Veiviremontista...

Onko porukka vaihdatellut pelkkiä kietokankia veiviremontissa, vai onko mennyt koko kampiakseli vaihtoon? Nyt on omasta CRF 250 R4:sta kone auki, ja kampiakselin huollon lisäksi kaikki laakerit menossa uusiksi. Vanha kampi on hyvässä kunnossa lukuunottamatta kiertokangen yläpään reikää, jossa pinnoitus kulahtanut vaihtorajoille. Joten onko kustannustehokasta vaihdattaa pelkkä kiertokanki?

Foorumit

On vaihdettu hyvällä menestyksellä.Koko sarja kannattaa vaihtaa kerralla.Yleensä sieltä särkyy ensimmäisenä laakerinhäkki ja sitten kaikki muut.Häkkejä on joskus vaihdettu ennakointina.

Iltaa! Mielenkiinnosta kyselen,tuolla siis neulalaakeri yläpäässä,onko muissakin nelareissa nykysin neulalaakerit
(siis kiertokangen yläp.) vaiko pikkunelareissa ollut aina? Itse törmäillyt vaan holkitettuun tai suskan \"rautarautaa\" vasten ratkaisuun :)

Jukan mainitsema neulahäkin kuluminen on luonnollinen asia, joka ainakin minusta on perustaltaan yllättävä.

Voisi ajatella, että alapään laakeri vain pyörii niinkuin mikä tahansa laakeri, mutta tarkemmin ajatellen tilanne onkin aika mutkikas. Kiertokangen alapää tekee keinuvaa liikettä: yläpää on männän ohjaamana kutakuinkin koko ajan sylinterin keskilinjalla, kun taas alapää on vuoroin linjan toisella ja vuoroin toisella puolella. Niinpä kanki keikuttaa neuloja sekä kampuran pyörintäsuuntaan että vastakkaiseen suuntaan. Tietysti pohjalla on koko ajan pyörimistä samaan suuntaan mutta pyörintänopeus muuttuu joka kierroksella kahteen kertaan, vuoroin neuloja kiihdytetään ja vuoroin hidastetaan.

Neulojen hidastamisen ja kiihdyttämisen voimat menevät neulahäkin kautta ja siksi häkki on hyvin altis kulumiselle. Yleensä häkki ei ole tuhoutunut siksi, että neulat hajoavat vaan neulat ovat tuhoutuneet, koska häkki on tuhoutunut ensin väsyttyään jatkuvaan neulojen tönimiseen. Jukan kommentti kehien vaihtamisesta on juuri tätä: kehä väsyy ensimmäisenä, joten se voidaan ennaltaehkäisevästi vaihtaa. Tarvitaan tosin intoa tai huonoa talousmatematiikkaa, jotta se olisi mielekästä.