Vedet ja moottoriöljyt sekaisin...

Tere!
Honda CRF 250 R -04, yritin käynnistää kylmää pyörää, mutta moottori pyöri vain noin varttikierroksen, ihan kuin jokin olisi ollut jumissa. Venttiilikoneisto auki, ajoituksen tsekkaus ja kaikki kunnossa. Hetken odottelun ja varovaisen moottorin pyörittämisen jälkeen lähti pyörimään ja käynnistyi, mutta kävi röpöttäen eikä ottanut kierroksia. Sain lopulta käymään normaalisti, eikä koneesta kuulunut epänormaalia ääntä. Ajoin jonkun aikaa, moottoriöljyn tarkastus ja harmaatahan se oli. Moottori pyörii normaaliin tapaan ilman ääntelyä ja jumittamista. Kysymys kuuluukin aiheutuiko jumiutuminen jäähd.vedestä öljyissä, vai aiheuttiko jumin purkaminen veden tulon öljyyn. Omakohtaisia kokemuksia?

Foorumit

Kauankohan oli käynnistystä yrittäessäsi kulunut aikaa siitä kun pyörä oli viimeksi käynnissä ja paljonko edellisestä öljynvaihdosta?

Pyörä ollut aktiivisesti käytössä. Moottori- ja vaihteistoöljyt alta tunnin vanhoja ja laadukkaita öljyjä. Luulisi että jos jumitus aiheutuisi esim. laakeriviasta koneessa, niin se tuntuisi konetta kiertokangesta pyörittämällä.

Kysyin siksi että kuulostaa aika erikoiselta että pyörä kävisi ihan hyvin edellisellä ajokerralla (ilmeisesti normaaliin sammutukseen asti) ja sitten olisi jumissa seuraavalla.

Jäähdytysnestettä ei pääse öljyyn juuri mihinkään vaikuttavasti ellei jotain ole isosti rikki. Kai Hondankin vesipumpussa on ilmaa öljyn ja veden välissä (yleensä pumpun pohjassa on pieni reikä jos valuu öljyä tai jäähdytysnestettä jos jompi kumpi stefa pettää)? Oliko syylarista kadonnut nestettä näkyvästi?

Itse en käyttäisi konetta ennen kuin jumituksen syy on selvinnyt.

kansipahvi yleensä nelarissa syy harmaisiin öljyihin mut jos jumittaa kantsii kattoo vesipumppu läpi laakereineen päivineen?jos vettä pyöriny koneessa kauan tsekkaa nokkien liukupinnat?(jos ei löytyny mitään kone atomeiks)

joo unohtu tai kansi halki

Kone avattiin, tarkistettin sylinteri, kansi ja muut, ka