Venttiileistä

Kirjoittaja: JANI PAANANENMorjes.
Ihan mielenkiinnosta laitan tälläisen ajatuksen/kysymyksen nelareiden omistajille koskien venttiileitä ja niiden kestoa/käyttöikää.
Käsittääkseni titaaniventtiileissä on ohut kerros titaanipinnoitetta ja lautasosa eri tavaraa kun itse varsiosa,kun pinnoite kuluu pois on venttiilit pian hylkytavaraa,olenko vielä oikeilla jäljillä?
Kyselin hieman tuota venttiili asiaa niiden kanssa touhunneelta ja tiesi sanoa että venttiilit voi uudelleen pinnoittaa esim.Tampereen seudulla pitäis olla paikka.
Eli mitä mieltä olette,onko järkeä jos venttiili muuten ok ja periaatteessa käyttökelpoinen,käyttää pinnoituksessa ja uudelleen kiinni,vai suosiolla uudet?
hintaa en tiedä,enkä meinaa moista tehdä,ei edes ole nelaripyörää,mutta millaisia ajatuksia herättää?

Kirjoittaja: Jarmo JärviTuohan vapaapituus mitta löytyy ohjekirjasta.
Luulen, että kannattaa aina siirtää nokat pois venttiileistä, kun ei enää ajele. En tiiä, kumpi rasittaa enemmän. Se että venttiilit jouset ovat kokoajan jännityksessä. Vai sillon, kun kone on käynnissä.
Aattelee, että nokat jäävät painamaan. Jouset voivat olla vaikka viikonkin olla rasituksessa. 7 x 24 = 168. Elikkä viikossa olisi 168 tuntia. Kuulostaa melko hurjalta määrältä.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenEkaks kannattaa miettiä/tarkistaa kuinka pitkä on jousen "vapaa pituus" ja paljonko siinä on esijännitystä silloinkin kun venat ovat kiinni.

Jäykkiä ne jouset tosiaan ovat, ja nykyisissä automaattisella puolipuristimella varustetuissa pyörissä suuri osa vastuksesta kiksissä tuleekin venanjousista. Tuon ansiosta yläkuolokohdan (= venat kiinni) oppii aika hyvin tuntemaan vaikka vaihde päällä takapyörää pyörittäessä. Kone oikein haluaa jäädä siihen "parhaaseen" asentoon.

Kirjoittaja: Jarmo JärviMutta eihän tätä olisi vaikea testa. Jos omistaisin laitteen jolla näkisi noi jousten jäykkyydet. Katsoisin tuon käytetyn jousen jäykkyys eka. Ja pistäisin jousen puristuksiin pariksi päiväksi. Sitten katsoisin taas onko laskenut jäykkyys pahasti. Jos joku voisi testata tätä. Ja sitten todettaisiikin, että jousten tehot laskisi nopeesti tuollalailla. Siinä voi olla yhtä hyvin yksi syy, että miksi venttiilin lautaset tipahtaa.

Kirjoittaja: Jarmo JärviNoh eihän toi toimenpide vaadi edes paljoa. Ottaa venttiilinkopan irti, ja katsoo missä kohassa ei jäisi jouset jännittettyinä. Muistelee kohan, polkaisee polinta sen verran, että ei jouset jää jännittettyinä. Ainahan siitä on jouseille haittaa, jos jousi jää jännitettyksi pitkäksi ajaksi. Kaiken lisäksi on kyse kireistä jouseista kyse.

Kirjoittaja: Jukka OittinenJoopa joo.Kun ei jousilankoihin perhtyneitten kommentteja ole näkynyt niin turvaudutaan maalaisjärkeen.Esim. rivinelosessahan osa jousissta jää pänniin jäi kone sitten mihin asentoon hyvänsä kun se sammutetaan.Ei niissäkään ole kovin yleistä tietääkseni että jouset kuoleentuvat ja venttiilit tavoittavat kierroksilla mäntään.
Kannattaa siis kansihuollon yhteydessä mitata jousien servicelimitit ja vaihtotunnit selvittää huolto-ohjelmasta.Kierroskoneet, jotka käyvät välillä ylilämmöilläkin kuormittavat jousimateriaalia rajummin kuin vaikka siviiliautoissa.
Jarmon hyvä kysymys ei siis aihettane suurempia toimenpiteitä.Eihän?

Kirjoittaja: Jukka OittinenJarmon kysymys on yksi viisammista mitä on aikoihin vastaan tullut.Mitähän jousiasiantuntiat vastaavat tähän? No jos talviseisokkiin säätää venat ja jättää nokat samalla lepoasentoon niin jouset pääsevät helpommalla talven yli.Vielä kun ottaa käynnistin- ja vaihdepolkimen pois niin pysyy kone paikoillaan ja varastakin vituttaa!

Kirjoittaja: PASI PULLIR-koneistus tekee keravalla noita kansihommia

Kirjoittaja: Jarmo JärviMitä jos crossin pistää talvi säilytykselle. Ja sattuukin nokka-akselit painamaan venttiileitä. Onko tästä hirveesti haittaa jouseille?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMullakin kulu(tuli kynnys yläkuolokohtaan, pinnoite ei puhki) sylinteri tosi nopeasti -07:sta. Pikkunelarissa pytty voi olla valmista tavaraa jopa 50h jos sattuu pinnoituksen suhteen maanantaikappale, ei aina malta oikein lämmittää konetta ja tykkää vielä paukutella rajoittajalle. Eipä se kyllä paljon maksakaan.

Kirjoittaja: Tomi MaijalaHoonaus yleensä riittää, mutta nyt ei taida enää auttaa. Ei se mitään lopullista ole kokenut mutta oli kuintenkin sen näköinen että sama vaihtaa.

Kirjoittaja: Tomi MaijalaNyt kun lohkot aukaistu niin näly olevan tasapaino akselin molemmat laakerit oli valmiit ja yksi vaihteiston puolelta. Olipa tuolla edellisellä omistajalla joku murunen pyöriny ku oli pikku pisteitä lohkon sisäpinnalla, mutta ei mitään vakavaa.

Kirjoittaja: Jarmo JärviEtkai sinä nyt sentään sylinteriä mene vaihtaa? Ellei se sitten ole tuhoutunut. Hoonaus riittä yleensä sylinterille.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenStefalla tarkoitin tuosta osaa 12 (muistaakseni ainoa osa missä tuolla on kumia):

http://oem.thumpertalk.com/2007YZ450Fvalve.aspx

Itse käsitin ohjareiksi osat 2 ja 3 tuosta:

http://oem.thumpertalk.com/2007YZ450Fcylinder.aspx

Kirjoittaja: Jarmo JärviEikös ohjareitten sisällä ole kumi osa tai joku?

Kirjoittaja: Tomi MaijalaNonii jatketaan tähän vanhaan ketjuun kun samanlaista keskustelua suurinpiirtein näyttäis olevan. Eli kohta on -03 YZ250F moottori kokonaan aiku ja tarkoitus olisi tässä rempassa nyt ainakin vaihtaa: Mäntä, kiertokanki+kampiakseli+laakerit, sylinteri, kaikki venttiilit(titaaniset), venttiivarrenkumit ja nokkaketju. Ensimmäistä kertaa nelitahti crossin remonttia olen nyt tekemässä. Onko listastani jäänyt nyt pois jotakin tarkeää mikä kannattaisi vaihtaa nyt kun kone on kohta auki? Lohkot on vielä avaamatta ja olisi tarkoitus tarkistaa että tarviiko sille puollelle mitä tehdä.
Osat ois tarkoitus tilata thumpertalk:in sivuilta, siis ihan alkup. osia. OEM osien tilaus ei näytä vaativan muuta kuin rekisteröitymisen(ilmainen). Tarkoitus olisi kuitenkin myös tilata täydellien tiivistesarja ja stefasarja moottoriin jotka löytyy sitten tuon "aftermarket" kataloogin puolelta. Onnistuuko siis lisätä nämä osat mitä aion tilata tuolta aftermarket puolelta niin tuonne OEM puolen ostoslistaan. Luin keskustelujen puolelta mitä tuosta thumpertalkista on keskusteltu, mutta jos jollakin on jotain hyviä neuvoja, niin vastailkaa tähän.
Kaikki "minkähä tasoinen roplaaja on kyseessä" ja muut kommentit millä ei ole minkäänlaista sisältöä kannattaa jäättää kirjoittamatta.

Kirjoittaja: Jarmo JärviTarkotan niitä kumisia ohjareita. Onko se stefa osa, se mikä on istukassa kiinni?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenVaihtaisin kyllä venan varren stefatkin. Jos ohjareilla tarkotat niitä kanteen prässättyjä holkkeja, ovat ne ilmeisesti kestäneet näissä peleissä "ikuisesti". Tuskin niiden vaihtamisesta haittaakaan on kunhan koneistamo osaa asiansa ja pistää ne suoraan.

Kirjoittaja: Jarmo JärviAijon ostaa Yamaha Yz426F -00 teräs venttiilit. Pitääkö muuta vaihtaa, kuin jouset, sokat, ohjarit? Sitten käyttää koneistamolla vielä seetit.

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOAine on kotoisammin molyrasvaa, käytetään mm. asennuksien yhteydessä hyvien liukuominaisuuksien johdosta. (Molyrasvoja on useita erilaisia, käytä asennusrasvaa) Öljyt ja -filtteri kannattaa vaihtaa aika pikaisesti, moly tukkii aika tehokkaasti suotimen.

Kirjoittaja: Jarmo JärviMitä ihmettä tohon venttiili pistetään, kun venttiili asennetaan takaisin? Manuaalissa lukee: apply molybdenum disulfide oil to the valve stem.

Kirjoittaja: Harri Vanhalasaisitko otetuksi sellaisia kuvia, joissa venttiili on tarkennusalueella? Kuvissa muu on jotenkin tarkkaa paitsi venttiili. Ilmeisesti kamera ei tarkkene noin lähelle. Vähän auttaa, jos kamera olisi kauempana.

Venttiilissä kiinnostaa se osa, joka osuu sylinterinkanteen. Siis venttiililautasen vino osuus. Yhtä kiinnostavaa venttiilin arvioinnissa on nähdä sylinterinkannen vastaava kohta eli: venttiilistä ja kannesta kuvat sellaisesta kohdasta, jossa lautanen osuu kanteen. Arviointia helpottaa myös, jos venttiili on puhdistettu.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenJeesuksenaikaisen(=tunteja takana) pyörän venoille voi käydä myös se vanhanaikainen, että ne yksinkertaisesti katkeavat, eli mitattavissa/nähtävissä oleva kuluneisuus ei välttämättä kerro koko tarinaa.

Kirjoittaja: Jarmo JärviKirjeellä lähettämällä tarkotin lähinnä näitä pieniä osia. Jakopääkettinki, venttiilit, tiivisteitä jne. Huomasin, että Yamaha Yz426f -00 venttiilit ovat melko halpoja. Ovatko ne terästä? Kävisikö ne Yamaha Yz426F 01? Vai onko se kannattavaa?

Kirjoittaja: Jarmo JärviNyt on 1 venttiili irroitettu. Mistä tietää, että onko se venttiili titaania vai terästä, ja mistä huomaa, että venttiili on kulunut liikaa?

http://img166.imageshack.us/my.php?image=vena2ft9.jpg

http://img166.imageshack.us/my.php?image=venttiiliyd0.jpg

Kirjoittaja: Jarmo JärviMutta. Mitäs, jos amerikassa asuisi joku tuttu? Sille tilaisi jakopääkettingin ja se lähettäisi sen kirjekuorella mulle. :D Paljonko kirjeen lähettäminen yleensä maksaa?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenHauskasti "kirje" voi postislangissa tarkoittaa melko isoakin lootaa (esim. mun sylinterinkansi matkasi kirjeenä), mutta n. viikossa tuleva Express Mail

Kirjoittaja: Kees Van NiftrikJep - Ameriikan serkulle käy vain luottokortti. Muut maksutavat tulevat joko tolkuttoman kalliiksi kaikkine sivukuluineen tai menevät monimutkaisiksi - tyyliin maksu kassalle paikanpäällä...

Kirjoittaja: Anssi LehtinenEn ole tilannut mitään noin pientä, mutta rahtikulut ovat olleet minimissään jotain $40. Muistaakseni tuonne piti maksaa joku $10 "jäsenmaksu" jonka piti olla voimassa vuoden mutta ei ne multa ole sitä uudelleen karhunneet nyt ehkä 3 vuoden aikana. Taisin myös lähettää kuvat ajokortista ja luottokortista.

Maksu luottokortilla(en lähtisi yrittämäänkään muuten) ja kamat tulevat joko tullipostiin (jos tilaa postin kautta) tai himaan jos tilaa kuriirilla(kuriirin kulut ehkä 1,5 kertaa postin, mutta kamat tulevat ehkä 2-4 päivässä verrattuna postin n.viikkoon). Lisäksi joutuu maksamaan tullin ja alv:n. (osilla 3,7% osien hinnasta ja 22% kaikesta (siis osien hinta+rahtikulut+tulli).)

Kirjoittaja: Jarmo JärviMiten isot postikulut tuolta tulee, jos tilaa vaan jakopääkettingin? Onko mitään muuta äheltämistä tilaamisessa? Esim. Pitääkö henkilökortista ottaa kuva? Tuleeko toi postiennakolla vai tilille rahat suoraan? Huh. 31.23$ euroissa 20e. Kyllä jenkkeille kelpaa.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenEri osanumero. Suosittelen http://oem.thumpertalk.com/ noiden alkuperäisosien hankkimiseen niin kauan kun eurohinta on 3*taalahinta.

Kirjoittaja: Jarmo JärviOnkokaikki Yzf nin samanlaisia, että 450 jakopääkettinki menisi 426? Olis se kiva käyttää 450 jakopääkettinkiä, kun maksaa vaan 38e.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenTai siis kun kone uusitaan, onhan siihen päivityksiä tehty.

Kirjoittaja: Anssi Lehtinen5 venaa kyllä periaatteessa hengittää paremmin, mutta veikkaisin että Yamahakin karsii turhat liikkuvat osat kun moottoria päivitetään (saa nähdä koska tapahtuu, konehan on ollut sama siitä ekasta YZF:stä lähtien).

Kirjoittaja: Jarmo JärviMinua kyllä ihmetyttää tämä, että Yamaha on ainoa joka käyttää 5 venttiiliä. Muut käyttää 4 venttiiliä. Miksi Yamaha on pistänyt 5 venttiiliä?

Kirjoittaja: Jarmo JärviOnnistusko tällänen sydeemi, että pakoventtiilit olisi titaania ja imuventtiilit olisivat rosteria. Idea olis se, kun pakopuolen venttiilit kestää paremmin, ja titaani venat on siellä. Vai voiko tässä jo mennä ajotuksen vähän sekaisin?

Kirjoittaja: Harri VanhalaImuvenat ovat titaania keveyden takia.

Imemällä saa enintään aikaan yhden ilmakehän paine-eron, mutta puhaltamalla vaikka kuinka paljon. Tästä syystä imupuolella tarvitaan isompia reikiä kuin pakopuolella ja siksi myös isommat venttiilit. Isommat venttiilit ovat painavampia kuin pienet ja siksi on houkutusta käyttää keveyempää materiaalia imupuolella. Tätä puoltaa sekin, että imupuolen venttiilit elävät hirveän leppoisaa elämää pakopuolen venoihin nähden. Ihana raikas tuulahdus jäähdyttää niitä joka toinen kierros (nelitahtimoottorihan tekee töitä vain joka toinen kierros, kun taas pieniin kilpamoottoreihin sopivassa 2t-tekniikassa joka kierros). Pakopuolella taas kuumat, osin vielä palavat kaasut ovat venttiilin arkea.

Jos venttiilit olisivat samanlaiset imu- ja pakopuolella, imuventtiilit olisivat ikuiset pakovenoihin verrattuna.

Yksi syy siihen, että venttiilin varsi on eri materiaalia kuin lautanen on se, että varren pitää sopiva voideltavaksi ja saisi olla pienikitkaista metallia.

Kun tarkistatte venttiileitänne, kiinnittäkää huomiota myös varren yläpäähän, joka helposti tarkastelemetta. Ns. puolikuukappaleiden kiinnityskohdan pitää olla kulumaton, ei tylppäkulmainen. Kun tuo kohta aikansa väljenee, vääntyy puolikuu huonoon asentoon ja halkeaa. Sitten ventiili putoaa sylinteriin eikä siitäkään kiitosta tule.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenJammuissa on 3 imu ja 2 pakovenaa(jolloin imuvenoja ei tarvitse rasittaa niin paljon per vena), ja niiden kuluminen loppuun on muutenkin sen verran harvinaista touhua, ettei ole juuri syntynyt mitään perstuntumaa sille kummat pitäisi vaihtaa ekaks.

Itse vaihdoin kaikki kerralla, siinä on sen verran jumppaamista verrattuna osien hintaan etten muuta viitsinyt kun kerran sain yläpään levälleen. En muista mitä ohjekirjassa sanotaan, saatta olla jopa niin että vaihda sitten kun ei enää mahdu mittoihin.

Kirjoittaja: Jarmo JärviMitenkäs pako ja imu-venttiilijen kanssa. Niitähän ei vaihdeta yhtä aikaa? Pako-venttiilit kestävät pidempää kuin imu-venttiilit? Jos asia on näin. Mikä olisi pako-venttiilijen vaihto aika?

Kirjoittaja: Jarmo JärviValittettavasti en tiiä, että millon on koneremppa tehty. Ja siksi aijonki kohta puoliin katsoa koneen sisälle. Nii unohtu sanoa, että Vuosimalli on 01.

Asia venoihin. Eikös titaani venat ole turhan pahasesti arpomista? Ja helvetin kalliitakin. Joillaki kestää yli 150h, Kun taas joillaki vaan 50h.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenTitaanivenat jousineen maksavat ainakin Jammuun vähemmän kuin teräsvenat. Isoissa Jammuissa venat kestävät.

Muutenkin tuo pelko venan katkeamisesta on ison luokan pyörissä ollut melko perusteetonta, Hondissa lähinnä on just pinnoitus mennyt puhki ja vena/seeti yksinkertaisesti kulunut käyttökelvottomaksi. Olen seurannut keskustelua tästä melko tarkkaan kotimaisilla ja ulkomaisilla foorumeilla.

Omaan YZ450F:ään (-03) vaihdoin 135h röpöttelyn jälkeen venat, alkuperäiset olivat yhä mitoissaan kun olin ne kerran sisänajon jälkeen säätänyt. Vaihdoin juuri tuon katkeamispelon takia.

Pikkuluokan pyörät ovat vähän eri asia. Ne kiertävät enemmän, tunarimpikin kuski käyttää niissä noita huippukiekkoja, ja venatkin näyttävät enemmän ompelukoneen osilta. Omassa YZ250F -07:ssa olivat tosin vielä 70h jälkeen alkuperäisissä mitoissaan ja vaihdan rosterisiin taas tuon pettämispelon takia.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMitä tähänkin sanois. Alkuperäisten tilalle voi heittää Jammun titaanivenat ja vaihtaa jouset ja muut tilpehöörit samalla. Eiköhän noi kestä niin kauan kuin pyörällä vielä ajelet. Seetit vaan kuosiin jossain koneistamolla.

PS. Onkohan sille Jammulle tehty mitään muutakaan koneremppaa tuon 7 vuoden aikana?

Kirjoittaja: Jarmo JärviVois itekki hankkia rosteri venttiilit titaani venttiilien tilalle. Nii ei tarvitse pelätä niin paljon puhutusta lautasen katkeamisesta. Saako Yamaha Yz426F rosteri venttiililejä? Jos saa. Mistä näitä saa? Jos hankkii rosterit. Pitääkö tehä mitään erikoista ennenkun asentaa ne rosterit?

Kirjoittaja: JUHA RINTALANua kuvat auttoi enemmän kun tuhat sanaa, elikkä minulla ei ole kyllä venttiileissä vikaa, kun ne kiiltääkin aika hyvin vielä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEipä nuo seetit kyllä muutenkaan ihan terveiltä näytä, vaikkei noita palojakaan puuttuisi, vai valehteleeko kuva/silmä noin paljon???

Kyllä Harri, juuri sitä meinasin. Mielenkiintoinen ajatus "sisäänajaa" venttiili/istukka ilman palamistuotteita ja lämpöä. Kyllä kumivarasalal kopautus on tuttu liike noiden puolikuiden asettamiseksi, mutta tämä puoli ei ole tullut mieleenkään. Äkkiseltään olisin olettanut tarpeellisten toistokertojen määräksi satoja ;-)

Kirjoittaja: MIKAEL NYLUNDEn löytänyt enään kuvia, olinko sitten tuhonnut ne ikäviä muistoja välttääkseni
jos ne olisivat joku päivä löytyneet ja täten verkkokalvoilleni piirtyneet? Tiedä häntä.

Löysin tosin teräsvenoista (ehjistä) ja seeteistä (myös rikkinäisesta) kuvia. Joskos kuva
havainnoillistaisi keskustelussa esiintyviä käsitteitä.

http://peksi.net/~minylund/CRF/

Kirjoittaja: Harri VanhalaJos Nylundin Mixu on kuulolla, niin ehkä hän antaa linkin, josta näkee kuluneita venttiileitä.

Kun kysyt tuollaisia kysymyksiä, niin kehottaisin olemaan kajoamatta venttiileihin näin uran alkuvaiheessa. Ei ole noviisin askare (anteeksi). Homma näyttä simppeliltä ja vanhempi väki osaa venttiilien kunnostuksen. Se kuului vielä joitakin kymmeniä vuosia sitten autoilijan perustaitoihin. Nyt on kuitenkin kyse kisamoottoreista, joissa ei ole ylimääräistä työstettävää. Kaikessa on säästetty.

Kulunut venttiili on kuitenkin hyvä tunnistaa, vaikkei sitä itse kunnostaisikaan. Yritetään auttaa:

Venttiili tiivistää kartiopinnaltaan eli siltä lautasen vinolta osalta. Etsi vinosta pinnasta se osuus, joka on selvästikin osunut seetiin eli istukkaan. Vinosta pinnasta saa ehkä 1/3 olla osunut seetiin, puolet vielä menee, muttei enempää. Tiivistävä alue ei saisi ulottua vinon pinnan kumpaankaan reunaan asti. Venttiilin lautasen reuna ei saa myöskään olla terävä. On monia muitakin venttiilin hylkykriteereitä: venttiilin varsi ei saa olla kulunut, venttiilin varren yläpää ei saa olla tyssääntynyt, venttiilin on oltava suora, välys venttiiliohjariin on oltava oikein.

Venttiiliä ei kotikonstein pysty hiomaan, korkeintaan läppäämään. Hanki "venttiilinhiomatutti" sekä venttiilin hiomatahnaa. Kevyt sipaisu tahnaa tiivistäviin osiin ja pyörittelyä edestakaisin. Ohje on monissa moottorioppaissa eikä tätä palstaa kannata käyttää perusopintoihin, on kyse kilpamoottoreista. Tällä tempulla saa venttiilin pitämään hyvinkin puolisen tuntia näissä vehkeissä.

Hiomatahnaa voi myös valmistaa maantiepölystä ja svingin laakereista kaivetusta vaseliinista. Vanhoja Nortoneita saa tällä riittävän tiiviiksi, jotta kotiin pääsee.

Sirkulle, jos kysyit tuosta naputtelusta. On tosiaan niin, että venttiili saattaa tiivistyä, kun jo asennettua venttiili napauttelee varren päästä sen verran, että vena hiukan aukeaa. Näin pitäisi tehdä senkin takia, että venttiilipidikkeet, "puolikuut" varmasti asettuisivat. Yleensä lyöntivehkeet eivät kuulu moottoriasennukseen, tässäkin on kyse napautuksesta.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenRosterivenoja voisi ehkä periaatteessa hioa tolleen pyörittelemällä. Titaanisia ei, koska pinnoite kuluu. Venat kuluvat siitä kohdasta, jossa vena osuu seetiin.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMielenkiintoinen ajatus, kuinkahan monta toistoa tarvittaisiin?

Kirjoittaja: JUHA RINTALAKiitoksia vastauksista.