sivuilta tarkista Y-tunnuksen olemassa olon ja yrityksen perustiedot. Niitä kauppiaita kun valitettavasti on, ketkä eivät maksa alv:tä minnekään.

Kirjoittaja: Juho TykkäläNo huoh..

Taas kun puhutaan veroista niin kukaan ei tiedä mitään ja kaikki tietää kaiken.. Parasta kai soittaa jonnekkin tulliin ja kysyä asiaa. Silleen se kai selviää ;) mut voihan olla et ne on menny sieläki ihan sekasin näiden pykälien kanssa ja ei osaa sanoa mitään.

Eli siis maksan kuvitteellisesta 6500e:stä sen veroprosentin vai? Eihän käytetyn pyörän arvo ole uuden arvo... ellei sitten verottajan mielestä ;)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJahas, nettimotossa. Tulipas oltua hätänen. Ettei vaan olisi sama kauppias, joka ei halua tehdä mitään yhteistyötä? Mun korvaani se haiskahti siltä, että kyseinen hemmo on vaan tekaissut jonkun numeron "BTW"-kohtaan, eikä alv:tä ole maksettu mihnkään EU-maahan....

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHeetkonen, onkos kyseisellä "yksityisellä" maahantuojalla Y-tunnus?
Löytyykös kuitti maksetusta alv:stä?
Ei nimittäin ole lain mukaista joutua maksamaan alv:tä Suomeen, jos se jo johonkin EU-maahan on maksettu. Pudottaa suurimman osan kuluista pois kun pyydät myyjältä alv:sen kuitin tai alkuperäisen, ellei myyjä halua paljastaa ostohintaa, niin tee myyjän kanssa paperit ja myyjä rekisteröi pyörän.

Kirjoittaja: HEIKKI RATINENVerotettavana arvona käytetään yleistä vähittäismyyntiarvoa, kuiteilla ei ole merkitystä. Lue tullin sivuilta, esim. täältä.

Jos pyörä on yksityisen henkilön maahantuoma (joka ei ole alv-velvollinen), niin tarkista, että "uuden kuljetusvälineen alv" on hoidettu. Noilta samoilta tullin sivuilta löytyy asiaa tuostakin.

Viimemainittuun asiaan törmäsin mennä viikolla, kun eräs yksityinen maahantuoja kauppaa uutta käyttämätöntä KTM:ää nettimotossa ja ilmoittaa papereiden olevan kunnossa rekisteröintiä varten. Asiaa puitaessa ilmeni kuitenkin, että ko. henkilö oli maksanut alv:n Saksaan, joten pyörää rekisteröitäessä joutuisi vielä maksamaan uuden kuljetusvälineen alv:nkin (siis autoveron ja autoveron arvonlisäveron lisäksi). Varokaa tällaisia maahantuojia!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEipä kestä.
Sieltä tullin sivuilta löytyy myös taulukko MP-verotusarvoista malleittain. Kyllä siellä KTM:kin taisi olla. Karkeasti: verotusarvo = n. ovh. -5%. Se taulukko taisi olla niin, että siellä oli vuosimalleittain vero prosentteina uuden hinnasta tjsp.

Rekisteröinti vaatii
a) COC-todeistuksen
b) luovarin
c) jos tyyppihyväksyntä on vanhentunut, tositteen käyttöönottopäivästä, joksi kelpaa ainakin Häm. autokatsastuksen mukaan myönnetty siirtolupa (sen pvm)
d) katsastus, eli pelin pitäisi olla TLL:n mukaisessa kunnossa (E-hyv. valaisimet etc.)

Kaverin kanssa laitettiin -03 tai -04 400-KTM kilpiin, tällöin kohtaa c) ei kysytty, mutta viime kesänä kun yritin 125EXC -03 samaa, se vaadittiin. Silloin vero meni tullipaperin pvm:stä. Jos pyörä taas on ollut jossain muussa EU-maassa rekisterissä yli 6kk, silloin vero menee k.o. ensirekisteröintipäivämäärästä.

Kirjoittaja: Jylhä Jukka-Pekkaja ei kai punakilpistä veroteta uuden mukaan jos se vaikka on ollut saksassa käytössä vuoden ja kilvissä siellä?
Silloin käsittääkseni pitäisi mennä käytetyn hintatason mukaan verotus, mutta korjatkaa jos olen väärässä.

Kirjoittaja: Juho TykkäläVielä yksi kysymys verotettavasta arvosta...

Onko verotettava arvo se, minkä MINÄ maksan ostaessani punakilparin VAI onko se se, jonka EDELLINEN omistaja on maksanut siitä uutena osaessaan/maahan tuodessaan?

Esimerkki:

Uusi 250cc KTM on ostettu vuonna 2005 hintaan 8000e. Ennen ostoa/ostohetkellä/maahantuodessa siitä EI ole maksettu veroa (eli ei ole ollut rekisteröitynä). Nytpä minä menen ja ostan sen hintaan 6500e ja aion laittaa rekisteriin (tarvittavat paperit löytyy). Joten kysymys kuuluu maksanko minä veroa XYZ% 8000 eurosta vai 6500 eurosta ??

Kirjoittaja: Juho TykkäläSuora linkki, jos joku muukin etsii:

http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/02_Autoverotus/02_Kaytetyt_a…
(verotusesimerkkejä)

Kirjoittaja: Juho TykkäläKiitos Sirkulle!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVero menee uuden mukaan, tosin punakilpipaerin ja siirtoluvan myöntämispäivämäärääkin on ainakin v. -04 käytetty käyttöönottopäivämääränä. Laskuri löytyy www.tulli.fi
Muistaakseni ykk tmv. linkistä löytyi linkki laskuriin.