Vauhtipyörän lisäpaino

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAikas monella lienee kokemusta krossipyörän rakentamisesta enduroon, joten aika moni lienee myös kokeillut vauhtipyörän lisäpainon vaikutusta. Kysymys kuuluukin, että olisikohan siinä ratkaisu ongelmaan kun vertaan alkuperäisen eurooppalaisen enduron ja japsi krossin käyttäytymistä seuraavissa tilanteissa:

Pyörän käyttäytyminen kivikossa on kutakuinkin toivotonta vinttailua puolelta toiselle, heti kun hiukankin yrittää kiihdyttää, niin aina ollaan poikittain. Apua ongelmaan tarjosi merkittävästi 18" takapyörä ja kunnon "munkki", samoin shimmitys endurokäyttöön, sekä JATKUVA kytkimellä "leikkiminen". Ilman tuota käden puuduttavaa kytkimen käyttöä olisi saatava merkittävästi vähennettyä.
Toinen tilanne on mäki, jossa on keskellä esim. juurakko tai iso kivi. Enduropyörillä niihin on voinut ajaa päin ja kytkintä käyttämällä takapyörän tultua kohdalle on este ylitetty kunnialla. Nyt krossilla sama toimenpide samalla alkuvauhdilla aiheuttaa suunnilleen pysähtymisen / kaatumisen, eikä vetoa pysty edes esteen jälkeen kivisessä mäessä lisäämään.
Kolmas ongelma on tyhjäkäynti. Se joko huutaa tai sitten mopo sammuu vaihteen kanssa kun yrittää pitää sitä paikallaan. Tämän ongelman lisäpaino varmuudella poistaisikin.

Auttaako siis vauhtipyörän lisäpainojen asennus kahteen ensimmäiseen ongelmatilanteeseen? Jotenkin tuntuu, että mopo on kivikossa aivan liian herkkä reagoimaan ja lisäksi tietty suoraan kulkeminen / vakaus puuttuu, vaikka etupään kulma onkin muutettu tehdasenduroiden tasolle. Entä kuinka paljon sitä vauhtipyörää pitäisi sitten saada painavammaksi / kuinka suuri lisäys hitausmomenttiin tarvitaan? Onko lisäpainon kiinnityksestä pienellä krympillä kokemuksia, vai tulisiko käyttää ruuviliitosta?

Taitaakin tulla liikaa kysymyksiä jo kerralla...mutta, please, auttakaahan nyt kokemusta asiasta omaavat epätoivoista KX-F:n kanssa rimpuilevaa...

....Kiittää Sirkku

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJep. Laskeskelinkin tuossa silmämääräsesti arvioiden mittoja ja sain jotain hiukan päälle 5:n. Kun tota vertaa siihen Stealhtyn 8oz lisäpainoon, joka on levymäinen, niin siitä tulee rutkasti enemmän hitautta. Saapas nähdä millaiseksi mopo muuttuu, luultavasti tätä lukee moni muukin aiheesta kiinnostunut, niin pistän kommenttia kun pääsen sanoihin olosuhteisiin kokeilemaan.

Lopuksi, suur kiitos kaikille! Ilman teidän kommenttejanne en kyllä olisi lähtenyt moiseen investointiin. Hienoa, että porukka jaksaa seurata ja vastailla täällä kokemattomampien avuksi!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo niin, nyt on sitten kokeilut kokeiltu ja seuraavaa havaittu:

Alkuperäisessä vauhtipyörässä lisäpaino ei ollut suuri, mutta kaikki lisämassa oli ulompana kuin tehdasasenteissa yksikään osa. Ero oli kyllä havaittava ja parhaiten sen juuri huomasi mäessä olevien isojen juurien yli ajettaessa. Tasaisella kivikossa havainnointia häiritsi varmojen kommenttien suhteen viikon aikana maahan pudonneet puiden lehdet.

Koska suunta oli selvä ja oikea, niin päätin hankkia niin paljon sitä hitautta kuin mahdollista. Niinpä teetin tehdasasteiseen osaan niin suuren lisäpainon kuin kyseiseen väliin mahtumaan saa, tuloksena 5.943kgcm2 hitausmomentti. NYT ero on niin selkeä että se vaikuttaa jo kylmän moottorin käynnin tasaisuuteenkin. Tosin, eroa alkuperäisiin enduroihin on edelleenkin, valitettavasti. Joka tapauksessa vastanneille kiitos asiantuntevista neuvoista, mielestäni tämä on merkittävä askel parempaan suuntaan ja yksi tärkeimmistä muutoksista enduroa rakennettaessa.

Niin, nyt olisi sitten tuo puolisen tuntia pyörässä ollut OEM-vauhtipyörä joutilas. Meikäläiselle tuo itse tehtykin on vielä aivan liian vähän, joten eipä tätä ainakaan tule enää käytettyä.
Kuka siis kokee tarvitsevansa, niin ei muuta kuin tarjouksia sähköpostiin...osa on 100% virheetön ja uutta vastaava.

Kirjoittaja: Mika VettensaariThumpertalk.comissa tuolle kawan omalle "vauhtipuörälle" mainittiin olevan hinnaltaan $209, joten sittä voi sitten veikkailla Sumekokon hintaa. ... Oliskohan 420*eur* kuinka lähellä?

Noita kawin osia voi käydä tuolla katselemassa: http://www.buykawasaki.com/
Vauhtipyörä -optiot kx250f osalta löytyy Generator-osiosta.

Kirjoittaja: Mika VettensaariNoita Trail Techin flywheel:ejä kxf:ään löytyy ainakin tuolta: http://www.rockymountainatv.com/
Ovat tosin "out of stock".

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTattista Mika!
Surffasin tosiaan tuolla steahtyn sivuilla kyselin heiltä maililla sitä vauhtipyörää. Vastaus tuli, 7 ja 8 oz (220g) pyöriä olisi saatavana, toimitus 1-2vkk, hintaan 99.95$. Trailtech

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, sen verran piti vielä sanomani, että yllättävän vähän noissa Kawan osissa on ollut hintaeroa Suomen ja muun maailman välillä. Kun ottaa kulut dollarien päälle, niin dollari=n. euro ja siihen +35%. Jammun osien kanssa oli aika usein paljon enemmän, joskus jopa tosiaan 4-kertaisesti...

Kirjoittaja: Mika Vettensaari" ... kryptisiä nuo merkinnät 4.1, 3.6 ja 4.8 noiden vauhtipyörien kohdalla tuolla. Mahtaako joku tietää mihin ne viittaavat?"

Ko. arvo kertoo kyseisen vauhtipyörän hitaus- eli inertiamomentin, joka on tässä tapauksessa muodossa kg-cm^2.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHitsi! Myöhästyin sitten vartilla tästä koneelta :-)
No, huomenna uusi yritys Sumekon varaosiin...Tiedätkös Mika muuten yhtään hintaa tuolle OEM-osalle? Tuossa eka linkissäkään ei KXF:n lisäpainoa ollut, mutta hinta nyt ei mitenkään hirvittänyt, hitusen alle satasella ei loppujen lopuksi montaa kokeilua koneistamossa teetä.
Puhelimessa muuten pyysivät tiedustelemaan kaavakkeella, suunnilleen kesken ekan lauseen...katsotaanpa vastaavatko minulle.
Kiitti sulle kumminkin, eiköhän tämä tästä. Tai sitten on kohta myytävänä hiukan halvempi kerran kokeiltu vauhtipyörä :-)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, piti kysymäni myös, että missä muka? En Mika löytänyt sieltä yhttän Kawasakin vauhtipyörää???

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo niin, TrailTech

Kirjoittaja: Mika VettensaariMitä tuohon vauhtipyörän painoon tulee, niin tuolta: ( http://www.trailtech.net/flywheel_faq.htm ) löytyy aika hyvin vinkkiä siitä kuinka paljon sitä painoa kannattaisi ehkä lisätä. Ko. firma valmistaa +5, +7 ja +9 oz vauhtipyöriä kx250f:ään. Tuo raskain versio (+255 g) olisi varmaakin se, minkä suuruista painon lisäystä kannattaisi lähteä miettimään.
Ko. pyörään myydän muuten myös ihan OEM tarvikkeena raskaampaa vauhtipyörää. ;)

Kirjoittaja: Jouni TurunenMitenkäs iso ero on yleensä crossilla ja endurolla metsäajossa? Eli meneekö vidui***s jos ostaa crossin ja ajelee suurimmaksi osaksi metsässä ja nopeita polkuja....(kysyy aloittelija jolle ei ole tärkeintä nopeus, vaan voima...)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEnsinnäkin, suur kiitos kaikille! Asiallisia vastauksia roppa kaupalla, olette ihania!

Olen toki laskeskellut tuota vauhtipyörää ja teoreettisella tasolla vaikutus tuossa mäessä onkin tiedossa. Ongelma on lähinnä se, ettei ole tietoa kuinka suuren suhteellisen lisäyksen koko systeemin takapyörälle redusoituun hitausmomenttiin jonkin tietyn painon lisääminen vauhtipyörään aiheuttaa. Jos vaikka vertaisi YZF/WRF vauhtipyörien painoja, niin pääsisi ehkä tontille, ainakin jos WR:n vauhtipyörän suuremman painon sijainti olisi edes likimain arvioitavissa. Sillä vähän ajattelin, että jos joku esim. puolikkasta 2T krossista enduron rakentanut osaisi kertoa kuinka monta % sitä painoa on itse lisännyt...
Olen syyttänyt Kawin hempulia käytöstä myös sen painosta. Mutta, kun ajoin saman painoista 2T enduroa, niin meno oli kuitenkin paljon vakaampaa. Tämähän taas tarkoittaisi sitä, että syy olisikin pyörivissä massoissa, muualla kuin pyörissä.

Varsinaisesti tuo Kawi ei mielestäni tarvitse lisää alavääntöä. Endurokäytössä väännön puolesta käyttökelpoinen kierrosalue on todella laaja, mutta alue, jolla mopo ei olisi turhan reagoiva, mutta silti reagoisi kaasuun edes hiukan, on kovin kapea. Laskee sitä miten päin vaan, niin painavampi vauhtipyörä rauhoittaisi reagointia muuten käyttökelpoisella alueella, muttei poistaisi sitä tyystin.

Eli, oletteko sitä mieltä, että mikäli vääntöalue on muuten sopiva, niin moottorin osalta painavampi limppu ja tehokkaampi vaimennin riittäisivät tavoitteisiini? Se ajotapamuutos vie vain ojasta allikkoon, koska sitten vain suditaan...tai roikutaan kytkimessä. Kokeiltu...ja kiroiltu. Mitä muihin muutoksiin tulee, niin 18" takapyörä oli valtava muutos, samoin shimmitys. Näitä kahta pidän kaikkea muuta kuin turhana investoitina, pikemminkin helposti toteutettavina ja saavutettavaan etuun nähden huokeina panostuksina.

Syy miksi Kawi-halpaan lankesin, oli sen keveys. Piikin kanssa saman painoinen, mutta aivan erilainen, siis nelari! Ensimmäinen nelarini, jonka jaksan nostaa sarvista pystyyn ja jonka jaksan nostaa spoorista pois. Sitten ihastuinkin temmiin heti ensi kokeilulla, ihan vakiojousin, niin vakaa ja mainio enduro. Vaan kun tuo Kawi nyt jäi väkisin käsiin. Ei siitä sen enempää, en vain viitsi myydä tuota kenellekään, koska sisuksissa saattaa muhia aikapommi.

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANLaita siihen vapaa-kytkin, niin et tarvitse kytkintä enään ollenkaan. Samalla loppuu
myös stumppaaminen.

Kirjoittaja: JANNE VOLANENKäy katsomassa http://www.steahlyoffroad.com/. Ovat erikoistuneet
vauhtipyöriin. Tietenkin ne kehuvat tuotettaan mutta voi siinä olla perääkin.
Itse painojen lisääminen on varmaankin aika vaikeaa tasapainottamisen takia, pitää ainakin olla asiansa osaava koneistaja.
Yritin kerran kysellä saatavuutta GasGas:iin muuta ei ne koskaa vastanneet
sähköpostiin.

Kirjoittaja: Mika VettensaariAinakin ongelmaan "yksi" se, auttaa. Itseasiassa kun verrataan mitätahansa crossi-enduro rinnakkaismallia (esim. Yamahan, KTM, jne.) niin yksi ero crossin ja enduron välillä on nimenomaan vauhtipörä. Eli enduroissa on raskaampi vauhtipyörä.
Ongelmaan kaksi saattaa vaikuttaa myös, ja todennäköisesti ainakin pienentää sitä. Alkuperäinen syy linee kuitenkin väännnön/tehon puute/pienuus verrattuna "euro sisareen" alhaisilla kierroksilla. Eli tuota ongelmaa voineen pienentää myös ajotyylin muutoksella.
Ongelmaan kolme auttaneen myös, mutta tuokin kyllä kuulostaa siltä, että perussyy ko. ongelmaan on kytkimen "vajaatoiminta", eli se ei irroita kunnolla. Tuohon voi vaikuttaa jonkin verran myös öljy-merkin vaihdolla. Tosin jos kytkintä on paljon luistatettu, niin syy voi löytyä myös kytkinlevyistä. ;)
Jos lisäpainoja lähtee tekemään ns. DIY-menetelmällä, niin tasapainoitus on sitten se kaiken a ja o, eli sen puolen on syytä olla sitten kunnossa ko. muutosten jälkeen.

Kirjoittaja: Harri VanhalaMoi,
laskepa, paljonko liike-energiaa lisävauhtipyörässä on tietyillä kierroksilla ja millaisen mäen tai kiven yli se pystyisi pyörän nostamaan. Kuten tiedetään, ei vauhtipyörä tee moottoriin vääntöä, vaan energia tulee palotapahtumasta vähän ylempänä. Jos pyörässä on liikaa tahteja, kestää vain turhan kauan ennenkuin seuraava palotapahtuma männän päällä tapahtuu.

Tarkoitan, että muutosta pitää tapahtua muuallakin kuin limpuissa.

Harri

Kirjoittaja: Markku SillmanOlen usein ihmetellyt, miten paljon vaivaa jotkut viitsii nähdä alkaessaan rakentaa crossipyörästä enduropyörää.
Tässä muutamia suurimpia muutoksia, joihin yleensä ryhdytään:
- vaihdetaan 19" takapyörä 18":een
- vaihdetaan löysemmät jouset etu- ja takapäähän
- rakennetaan valot mitä erilaisimmin menetelmin
- tehdään tai ainakin yritetään tehdä koneesta vääntävämpi eri konstein
- lopuksi säädetään iskarit, kaasari ym. siten, että päästään kokeilemaan ajoa, jonka jälkeen ihmetellään, mitä kaikkia papereita tarvitaan, jotta saadaan pyörä rekisterikelpoiseksi

Lopulta useiden? satojen eurojen satsauksen ja monien työtuntien jälkeen todetaan, että tulipa lähes melkein yhtä hyvä pyörä, kuin olisi saanut kaupasta valmiina.

Em. asiat ei varmaan kaikkien kohdalla pidä paikkaansa, mutta osittain ainakin.

Miksi pitää yrittää keksiä (enduro)pyörä uudelleen, kun se on jo kerran keksitty!?

Make

Kirjoittaja: Nikkanen EeroHyvin Make pistit.
Voihan olla ettei SM pyttyä voiteta ihan vakiopelillä,mutta suurelle harrastajakunnalle tehtaan tekemä enduro on varmasti se paras monessakin mielessä.
Toisaalta kun taistellaan mm. ääniongelman kanssa,koskee se pääosin "rakennettuja" pyöriä ja kun riittävän/liian pitkälle mennään,voisi ennustajaeukko heittää ilmoille ikävän ajatuksen,että enduroväki joskus menettää punakilpiedun ja kisaamaan liikenteeseen pääsee vain ja ainoastaan rekisteröidyllä tyyppihyväksytyllä laitteilla.

Näin se taas mopo karkas,ennenku Sirkku pääs lähellekään sen kivikkomäen huippua,mut älä välitä,myy se Kawa ja aja Temmillä.