vanteen pinnaus

Kirjoittaja: SAMI KUJALAoisko kellään jotain yleispätevää ohjetta vanteen pinnaukseen a-ö:hön ku joutuu tähänkin hommaan perehtyyn ekaa kertaa yhdeksän harrastus vuotta takana ja nyt vasta tulee eteen että pitää vaihtaa kehä ja kaikki pinnat (cr250 vm05)

Kirjoittaja: JONI WESTMANlaitappa antti vasurin rystyllä.

Kirjoittaja: ANTTI LINNAvasurilla on tullu parit pyörät nyt huollettua, ei siitä mitään meinaa tulla :)

takas aiheesee.

hintaa vanteen kasaukselle on about 35e - 50e, mutta liikkeitä en löytänyt..

Muistaako kukaan miten nuo pinnojen pituudet menee 32 reikäisessa (CR/CRF) takavanteessa eli mille puolelle tulee lyhyemmät/pidemmät pinnat vai onko niitä sekaisin kehän kummallakin puolella???

ite laitoin sillai crf vanteen et ku pinnat menee ristiin ni sisempi pinna on pidempi. Eli EI sillai et pitkät jarrulevyn puolelle ja lyhyet rattaan puolelle.

Kiitos vinkistä, olen varmaan aikaisemminkin kokeillut pinnata tuolla tavalla. Outoa on se, että kun alkaa pinnaamaan toiselta puolelta kehää niin ei pinnojen pituus tahdo millään riittää,edes kunnolla nippojen kierteisiin, vaikka muuten menee ihan ok..Ja pinnasarjankin pitäisi olla oikeaan vuosimalliin..Joku vielä mättää...

itelle tuli exelin kehä ja duell:in pinnat ja nillä koitin kasata vakio keskiöön mut ei siitä mitään tullu. Pinnat roskiin ja symoticin pinnat tilalle. sit vaan vedin kaikki nipat sillai et pinnan kierre meni just piiloon ja siitä sit vanteen ympäri aina ruuvarilla joka pinnaa kierros kiristäen ja sit lopuks ku kaikki ei enää mennyt kierrosta sillai et olis ruvennu jo kiristyy ni väänsin vaan just sen verran et nippa osu vanteeseen. eli sit ei pinnoissa ollu enää löysää mut ei kiristynytkään.

Sit pikku hiljaa järjestyksessä kiristämään maltilla ja kattelee heittoja. jossain kohtaa oli ehkä milli heittoo mut nousi helposti ku kiristi sen kohdan pinnaa ja sit pinnan molemmilta puolilta vielä kiristi. vanne oli vaakatasossa tasapainotus telineen akselilla mut vakio akseli käy kans.

Mikä noissa Symoticin pinnasarjoissa on erona noihin Duellin vastaavin??? Itellä kans vakio keskiö ja Exelin pinnasarja...

duelin oli liian pitkät

vaikka piti olla crf 19" vanteelle

No siinähän voisi olla vastaus siihen miksi tuo homma ei meinaa millään onnistua vaikka oon kokeillu vaikka millä tavalla pinnata tuota vannetta, mutta aina hakristaa jostain...Varmaan joutuu hommata itekki symoticin pinnat jos ei noille pinnoille jotain patenttia keksi...

Itsellä oli myös ongelmia Duelin pinnojen kanssa kun niissä oli 1mm liian lyhyet kierteet vaikka vanne oli varmasti pinnattu oikein. Ei auttanut muu kuin kierrepakalla jatkaa joka kierrettä 2mm. Symoticin pinnasarjat on aina ollut oikean mittasia excelin ja did:n vanteille ja parempi laatuisia pinnoja muutenkin.

Kirjoittaja: MIKAEL NYLUNDEilen kaverin kanssa kasattiin vanhalle navalle uutta kehää uusilla pinnoilla.
1h homma, mutta se ei vielä riitä.

Pitäisi saada suoraksi myös se vanne, seon seuraavan illan projekti kiristellä
pinnoja oikein että vanne on mahdollisimman suora. Ihmettelen että sait vain
tunnissa koko homman oikein ja hyvin tehtyä. ;)

Kirjoittaja: ANTTI LINNAkyllä tarkotus olis harjotella sekin homma, mutta toi oikea käsi on raudotettu ja poissa pelistä ainakin noin kuukauden vielä. Joten jos vaan on tietoa yrityksistä niin otan mielelläni vastaan.

Kirjoittaja: MIKAEL NYLUNDSuosittelen että teet itse, ei se ole vaikeata. Opit samalla senkin
jutun. Kokemuspohjasi karttuu pyörien ropaamisesta.

Kirjoittaja: ANTTI LINNAhieman offtopic, mutta mitä pinnottamisesta kannattaa maksaa jos sen tekee alan liike ja onko itä-uudellamaalla ketään kuka tekee?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKannattaa myös ottaa hommaan räikkämeisseli, niin saa esikasattua vanteen hetkessä.

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENNo ainakin huomiseksi Duell lupasi oikeat pinnat, tiedä sitten häntä

Jyrki

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENPinnat tuli ja oli tälläkertaa oikeat. Ekaa kertaa siis pinnasin vannetta. Tunti siinä meni ja kaikki on nyt kunnossa. Helppo homma, ei kyllä kannata nähdä vaivaa rahdata liikkeeseen tehtäväksi.

Jyrki

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENNiin se vaan meni. Kiristä pinnoja silmämääräisesti samanpituisesti kevyesti kireälle. Sitten laitat vanteen pyörään paikalleen, laitat jonkun suoran tangon swingin putkien yli vannetta vasten ja alat pyörittelemään vannetta kiristelet sitten pinnoja oletetusti oikeista kohdin.
No voi olla, että olin hiukka positiivinen tuon ajan suhteen, mutta 1,5h on kyllä maksimi mitä meni aikaa.

Jyrki

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENYksin -tai kertainen selitys löytyi, näinkin voi käydä.
19" pinnat 18" paketissa...miks aina mulle?

Jyrki

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOYksinkertainenkin asia muuttuu äkkiä vaikeaksi kun on väärät osat ;-)
Osanottoni...kerran koonnu auton vaihdelaatikkoa väärällä pääakselilla kun näennäisesti kaikki mitat täsmää rattaisiin, laakereihin, etc. mutta vaihteet vaan ei toimi ;(

Kirjoittaja: MIKAEL NYLUNDNyt on mullaki edessä vannekehän vaihto, ilmeisesti Sirkun ohjeilla
homma menee niinkuin pitääkin ja heittoja ei tule nimeksikään?

Kirjoittaja: MARKO FORSMANOn siihen Exeliin sopivia pinnoja maassa!!!

www.symotic.com

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENHelppoo kuin heinän teko 6h takana ja kaikki mahdollinen pinnojen kanssa kokeiltu eikä vanne ole vieläkään kasassa, vielä jaksaa kuitenkin joten kuten hymyilyttää ;-))
Eli 19" tuumasta kehää olin vaihtamassa 18":ksi, ostin uuden exel-kehän sekä pinnasarjan. Vanhat pinnat oli niin jumissa, että ne piti rälläköidä poikki ja tietenkin pinnan palaset tuli heitettyä roskiin, mitäpä muutakaan niillä olisi tehnyt.
Uusia pinnoja sitten vaan kehiin ja asennukseen ja vaikka kuinka moneen vi... kertaan ja aina oli pinnat olevinaan liian pitkät. Duellin numeroiden mukaan pinnat kuitenkin olisi 18" pinnat ja soittamallakin sen varmistin, mutta ei, aina vaan pinnat löysällä ja kiristysvarat loppu.
Tietääkö kukaan mikä on tuollaisen 18" pinnan mitta. Vai mikähän prk...tuossa voisi mättää???

Jyrki

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTarkistitko myös sen vannekehän numeron? Nimittäin noita pinnaustapoja on useampia, jolloin myös nippojen istukat kehässä lähtevät eri suuntaan, joten oikea pinnan pituuskin on eri.
Istuuko nipat sinne koko kuppimaiselta pinta-alaltaan vai kanittaako vastaan kun pujotat pinnaa vanteesta läpi?
Oletko kiristänyt kaikkia pinnoja, vai loppuuko varat kiristellessäsi ensin toista puolta?
Pituuseroa 18" ja 19" vanteiden pinnojen välillä on arviolta 13-15mm, joten mitäs jos koitat pinnata sen 19" kehän takaisin niillä uusilla pinnoilla? Ei pitäisi onnistua.
Ellei onnistu, niin kaivappa vaikka netistä jokin valokuva, josta näet miten jampin vanne on pinnattu. Muistaakseni jokainen pinna menee kahden muun kanssa ristiin, ensin ihan juuresta ja sitten miltei puolimatkassa.

Kirjoittaja: STEFAN LINDQVISTParit pyörät on tullut pinnotettua. Ensim tärkein on ottaa kuvat ja piirtää kuvio miten pinnat menee. eteenkin jos on tuplaylitykset ja jos on "täyspitkät pinnat vanttesta vanteeseen navan läpi.
Näitä ei taida olla enää paljon mut vanhoissa peleissä käytössä.
Suoruus selviää hyvin kun tekee esi- kiristyksen ja sitten lopullisen kun pyörä on kiinni svingissä ja siihen liitetty merkkaustapit josta näkee heiton.

Kirjoittaja: PAULI HÄNNINENHelpolta kuulostaa, kyllä. Kannattaa ennen purkua ottaa muutama kuva molemmin puolin vannetta ettei kasatessa tarvii niin paljon miettiä mistä mikäkin pinna meni. Jos viitsii vaivaa näkeä niin kannattaa rakentaa metallinen pukki mihin saa vanteen pyörimään vapaasti. Ei se vaikeaa ole, ainoastaan hermoja raastavaa ja aikaa vievää, mutta hommahan helpottuu koko ajan mitä useamman vanteen tekee!

Kirjoittaja: Harri VanhalaEi se ainakaan mahdotonta ole, 1-levyiset ja rumpujarrulliset navat ovat usein epäsymmetrisiä ja jos siihen laitetaan offset, pärjätään yhdenmittaisilla pinnoilla.

Halusin lähinnä viestittää, ettei pinnaaminen ihan yksinkertainen juttu ole ainakaan minulle ja muualla kuin näissä hitaissa lajeissa on 2 mm heitto aika paljon oli se mihin suuntaan hyvänsä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTero, kaikissa 4-jakoisissa on neljää erilaista nipan pesää vanteessa ja pinnan lähtöä navassa. Toisissa pinnaustavoissa jokainen pinna kulkee ristiin yhden pinnan yli, toisissa kahden. Löytyy edellistä 36-pinnaiseen ja jälkimmäistä 28-pinnaiseen ja toisinkin päin. Kannattaa siis ensimmäisellä kerralla ainakin merkitä se pinnaustapa muistiin.

Harrille kysymys: löytyykö offsetilla vannetta sellaisissakin tapauksissa, joissa molempien puolien pinnat ovat yhtä pitkät? Tällöinhän pinnojen pitäisi olla jo hieman tarpeettomankin pitkät. Jollain 2-3mm:llä ei ehkä useimmissa tapauksissa ole mitään väliä, mutta toisaalta joissain pyörissä rengas alkaa ottaa swingiin kiinni toiselta puolelta paljon ennen kuin toiselta. Tuommoista heittoa tuskin ajossa huomaisi, jos sen pinnojen kiristyksellä poistaisi.

Kirjoittaja: SAMI KUJALAnoilla sirkun ohjeilla aattelin tehä. viikon päästä oon viisaampi ja näkee kuinka se menee vai tuleeko vain ylistettyä pimeyden ruhtinasta. asiasta toiseen kuinka toi jämsän rata on auki helatorstaina ja rata maksu näin ulkopaikka kuntalaiselle kun saatan olla sielä päin liikkeellä silloin

Kirjoittaja: TIMO MCKEOWNMiika,

Sopivan paksuinen rautatanko akselin paikalle ja se kiinni toisesta päästä ruuvipenkkiin, sitten heittokello millä voi mitata vanteen heittoa sekä pysty,että sivusuunnassa.

Heittokelloa ei tosin tarvitse kuin vasta loppuvaiheessa.

Timo Mc

Kirjoittaja: TERO MANNINENAika yksinkertainen järjestys 36 pinnaisena, navasta oikeaan kaartuvat joka toinen vanteen joka neljänteen reikään ja vasempaan lähtevät samalla kaavalla. Vanteessa olevat reiät ovat porattu niin, että niistä näkee mihin suuntaan pinnan kuuluu sojottaa.

Kirjoittaja: Harri VanhalaKovin helpolta saadaan pinnaushomma kuulostamaan ja luulen, että viisari kierähtää yli 10 minuuttia jo kelatessa. Helposti käy niin, että pinnat ovat kyllä työn jälkeen kireällä, mutta ihan eri pinnat kuin oli tarkoitus.

Homma ei ole ehkä ensikertalaisellekaan ongelma, jos vanteen ja navan suhteessa ei ole ns. offsetia. Offset tarkoittaa, että kun pyörä on pystyssä ja katsotaan suoraan ylhäältä, ei pyörän napa olekaan keskellä pyörää, vaan enemmän jommalla kummalla sivulla. En itse lähtisi tätä offsetin suuruutta jälkikäteen arvailemaan, kun pinnat on jo irrotettu ja osat paloina edessä.

Tämä ei ole ohje hätäisille, mutta "old school way" on rakentaa lastulevystä tms. jigi, johon vielä koossa oleva pyörä asettuu niin, että pinnat voi katkoa tai avata ja silti napa ja vanne pysyvät alkuperäisessä asemassaan. Tietysti vanne on vino joka suuntaan, eihän sitä muuten vaihdettaisi. Jigin teko ei ole iso homma eikä kokoaminen mene ihan arvailemiseksi.

Kiitokset muuten kaikille enduron katsastuskurssiin osallistujille, aika vähällä buuauksella päästiin. Etenkin jälkikeskustelu on hyvin avartava ja jäi vaikutelma, että asiat ovat endurossa sittenkin aika hyvällä mallilla.

Kirjoittaja: TIMO MCKEOWNMoi,

Ei ole vaikeata, vaatii vaan malttia ja pitkää pinnaa.
Viimeksi aikaa meni joku 3 tuntia.

Timo Mc

Kirjoittaja: Miika SavoMiten teit sen Timo??? Oliko joku teline ja mittalaite millä laitoit vai piditkö vain ruuvipenkissä kiinni ja pyörittelit? Saitko aikaiseksi suoran vanteen?
Ekat pinnat on ainakin aika pottumaiset vai mitä...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo on kyllä turhan tuttu asenne! Itselläni 2v. sitten oli tilanne, että kaveri sano "viikonlopuna vois kattoo" ja yks liike Tampereella olis tehny, joskus.
No mullehan ei tietty käy muu kuin "heti" tai ainakin melkein, niin purin sen pyörän pöydälle.

Ja ihan turha pelätä sitä hommaa, on kyllä "pikkujuttu". Kehä siihen pöydälle, napa keskelle, alat vaan heitellä pinnoja paikalleen. Sitten käännät paketin. Aikaa menee tyyliin 10min. Vanhan kehän purkuun voi mennä kauankin, jos on alumiininipat niin jumissa on. Voimatongeilla napsuu nätisti poikki, jos on laittaa uudet nipatkin, eli silloin sekin käy sukkelasti. Loppunäpräys, eli suoraan saanti ottaa pattiin ja kysyy hermoja. Mutta ei ole vaikeata.

Käy nyt ihmeessä kattoon noi mun ohjeet, ei ole paha rasti.

Kirjoittaja: SAMI KUJALAtää taitaa olla ny niitä juttuja joka pitää tehdä useamman kerran että saa semmosen perstuntuman hommaan ku mistään en oo löytänyt oikein mitään virallista ohjett
a mutta näillä mennään mitä ootta tänne selvittänyt (mottona tein sen itse ja säästin!) paskamaista vaan ku saan pinnat vasta joskus ens viikolla vanne kehä olisjo kotona (exeli) ja siinähän pitää olla vissiin omat pinnat joita ei löytynyt maasta ei sen puoleen ei maahan tuojallakaan olisiollut koko määrää alkuperäisiä pinnoja ja vanhoilla ei ole mitään järkeä kasata. joten vi:taa kuin pientä oravaa!! näistä syistä riehaannuin ja hitsasin itse vanteen kasaan ja on se sen näkönenkin (aika kätevä vammaaseksi) joten viikon lopun aikana selviää kestääkö se yhtään hyppyä vai onko heti täystuho onko muuten kellään kokemuksia vanteen hitsaamisesta niin kuin onnistumis prosentti ku eisitä viitti kellekkään viedä hitsattavaksi kun arviot oli sitä luokkaa että parikymppiä lisää niin saa uuden kehän.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOwww.dymatech.tk -> tekniikka -> yleistä

Kirjoittaja: Miika SavoV-mäinen keissi! Itse en lähtisi kokeilemaan.