vaihteen vaihtamis ongelma..

Pyörä on vanha sota ratsu piikkinen -98 Kx. Ongelmana on seuraavanlainen. Pienillä kierroksilla vaihtaa vaihteet hienosti. mutta kun alkaa vedättämään isommilla kierroksilla.vaihde ei menekkään sisään. ongelma on lähinnä 2 vaihteen kanssa. Kone halkastu, ja laatiikko käyty läpi jo pariinkin kertaan. pientä kulumaa tietenkin on rattaassa (2 gear) mutta järkeen ei käy miksi heikko sisään otto. onko kytkimen kuluneisuudella mahdollisesti asiaan osaa. asian kanssa paininut jo tovin. pyörä laulaa muuten hienosti. Onko kellään asiasta kokemusta tai mitään tietoa missä mahdollinen vika?

Foorumit

Kuulostaa kytkimen vialle. Kori ja/tai hubi kulunut urille? Onko kytkin jäykkä käyttää?
Kytkimen "välitintapin" (siinä kaasarin alla) laakerit kaput? Ja jos on päässyt pahaksi ni myös itse välitin kulunut.
Onko kytkimen shimmitys tuttu aihe? Levyjen kulumista voi kompensoida pressure platessa olevan laakerikupin alle tulevan prikan paksuudella. Tällä saa välittimen kulman kohdalleen ja kytkimestä tulee kevyt käyttää.

Kun kone oli auki niin tutkittiinko vaihteensiirto kunnolla? Mielestäni viittaa lähinnä siellä olevaan ongelmaan. Vaihteensiirtimen rumpu / haarukat lähinnä.

http://www.mrcycles.com/fiche_section_detail.asp?section=380259&categor…

Tuo 1-2 väli on pitempi kun muut joten tuon 13161 osan alasorkka ei saa olla kulunut. Samoiten kaikki jouset pitää olla mielellään uudet tai ainakin hemmetin hyviksi todetut.
Koneen sisällä vapaasti pyörivät rattaat oltava herkkiä ettei pyörimiserot mene yli hilseen.

tietysti vanha pyörä kun on niin kulumaa löytyy sieltä sun täältä mutta mutta.. Kytkinkori/napa on hieman kulunut ja uriakin löytyy.. kytkin on ei ole jäykkä käyttää. koneeseen on juurikin nyt vaihdettu kaikki laakerit uusiksi. vaihteen siirtäjä ja rumpu katsottiin tarkkaan eikä niissäkään näkynyt niin suuria kulumisia missään. mitattua niitä ei tullut. korjauskirjan löysin sit pyörään ,mistä löytyi toleranssit osille. tämä tosin vasta kun lohkot oli jo nipussa. =/ rattaita ollaan pyöritetty käsissä moneen kertaan ja tarkasteltu. itse kytkimen "välitintappi" ei ollut kulunut. se mitattiin. kytkimen shimmitystä en ole tehnyt mutta tiedän mitä tarkoitetaan. kytkimen puolella olevassa siirto mekanismissa on kulumaa havaittavissa lähinnä 92144 jousessa ja tapissa (Lohko kuva)92150 mikä on koneen rungossa, mihin tämän jousen hakaset ottavat kiinni. tarvi vielä tarkistaa 13161 alasorkka, mutta siinäkään ei mitään hälyyttävää näyttänyt silloin olevan. vaikka eipä niiden osien tarvi valtavasti kulua, ettei toimi enään kunnolla. tarvii vaihtaa niitä jousia ja muuta. pois sulkemaan kuluneiden osien mahdollisuuksia. pienemästä isompaa kohti. kytkin on tietys isompi lovi lompakkoon jos sen joutuu vaihtaan. jos kytkimen puolelta nyt sit alottaisi taas tutkimisen.. mielenkiitoiseksi vetää tämä ongelma. Kiitos jo kuitenkin näistä avuista, =) lisää saa laittaa..

Viittais tosiaankin tuohon alasorkkaan; varsinkin jos keppi liikkuu oikean liikeradan, mutta vaihde ei vaihdu tai vaihde jää vapaalle, vika ilmenee yleensä juuri kierroksilla mutta pahenee kokoajan. Pikkasen hitsiä ja viilaa niin hyvä tulee. Itse pelkästään viilasin sorkan nokassa olevaa koloa syvemmäksi, niin nokat pääsi paremmin kääntämään vaihderumpua (pyörä kylläkin oranssi, mutta systeemi samanlainen)

Nyt homma sit ratkesi. :D Vika löytyi tuosta vaihdepolkimen akselin jousista. tuo Pieni jousi joka palauttaa tuon liukuvan sorkan alku asentoon. näin ainakin oletan. oli kuoleentunut ja muutenkin oli oudon näköinen. luulin että on joku "Special jousi" kun jousen pää oli ihme asennossa. kummastelin kun sain uuden jousen käteeni. vaihdoin kaikki jouset ja sen välitapin. vaihteet napsahtelee nyt nätisti sisään. Voi sitä riemun määrä kun tämän totesin. :D
pienestä se oli kiinni. vikaa haettiin turhan kaukaa. Kiitos kaikille vastanneille!! :)