Vantaan radan ja muiden ratojen kunnossapidosta...

Kirjoittaja: LAURI MANNINENPakko vähän avautua noista radan kunnossapitoasioista. Oltiin tänään ajamassa Lavangossa ja eihän se hyvin mennyt. Hirveellä kiirellä töissä hommat nippuun, sitten Järvenpäähän pyörää ja kamoja hakemaan, putsarin vaihto, bensat huoltikselta, ratamaksu kartingcenteriin, kamat päälle ja radalle...kaiken tämän vaivan jälkeen rata on törkeän huonossa kunnossa, reikää ja kiveä joka paikassa. Ärsyttää, kun hirveällä säädöllä ja 10 euron ratamaksulla pääsee vihdoin ajamaan ja rata on ainakin minunlaiselle harrastelijalle liian huonossa kunnossa, että hommasta pystyisi yhtään nauttimaan. No ton pettymyksen olisi vielä voinut sulattaa, mutta kaverilta lähti reiässä pelit sladiin, kaveri lipesi takalokarille ja torvi auki hyppyriin...tuloksena murtunut selkänikama ja kisakauden päättyminen lyhyeen. Ambulanssin lähdettyä pakkailin kaverin kamoja ja muutamat muut kuskit tiesivät kertoa, että myös eilen oli ollut kolme vakavampaa kaatumista ja yksi oli ilmeisesti tarvinnut myös ambulanssikyytiä...ei hyvä. Joku voi väittää, että ei sitä tasaisella radalla opi ajamaan, mutta suurimmalle osalle harrastajista tärkeintä on että homma on kivaa ja toisaalta rata kuin rata kuluu muutamassa tunnissa sopivan haastavaan kuntoon kaikille. Nopeat kuskit ajaa suhteellisen samaa vauhtia radan kunnosta riippumatta, mutta reikäsellä ja kivisellä radalla riskit vaan kasvaa, kuten ollaan eilen ja tänään nähty.

Lähinnä siis vetoaisin kerhoihin, että pyrkisivät huoltamaan ratoja ainakin sen kerran viikossa (mieluiten pari kertaa) ja jos normaalit huoltotoimet jää tekemättä niin infoaisivat siitä nettisivuilla tai vaikka täällä Offroadpron sivuilla. Tänäänkin oltaisiin voitu mennä jollekin toiselle radalle, jos oltaisiin tiedetty, ettei Lavankoa oltu lanattu viikonlopun jäljiltä...

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIJep, tosi on. Kaiketi talkoot ovat noiden 28 päivän kilpailujen takia. Ja täällä
puhutaan harrastajien ongelmista. Mutta yhtä kaikki, tietysti siellä on mahdollisuus vaikuttaa.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIVai kisat...ihan muuten mielenkiinnosta kysyn toimiiko VMK:n talkoosysteemi yhä samalla tavalla kuin Ruskeasannan aikoihin ?
Eli käyt viikon ennen MM- kisaa joka ilta talkoissa ja kisapäivänä kysellään portilla lippua...:-) Toivottavasti käytäntö on päivitetty.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikAntti - luin juuri erään entisen suomalaisen teleoperaattorin uudesta palvelumallista ja ymmärsin, että näinhän se palveluyhteiskunta toimii. Ensin teet työt ja sitten maksat. Jos maksat enemmän, sitä kutsutaan paremmaksi palveluksi.

Kirjoittaja: TOM NORDMANHei,

Lavangossa pidetään ratojen kunnostustalkoot ja siivotaan ratojen ympäristöä. Nyt on hyvä mahdollisuus vaikuttaa siihen missä kunnossa rata on ja jatkaa tätä keskustelua.

Talkoot Lavangossa: Keskiviikkona 25.04.2007 kello: 17.00 alkaen

Kirjoittaja: Jylhä Jukka-Pekkaheh, helppoa tuon radan kunnossa pitäminen ei ole.
Voisiko radan kunnostamista miettiä esim torstaille niin kisakuskit kun ovat viikolla sen kyntäneen niin vkl pääsisi harrastelijat ajamaan hyvällä radalla kun osaporukasta on kisoissa vkl:t. Tietysti jos tuokaan ei auta kovan kävijämäärän takia niin sitten 2 kertaan viikossa lanaus (ma ja to) ja sitten siihen tarvitaan jo lisää vapaaehtoisia traktorikuskeja.

Siilinjärvellä on 3-4m korka stopppari jos ei varmaan kukaan hyppää tasaisella ja sillä saadaan vauhtia pois , myös oulun radalle tehtiin 3m-stopppari nyt.

Minusta osaksi tämä ongelma vahinkojen kanssa on sama kun kelkkapuolellakin että laitteet ovat nykyisin helppoja ajaa kun jousitus jne kehittynyt ja vauhdit vaan kasvavat ja sitten niitä vahinkoja tulee kun lipsahtaa/luiskahtaa tai vastaavaa.

Ei muuta kuin miettimään/keskustelemaan miten turvallisuutta radalla saa parannettua! Varmaan se on että harrastajia on paljon joten jokaista se ei voi tyydyttää täysin.

Milelenkiinnolla odotan kun pääsee elokuussa radalle ajamaan niin millainen se oikein on.

#Jukkis

Kirjoittaja: Lasse SuonpohjaHyvät toverit,

Itse olen ajellut tuolla Lavangon crossimontulla yleensä siellä vallin takana missä on asfalttipäällystys eikä ole finnairin siiville heittäviä hyppyreitä.

Kehotan kaikkien radasta valittajien kokeilemaan!

Muita kulujahan kuin radan kunnossapito tuon kokoisella kerholla ei ole??

Valittajia taitaa löytyä aina teki asiat miten päin vaan...

Kysykää vaikka Sirkulta!

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINimenomaan.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTämä kustannusarvio ilmeisesti perustuu olettamukseen, että kentän reunalla seisoo kunnallinen huollettu Zetor, joka on lisälaitteineen kaikkien käytössä. Vantaalla varmaan saadaan kasaan 40 maksavaa, mutta muualla se on todella paljon. Kun otetaan vielä huomioon, että 40 ratamaksun keräämiseen tarvitaan n. 140 rehellistä vierailevaa kuskia, niin kyllä täytyy ihmetellä minkä seuran jäsenmaksuilla tällaista ruljanssia pyöritettäisiin?

Kirjoittaja: Seppo KaartinenItteäni kyllä kummastuttaa tuossa radan hoitamisessa se, että miten h#

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINiin. En tosiaan ymmärrä juurikaan business- puolesta mutta kyllä Suomesta löytyy paljon esimerkillisesti hoidettuja ratoja. Ehkä taikasana on vanha kunnon talkoohenki ?

Joskus on saanut jossain päin Suomea herätä aamulla varikolta rataa kiertävien kivenpoistokoneen ja lanan ääniin. Silloin tiesi että luvassa on mukava ajopäivä :-)
Maksu taisi olla 100 mk/vuosi tai 20mk/ kerta...

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEdellä kirjoitetusta tulee lähinnä mieleen, että ratamaksut pitäisi nostaa sille tasolle, jolla niiden pitäisi olla ylläpidon rahoittamiseksi.

Kirjoittaja: TONI SALOTarkoitin siis että sinne golfradalle ajamaan jos oikealla crossiradalla on liikaa patteja.. ;)

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIPakko mainita noista Lavangon hyppyreistä, omasta mielestäni lähtökurvin viereistä "tuplanokkaa" lukuun ottamatta Vantaan radan pöytähyppyrit ovat profiililtaan erinomaisia. En ole vielä ehtinyt käymään kuin yhden vaivaisen kerran tänä keväänä mutta ainakaan silloin ei hyppyjen lähdöt juuri tasaisempia olisi voineet olla ? Alastulotkin on pyöristetty joten mihinkään mäkihyppymonttuun ei tarvitse loikata millimetrin tarkkuudella. Hyppyreiden koosta tietenkin voi olla montaa mieltä mutta hyvä puoli niissä on että jokainen saa valita vauhtinsa niihin ihan itse. Ja mitä tulee liikaa ylöspäin heittäviin hyppyrin nokkiin, se on makuasia. Olen kyllä kohdannut sellaisiakin, Lavangossakin sellainen on kyllä siellä freestyle-puolella :-).
Mutta noin yleisesti, kyllähän radan tulisi olla mahdollisimman usein lanauksen kohteena, Vantaan käyttöasteella päivittäin. Näin se on kaikille antoisampaa ja ennenkaikkea turvallisempaa. Kyllä siellä kisassakin ajetaan järjestään parempikuntoisilla, lanatuilla radoilla eikä ne yhden kisankaan aikana mene siihen kuntoon kuin moni rata harrastajille tarjotaan. Tässä joku sanoikin että on kiva ajella välillä kisoja kun saa ajaa lanatulla radalla, ja näinhän se kyllä onkin. Vaatimus radan päästämisestä vaativaan ja kehittävään (ts. ei lanata kahteen viikkoon) kuntoon on älytön. Siirtyköön enduroon moista halajavat. Toteutuessaan moinen tosin vapauttaisi kaikki ajomaksuista...
Loukkaantuneille toivon pikaista paranemista, näitä ei soisi käyvän kenellekään mutta tässä lajissa niitä välillä tuppaa tapahtumaan. Kisakuskit tietysti kaatuvatkin kovempaa kun vauhtia on enemmän ja yritystä. Paranemisia siis heille ja turvallisia ajohetkiä kaikille muille !

Kirjoittaja: Lauri LehtinenKotikunnassa rakensivat juurikin homokyykkäkentän parhaalle ajopaikalle jonne olisi saanut hyvän radankin tehtyä ja hyvää reittiä siellä joskus kulkikin, mutta ei varsinaista rataa. Enää ei läheltä löydy kunnon santapohjaista aluetta missä saisi rauhassa pöristellä.

Kirjoittaja: TOM NORDMANMoi!

Tässä täysin VMK:n rivijäsenenä ja askartelijana kommentoin. Kiitos palautteesta. Viesti on huomattu ja asioita pyritään parantamaan entisestään kuten olemme yrittäneet tehdä jo tänä keväänä. VMK:n sivujen uutisissa (www.vantaanmoottorikehro.fi) voi käydä katsomassa kerhon järjestämiä tapahtumia jossa pääsee antamaan ideoita mm. hyppyrien korkeudesta yms.

Tätä työtä kun tehdään harrastuspohjalta ja vapaaehtoisesti, niin kaikki apu on tervetullutta. Ottakaa huomioon se että Golf-kenttien ylläpidosta vastaa yrittäjä, joka toivottavasti saa tuosta rahaa. Lavangon ylläpidosta vastaa harrastajat kun töiltään, sairaslomiltaan, ajoiltaan, lomiltaan yms ehtivät. Kenellekään ei makseta mitään, muuta kuin niille, ketkä radan maapohjan ovat vuokranneet yhdistyksellemme.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINEN
Toi golfkenttä-ehdotus oli hyvä, varsinkin kun ne sen radan reiät on aika pieniä ja niitä on vain 18kpl ;-)

Sipoon krossirata on lähellä ja hyvä harrastelijallekin. Märkänä tosin aika puuroa ja hiekkamutavelli syö jarrupalat. jaa niin paitsi jos harrastaja ajaa nelarilla eikä käytä jarrua kuin varikolla ;-)

Ratamaksu aiemmin oli saman kuin Lavangossa (10

Kirjoittaja: TONI SALOOnko siinä lähellä golfrataa? Siellä on yleensä hyvät hyppyrit, ei liian jyrkkiä lähtöjä ja turvalliset alastulot. Ja useimmiten rata on hyvin hoidettu ja tasainen.

Kirjoittaja: Kenth ÖsterbergHangossa ajetaan

Kirjoittaja: PAULI PALONENJoo oon kyl samaa mieltä lavangon tämän vuotisesta kunnosta aika perseestä koko touhu.Ei todellakaan yksikään rata kisojen aikana mene vastaavaan kuntoon.en tiedä onko radan hoitaja vaihtunut mutta viime ja toissa vuonna rata oli yleensä todella hyvässä kunnossa lähes aina.Jos radalla on sulkupäivä maanantaina niin miten on mahdollista että rata on jo tiistaina täysin patilla.Mä en ainakaan lavankoon kanna enää euron euroa ja pyytävät vielä siitä paskasta perkele 10e.

Kirjoittaja: TONI SALOOnko kukaan tullut ajatelleeksi paljonko Radan kunnostus maksaa???
Minä voisin alkaa omalla radalla vaikka kokopäiväiseksi radan tasoittajaksi jos joku maksaa!!

Kirjoittaja: Tomi TiiriIhan sama mitä maksaa, sen tiedän paljon kausikortti maksaa (ja se on paljon) eikä sille ole kyllä saanut nyt keväällä mitään katetta. Lavanko on todella surkeassa kunnossa ollut talven jälkeen. Onneksi PK-seudulta löytyy myös hyväkuntoisia ratoja.

-Tomi

Kirjoittaja: TONI SALOKertokaapa mielipiteenne Rauman radasta.
Meillä Raumalla käytetään kaikki raha mitä ratamaksuista saadaan pelkästään radan kunnostukseen.
Voin sanoa että ne ei kovin pitkälle riitä!!

Kirjoittaja: Jussi MikkonenMoro!

Mikäs rata tästä uudeltamaalta sopisi parhaiten aloittavalle kuskille? Asuinpaikka on Järvenpää. Olen harkinnut lentokentän kakkos-kiitotietä ja Olympiastadionia, mutta on kuulemma vaikea saada lupia...
Eli helppoa ja tasasta haetaan näin aluks, Antti H.:n etupiha houkuttelis myös...

Kirjoittaja: LAURI MANNINENTäytyy kyllä ihmetellä, että joka seurasta vielä löytyy näitä sankareita jotka valittelevat ratojen liian hyvää kuntoa. Eilen kun juttelin muiden kisakuskien kanssa, kaikki olivat sitä mieltä (siis jo ennen onnettomuutta), että rata on törkeän huonossa kunnossa. Kaveri jopa sanoi ettei viitsi alkaa testaamaan kisapyörää koska rata on niin tolkuttoman huonossa kunnossa (no nyt säilyi se kisapyörä sitten täysin ajamattomana). Itse olen ajanut reilut 17 vuotta kisoja ja rata on tuskin koskaan edes päivän vikassa erässä tuollaisessa kunnossa. Tylsää maksaa ratamaksua, jos rata muistuttaa enemmän soramonttua kuin crossirataa. Itse tykkään ajaa kisoja juuri siitä syystä, että pääsee aamulla ajamaan tasaisemmalla radalla ja päivän mittaan rata muuttuu vähitellen vaativammaksi.

Antille sen verran, että kaverilla lähti pelit jakelemaan ennen hyppyriä olevasta reijästä, ei hyppyristä. Kaverilla on yksi Suomen teknisimmistä ja rauhallisimmista ajotyyleistä, eikä kaveri todellakaan ota turhia riskejä. Kärjistetysti faktahan on edelleen se, että huonokuntoisella radalla harrastelijat ei pääse edes niin kovaa, että todella vakavia onnettomuuksia edes voisi sattua. Esimerkiksi nämä kaikki neljä pahemmin kaatunutta on A-luokan kisakuskeja.

Oltiin tossa pääsiäisenä Ruotsissa treenaamassa ja siellä esimerkiksi U-Ringenin rata tasattiin joka päivä, mutta silti muutamassa tunnissa sinne oli muodostunut sopivaa pattia ja vallia ympäri radan.

Harri on kyllä ihan oikeassa tosta radan materiaalista ja muodosta. Kun Lavanko ensimmäisen kerran avattiin se oli tännä rakennusjätettä (mm. betonin ja asfaltin palasia ja betoniteräksen pätkiä). Vantaan radan hyppyrien profiilit on kyllä legendaarisen vaarallisia. Varsinkin kisoissa lipat tehdään niin heittäviksi, että poikkeuksetta ambulanssille on useampaan otteeseen tilausta. Oma veikkaukseni tuleviin kisoihin on seuraava:
- eka pöytä: kasikymppisissä ainakin pari jätkää etukautta ympäri, ambulanssi ainakin kyydit yhdelle.
- lähtökurvin viereinen porrashyppyri: tosi paljon läheltä piti tilanteita varsinkin MX2B:ssä, muttei varmaan mitään vakavampaa. Tasamaalle hyppää useampi ja sitten kurvataan ranteet kipeänä ratavarikolle.
- vikaa u-kurvia edeltävä vauhtipöytä: paljon takakorkeita ja vajaaksi jääneitä hyppyjä, yksi vakavampi kaatuminen.
- maalipöytä: pari pahaa kaatumista viimeistää MX2B:n tokassa erässä, kun hyppyriin on tullut kunnon kaksoisnokka ja kuskia väsyttää (koska MX2B:ssä on kyllä pakko vetää hypyt yli siltä varalta, että joku tehdastiimin kykyjen etsijä sattuu paikalle.

PS: Missäs kerhossa muuten Kenth ajelet (hyväkuntoiselle radalle tulisi mielellään ajamaan)?

Kirjoittaja: HARRI PITKÄNEN Lavanko on näin harrastelijan silmin katsottuna ehkäpä Suomen eniten huollettu ja kunnostettu rata.
Mikä tekee hommasta tosi haasteellisen on muutama Lavangon erityispiirre: Erittäin suuri kävijämäärä, toissailtana laskin neljäkymmentä! pyörää yhtäaikaa radalla, muutama tunti ja kiviä varmasti löytyy enemmän kuin kainuulaisesta pellosta.
Kun kivilouhikon päällä on vain muutama kymmen senttinen hiekkaa niin arvaa että ongelmia on tiedossa kivien suhteen aika äkkiä.
Mikä myöskin lisää ongelmia on maaperä, pateista tulee kovia ja tiheitä joille hiekkaradan säädöt ei oikein käy, eikä kova patikko anna virheitä anteeksi.
Mikä nostaa riskiä lisää on radan nopeus pattisenakin, kun peli lähtee lapasesta seuraukset ovat helpostikkin keskiviikkoillan kaltaisia.
Radan nopeutta on ilmeisestikkin yritetty pudottaa hyppyreillä, jonka seurauksena ne ovat aika hurjan mallisia - suoraan taivaalle jossa vauhti pysähtyy, kohtisuoraan alas ja toivotaan että alastulo sattuu kohdalleen - ei tunnu oikein turvalliselle konstille pudottaa vauhtia.

Pointtina tässä ehkä oli ettei radan kunnossapidossa ole vikaa, paremminkin radan perusmuodossa.

Pikaista ja täydellistä paranemista Lavangossa ja muuallakin loukkaantuneillle toivotellen.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENRata kuin rata niin en ole koskaan ajanut vasta kunnostetulla radalla. Radalla saa ollu jenkkipatteja ja muita röykkyjä, mutta reijät ja kivet pitäisi saada pois! Ei sellaiset kohtuu pienet kivet mitään mutta kun rupeaa menemään kivet pään kokoisiksi niin rupee pelottamaan ajaessa ja vanteet menee soikeeks. Toijalan rata on hyvä esimerkki kivihelvetistä; muuten todella hyvä harrastelijan rata, mutta kiviä on liikaa. Tosin ei niitä saa pois kun ne taitavat olla peruskalliota mitkä sieltä pilkistävät radalle. Ja joskus on tullut ajettua crossiradalla eturengas reikään ja siitä lähdetty kuin leppäkeihäs ilman pyörää. Tällaiset ottaa päähän, mutta minkäs teet? Aina niitä kunnostamattomia kohtia on radalla.

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKI
Tunteet on varmasti pinnassa, ystävien loukkaantumiset sattuvat enemmän kuin omat.
Omasta puolestani pikaista paranemista loukkaantuneelle.

Pakko tähän väliin kuitenkin muistuttaa, että kyseessä on offroad- laji. Ennemmin lähtöasetelma on: Erittäin huonokuntoinen alusta, poikkeustapauksissa tasainen....
Ja hyppyrit ovat siellä aina, oli tasaista eli ei.

Peruskysymys on oman lähtötason ja vauhdin sovittaminen vallitseviin olosuhteisiin johon voi ainakin lukea pyörän, maaston, oman fysiikan ja muut kuljettajat radalla.
Kaatumisia sattuu aina, lavangossa varmasti tiheämmin kuin muualla, johtuen suuresta käyttömäärästä.

Mielestäni Vantaan rata on poikkeuksellisen huolellisesti ylläpidetty. Hyppyrien lähdöt ovat usein hyvässä kunnossa ja rataa kastellaan tarvittaessa pahimmista kohdista.

Minua harmittaa kastelussa lähinnä se, että esimerkiksi vauhtipöydän lähtö (ennen lähtösuoraa) oli kasteltu mudalle. Johtuu tietenkin kastelutekniikasta ja on ymmärrettävää sinänsä. Kulunut takarengas kun ei saanut oikein pitoa siinä ja vauhdinotto hyppyriin oli takkuista. Syy ei kuitenkaan ole radan, vaan oman lompakkoni. :-)

Tsemppiä kesään! En toivota varovaista ajoa, se ei kuulu tämän lajin
termiikkaan.

T.Harrastelija

Kirjoittaja: Kenth ÖsterbergTämä on sellainen tyypilinen keskustelu monessa paikassa, ainaskin epäilen niin. Itsekin kun olen vain harrastaja niin haluuhan sitä nauttia, eli suht tasainen rata mieluinin kun ihan patteissa oleva. Omassakerhossakin on ollut sanomista siitä taas, kun rata on yritetty pitää suht tasaisena, niin ne jotka ajavat kisaa ja pari muu valittanut että rata liian tasainen, jopa maaradaksi kutsuneet. Kuulema ei saa treeniä kisaolosuhteisiin ja muutenkin ei kehitä... Että missä kulkis se kultainen keskitie... Ainaskin omassa kerhossa suurin osa harrasstelioita, joten taitaapi pysyä suht tasaisena...