Vakuutukset ja lisenssi

Olen yrittänyt hakea tältä foorumilta ja muualta tietoa minkälainen vakuutus on pakollinen tai hyvä olla Motocross-pyörässä, mutta edelleen on epäselvää minkälaiset vakuutukset kannattaa ottaa. Käyn ajelemassa harrastusmielessä radalla ja tarkoitus olisi ehkä kokeilla sarjacrosseja ensi kesänä.

Nykyinen tapaturmavakuutukseni ei korvaa Motocrossissa aiheutuneita vammoja joten tapaturmavakuutus on varmaan syytä päivittää kalliimpaan? Liikennevakuutusta minulla ei ole ollut pyörässä. Onko liikennevakuutus pakollinen ajettaessa Motocrossia radalla ja mitä se korvaa? Omat ja vastapuolen henkilövahingot sekä vastapuolen ajoneuvon vahingot? Kuinka monella joka ajaa radalla on oikeasti liikennevakuutus crossipyörässä? Onko tapaturmavakuutus tarpeeton jos on liikennevakuutus? Minkä verran tarvittavat vakuutukset maksavat vuodessa? Onko sarjacrosseissa oltava voimassa liikennevakuutus sekä lisenssi, joka on siis vakuutus joka on voimassa vain kyseisen sarjacrossin ajan?

Kuvittelin että ei motocross-pyörään mitään vakuutuksia tarvita koska ei ajeta liikenteessä ja että tapaturmavakuutus kattaa mahdolliset onnettomuudet. Voisiko joku selventää asiaa ja neuvoa mitkä olisivat parhaimmat ja halvimmat vakuutukset minulle. Kiitos.

Foorumit

Myös motocross pyörissä liikennevakuutus on lain mukaan pakollinen. Liikennevakuutuksessa on onneksi se hyvä puoli, että se on toistaiseksi vielä aika halpa (150 - 200

Crosseissakin pitää olla liikennevakuutus.

Otin vasta omaan pörääni liikennevakuutuksen ja palo ja varkaus vakuutuksen. Hintaa If:ssä oli n. 200

Otin tänään Pohjolasta vakuutuksen uuteen pyörään. Virkailija kertoi, että uusien vakuutusten hinnat nousevat kesäkuun alussa reilusti. Maastoliikennevakuutuksen hinnaksi tulee hieman yli 400

SML:n pitäisi selvittää ( tarvittaessa yhdessä vakuutusyhtiöiden kanssa ) ja antaa yksinkertaiset ohjeet \"pakollisista\" vakuutuksista.Pakollinen liikennevakuutus on lakisääteinen vakuutus, joka on pakollinen, jos liikutaan muualla kuin suljetulla alueella.Motocross radat ovat suljettuja alueita, joten niillä ei liikennevakuutus ole pakollinen.Minulle kerrotun mukaan SML ei ole koskaan vaatinut liikennevakuutusta, vaikka yleisesti niin luullaan. Jotkut moottorikerhot vaativat edelleen sarjacrosseissa todistusta liikennevakuutuksesta. Tälläinen vaatimus on perusteeton.
SML:n sivuilla on tuore tiedote vakuutuksista, jossa kerrotaan, että ns lisenssivakuutus korvaa myös liikennevakuutuksen piiriin kuuluvat vahingot; tämä on liiton sivuilla sanottu käänteisesti ja vaikeasti ymmärrettävästi eikä viesti ole ilmeisesti mennyt perille jäsenistöön.
Tarvitaan selkeät ohjeet, koska ei ole järkevää ottaa päällekkäisiä vakuutuksia. Nykyään on myös melkoista selvittelyä ( oma kokemus asiasta ja muiden vastaavaa kertomusta ))siitä, mikä vakuutuksista korvaa vahingon, lisenssivakuutus vai liikennevakuutus.
Juristina ja pitkäaikaisena lainsäätäjänä käsitykseni on, että liikennevakuutus ei ole tarkoitettu motocrosspyörien vakuuttamiseen eikä motocrossradoilla ajettaessa liikennevakuutukset ole millään tavalla tarpeen. Motocrosspyörillä ei lain mukaan saa ajaa muualla kuin suljetulla alueella.Ihmettelen, miksi vakuutusyhtiöt yleensä myöntävät liikennevakuutuksia motocrosspyöriin, joilla saa ajaa vain suljetulla alueella.

eikös se laintulkinta mene crossiradan kohdalla niin että pitää olla aidattu alue jotta on suljettu alue? lähes kaikki radathan on aitaamattomia eli eivät ole suljettuja alueita. eli liikennevakuutus pakollinen. ja radan varressa kun itseään teloneiden juttuja kuuntelee, lähes kaikki vaihingot on korvattu liikennevakuutuksesta, ei lisenssin vakuutuksesta vaikka sellainen olisi ollutkin. eli harrastelijan varsinkin kannattaa pitää se liikennevakuutus voimassa, onhan se joissain yhtiöissä vielä paljon halvempikin. ja tätä palstaakin kun lukee, se varkausvakuutus kannattaa pitää voimassa, pyöriä kun viedään lukituista talleistakin

Oleellista on liikenne ei mitkään aidat ym.; esimerkiksi moottorikelkkojen osalta liikennevakuutus on tarpeen, koska moottorikelkalla saa ylittää teitä ja ajaa mm huoltosemalla ja muita välttämättömiä matkoja liikenteessä. Asiasta käytiin tämän moottorikelkkoja koskevan lainmuutoksen osalta pitkä keskustelua
eduskunnassa.Jos liikennevakuutus on tarpeen, on lisenssivakuutuksen tarpeellisuus nykymuodoissaaan kyseenalainen. Ei ole järkevää vaati päällekkäistä vakuuttamista, kuten nyt on asianlaita.

Kaikella kunnioituksella Risto Kuisma olen eri mieltä tässä edellä esittämistäsi ajatuksista.Motocross radat eivät ole mitenkään suljettuja alueita. Niille pääsee vapaasti autoilla ja myös jalan kulkien. Kilpailupäivinä on eristys hoidettu jotenkin nauhoituksin, mutta eivät ne täytä mitään eristetyn alueen vaatimuksia. Luulenpa, että tämä koko jupakka liikennevakuutuksen vaatimuksesta crossipyöriin alkoi tapauksesta täällä Itä-Suomessa: Lemmiskelevä pari oli pysäyttänyt autonsa sopivasti mäkinyppylän alle. Se nyppylä vaan sattui olemaan crossiradan pöytähyppyri. Sieltä sitten tuli sivuovesta sisään kesken herkän hetken viissatanen kotari. Kuski onneksi ponnisti ja lensi yli auton, mutta lemmenparille tuli jonkinlainen \"keskenmeno\". Ja kyllä crossikuskin jalatkin menivät huonoon kuntoon.
Näitä asioita on vatuloitu tämän LIITON kanssa nyt reilut 20 vuotta, mutta mitään tolkkua niihin ei ole tullut. Monet ovat loukkaantuneet vakavasti, ja kärsivät vaivoistaan lopunikänsä.Ilman mitään korvausta. Ota nyt sinä Risto Kuisma hoitoon tämä asia. Se on tärkein koko tämän \"mopoliiton\" tulevaisuudelle! Pappa!!

Olen samaa mieltä Kuisman kanssa.
Vakuutus asia tuntuu olevan liiton sekä harrastajien välillä pikkasen hakusessa ja jokasella vähän erinlainen käsitys asista.
Enkä ymmärrä koko liikennevakuutus asiaa tässä rossi,supermoto,jäärata harrastuksessa.Onko noilla speedwey,ym. harrastajillakin tuo vakuutus.
Eri vakuutusyhtiöt hinnoittelevat nämä ihan mielivaltaisesti.On 100

No vielä tähän pieneksi selvennykseksi. Siis ne motocrossradat ovat yhtälailla vapaanliikenteen alueita kuin enduropolut. Ei tässä ole monta vuotta siitäkään kun Päitsin pätkällä tuli henkilöauto vastaan kilpailijoita. Se tilanne voi toistua ihan milloin vaan crossiradalla. TOSI ON. PAPPA!!!

Ikuisuusaihe taas pinnalla...

Samaa mieltä Kuisman kanssa. Ja jos ei nykyradat lain mukaan ole suljettuja alueita, lakiin olisi pikimiten tehtävä muutos. Tätähän on jo vatvottu vuosia. Moni vetoaa siihen kuinka hyvä ja korvaava vakuutus liikennevakuutus hintaansa nähden on, ja niinhän se onkin, mutta se on crossiradalle mielestäni aivan väärä vakuutus. Sitä paitsi se ei piakkoin ole enää lainkaan edullinen ja eiköhän valittajien kuoro täälläkin ala kasvamaan kun sitä ei saa mistään alle 600e...kun sen lisäksi osa vielä maksaa henkilökohtaisia tapaturmavakuutuksia ja lisenssejä. Siinä sitä sitten vakuutetaan itseä todella tehokkaasti eikä ole enää yhtään edullista kun yli tonnin alkaa mennä vakuutusmaksut ?
Eihän tällaista tapahdu missään muussa lajissa kuin tässä.

Liiton pitäisi selvittää asia vakuutusyhtiöiden ja antaa selkeät ohjeet; se on viestini. Nyt on tarpeetonta päällekkäisvakuuttamista ja epäselvyyttä siitä, mikä vakuutus korvaa, kun vahinko sattuu. Jos on oltava kaksi vakuutusta, on oltava selkeät ohjeet, mikä vakuutus korvaa ja mitä ? Nykyinen tilanne on kohtuuton.
Esimerkiksi 2006, kun itse loukkaannuin korvauksen maksajaksi ilmoitettiin ensin lisenssivakuutus, sitten liikennevakuutus, mutta lopulta korvauksen maksoi lisenssivakuutus.
Jokainen kansalainen ymmärtää, että motocross rata ei ole liikennettä. Se, että joku häirikkö, humalainen tms eksyy crossiradalle, ei tee motocrossradasta liikennettä.Joskus moottoriajoneuvo kolaroi talon sisään, mutta en ole kuullut kenenkään esittävän, että olohuoneet muuttuvat liikennealueiksi.

Vakuutusyhtiö kannaltahan tilanne on hyvä.
Suurinosa ottaa molemmat vakuutukset varmuuden vuoksi.
Pienellä epäsevyydellä tehdään mukavasti lisää tiliä harrastajien kustannuksella.
Ja saahan se SML:kin tästä rahaa.
Nykytrendin mukaan kaikesta täytyy saada mahdollisimman paljon rahaa.
Tästä syystä se varmaan eräs osakeyhtiökin perustetaan,
Mahtaakohan omistajina olla SML johtotehtävissä olevia henkilöitä?

Pieni provosointi on aina paikallaan :)

Jalankulku on myös liikennettä, jos moottoripyörä ajaa jalankulkijan yli liikennevakuutus korvaa ihmisten vammat ja kärsimykset. Tämä on huomattava tässä asiassa. Kukaan ei kai voi väittää, että crossiradoilla harjoitusiltoina, ja muulloinkin, ei liikkuisi jos jonkinlaista juoksentelijaa.
Ja se mitä edellä todettiin, että nykyinen tilanne on hyvä vakuutusyhtiöiden kannalta, pitää täysin paikkansa. Nyt on lisäksi helppoa pallotella korvausasiaa yhtiöstä toiseen, ja samalla odotella, että jospa vaikka hakija jotenkin kyllästyisi, tai vaikka kuolisi välillä sikaflunssaan. Olen myös monesti kysynyt kuka saa lisenssivakuutusten myynnistä proviisiot? Liitto vai liitonvirkamiehet. Vastausta ei ole tullut, joten kai ne provikat menevät molemmille? Jotenkin tämä porukka on kuin lammaslauma, kukaan ei jaksa puuttua tähän selvään epäkohtaan. Harrastajissa on paljon lakimiehiäkin, joita jutun luulisi kiinnostavan. Nyt on lisäksi se uusi strategia-julistus, jossa luvataan avoimuutta kaikkiin asioihin. Sen nimissä nyt olisi hyvä lähteä liikkeelle. :Pappa

Empä ole suljettua crossirataa ikinä Suomessa nähnyt, johon ei hirvi, auto tai jalankulkija ei pääsisi.Ja jos liikennevakuutus crossipyörälle vaaditaan on sen myöskin korvattava.Erittäin yksinkertaiselta vaikuttaa vaan eipä oo.Käsittämättömien harmaiden tulkintojen alue koko vakuuttaminen, joissa korvaupäätökset tehdään pärstäkertoimien,luonteiden ja lässyttämisien perusteella.

Niin ja kyllä SML lupaa nyt sen uuden stratigian kautta olla tosissaan myös moottoriurheilijoiden edunvalvontajärjestö, joten kun tässä pienet ihmiset ovat suurten vakuutusyhtiöiden puristuksessa, niin pitäisi kai jo toimia...jäsenten puolesta kuten muutkin LIITOT.
??? Pappa ???

Selvennetään vielä että, tämä päällekkäis vakuuttaminenhan koskee vain heitä, joilla lisenssi on. Me tavis harrastajathan ajellaan vain liikennevakuutuksen suomin turvin.

.. ja haluaisimme pitää siitä mahdollisuudesta kiinni. Yritetään pitää SML ja lisenssit hajuraon päässä normaalista kerhotoiminnasta. On meillä omaakin järkeä sen verran, ettei kaikkea tarvitse ulkoa kantaa.

No niin kyllä tämä aika toivotonta haahuilua on edelleen koko homma, vaikka siellä LIITOSSA johto vaihtuikin. Harrastajat eivät halua kuulua koko liittoon, ja lunastaa mitään turhanpäiväisiä lisenssejä. Ja uskonpa, että ihan sama on tunne siellä Pustalla matkailevilla EM-kuskeilla, joille LIITOSTA ei ole yhtään mitään hyötyä eikä tukea. Jos olen väärässä niin olen hyvin iloinen!!! :) Pappa

Vuodatusta tiedetään, mutta tämä vakuutusyhtiöiden monopoli ja minun mielestäni aivan käsittämättömän kovat liikennevakuutushinnat motocros pyöriin, nostavat verenpaineeni kiitettävälle tasolle. Jotain kohtuutta hommaan kaivataan näin harrastelijan näkökulmasta. Liikennevakuutuksen hinnat pikaisen kyselyn jälkeen 400-700

Nikolle vastauksia parhaan tietämykseni mukaan,

Liikenne vakuutus ei ole pakollinen, siitä on tosin hyötyä muutenkin kuin tapaturmissa.. Esim siihen liitetty palo/varkaus on varmasti monelle ollut hyödyllinen.
Useat Kerhot/radat vaativat että liikennevakuutus on kunnossa kun ko alueella ajetaan. Kolari tilanteissa ei tule niin paljoa epäselvyyksiä kun vakuutukset on kunnossa.

Lisenssi vakuutus korvaa myös \'lajinomaisen\' harjoittelun. Mutta tutustu tarkemmin vakuutus selosteeseen liiton sivuilla niin tiedät tarkemmin.

IF antoi vielä tänä vuonna 450cc pyörälle liikenne + palo/varkaus vakuutuksen rapialla kahdella sadalla.

En ota nyt kantaa liikennevakuutuksen pakollisuuteen,mutta kun mainitsin asiasta jokkista harrastavalle kaverilleni,niin kommentti oli\"Jos autoihin aletaan liikennevakuutusta vaatimaan,koko homma loppuu siihen.Kuitenkin jokkiskisoissa varikot ovat pääsylipun ostaneille avoimia,joten esim.Yliajon vaara on todellinen.Entä mikroautot,romu ja rokkirallit,formulat...

Näissä jutuissa helposti unohtuu se perusasia, että liikennevakuutus on ajoneuvokohtainen. Lisenssivakuutus on henkilökohtainen. Sillä on iso merkitys, kun asioita tutkitaan vahingon tapahduttua...mutta ei kai tähän tolkkua löydy, niin kauan kuin LIITTO on pää puskassa kuin pupujussi. :)

Kun tuossa tuo karting tuli mainituksi, niin parhaillaan Kartingin SM-kisoissa olevana voin kertoa että täällä homma on hoidettu keskitetysti. Ei siis tarvita liikennevakuutusta, koska tapahtumalla on sitä varten otettu vakuutus joka korvaa kaikki liikennevakuutuksen alaiset vahingot.
Vakuutuksia on siis saatavana monenlaisia ja vakuutussisältö on just sellainen kuin vakuutuspapereissa on sovittu.

Jälleen pienen kyselyn jälkeen järestäin vakuutusyhtiöillä on liikennevakuutus hinnat motocross pyöriin 400-700 euroa.
Eli kohtuullisen hintaviksi on vakuutusmaksut tosiaan nousseet. Perustelu hinnan nostolle on
sattuneiden/ korvarrujen vahinkojen lukumäärä (perustuen tilastoihin, joita ei tietenkään saa nähdä).

Nopeasti ja maalaisjärjellä ynnättynä, niin rekisteröimättömän joneuvon liikennevakuutus maksaa nyt saman tai
jopa enemmän kuin rekisteröidyn ajoneuvon. On siis jopa edullisempaa ajaa valkokilpisellä \"crossipyörällä\",
koska sellaiseen saa bonusoikeudellisen liikennevakuutuksen. Hieman ristiriitaista sanoisin. Ja tarkoittaako
tämä, että koska motocross pyörään voidaan liikennevakuutus myöntää on se myös rekisteröitävissä tieliikenne käyttöön?
Liikennevakuutus kun tällaiseen pyörään voidaan myöntää. Toiveajattelua kenties.

Usakaltaisin kuitenkin vielä väittää, että yleisessä liikenteessä vammautuu, loukkaantuu
ja jopa menehtyy lukumääräisesti enemmän kanssa motoristeja, kuin crossiradalla konsanaan. Prosentuaalisesti
harrastaja määrään tietenkin tämäkin voidaan saada näyttämään harrastuksen osalta huonolle, mene ja tiedä.
Crossiradoilla toiminta ja ajaminen on kuitenkin varsin hyvin valvottua ja ohjattua moottorikerhojen toimesta, kiitos siitä.
En tiedä mihin homma on menossa, mutta täytynee ehkä siirtyä takaisin vanhaan pyärään, missä vielä \"kohtuullisella\"
tasolla olevat vakuutukset.

Vielä kaikki pelastavasta liikenne vakuutuksesta. Allekirjoittaneelle luvattiin/ tai oikeastaan kerrottiin,
että liikennevakuutus korvaa rajattomasti henkilövahingot kaikissa tilanteissa ja vieläpä kilpailutilanteissa. Heh, en tiedä
puhuiko virkailija näin lämpimänä päivänä vain lämpimikseen, mutta epäilempä tuotakin lausetta ja mihin ihmeessä sitten
lisenssejä tarvitaan? Kirjallisena pitäisi kaikki tuollaiset pyytää.

Mielestäni vakuutusyhtiöt kaipaavat oikeita kilpailijoita tänne perähikijälle (lue:Suomeen), jotta kilpailu vakuutus alalla
saataisiin todelliseksi ja hinnat ehkä järkevälle tasolle.

Hatuttaa tällainen \"riisto\"

Tää onkin helppo keskustelu kun voi vaan copypastata edellisistä, vuosia jatkuneista keskusteluista sopivat kommentit :-D !
No, jospa ennustan hiukan; kohta ilmestyy ensimmäinen, ei niin persaukisen kaverin kommentti, jossa kehoitetaan vaihtamaan lajia jos kustannukset alkaa rasittamaan...?!?
Katsokaas, crossi on niin kovin kallis harrastus.

Hehee :-)