vakuutuksista

Kirjoittaja: HENRY ELDonko tämä liikenne vakuutus tosiaan pakollinen crossi pyörään jolla ajetaan vain radalla. mitä seurauksia on jos ei ole vakuutettu pyörä?

Kirjoittaja: SAMI LEINOKieliasusta päätellen Sirkku käy melko kuumana.

Hyvä että Sohjola kuitenkin korjasi mokansa ja Sirkku säästyi perintätoimilta.

Ja Sohjola Sirkun ...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJuu, harvoin niin kuumana sentään, että Caps Lock

Kirjoittaja: Markku NissiläNyysseissä kerrotaan ettei kannata hätäillä ottamaan Sohjolan vakuutusta. Tulee muillekin samantapainen.

http://groups.google.fi/group/sfnet.harrastus.mp
Tästä suoraan:
http://tinyurl.com/b2nej

Kirjoittaja: JOUNI MOILANENMUT.. ku ne saanoo,et jos ei oo eristetty nii ei saa ajaa!
jos on nii ei maksa, siis crossipyöräl vaikka on 100e
vakuutus.
Kun taas valkokilpisel enskal saa törmäillä mis vaan.
paitsi jos joku on menny vetämään lippusiiman tien yli.
Mekein tonni vuodes liikennevakuutuksii ja takeet samaa
luakkaa mitä nyt vaaleissa... ei vaan sattuis mitää.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTuolla tämän ketjun alkupäässä tokaistiin minulle, että pitää kertoa vakuutus asioista asiallisesti. Mielestäni esim. Sami on todella niin tehnyt. Mihin se on johtanut? Ei sitten niin yhtään mihinkään. Kun koko tämä harrastaja porukka ja vakuutusyhtiöden tiskien takana kynsiään viilaavat typykät ovat ihan yhtä pihalla kuin se kuuluisa naru...(vai onkohan sitä vielä???) No Kuitenkin jos johonkin tämän vakuutusjutun selvittämisen voisi kaataa niin mikäs muu se voi olla kuin Suomen Moottoriliitto, joka edelleen ilmoittaa komeasti, että sille on luovuttettu "kaikki valta ja voima Suomessa hoitaa moottoripyörä- ja kelkka-asiat kuntoon" Ihan vaan vielä ihmettelen, että kuka sen luovuttanut??? Pappa??

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo ei sitten menny jakeluun, ei!
VALITETTAVASTI YHTIÖ, JOKA TUON TEKI OLI POHJOLA. OLISIN SIIS OLLUT VARSIN ILOINEN JOS EM. TEMPUN OLISI TEHNYT MIKÄ TAHANSA MUU YHTIÖ. VALITETTAVASTI (ehkä) VIELÄ KERRAN OTAN VAKUUTUKSEN POHJOLASTA, TÄMÄN TAKIA, VAIKKA HE OVAT KERAN MAKSATTANEET MINULLA 2300MK YLIMÄÄRÄISTÄ + PERINEET 4KK AJALTA KAHTA LIIKENNEVAKUUTUSTA SAMASTA AUTOSTA! Kyseinen pulju tosin joutui vuotta myöhemmin palauttamaan yli perimänsä maksut, kun tein asiasta valituksen. Ja kun ensimmÄinen ei aiheuttanut mitään reaktiota, niin seuraavalla kerralla painelin em. yhtiön konttoriin ja pistin tytsyn kirkoittamaan nimen alle valitukseeni kohtaan "vastaanotettu". Sitten tuli rahat, korkoineen. 2300mk 800mk vahingosta jäi silti sille tielle!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHienoa, upeeta, mahtavaa!

Täällä keskusteluissa tuo juttu katoaa kuitnekin ajan mukana, eikä sitä kukaan koskaan löydä...jos haluat, minulle kyllä ainakin sopii, aina sen verran levytilaa löytyy, laitetaan se myös mun sivuille?

Myös tuo valkokilpisen vakuutusjuttu oli hieno veto -valitettavasti pohjolalta, mutta yrittäähän voisi, kerran vielä. Koskee ilmeisesti siis kilpaenduroita?

Vois sanoo et nimimerkillä "miten kilpi omaan peliin"?!
- Sirkku

Kirjoittaja: SAMI LEINOLiikennevakuutuksen hinnoittelu (Sirkun mukaan valitettavasti) Pohjolassa, ei koske kilpaenduroita, mitä ne on? Virka/(pohjolan)vakuutusmies tuntee vain joko rekisteröidyn moottoripyörän TAI rekisteröimättömän motocross-, trial- tai enduropyörän.

Suomeksi: Valkokilpisten enskapyörien vakuutusmaksu on tähän saakka ollut *#

Kirjoittaja: Anssi Lehtinenhttp://www.vantaanmoottorikerho.fi/mp/db/file_library/x/IMG/12317/file/…

Tuossa jo kerran tähänkin threadiin linkatussa dokumentissa on kaikki tieto, mitä liikennevakuutusasiasta tällä hetkellä tarvitaan.

Eli: Lippaat krossipyörällä, ja jos se ei tapahtunut lukitussa olohuoneessa, korvaa liikennevakuutus henkilövahingot.

Kirjoittaja: SAMI LEINOTähän alkuun haluan todeta, että olen ollut lajista ja tästä keskustelusta "eläkkeellä" muutaman vuoden.

Vakuutuskeskustelu ei ole juurikaan kehittynyt. Anssi jaksaa kertoa faktaa, mutta silti harrastajat tuntuvat olevan aika pihalla.

Tässä faktaa liikennevakuutuslaista, älä usko vakuutusyhtiön "asiakaspalvelijaa", liikennevakuutuslaki ja sen soveltaminen ei tunnu olevan kovinkaan tuttu tiskin tytöille. Sanotaan mielummin, EI, ettei vaan jouduta vastuuseen. On toki tärkeää tuntea keskittämisedut ja muut ihanuudet, mutta kaikki ei voi osata kaikkea. (Anteeksi).

Asiaan!

LIIKENNEVAKUUTUS

- Pakollinen kaikille moottoriajoneuvoille
- Kaikki vakuutusyhtiöt noudattavat samaa lainsäädäntöä
- Liikennevakuutuslaki koskee maaliikennettä, ei kuitenkaan rauta-, raitiotie- eikä metroliikennettä

Liikennealueet

- Kaikki alueet, jossa moottoriajoneuvoilla yleensä voidaan liikkua; mm. maastoalueet.

Ei liikennealueet ja tilanteet (liikennevakuutus ei korvaa)

- Ajoneuvoa käytetään liikenneväylistä erillään olevassa paikassa maatilatalouden työhön (traktori kyntää pellolla) tai olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen (kaivinkone kaivaa ojaa).

-Ajoneuvo on säilytettävänä tai korjattavana autovajassa tai korjaamossa tai muussa liikenneväylistä erillään olevassa paikassa. (Autokorjaamossa auto putoaa nosturilta asentajan päälle).

- Sitä liikenteeltä ERISTETYLLÄ ALUEELLA käytetään kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin. (Eristäminen tarkoittaa sitä, että alueelle ulkopuolisella ei ole mitään pääsymahdollisuutta. Lippusiima ja järkkäri ei ole eristämistä. Liikennevakuutus toimii esim. rallin ek:lla, vaikka ne on suljettu. Ei eristetty. Eristämistä voisi olla esim Ahveniston moottorirata, jossa ajetaan aitojen takana. Heti kun tullaan varikolle liikennevakuutus täytyy olla. Anssin vertaus trialista omassa lukitussa olohuoneessa, ilman yhtään ulkopuolista henkilöä, voisi täyttää eristämisen tunnusmerkit!)

Sitten pari sanaa liikennevakuutuksen korvauksista:

Pääsääntönä objektiivinen eli ankara vastuu; vahinko korvataan liikennevakuutuksesta, vaikka kukaan ei olisi henkilökohtaisesti korvausvelvollinen. (Kaadut itse pyörällä, tai ajat kolmion takaa tulevan polkupyörilijän päälle). Korvataan. Poikkeus; rattijuopot, itsarikandit, autovarkaat.

LIIKENNEVAKUUTUKSEN KORVAUKSET HENKILÖVAHINGOISSA

Hoitokulut: ilman ylärajaa
Ansionmenetykset: täysi palkka max 1 vuodelta
Kipu ja särky: kipua hoidetaan rahalla (0 - 80000 mk v1999 taso, muuta euroiksi jos haluat)
Työkyvyttömyyseläke (vammautuminen ja työkyvyttömyys=85% eläke)
Hautauskulut (arkku, kivi, kahvit, jne)
Perhe-eläke (jos jäi leski, tai ala-ikäisiä lapsia)

Eli toivottavasti SML tai mikään muukaan taho ei vaadi lakiin muutosta. Suomen laki on moottoriurheilijoille SUPERHYVÄ!

Tietääkseni vastaavia korvauksia ei monessakaan muussa Euroopan maissa voi liikennevakuutuksesta saada, siksi lisenssivakuutus ulkomailla välttämätön. Suomessa se on lähinnä lisäturvaa.

Ja vielä epäkaupallinen viikon vinkki kaikille valkokilpienskaharrastajille. Pohjolassa on luovuttu seisonta-ajoista. Tarkottaa, että vuosimaksu on n. 1/3 perinteisestä ja voit ajaa ympäri vuoden. www.pohjola.fi.

Vastaan mielelläni alaa koskeviin asiallisiin kysymyksiin.

En ole täällä myymässä mitään, mutta hyväkuntoiset 44 koon ajosaappaat ja -takin tarvisin. Tarjoa.

Kirjoittaja: Miika SavoKyllä korvaa crossiradalla harjoittelussa tapahtuneet vahingot. Omat ja ulkopuolisen. Itsellä on parhaillaan oma vahinkokäsittely menossa, ja ihan positiivisesti on asia tähän mennessä edennyt korvauksien osalta. Pitää vaan osata esittää asiat oikein. Ja yhtiö on sama Tapiola.

Kirjoittaja: jouni wallius

moro Sirkku

piti tähän siirtää vak.yhtiön sivu liikennevakuutuksessta.
siellä kyllä luki et ei korvaa jos ajoneuvoa käytetään liikenteestä eristetyllä
alueella kilpailu-,harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin.en tiedä tarkoittiko tämä
omaisuusvahinkoja vai molempia (henkilö).meirän yhtiö on vielä?tapiola.
tulee näistä vakuutus kiekuroista mieleen Matti Näsä?

Kirjoittaja: HENRY ELDelikkä joo olen aloitellut harrastusta tänä kesänä. pitää hoidella toi vakuutus homma. piru kun rupee pimeetä olemaa ei nää ajaa. kiitoksia vastauksista

Kirjoittaja: jouni wallius
moro

Elikkä , me ollaan vasta keväällä aloitettu crossihommat ja emme kilpaile.
Jos oikein ymmärsin meidän pitää hommata liikennevakuutus varalta jos
aiheutamme muille vahinkoa ja tapaturmavakuutus omia lommoja varten.
Sitten vielä Kasko jos oma mopo menee pahasti solmuun.
Kuinkas on jos haluaisimme poiketa jollain virallisella radalla ja käväistä
kokeilemassa,tarvitaanko sinne jotain muuta vakuutusta? Onko muuten tälläisiä "vapaita" aikoja esim. kaanaassa,missä
voi ö-tason kaverit käydä ajamassa .

Siinä joku viritteli et ei ole köyhyys ilomme vaikka se rikkaita naurattaakin.
Vakuutukset on kalliita. Mulle yks vak.asiamies valitteli että hintoihin vaikuttaa
paljon myös se että paljon tehdään vilunkia vakuutuksilla.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyllä se liikennevakuutus korvaa kaikkien osapuolten henkilövahingot ja Kaannassa voi käydä ajamassa kuka vaan aina kun käytölle ei ole rajoituksia. Sellaisia ovat mini-mini -vuorot ja ajat jolloin rata on suljettu. Lisätietoja www.tammc.com

Kirjoittaja: Miika SavoCrossipyörissä ei taida kaskosta olla paljon hyötyä. Harvoin tulee sellaista täystuhoa ellei sitä tosissaan yritä pyörälle aiheuttaa (esim. ajamalla rotkoon tai päästämällä ilmassa irti tangosta -> voi kyllä itsellekin käydä aikas pahasti!). Varaosat crosseissa on paljon edullisempia kuin katupyörissä joten osakaupassa käyminen usein riittää vaurioiden korjaamiseen. Ja kallein korjaushan on usein moottoriremontti jota kasko tuskin korvaa (vai korvaako?).

Kirjoittaja: TIMO UNKURINo onkos lisenssivakuutukseen tullut taas uudet määräykset??? Itselläni on tapaturmavakuutus, jonka perusteella olen hakemuksesta saanut vapautuksen sml:ltä lisensivakuutuksesta.
Näyttäähän tuolla sml:n sivuilla olevan edelleen mahdollisuus hakea vapautusta lisenssivakuutuksesta, eikös niillä lisensseillä saakaan ajaa muka ulkomailla???

Kirjoittaja: Anssi LehtinenLiikennevakuutuksesta "eroon pääseminen" olisi ainakin minun mielestäni selkeää takapakkia. Mistään muusta vakuutuksesta ei saa(eikä tule saamaan) sellaisia korvauksia niin pienellä vakuutusmaksulla.

Kirjoittaja: TIMO UNKURISelvennykseksi Anssi vielä, että on minullakin likennevakuutus je se on myös minun mielestä erittäin tarpeellinen ja järkevä, mutta jos on lisäksi riittävän kattava tapaturmavakuutus niin lisenssivakuutus on mielestäni turha.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenTajusin kyllä Timo mitä tarkoitit, itse viittasin tuohon Miikan ja Kurren välisen keskustelun kuvaukseen.

Kirjoittaja: Miika SavoJoo kyllä kai sen ns. vapautuksen vakuutuksesta vieläkin saa liitosta. Siitä ei keskustelussa ollut edes puhetta. Se liikennevakuutuksen pois jääminen koskisi ainoastaan crossia, ja tietysti olisi vapaaehtoista haluaako ottaa liikennevakuutuksen vai ei. Ilmeisesti lisenssivakuutuksen ehtoja muutettaisiin siten että se korvaisi molempien osapuolten vahingot sekä kisoissa että harjoituksissa. En tiedä kuitenkaan tarkemmin koska vakuutusehdoista ei ollut niin tarkkaa puhetta.
Toisaalta harrastajan (joka ei aja kisoja) kannattaa pysyä siinä liikennevakuutuksessa aina, jotta saa edes jostain korvauksia.

Kirjoittaja: Miika SavoNii ja siihen ulkomailla ajamiseen, että saa ajaa. Näinhän aiemmin jutussani perustelinkin, et vaan lukenut tarkkaan... Koska lisenssillä pitää voida osallistua myös kisoihin ulkomailla, on vakuutuksen katettava myös ulkomaiden vaatimukset kuten tilanne meillä tällä hetkellä juuri onkin.

Kirjoittaja: ARTO AALTOKirjoitin aiheesta lehtiartikkelin OFFROADpro nro: 4/2005 Jokainen tapaturma on käsitellään kuitenkin aina yksilöllisesti! Tästä johtuu myös erilaiset tulkinnat ympäri maata, joten kaiken kattavaa ja tyhjentävää vastausta on painetussa sanassa paha antaa.
Aiheena tämä on hankala, lisäksi kirjoittajan täytyy olla varovainen, että ei itse syyllisty yllyttämään johonkin

Kirjoittaja: JUHA MATTILASe liikennevakuutus (rekisteröimättömissä moottoriajoneuvoissa "maastoliikennevakuutus") on tietysti kaikkien etu (vai onko noin sadan euron vuosimaksu paljon?). Jos sen ulkopuolelle pitäisi rajata vaikkapa crossipyörät, vaatisi se lakimuutoksen. Lakejahan (kuten esimerkiksi liikennevakuutuslaki) säätää eduskunta. Asioihin tietysti voi vaikuttaa ottamalla perustellusti kantaa. Näkökulmia on monenlaisia. Varmasti se kuuluisa asiakokonaisuus ratkaisee.
Liikennevakuutuksen toimivuus on tullut koettua, jos ei ihan kantapään, niin ainakin säären kautta (vieläpä kilpailutilanteessa). Pakollista taukoa tuli 19 kuukautta...

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoo tätä juuri tarkoitin että aina löytyy se ihminen jonka kanssa se homma sujuu....Kuin myös omassa tapauksessani vuosien takaa ,korvaus tuli enempiä pyytelemättä ja turhia selittelemättä kun en ruvennutkaan turhia selittelemään.....
Ja todella mulla sieltä lisenssin kautta aika iso osa(ultraääni,magneetti ym ym)Joten en minäkään aja ilman vakuutuksia ja olen pappa samaa mieltä sun kanssa että rikkaat tekee mitä haluaa ,köyhät mihin pystyy ja totuus on että köyhällä ei ole varaa ajaa ilman....Tv T imppa(vielä ajava)

Kirjoittaja: JONI ROOSSiis korjaan edellistä, henkilövahigot kait sentään korvataan liikennevakuutuksesta, jos ei ole lisenssi-,yms.muita vastaavia vakuutuksia.

Kirjoittaja: JUHA MATTILAOffroad Pro -lehden numerossa 4/2005 on aiheeseen liittyvä varsin perusteellinen artikkeli (sivulta 28 alkaen).

Kirjoittaja: Miika SavoJuttelin Kurren (Ljungqvistin) kanssa puhelimessa tovin tästä vakuutusasiasta ja Moottoriliiton osuudesta. Lisenssivakuutus on kuulemma pakollinen FIM:n ja Suomen lakien vuoksi. Jos haluat kilpailla ulkomaisissa kisoissa, on Suomen lisenssissä oltava vakuutusosa joka kattaa myös nämä tapahtumat. Liikennevakuutus ja tapaturmavakuutus ovat lain mukaan erillisiä eikä niitä voi siten yhdistää esim. lisenssivakuutukseen.

Kurren mukaan Suomessa on ainoastaan yksi vakuutusyhtiö eli Pohjola, joka edes tarjoaa tapaturmavakuutusta Moottoriliiton lisenssiin. Muita yhtiöitä ei ilmeisesti kiinnosta. Korvaustaakka on vakuutusyhtiöille ilmeisen suuri, joten intressit vakuuttaa riskilajien urheilijoita on tosi pienet? Moottoriliitto on yrittänyt neuvotella tästä lisenssivakuutuksesta Pohjolan kanssa, mutta koska tässä tilanteessa vakuutusyhtiö on ns.kartelliasemassa, ei heillä ole tarvetta tulla vastaan.
Niinpä lisenssimaksut eivät kai muutu ainakaan merkittävästi. Liikennevakuutuksen tarpeellisuudesta crossissa on myös käyty keskusteluja. Siitä mahdollisesti ollaan pääsemässä eroon, jos asiat menevät hyvin. Toivotaan sitä.

Kurre haluaa siirtää vastuun kilpailijamäärien lisäämisessä ja offroad lajien kehittämisessä kerhoille. Harrastajia on koko ajan tullut lisää, mutta kuinka kauan. Ja kilpailijoiden määrä taas pysynyt suht

Kirjoittaja: JONI ROOSTossa Oinosen linkissä on yks

Kirjoittaja: Nikkanen EeroNo täytyypä heti Pappaa kiittää opastuksesta.Noin tosiaan saattaa käydä ja jollei tapaturmaa verhoile ajokilla kaatumiseksi,kuten rehellisesti ei kuulu tehdä,niin silloin luonnollisesti joku muu vakuutus on korvaaja.Itselläni kun on vielä joku täysajan tapaturmavakuutus,niin sehän kyllä korvaa näitä vaarallisia lajeja,kuten pyörän nosto uppo-ojan tukkikasasta,muttei sitä ajosuoritusta.
Kyllä kai se on uskottava,että liikennevakuutus,joka muuten pyörässäni on aina ollut,vaikkei sillä ole yli vuoteen juuri ajettu,yhdistettynä lisenssivakuutukseen antaa kattavan turvan kävi sitten miten vaan.(Toivotaan ettei vakuutuksia tarvita.)

Timokin on näköjään Jämsän järkytyksistä vapisevin sormin saanut näppiksen esille.Vakuutusta ei tarvittu,enkä vieläkään saa tarjota pullakahveja B-nousun kunniaksi?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNo sillä vaan tuli se 5000 euron maksusitoumus Pohjolalta, että voihan sitä nauraa rikkaat, köyhille se oli ihan kohtalon kysymys. Ja edelleenkin puhelen näitä höpöjuttuja ihan vaan sen takia, että siitä on teille lajin parissa jatkaville harrastajille jotakin hyötyä, mutta jos kaikilla niin paljon rahhoo ja liikoo älliä piässä, niin vopihan sitä hakata vaikka karjalan mäntyyn. Sanois kai Rokan Antti ?? Kunnioituksella kaikkia viisaita kohtaan Pappa !!!

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoopa joo! Pappa taitaa uskoa joulupukkiin oikein kunnolla(niinhän me kaikki toki)mutta kirjoittamasi esimerkki on sinänsä hyvin hauska että tuon esittäminen vakuutusyhtiössä ilman tutt

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIJuha, näin on.
Tämä on kuitenkin keskustelupalsta, ei kysymyspalsta, vaikka moneen asiaan vastauksen yleensä saakin :-)

Kirjoittaja: Pentti RaittilaIhan lyhyesti Eeron kommenttiin: Kyllä sitä lisenssivakuutusta tarvitaan enskassakin. Esimerkki: Kisassa on paha maastopätkä, jossa on "upotuspaikka" kuran seassa olevien liekotukkien keskellä. Kuski, joka ei ole voinut ennalta tutustua reittiin, ajaa tähän "miinaan" ja lentää nurin. Sitten pyörää sieltä mudasta repiessä jalka luiskahtaa tukilta, jää niiden väliin ja polvi rusahtaa pahasti rikki. Liikennevakuutus ei korvaa tätä tapahtumaa, koska tilanne on: ajoneuvon nostaminen onnettomuuden jälkeen "ojasta". Lisenssivakuutus tulee tässä maksajaksi, jos osaa olla riitävän kova vaatimuksessaan. Tämä kuvittellinen tarina ei sitten ole tosi. ;) Pappa

Kirjoittaja: JUHA TUOMINENJoo eiköhän sen nyt jo pitäis olla kaikille selvää, että liikennevakuutus on pakollinen myös crossipyörissä.
Eikä muuten oo mikään turha kapistus siinä vaiheessa jos (KUN) jotain sattuu.
Ite oon tarvinnu jo kakskertaa ja kaikki on korvattu.
Ei oo kyllä tarvinnu mitään jonotella leikkauksiin ku menee Ea:n kautta sairaalaan.

Siis yksinkertainen vastaus kysymykseen: LIIKENNEVAKUUTUS ON PAKOLLINEN!!
Kaikki muu on turhaa spekulointia.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroLiiton tirehtööreille lienee sama mitä harrastus maksaa,olkoon ajamatta kenen lompakko ei kestä!Näinhän se ei saisi olla.
Itse en ymmärrä reittilajien lisenssivakuutusmaksua,kun kerran selvästi sanotaan monellakin taholla (mm. Pohjolan vakuutuskäsittelijät(lisenssivakuutuksen myöntäjä))että liikennevakuutus -on aina ensisijainen korvaaja!-Eli jos enskamies kolhii itseään tai muita,korvaaja on -aina!- liikennevakuutus.Krossissa tilanne voi jo olla mutkikkaampi tämän mystisen suljetun alueen tulkinnan suhteen.
Minusta olisi hyvä jos enskaan ja trialiin riittäisi liikennevakuutus,ja vapaaehtoisesti tapaturmavak. ja crossin harrasteluokkiin (harraste,C,vetskut)kevyempi lisenssivakuutus ja varsinaisiin kipaluokkiin nykyisenlainen lisenssivakuutus.
Joku FIM;n määräys kattavasta vakuutusturvasta lienee se selitys miksei näin voisi olla,mutta onko liikennevakuutus sitten kattamaton?Enpä tiedä.
Luulisi harrastajakunnassa olevan henkilöitä jotka taitaisivat tän pykäläkikkailun ja vaikka pientä korvausta vastaan perinpohjin selvittäisi asian,kun kerran tämä parjattu edunvalvojamme ei sitä suostu ymmärrettävästi ylläpitäjilleen selvittämään.Tai sitten me vaan emme sitä ymmärrä selvityksistä huolimatta?...

Kirjoittaja: Miika SavoTuon liikennevakuutuksen sisältö on tässä keskustelussa jo varmaan monta kertaa tullut selväksi. Siis sitä ei tarvitse enää mainostaa... Mutta lisenssivakuutuksen ja lisenssin sisältöä ylipäänsä voisi miettiä. Lisenssit on moottoriliitossa ihan rahastuskeino, onko siis mitään konstia vaikuttaa SML:n dominointiin tässä lisenssiasiassa? Kyllä tuon lisenssin hinta on kaikkea muuta kuin sopiva. Muut harrastuskustannukset on jo muutenkin ihan riittävän suuret.
Jo viime vuonna esitin täällä foorumissa tämän: Miksei niitä lisenssivaihtoehtoja voisi olla enemmän ettei kaikkien tarvitsisi ottaa tätä kaikki lajit- lisenssiä? Liittyen lähinnä motocrossin kilpailijoihin. Tämä kaikki lajit -vaihtoehto on varmaan hyvä sellaisille jotka oikeasti ajavat useita eri lajeja ja ovat todella joka viikonloppu jossain kisoissa. Entäs uudet ajajat? Kertalisenssin hinta - ihan järkyttävän suuruinen. Ei varmasti houkuttele lähtemään kisoihin ellei todella ole älytön tarve päästä kisaamaan. Ihan harrastusmielessä tosi kallista.. Vaihtoehtoina vuosilisenssi (kaikki lajit/reittilajit) joka maksaa älyttömästi tai sitten kertalisenssi joka maksaa suhteessa vielä enemmän (tietysti riippuu kisojen määrästä).
Siis jotain olisi tehtävä tämän lisenssiasian suhteen. Moottoriliitto HALOO! Kurre HALOO! Ehdotuksia ihan siitäkin syystä, että kisailijoiden määrät alkaa vähentyä vaikka harrastajia on entisestään tullut lisää. Ongelma on lähinnä crossin puolella koska lisenssin hinta on kaikille sama (niin harrastajat, B- ja A-kuskit, veteraanit). No on SML:ssä jotain hyvääkin ajateltu: junioreilla on pienempi lisenssimaksu, jo ihan siitäkin syystä että jotain jatkumoa saataisiin lajille. Nuorissahan se voima on!

Kirjoittaja: Maarit VihantoMeiltä (VMK:n) sivuilta löytyy vuonna 2003 rustattu teksti rekistöröimättömän moottoriajoneuvon vakuuttamisesta. Tämän kaivan, joka kevät etusivulle, mutta...

http://www.vantaanmoottorikerho.fi/mp/db/file_library/x/IMG/12317/file/…

Elikäs se (noin 120*eur*) liikennevakuutus on kaikkein kattavin - ei ylärajaa hoitojen suhteen, maksetaan päivärahaa yms ja ennen kaikkea se korvaa toiselle osapuolen vahingot (oli sitten marjastaja tai toinen rossi-kuski). Toisaalta vastuukysymys tiedottamisesta voitaisiin heittää vaikkapa pyörä-kauppiaille, hehän voisivat infota pyörän ostajaa, että tuon kaltainen vakuutus olisi hyvä hankkia. SML:stä ei välttämättä jokainen hiekkamontun kuluttaja (harrastaja) tiedä tuon taivaallista. Ja kerhojenkin pitäisi tiedottaa asiasta, jos nyt joku sattuu tietämään moisten vakuutusten olemassa olosta.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNo tietenkin tässä vähän mieli kuohahti, kun tämä jopa kohtalokkaan tärkeä vakuutus asia näyttää olevan aina vaan useilla ihan hukassa. Kyllä mielestäni se on edelleen paljon Moottoriliiton vastuulla hoitaa asiasta tiedotus, koska liitto myy väkisin lisenssivakuutuksen kaikille jotka osallistuvat kilpailuun. Moni saa siitä väärän kuvan, että sitten ei mitään muuta vakuutusta tarvitakaan. Tässä on myös se toinen asia, joka asettaa liiton moraalin kyseenalaiseksi. On selvää, että joku saa näistä liiton pakkovakuutuksista proviisiot, ja samalla asioiden peittelyllä (huonolla tiedottamisella) saatetaan aiheuttaa harrastajalle suuret vahingot. Molemmat vakuutukset ovat tarpeen, ja niiden rajoista ja yksityiskohdista tulee tehdä selkeät ohjeet. Kukapa muu siihen on oikea tekijä kuin SML? Kyselee Pappa?

Kirjoittaja: Miika SavoNiin kyllä toi lisenssivakuutus on sen verran kallis ja turhan oloinen, koska se kattaa ainoastaan kilpailuissa itselle sattuvat vahingot. Jos haluat ajaa crossia vähintään B-luokassa on otettava kaikki lajit-lisenssi, jossa vakuutusmaksun osuus on jotain 2/3 kaikesta 365 eurosta. Liikennevakuutus maksaa puolet vähemmän kuin lisenssivakuutus, ja siitä on paljon enemmän apua. Lisenssivakuutuksen ehdot kyllä kattavat harjoitustilanteissa tapahtuvat vahingot, mutta liikennevakuutus on ensisijainen johtuen lisenssivakuutusehdoissa olevasta kohdasta 4.1.: "Vakuutuksesta ei korvata: -tapaturmia, jotka katsotaan työ- tai opiskelutapaturmiksi tai tapaturmia, jotka kuuluu korvata liikennevakuutuslain tai sotilastapaturmalain perusteella." Miksi tällainen kohta on näin yleisesti muotoiltu? Ehdossa pitäisi olla selkeä jaottelu yleisille tiealueiden ja crossiratojen osalta. Samalla perusteellahan crossipyörissä pitäisi olla kilvet ja valot.. Siis crossikin on periaatteessa enduroa vakuutusyhtiön mielestä!?
Onhan enduron puolellakin lisenssivakuutusmaksun osuutta kohtuullistettu. Endurossa riittää reittilajit -lisenssi, jonka hinta on 145e. Miksi näin? Perusteluja kaivataan..
Crossin puolellakin pitäisi saada tuon lisenssin hintaa hieman pienemmäksi koska ei vakuutus ole niin kattava kuin pitäisi.

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIMuutamia vakuutuksia on minullakin, selkeintä on että yhdessä vakuutusvirkailijan kanssa laittaa mustaa valkoiselle. Tyyliin Tapaturmavakuutus jossa on kirjattuna erikseen harrastamasi "vaaralliset lajit". Sen päälle liikennevakuutus pyörään. Vakuutusyhtiöt mielellään ensimmäiseksi yrittävät kaataa tietysti korvaukset jollekin muulle taholle, siksi parempi ottaa Liikenne ja Tapaturmavakuutus samasta yhtiöstä. Silloin välttää enimmät ongelmat, koska korvaus kaatuu jokatapauksessa kyseiseen yhtiöön niin sillä ei ole intressiä kikkailuun.
Jos toisella osapuolella ei ole esim. Liikennevakuutusta, vakuutusyhtiöillä on yhteinen "kassa", joka korvaa syyntakeettomalle osapuolelle vahingot. Käsittelyaika on tietty pidempi, usein kuitenkin saat korvaukset omasta vakuutuksestasi heti ja yhtiösi perii ne takaisin tuosta ed.mainitusta kassasta.

Yksinkertaista (ko?)

Ja kyllä liittoa saa tässä asiassa parjata, nimenomaan liiton asia on neuvotella mahdollisimman yksinkertainen ja kattava sopimus jäseniensä käyttöön.Sekä harrastajille, että kisakuskeille. Tämä on kaikissa urheiluliitoissa melkein se ykkösjuttu joka antaa edes jonkinlaisen uskottavuuden toiminnalle.

Kirjoittaja: JANI LEHTONiin, Penalle vielä...Mielestäni tässä on turha osoittaa ainakaan liian pitkällä sormella Moottoriliittoa. Siksihän meillä on jäsenkerhot, jotka siis hoitavat tiedottamisen paikallisella taholla. Eli kannattaa valuttaa "kakkendaalia" myös tänne vähän alemmalle tasolle. Se että miksi Moottoriliitto ei ole selvitellyt vakuutusasiaa perinpohjin ja informoinut siitä jäsenkerhoille on toinen juttu, mutta aktiivisuutta meidänkin keskuudessa kaivattaisiin, niin kerhojen kuin harrastajienkin. Eikö vaan?
Eli periaatteessa, jos ajat sarjacrossia, ja ei ole kattavaa (lisenssi)vakuutusta, niin puomille ei asiaa, tai oikeastaan rata-alueelle. Kyllä meidänkin kerhossa vakuuttamattomia ajoneuvoja on, mutta jos ja kun asenne on että, "eihän tätä tarvi, ei mulle mitenkään voi käydä eikä vakuutus kuitenkaan korvaa" niin minkäs normaali vaijerin venyttäjä asialle voi, vai voiko. Kommentteja, miten tätä voisi parantaa.

Toisaalta heitän myös Markukselle vinkin, että teeppäs kunnon juttu vakuutusjutusta Offroad-lehteen ja tälle sivustolle...
-J

Kirjoittaja: Anssi LehtinenOho, muistinkin vähän väärin. Näköjään sen vakuuttamattoman pyörän kuskin henkilövahinkojakaan ei korvata (toisen osapuolen(eli sen marjastajan) kärsimät vahingot korvataan), korotetut maksut joutuu silti maksamaan.

Kirjoittaja: JANI LEHTOJuu, ei se täällä pohjoissuomessakaan tuo asia ole kaikille selvä. Varmaan vasta sitten kun joku joutuu _todella_ maksumieheksi. Rustasin tuossa joku aika sitten pienen jutun tuonne meidän kerhon sivulle, käyppäs lukasemassa.

http://www.oulunmoottorikerho.com/Motocross.htm

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIOmakohtaista kokemusta; potkastiin matsitreeneissä etusormi paikoiltaan. Pikkujuttu, mutta maksoi silti nelisensataa euroa. Laskun maksoi fennia, ja olisi maksanut vaikka se sormi olisi mennyt crossiradalla. Nämä lajit on sinne vakuutussopimukseen erikseen rajattu ja harrastuksiksi ilmoitettu. Kutsutaan nimellä henkilökohtainen tapaturmavakuutus. Maksaa alta satasen vuodessa, ja toimii kuin junan vessa.

Mutta, laki on kuulemma (vaihteeksi) laki ja se määrää katsos nykyään ottamaan tieliikennekelvottomaan crossipyörään liikennevakuutuksen. Joten ota se, tai pyörästäsi viedään kilvet :-D

Vakuutuksena se on varmasti hyvä ja korvaa vahingot, sitä en epäile lainkaan.

Ja tämä keskustelu se ei kuole koskaan...

Kirjoittaja: Jukka LehmussaariOlen tässä juuri tämän viikon selvitellyt ranteen rikkoutumisen takia näitä vakuutuksia ja niiden kattavuutta crossiin. Tapaturman satuttua painelin yksityiselle hoitoon ja hain korvauksia urheiluvakuutuksesta. Takaisin paperit tuli hylättyinä, koska lakisääteinenvakuutus on aina ensisijainenkorvaaja siis tässä liikennevakuutus.

Soitin urheiluvakuutustani käsitelleelle virkailijalle ja kysyin että miksi liikennevakuutus korvaisi, koska ehdoissa motocross rajataan useassa kohdassa korvausten ulkopuolelle. Kuulemma nuo ehdot koskee suljettua aluetta joka käytännössä on sellainen rata jota ympäröi kylki kyljessä seisovat miehet joten liikennevakuutus yltää siis käytännössä kaikkialle.

Sitten soittelin liikennevakuutuskeskukseen josta kerrottiin että asia on näin ja että hylkäyksen liikennevakuutuksesta voi saada olosuhteiden perusteella jolla taasen tarkoitetaan humalassa ajamista ja muita väärinkäytöksiä. Selvisi sitten kuitenkin että korvaus koskee jonkun uuden muutoksen takia lähinnä sitä summaa jonka julkinen terveydenhuolto olisi maksanut ja loput sitten korvaa urheiluvakuutus. Kilpailutilanne saattaa kuitenkin olla kokonaan liikennevakuutuksen ulkopuolella mutta ei normaali harjoittelu.

Liikennevakuutus on pakollinen ja siitä saa sanktioita jos se otetaan tapaturman jälkeen. Tiedä sitten kuinka paljon, mutta veikkaan että ihan riittävästi. Liikennevakuutuksen paraspuoli on minun käsityksen mukaa se että jos onnistuu ajelemaan jonkun toisen päälle niin päälle ajaneen vakuutus korvaa alle jääneen vahingot.

Kannattaa myös kuulemma ottaa selvää onko vakuutusyhtiöllä sopimusta jonkin yksityisen lääkäsiaseman kanssa koska liikennevakuutuksella pääsee vaan jonottelemaan julkisen leikkausjonoihin ikuisiksiajoiksi jos pahemmin käy. Kaikissa urheiluvakuutuksissa ei myöskään ole automaattisesti moottoriurheilu korvauslistalla.

Jos olen oikein käsittänyt niin jotta saisi tarpeeksi kattavan vakuutusturvan ja hyvän/nopean hoidon pitäisi olla tietysti liikennevakuutus ja sen lisäksi urheiluvakuutus johon myös voi lisänä ottaa invaliditeettivakuutuksen.

En mene näistä kyllä takuuseen koska on tässä vuoden aikana mennyt vähän luotto näihin vakuutuksiin jotka on täytetty ehdoilla joita ei maallikko voi millään ymmärtää oikein.

Hyvin tietoa saa liikennevakuutuskeskuksen sivuilta www.lvk.fi ja vielä paremmin soittamalla sinne.

Joku voisi kyllä saada pikkuhiljaa jonkun sopimuksen aikaseksi vakuutusyhtiön kanssa ettei tarttis ottaa sataa vakuutusta ja tehä saman verran korvashakemuksia per pannut jos tätä kerran ollaan pyöritelty jo monta vuotta.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenEniten minua vakuutusta maksavana huolettaa se, että jonkun kunnon vamman aiheuttaneen lipan jälkeen tulkittaisiin, että olen "itse aiheuttanut vahingon tahallaan tai törkeällä tuottamuksella" kun olen ajellut krossiradalla huimaa vauhtia.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIAi niin vielä. Kyllä omassa pyörässäni on palo- ja varkausvakuutus. Muttei liikennevakuutusta. Ehkäpä ensi kesänä...?

Kirjoittaja: TOM NORDMANPentti,

Ainut kuka ei kommentoinut substanssiin tässä asiassa olet sinä (tosin sormella osoittamista on sitäkin enemmäin). Eiköhän tuo viesti ollut varsin selvä: Ottakaa vakuutus, se on pakollinen. Tätä asiaa ei voida kyllä kaataa SML:n harteille. Suomessa on runsaasti harrastajia jotka tuskin tietävät mitä lyhenne SML tarkoittaa. Meidän pitää kertoa harrastaja-kolleegoille vakuutuksista. Asiallisesti.

Kirjoittaja: Miika SavoOmakohtaista kokemusta:
Loukkasin polveni harjoituksissa ja menin saman tien yksityiselle lääkärille joka osaa asiansa (ei missään nimessä arvauskeskukseen!). Sain asianmukaisen hoidon ilmaiseksi, vähän kipukorvausta ja jopa matkakulukorvausta, koska mulla oli pyörässä liikennevakuutus.

Korvaussummaa ei ole myöskään rajoitettu, joten isotkin leikkaukset ym. korvataan.
Vakuutus korvaa jopa ansionmenetyksen töissä poissaolosta. Joten kyllä suosittelen sen ottamista. Samalla kannattaa ottaa palo- ja varkausvakuutus, koska ne on suhteellisen halpoja. Palo- ja varkausvakuutusta ei crossipyörään saa ellei ota myös liikennevakuutusta. Liikennevakuutus korvaa ensisijaisesti harjoituksissa ja vapaa-ajalla aiheutuneet toisen osapuolen ja henkilövahingot. Lisenssivakuutus puolestaan korvaa kisoissa aiheutuneet vahingot. Liikennevakuutus korvaa kisoissa ulkopuoliselle sattuneet vahingot.
Kannattaa tiedustella hintoja eri yhtiöistä, koska niissä on isoja eroja. Tapiola ja Turva on tällä hetkellä vissiin halvimpien joukossa.