Vantaan Mx3 MM kilpailun lähtölaskenta.

Jeps luin artikkelin missä kerrotaan MX3 luokan lähtölaskennan alkaneen. Mitä järkeä tässä on jos tosiaan on näin niin meikäläinen jää ainakin kotisohvalle makailemaan kun MM kaasutellaan lavangossa ei huvita maksaa päästäkseen katsomaan ei mitään. Viimekaudella tätähän hehkutettiin niin paljon ja nyt kerrotaankin kyseisen luokan olevan kuolemaantuomittu. Kertokaa sisäpiirin miehet/naiset mikä on homman nimi? -Mika-

Foorumit

Minä näkisin asian niin että sitä suuremmalla syyllä katsomaan kun vielä MX3:a pystyy näkemään.Vaikka Suomalaisosaanotto olisi väkevää eli lähes puolet niin sen parempi.Kaikki jotka mukaan otetaan ja ajavat maaliin ovat kovia..Ja ne jotka ajavat 20-sakkiin pääsevät historiaan pistelistoille.

Tällä hetkellä kai näissä \"alasajoissa\" on päällimmäinen syy tämä yleismaailmallinen lama. Mutta on syytä muussakin. FIM ja myös kansalliset liitot ovat luovuttaneet järjestämisoikeudet promoottoreille. Ne ovat monesti olleet ihan \"huithapeli\" porukkaa, ja lisäksi kaikissa asoissa täysin ammattitaidottomia. Urheilustakaan ei ole tiedetty edes alkeita. On vain kuviteltu, että kun itseluottamus on kohdallaan, niin voivat \"persaukisetkin\" rahastaa köyhiltä mopoliitoilta hyvän tilin. Kaikkein huonoin puoli tässä on, että tämä toiminta lopettaa talkootyön. Sen varassa nämä lajit joko elävät tai kuolevat. Miten tässä nyt käy...aika näyttää?
Mutta Jukka edellä on oikeassa, kaikki vaan innolla MM-kisoihin VANTAAN VAUHTIPUISTOON !!! :)Pappa

Eiköhän kyseessä ole myös aika laajalti tämän tiimityöskentelyn menestyminen, tai paremminkin sen puuttuminen. Parhaiten asialle saa selvityksen lukemalla Pyrhösen haastattelun tämän vuoden offroadpro lehdestä. Eihän kyseessä nimittäin ole vain mx3 luokka vaan myös molemmat pienet kärsii samasta kuskipulasta.

Edellinen viesti tiivisti myös hyvin. Mutta joukolla vain kisoja katsomaan! Ei näitä maailmanlaajuisia kisoja täällä turhan usein näe

Tein pientä tutkimusta promoottori youthstreamin sivuilta. Tulos listoja selaillessani tilanne ei juurikaan ole muuttunut miksikään viimevuodesta jos puhutaan osallistuja määristä niin muutamissa kisoissa 2009 mukana oli reilusti alle 20 kuskia. Eli pisteille pääsi osallistumalla. Tämä pistääkin miettimään mikä oli offroad pron artikkelin motiivi? Mielestäni tälläinen kirjoittelu ajaa viimeisimmätkin sponsorit lajista pois. Tätäkö haluamme? Kun meillä on kuitenkin MM osakilpailu suomessa.

Tuo juttuhan on Antin kommenteista lähtöisin ja tuskin tuollasia kommentteja antaisi jos itse olisi mukana MM-taistossa. Tuskin sitä MM-arvoa MX3 luokalta ollaan niistämässä pois kesken kauden, koska taloudelliset seuraukset olisi aika raskaat (sponsorit, sopimukset järjestäjien kanssa). Eli kaikki vaan elokuussa Vantaalle hurraamaan Suomikuskit kärkeen!

Äkkiä se Antin arvo putosi lajiryhmän silmissä.
Taisi olla täällä Offroadprossa jo aikaisemmin vinkki crossin nykyiseen ongelmaan: G. Luongon rahastus. http://www.offroadpro.net/forum/topic/9592
Takaatko Kusti tänään, että VIPpi lipun ostanut saa katsottavakseen mm-tason crossia elokuussa? 10-15 kpl MX3 kärkikuskia?
Kymis

Eipäs nyt taas innostuta liikaa...Juttelin tänään Antin kanssa ja hyvässä hengessä ollaan. Tässä on ilmeisesti tehty yksitäisestä kommetista iso haloo. Vantaan kisan suhteen voi luvata kovaa crossivetoa, loistava tunnelmaa ja parasta crossiseuraa, sitä tuskin kukaan epäilee. Jos Mäkinen ja Söderberg pysyvät kunnossa ja vähän saavat puristettua vauhtia lisää, niin hyvät mahdollisuudet on taas nähdä suomalaiset podiumilla molemmissa luokissa.

Millähän tavalla tuo Kustin kommentti mahdollisesti osoitti arvostuksen puutetta? Jokainen aikuinen ihminen, joka ymmärtää urheilusta vähääkään enempää osaa varmasti jos nyt ei lukea rivien välistä, niin ainakin arvioida kommentteja kommentoijan omien intressien valossa. Suomalaisilla kun tunnetusti on kykyä puhua suoraan, niin eiköhän Antinkin kommenteilla herätelty ja ravisteltu, ainakaan toka kisassa ei pisteitä enää jäänyt jakamatta!

Vaikka en tästä keissistä tiedä tällä hetkellä yhtään sen enempää kun mitä olen tiedotusvälineistä lukenut, niin en kyllä usko hetkeäkään että Antti olis missään tapauksessa tarkoittanut lyödä Vantaan kisalta mattoa alta.

Mitä sitten tulee nykyiseen MM-crossin systeemiin sinänsä niin no... jätänpä kuitenkin kirjoittamatta. Toisaalta, jos maailmassa kaikki olis bisneksessä mennyt niin kuin kaikki vielä pari vuotta sitten uskoi, nykytilanne voisi olla paljon parempi, ehkä jopa se, mihin promoottori on koko ajan tähdännyt.

No niin tai näin tälläiselle puolueettomalle henkilölle nuo Antin kommentit olivat kyllä täystyrmäys MX3 luokkaa ja siellä ajavia kuskeja kohtaan. Ja varmasti moni muukin on kanssani samaa mieltä.

Crossin taso Euroopassa on laskenut muutamaa kärkikuskia lukuunottamatta kaikissa mm- luokissa nykysysteemin aikana, eikä varmasti vähiten MX3:ssa. Turha sitä on hyssytellä, syistä sitten voidaan olla montaa mieltä, joista varmasti raha ei ole se pienin.
Jenkit tulee valitettavasti pyyhkimään eurocrossareilla lattioita vielä ihan liian monta vuotta :-(...

Tässä pitäisi nyt verrata tätä Crossin MM-sarjaa rallin MM-sarjaan. Rallissa ajaa kaksi tallia ja neljä kuskia voitosta, muut ovat joukon jatkona. Sitä joukkoakin on aika vähän. Voitosta taistelee kaksi suomalaista, ja se on ihan hyvä. Mutta mitähän tapahtuisi, jos menisi tuonne ralli-fanien joukkoon ja huutaisi: Kyllähä ne Latvala ja Hirvonen siellä pärjää ko ei se ralli kettää muuta kiinnosta!!!! :) Pappa
----Se se vaan on ihmeellistä, että rahaa TV aikaa riittää mitättömälle rallitouhulle??? :)

Totille: En sitten aikuisena ihmisenä ymmärrä mitään urheilusta. Näin on.
Ihan toisena asiana lueppas Totti tuo Kustin ensimmäinen lause Antin mx-lausunnosta. Sinä urheilumiehenä varmaan voit suomentaa sen ja sen kannustuksen Antille.
Kustille toteaisin edelleenkin, että et taannut niitä top 10-15 MX3 kuskia Vantaalle VIPpi lipun vastikkeeksi.
Mäkisen ja Söderbergin ajo on hienoa, mutta kun sitä voi katsoa Suomi-crossissa, niin ei innostuta liikaa.
Se on jännä juttu tämä ns. lama. Suomen Messutkin pitivät tiukasti kiinni ennen lamaa olevista hinnoista. Motukkamaailma äänesti ja lähti Lahteen.
G. Luongo on täysin ohittanut tämän laman ja kuvittelee, että kaikki (joku) maksaa nämä osallistumismaksut (ei perskules nyt olen väärässä, siis palvelumaksut) ilman mutinoita.
Tilaan heti huomenna kaksi VIPpiä, jos Kusti takaa ne 10-15 MX3 kärkikuskia (ei suomalaisia). Takaatko?
Kymis
ps. Kun en mitään tiedä näistä asioista, mutta olen kuullut jo 60-luvulta kuinka keski-eurooppalaiset valittaa näistä lautta ym. kustannuksista, niin nyt siis tilanne on parempi?

Ralliin nyt ei kai kannata verrata mitään, sehän on täysin kuollut laji tällä hetkellä. Eipä sitä tosin tullut katsottua silloinkaan kun se oli vielä jotenkin voimissaan...ja kun ei mitään intressejä sen lajin suuntaan ole, ei siihen suuntaan ole tarvetta mitään huudellakaan :-)
Tässä nyt vaan päästään yksinkertaisella matematiikalla yhtälöön: jos mestari seulotaan 100 joukosta tai 20 joukosta, niin kumpikohan niistä on kovempitasoisempi urheilijana, ja kumpaahan joukkoa on katsojan mielekkäämpi seurata ?
Ja koskee muuten ihan mitä lajia tahansa...

No vaikka MX3 -luokassa olisi se 10 kuskia täysin edellä muita ja muut katselevat näiden äänenvaimentimia lähtösuoran toisesta päästä heti ensimmäisen kierroksen jälkeen, niin silti toivoisin että lähtöviivalle asettuisi joka kisassa se 40 kuskia, jotka vielä valittaisiin tiukkojen karsintojen jälkeen koska tahto tuonne itse kisaan olisi niin kova! Tällä hetkellä kun lähtöviivalla on se vähän reilu puoli leveyttä niin ei ihme kun se tasoero näkyy jopa selvemmin. Ja jos kyse ei ole rahasta niin mistä sitten? Olen varma että mx3 luokkaan löytyisi euroopasta/maailmalta paljonkin kuskeja, jotka sen haluaisi kokonaan kiertää mikäli se olisi mahdollista

Kyllä se on tosi ahdasmielistä ja siten omassa surkeudessa pyöriskelyä, jos ei näitä pieniä lajeja voi verrata suuriin. Olen ihan varma, että rallin MM-sarja pyörittää kymmeniä kertoja suurempia määriä katsojia ja rahaa kuin tämä crossin MM-sarja. Joten kyllä siitä voisi ottaa opiksi. Ja sitten kyllä meillä Suomessa on nyt viimevuosina crossin lajiryhmä tehnyt erittäin hyvää työtä lajin kehittämiseen. Nyt nämä turhat ruikutukset siitä, että puomi ei ole täysi, ja että \"ajajat eivät ole tarpeeksi hyviä\" pitää lopettaa. Ei moto-gp:ssäkään lähtösuora ole täynnä, ja enskassa jaetaan nykyään mm-pisteitä kaikille maaliin rämpineille. Joten jos nyt vähän edes uskottaisiin siihen, että omalla lajilla on tulevaisuutta, niin voisi se auttaa lajia nousuun??? :( Pappa

Pappa siitähän tämä haloo juuri nousikin kun viime kauden MM 3 otti ja mollasi MX3 MM sarjaa! Moni ei kommenteja sulattanut ja eikö tämä juuri kerro että uskoa löytyy lajia kohtaan?

Rallin PR- toiminnasta voikin ottaa oppia, se on hoidettu hienosti ja raha taatusti pyörii. Mutta itse puhuinkin ns. vanhasta käsitteestä kuin urheilullisuus :-)
Ajatellaanpa. Jos Mika Kallio päättäisi tällä kaudella siirtyä motocrossin mx1- luokkaan, niin kuka uskoo että hän ajaisi kaudella 2011 yhdessäkään osakilpailussa, sanotaan nyt vaikkapa 10 sakkiin ? :-) Tai koskaan ?
Vrt. ralli/formula 1...;-)

Kyllä se niin vaan kulkee, että rahaa tulee niille lajeille, joissa näkyvyys on hoidettu kuntoon. Urheilullisuus kulkee sitten siellä perässä, koska hyvän näkyvyyden omaavat lajit vievät suurimmat harrastaja määrät. Niin ja sitten vielä näitä jossitteluja: Mitäs jos Kimi Räikkönen hyppäisi MX3 MM-kisaan Lavangossa ja ajaisi kylmiltään MM-pisteille, olisiko se suuri arvon nousu lajille, vai osoitus lajin huonosta tasosta? ;) Pappa

By to way Räikkönen muuten vetää crossia ihan saatanan kovaa.
Ja ihan sata varmasti vetäis MX3.sis kympin sakkiin!!!

Selvä :-)

Do dii...ei muuta kun VMK:n johto pyytämään Kimiä mukaan, niin kyllä katsomot täyttyisi ja kassat kilikilisisi. Kaiken maailman TV-yhtiötkin olisisisi paikalla ;)

Vertaahan voi vaikka mihin. Otetaan joku hiton iso rahalaji, Golf.? Sehän on iso laji, harrastajia maan perkeleesti, kaikki vähän varakkaammasta päästä. Kuka oli (on) maailman paras? Kentänhoitajan poika, joka sattumalta pääsi lätkyttelemään palloa kentälle, kunhan ei liikaa häirinnyt isokenkäisten golfkärryhurjasteluja. . .
Ja rallihan on ihan kuollut, se raha pyörii siinä ympärillä ja autojen kehitystyössä. Autojahan on maailmassa aikas paljon, vai mitä? Jukka on ihan oikeessa, pitäydyttäis tuossa urheilullisuudessa.
Lainaus:
Sana urheilu perustuu joko rohkeaa ja pelotonta merkitsevään adjektiiviin urhea tai sankaria merkitsevään sanaan urho. Samaa kantaa on myös uros. Verbi urheilla on alun perin tarkoittanut uhkarohkeasti toimimista, vaaralla leikittelyä. Sama merkitys urheilulla on edelleenkin, kuten moni raajansa telonut tai etuhampaansa menettänyt huippukyky ja vaatimattomampikin harrastaja hyvin tietää.
(Maija Länsimäki
Julkaistu Helsingin Sanomissa 3.9.2006)

Siis unohdetaan promoottorit ja rahastushommelit hetkeksi. Tällä menolla Urheilullisuus Motocrossissa euroopassa on uhan alla. Meille on tulossa pienen joukon leikkikenttä clubeineen, jolla porukalla on etuoikeus päästä lehteen ja tuntea oikeat rahoittajatahot ja olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Ei olla alansa parhaita.
Toki meillä on omat Tiger Woodsimme. On Salmisen Juha ja Vehviläisen Jussi ja ihan pari muuta tyyppiä. Mutta vain kourallinen. Ihan varmasti huippulahjakkaita olisi kymmenen kertaa enemmän. Mutta heistä onnekkaita ovat vain harvat.

En huomannut missään kohtaa tuossa \"Urheilu\"- sanaa käsittelevässä historiikissä määreitä: \"Rikas\", \"Onnekas\" ja niin edelleen. Jos haluaa nähdä Vantaalla monta rikasta ja onnekasta ja muutaman lahjakkaan urheilijan hienolla radalla ajamassa keskimääräistä kovempaa. Lippu kannattaa ostaa.
Mutta mitään tekemistä sillä huippuluokan motocrossin kanssa ei ole. Silloin pitää lähteä Uddevallaan, mieluummin rapakon taakse tai Des Nationsiin eli Motocrossin Los Alamos, huippucrossin viimeinen linnake Euroopassa.

Näissä Jos-luokan jutuissa on aina tunneasiat päällimmäisenä, ja pikkupiru olkapäälläni kehottaa silloin heittämään bensaa tuleen. Yritän nyt olla asiallisempi ja valottaa käsitystäni sanasta urheilullisuus.
Näissä nopeus lajeissa paras on nopein kilpailija. Kilpailuja on eritasoisia. On juniorikilpailuja, harrastajaluokkien kilpailuja, kansallisia mestaruuskilpailuja ja maailmanmestaruuskilpailuja. Kaikki nämä kilpailut ovat urheilukilpailuita, ja ei voida väittää, että joku taso on urheilullisempi kuin toinen. Jokaisen kilpailun voittaja pitää itseään urheilijana. Myöskään eri vuosia ei mielestäni voi luokitella enemmän tai vähemmän urheilullisiksi. On ihan turhaa ruveta väittelemään, että oliko Pekka Vehkonen urheilullisempi kuin Antti Pyrhönen. Aika aikaa kutakin. Nyt meillä on taas kiusana talouslama, joka näkyy urheilussa, niin näissä moottoriurheilulajeissa kuin muissakin. Kun taloustilanne pikkuhiljaa paranee, niin osallistujamäärät taas kasvavat kaikilla tasoilla. Hyvää tässä on se, että nyt jos koskaan on lahjakkailla urheilijoilla mahdollisuus näyttää kykynsä. Vantaan MM voi olla ponnahduslauta nuorille crossilahjakkuuksille, nyt kisaan pääsyyn on matala kynnys.
Jossittelu ja tunteet kuuluvat urheiluun: \"Jos tätillä olis pyörät, niin se olis moottoripyörä, ja setät sillä mielellään ajelisi\". :)

Ihan vaan tiedoksi, ei hyvältä näytä:
http://www.motocrossmx1.com/reslists.aspx?ct=1&c=8
Onko muuten Vantaan järjestäjä sopimuksissaan edellyttänyt Luongolta jonkin määrän kuskeja (siis kansainvälisen tason)paikalle?
Näinhän on mm. Formula ykkösissä ja taitaa olla MotoGPssäkin.
t.
Kymis

Viimekaudella oli Vantaan MM kisassa puomin takana 18 kuskia siis tilanne ei ole muuttunut miksikään. Asiasta ei vaan huudeltu viimekaudella kun siellä pärjäsi Suomalainen. Että kannattaako tästä tämän enempää huudella se on kuitenkin ainut motorossin MM kilpailu mitä suomeen koskaan saadaan. Vai olisiko parempi ettei olisi koko kilpailua? Suuri maksava yleisö ei tiedä tosiasioita onko parempi että mainostetaan MM kisaa jämä tapahtumana ja paikalle tulee 200 katsojaa?

MM-kisa on aina MM-kisa, eikä mikään \"rokkiralli\". Tässä on nyt selkeästi näkyvissä, että SML on FIM:in antamalla valtuudella ja yksinoikeudella järjestämässä MM-kisaa. Täällä meillä pienessä Suomessa on ihan turhaa yrittää kantaa kaiken maailman huolia siitä miten laji maailmalla kehittyy. Tehdään hyvä kisa, ja puomi täyteen kansallisen huipun kuljettajilla. Se on hieno kokemus mukaan päässeille. :)Pappa

Näytti sijat 9-18 menneen espanjan pojille, eli näille kansallisille \"huipuille\". Aika turhaa touhua. Itku pääsee kun vertaa 80-luvun lopulla ruskeasannan 500 MM osakisaan. Tapio Kokkonen veti vielä pohjat aika-ajoissa. Vehkonen, Ljunqvist, Panttila, Kokkonen ja oliko vielä Thormankin. Joku muukin taisi olla. Lavankoon? Ei kiitos.
Mitä muuten kuuluu Simo Taimille?

Niin että samanlailla silloin kuin nytkin. Jos ei ulkomaiset jaksa matkustaa, niin kotimaiset vievät erävoittoja ja pistesijoja. Tässä on nyt taas Suomen motocrossin uusi nousu tulossa. Tämä vaan kertoo siitä, että muualla maailmassa menee vieläkin huonommin. Sama juttu näkyy kaikissa moottoriurheilulajeissa. Mutta nyt vaan \"häntä pystyyn\" ja kohti uusia seikkailuja!!!!

Helevetin helppoahan se on vertailla 80-luvun crossi-MM:ää ja tätä nykyistä keskenään. Laji on sinänsä sama, mutta kaikki muu ihan eri planeetalta. Sama kun tekis vertailua siitä, tuleeko parempia juustosiivuja lekalla vai invertterillä.

Niin, siitä ollaan varmaan samaa mieltä että kehitystä on tapahtunut, mielestäni suunta on vaan väärä. Jos puomia ei saada täyteen MM-tasolla on jokin vialla pahasti.

Niin sepä tässä onkin se kysymys, mikä on MM-taso? Kuten tuolla edellisissä jutuissa totesin, niin rallissa MM-tasolla ajaa 4 autoa. Sen näyttävät kaikki hyväksyvän MM-tasoksi. Näissä 2-pyöräisisä ajaa Moto-Gp:ssä 10 kuljettajaa tällä kertaa MM-tasolla.(kaikki maaliin pässeet ovat pisteillä) Ikävä kyllä. Tilanne on aikalailla sama endurossa. Kun siellä luokkia on vielä ylläpidetty liikaakin, niin kaikki maaliin päässeet saavat MM-pisteitä. (Ja vielä on se ihan turha EM-sarja).Nyt vaan pitää ymmärtää, että kaikki Sankarit menneiltä ajoilta sattuivat niihin saumoihin, kun voittoja oli tarjolla. Ihan turhaa on liata omaa pesää, eli sortua aliarvostukseen, kilpailu on tänään ihan yhtä kovaa kuin \"sankariaikoina\". :)Pappa

Kyllähän asia on näin kun Pentti kirjoittaa. Huippukuskit on varmasti vähintään yhtä kovia kuin ennenkin ellei kovempiakin, mutta niitä on liian vähän puomin takana yhtä aikaa.

MX:n MM-sarjat ovat menneet huonoon suuntaan, kun ne ovat tulleet suljetuiksi. MX1 ja MX2 sarjoissakin on tiettyä verenvähyyttä. Niissäkään eivät aja 40 parasta kuskia, vaan 10-20 kärkikuskia ja ja joukko muita, joilla on varaa omaan talliin tai tallipaikkaan. FIM on mokannut motocrosssarjan. Ennen karsintoihin pääsivät kaikki kv.lisenssin omaavat ja kisaan selvinneet saivat matkarahat. Nyt täytyy maksaa kaiken muun lisäksi vielä suuret osallistumismaksut. Urheilijoiden kannalta MX:n MM-sarjat ovat epäoikeudenmukaisia.Tällä menolla laji kuihtuu. Vantaan MM MX kisoihin elokuussa kaikki katsomaan. Haaveillaan voi myös MX1 ja MX2 MM-kisojen saamisesta Suomeen.

Näköjään mielenkiintoa herättävä aihe tämä MM crossi ja toinen tulista keskustelua aikaan saa näköjään radat ja niiden hyppyrien muodot. Milloinkahan me alettaisiin puhaltamaan yhteen hiileen ja unohdettaisiin katkeruus sun muu mollaaminen?

Tuossa edellä Risto \"valtiomiehen\" viisaudella puhuu järkeviä. Se on vaan aika kummaa, että rahan valta voi joskus johtaa tilanteeseen, joka kuihduttaa, eikä kasvata, niin kuin aina vaan luullaan. Tämä urheilu on aika usein myös politiikkaa, olisko tämä nyt sitä väärää politiikkaa??? Mutta parasta näissä nopeuslajeissa on kuitenkin, että voittaja on aina se joka on \"ensmäinen maalissa\". Siis: \"Meijän Poika ois voittant jos ois ollu ensmäinen maalissa\". Terveisiä vaan sinne Kaakamoon ;) Pappa