Uusia luokkia Endurossa

Kirjoittaja: MIKA LUHTALAOnnittelut HMK:lle,

Olette saaneet aikaan erittäin tervetulleen parannuksen Endurolle, eli uudet nuorten luokat pariajossanne. Toivotaan, että tämä saa Enduro harrastajien keski-iän laskusuuntaan ja uusia harrastajia mukaan !!!

Asiaan liittyy muutama ihmettelyn aihe näin kisajärjestäjän näkökulmasta, koska
tästä 80-luokasta kyseltiin viime lajiparlamentissa, mutta lajiryhmän taholta ei
oikeastaan kommentoitu mitenkään, lähinnä asia ohitettiin vaikenemalla.

Ketkä ovat tämän säännön tehneet/hyväksyneet ja tarkoittaako tämä, että tulevien enduro-kisojen järjestäjillä on mahdollisuus ajattaa nuoria (käytännössä kaiketi lähinnä 80-crossaajia) ?

Tähän liittyy toinenkin pieni epäselvyys säännöistä:

Edellisenä vuonna lajiparlamentissa kyseltiin, että voidaanko krossipyöriä ajattaa Endurokilpailuissa? (jos ei ajeta tiellä ja pyörät ovat liikennevakuutettuja)

Vastaus oli EI,

mutta siitä huolimatta HMK:n pariajoissa viime vuonna krossit kuitenkin sallittiin...

Tämän vuoden lajiparlamentissä kysyttiin, että jatkuuko krossipyörien ajattaminen?

vastaus oli EI.

Mutta, kun nuoret nyt ajavat tulevissa pari-ajossa krosseilla niin vastaus onkin vääntynyt muotoon "EI, paitsi HMK:n kilpailuissa"

Haluaisin lajiryhmän kommentit asiasta ja faktaa siitä koskevatko nämä "HMK-pariajo-special-säännöt" myös jatkossa meitä muita kisajärjestäjiä?

-Mika Luhtala, E-PMMK

Kirjoittaja: Pentti RaittilaVoisikohan tähän kaikkeen löytyä ratkaisu: Salpausselän etelä puolella ajetaan enduroa, ja pohjoispuolella Extreme Marathonia, eli MX-lajiryhmään kuuluvaa kilpailua. (josta nyt ei kyllä kukaan tiedä mitään) Siinä olisi sitten vakionumerot kuten crossissa, ja ne ilmoitettaisiin poliisille vakuutustodistuksella lisättynä. Siinä kaikki, ei lamppuja eikä muitakaan turhanpäiväisiä hilkkeitä. Se olisi sitten kisan järjestäjän asia montako ukkoa kerrallaan baanalle lähtee. Uskon vaan, että tällaiseen lajiin tulisi pian paljon enemmän osallistujia kuin perinteiseen enskaan. Ja osallistujia olisi Balttiasta, Ruotsista ja Venäjältä myös mukana.(niin on käynyt auto- ja atv-ofroadhommassa) Visioi ;-) Pappa.

Kirjoittaja: PETRI PARTTITää on Tätä! kiitos hyvistä kommenteista! Edelleen mä vaan ihmettelen miksi se on niin vaikeaa v 2006!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kirjoittaja: Marko LaineMenee aiheen ohi, mutta kysynpä silti...

Tom:
Mitä mahdoit tarkoittaa että Suomessa ei ajeta speedwaytä? Suomessa ajetaan edelleenkin speedwayn SM-liigaa sekä kaupunkisarjaa sekä henkilökohtaisia kilpailuja. Se on kyllä tosi että monessa paikassa radat on viety syvimpään korpeen ja sieltäkin valitetaan vaikka max. neljä kuskia ajavat 70 sekuntia yhdellä ajokerralla. Tämä taas on vähentänyt kuskien määrää selvästi.
Suomesta löytyy kuitenkin speedwayammattilaisia suunnilleen yhtä paljon kuin endurostakin, heistä vaan ei juuri lehdistössä kirjoitella.

Kirjoittaja: TOM NORDMANMarko: Kommentillani ei ollut mitään tekemistä Speedayn kanssa. Ilman selkärankaa 30-40 luvulla olisimme nyt itse mahdollisesti myös ko lajin harrastajia ja lippumme väri olisi punertava.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEdellä on paljon sellaista, josta en ymmärrä yhtään mitään, ja ei kai sillä niin väliäkään. Sen totean kumminkin, että mitään lippuja en heiluttele mielelläni. Kähmyn kuvaus trial touhusta on mielenkiintoinen. Samanlailla voisi toimia myös endurossa: Kerron käytännön esimerkin: Nyt tämän kesän Mikkelin kisan aamuna poliisit tulivat kysymään käsiohjelmaa, jonka tietenkin heille annoin. Siinä sitten käytiin pientä arvuuttelua mitä tuleva päivä tuo tullessaan, ja vastailin heidän kysymyksiin reitistä yms. Poliisit totesivat , että käsiohjelma on heille tärkeä, jotta jos jotakin sattuu niin kilpailunumeroiden perusteella he sitten löytävät ajajan. "Sillä pienellä rekisteritarralla siellä mopon persiissä ei ole mitään merkitystä". Sen he tietysti tiesivät, että kaikissa pyörissä on liikennevakuutus, kun se on kilpailulupahakemuksessa selvitetty. Joten kun virkavallan kanta on tälläinen, niin olisikohan omankin "virkavallan" syytä jotenkin tarkastella kantaansa? Pappa ? (Poliisin vanha tuttu)

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENPitkät on keskustelut ja runsaasti saman toistoa. Nyt meidän tulisi ottaa mallia Trialista. Siellä kisoja kiertää 10 v. nappulat laitteilla joissa ei ole ikinä ollut valoja eikä punakilpiä. Sama toistuu tuon mainion lajin muissakin luokissa. Kisojen reitit ovat usein enemmänkin maanteillä, mitä esmerkiksi stadionenskoissa. Mm. täällä Jyväskylässä pari viikkoa sitten ajetun PM-trialin reitti oli kaupungin alueella Laajavuoressa. Siirtymät kulkivat niin kuuluisaa Jyskälän rallitietä, kuin kaikenkansan sauvakävelijöiden ulkoilureittejäkin. Ei ollut lamppuja, ei siirtokilpiä, mutta vakuutukset kunnossa...... Kähmy

Kirjoittaja: TOM NORDMANJep. Kun katsoo hommaa vaikka VMK:n, HMK:n tai EMK:n tulevien kuskien näkövinkkelistä oikein pelottaa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOli muuten pariajossa juoksulähtö. Aika pitkän matkan saivat kuskit juosta pyörien luokse ajovarusteissa, toisilla heitti jo puolimatkassa alennusvaihteelle.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaOtan nyt ison riskin, kun jatkan tätä juttua. Ymmärtääkseni tämä juttu on alkanut täältä Salpaus-selän pohjoispuolella toimivista kerhoista. Tähän asti on enduro ollut Suomessa vain Salpparin eteläpuolisten ja Jämsän juttu. Nyt me Mikkelin savolaiset ja Kankasalan Kummelit on tehty jotakin hämmentävää. No tietysti Päitsin reitin varrella jopa Jyväskylä. Mutta jos laji jotenkin aiotaan levittää koko Suomeen, niin silloin kyllä tämä pilkun paneminen pitää lopettaa. Lapin miehet ei varmasti ymmärrä:"Jos jänkhällä ajetaan, mittää tekkee joku muovilappu ajopelin perssiissä?" Siellä kuitenkin on lajin tulevaisuus, missä muualla voitaisiin pitää esim. sixi. Siellä sille on varmaa kansaivälistä vetovoimaa yli muun Suomen. Kulttuurille pitää vaan vapaus levitä. Se ei nyt vaan ole ahtaasti ajattelivien lajin päättäjien ymmärryksessä. Ehkä tilanne voi purkautua vain sillä tavalla, että Pohjois-Suomessa aletaan järjestää vapaita enskakisoja, omaa sarjaa, otetaan mukaan Venäjä, Balttia, Ruotsi ja Norja. Unohdetaan koko moinen Suomen Maarakennus Liito. Niinhän homma on tehty autopuolellakin! Pappa !!!

Kirjoittaja: PETRI PARTTIAi ai! oikein sydäntä lämmittää ,kun huomaa , et kyllä kansa tietää! Niin mitä helvetin jarruvaloja tarvitaan tai kilpiä jos ajetaa suljetulla alueella. Ehdotan mielenosoitusta mennään pasilaan ja sanotaan suoraan et ny riittää! T full gas!

Kirjoittaja: Timo TähkäpääSääntökirjasta:

"Motocross lajin piiriin kuuluvat mm. seuraavat lajit: Hillclimb, 50

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENMoron,kyllä niitä yhteislähtö kisoja on ollut ennenkin esim.josemorassa
ja eikös lahdessakin ollut joku pariajo toissa kesänä missä näin lähdettiin.

Kirjoittaja: TOM NORDMANTämä on vähän tylsästi nyt sanottu mutta: Endurokisojen tulisi olla niin haluttuja että näihin eivät kaikki voi osallistua -> porukkaa katsomaan kun ei pääse ajamaan 8>). Eli itse haaveilen tässä sellaisesta asiasta että rakkaan lajimme kilpailut olisi oikeasti myös muuta kuin harrastajien kokoontumista. Jotta tähän päästään pitää meidän saada vielä enemmän porukkaa kiinnostumaan lajista. Näitä uusia henkilöitä tulisi näppärästi tuolta krossipiireistä (juuri ne kaverit jotka mielellään ajaisivat enemmän kuin sen yhden 20 minuutin erän). Mielestäni homma menee eteenpäin mutta nyt alkaa olemaan mahdollisuudet heittää suomienska uuteen kukoistukseen:
- Punakilvet pois niistä kisoista jossa ei tiesiirtimiä
- Lisää kunnon stadionenskakisoja jossa kuumaryhmä ajaa erikseen ja tuolla seassa nähdään suomen enduro ja krossin kerma (tarkoittaa sitä että niitä valoja ei pyörästä syynätä yms.)

Kyllä ne vielä taipuu (tai vaihtuu). Eihän tätä jankutusta kukaan jaksa kuunnella vuodesta toiseen...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJos puhutaan vain siirtoluvasta, niin sehän varmaan ihmetyttää kaikkia. En sitä itsekään ymmärrä, ei siirtymiä muun liikenteen joukossa niin miksi tarvitaan pyörään tunniste viranomaisvalvontaa varten?

Endurolla ehkä olisi voitettavaa, mutta entäpä järjestävillä kerhoilla? Kun muita keskusteluita tällä palstalla lukee, niin kilpailijamäärät ovat järjestäjille päinvastoin jo liian suuret, jolloin laadusta joudutaan tinkimään.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNo nythän sitä tuli "älämölöä" kehiin. Jotenkin tämä perisuomalainen kuppikuntaisuus ja kateuskin kuultaa nyt asenteista läpi. Enskaporukan tulee mielestäni tunnustaa, että huipulle ei nousta ilman crossitaustaa. (Mika Ahola on poikkeus MM-tasolla, ja Timo Tepponen SM-tasolla) Crossiporukankin tulee ymmärtää, että ajajia kiinnostaa kokeilla muutakin, kuin samojen iänikuisten soramonttujen kiertämistä. Näistä asioista tulisi liiton luottamusmiesten, eli lajiryhmien keskustella joskus saman pöydän ääressä. Se on tietysti täysin surkuhupaisaa, että nämä luottamusmiehet asettavat itsensä niin korkealle, että kansan pariin esim. tälle palstalle ei voi alentua. Jotakin se todistaa sekin. Ei nykyaikana voi asioita hoitaa siten, että kerran vuodessa pidetään jokin ns parlamentti, jonka ns päätöksiä ei muista kukaan, kun kokouskammarin ovi on suljettu. Ymmärrän hyvin, että luottamusmiehet tekevät paljon hyvää lajin eteen täysin pyynteettömästi ja ilman edes kulujen korvauksia. Tämän työn arvostus nousisi paljon, jos uskalletaan lisätä avoimuutta, ja jopa joskus kysyä kentältä mielipiteitä. Pohtii Pappa ??

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEhdottaisin, että yritätte katsoa tätä asiaa objektiivisesti järjellä.
Enduron ja motocrossin suurin ero on nimenomaan yhteislähdössä. Jos yhteislähtökilpailut tuodaan enduroon, muuttuu lajin luonne täysin. Eiköhän sen stadionenduron pitäisi kelvata ja olla jo aikas hyvä kädenojennus MX-kuskeillekin. Ei varmasti tee tiukkaa enää kun pieni kiiltomatokin riittää valoiksi ja nekin saa peittää.
Jokainen ihan varmasti osaa kiertää muutaman kierroksen kuparilankaa sinne virtapäähänsä, jopa minä sain 85cc krossiin siten aikaiseksi 5W ja tuskin on stadikan katsastuksella kellään motivaatiota sellaista hylätä.

Jos taas lajin nimi on enduro, niin miksi siinä pitäisikään saada ajaa puhtaalla krossipyörällä? Eiköhän se silloin ole MX-lajiryhmän asia antaa puitteet tällaiselle GNCC-tyyppiselle kilpailulle. Ettekö tosiaan huomaa, että puhutte nyt ikään kuin te voisitte ostaa minkä pyörän vaan ja kyllähän sen enduroon pitäisi kelvata. Onhan se varmaan kivaa alkaa vaatia "mulle kans" kun toiset ensin näkee vaivaa, jotta saadaan suotua junnuillekin pääsy lajin pariin ennen ajokortti-ikää. Vai tuliko krosskuskeilla kakka pöksyyn, jos vaikka lupaavat junnut karkaakin enskan pariin?

Kirjoittaja: TOM NORDMANMielestäni endurolla lajina on tässä voitettavaa eikä mielestäni kannattaisi antaa tätä mahdollistuutta (=harrastajien into) MX porukoille. Itse en kannata yhteislähtöjä vaan juuri noita stadionendurokisoja ilman kilpiä.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenVesijärvenkisa oli myös todella mahtava ja sellaisia saisi ehdottomasti olla lisää. Olen Tomin kanssa ehdottomasti samaa mieltä, siirtoluvan vaatiminen suljetulle lenkille ihmetytti vasta-alkajaa suuresti. Luulisi olevan erittäin helppo muutos poistaa tuo vaatimus.

Kirjoittaja: TOM NORDMANKuulostaa siltä että asiaa nyt monimutkaistetaan. Stadionenduro on mielestäni jo GNCC tyyppinen (eli meillä on jo tämäntyyppisiä kisoja jotka ovat kauniisti myös sääntökirjassa). Homma kulminoituu punakilpipapereihin kisoissa, jossa ei ole siirtymiä ja reitti ei mene lainkaan yleisiä teitä. Punakilpipapereita ei Stadionenskassa tarvita.

Tuskin Enduro (siis lajiryhmä) oikeasti haluaa luoda kilpailevaa lajia itselleen? Esim. Hyvinkään ISDE tukikisa (lajiryhmän hienosti järjestämä) on hyvä esimerkki kisoista, joita ehdottomasti pitäisi lisätä ja johon kaikki ketä minä tunnen olivat todella tyytyväisiä. Kilvet vain tuntuvat turhalta tämmöiseen kisaan. Ymmärtääkseni jos tällaisen uuden lajin perustamme

Kirjoittaja: MIKA LUHTALALajiryhmästä otettiin yhteyttä meikäläiseen tämän keskustelunavauksen johdosta puhelimitse, eivätkä ilmeisesti kommentoi asiaa ainakaan tässä fooorumissa.

Seuraavat asiat tulivat ilmi (ja tämä on täysin minun oma tulkinta asioista, eikä lajiryhmän mielipide)

1) Crossipyöriä(>85cc) ei tulla jatkossakaan päästämään Enduro kisoihin.
2) GNCC ym. tyyppiset kisat tarvinnevat oman lajin (lajiryhmä + säännöt)
3) Enduro lajiryhmä suosii lähinnä perinteisiä reittikisoja maastosiirtymineen, esimerkkinä tämän vuoden Mikkeli.
4) Pyysin tiedustelemaan kuskien kantaa siitä, että minkälaisia kisoja he haluavat. Esim. kalkku ry:n ilmoittaumisen yhteydessä voisi antaa mielipiteitä jos Kalkku (KH) rakentaa siihen systeemin.

Uskoisin, että oikea aika ja paikka jatkaa tätä keskustelua on seuraava lajiparlamentti, jossa on kisajärjestäjät ja lajiryhmä paikalla.

-Mika Luhtala

Kirjoittaja: PETRI PARTTIHyvä että tästä uskaltaa jo puhua joku muukin!!!!!!!

Kirjoittaja: TOM NORDMANEn usko että montakaan kuskia on sitä mieltä että tämä keskustelu ei olisi tarpeellinen. Ottakaa osaa lajiryhmä näihin juttuihin pikaisesti

Kirjoittaja: Pentti RaittilaMielestäni tässä keskustelussa ei ole mikään juttu mennyt "ohi aiheen". Kyllä nyt lajiryhmän pitää tulla ihan virallisesti esiin, ja kertoa mitä puuhaillaan. ?????

Kirjoittaja: Janne SyrjänenTervehdys.
Kaivoin oikein pyöränvakuutuspaperit esille,mulla niissä lukee, että alue jossa ajetaan ei saa olla aidattu ja vartioitu,jos jompikumpi/molemmat puuttuu niin vakuutusyhtiö korvaa vahinkotapauksessa.(ainakin Lähivakuutus)

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEerolle: En ole nyt mitenkään moittimassa itse liittoa. Tämä oma pieni enduropiiri mielestäni katselee asioita liian ahtaasti. Nämä pelkästään maastossa ajettavat kisat pitäisi avata kaikille liikennevakuutetuille maastomoottoripyörille. Siinä tietysti voisi olla lisäys, että äänet tulee olla endurosääntöjen mukaiset. Tässä pitäisi motocross- ja endurolajiryhmän tehdä yhteistyötä. Nyt sitä ei taida olla olemassa ollenkaan? Lajit ovat kuitenkin veljeksiä, joten yhteistyöllä niiden merkitys lisääntyisi, ja molemmat voisivat aina vaan paremmin. Terv. Pappa

Kirjoittaja: Nikkanen EeroJuups, ei minullakaan sinällään mitään, mutta kai ne säännöt ja määräykset liitolta tulee ja asiaan liittyen en ymmärrä esimerkiksi siirtokilven tarpeellisuutta tommosessa siirtymättömässä lenkissä (HMK parikisa). Toisaalta junnujen kasikympeissä sitä ei nyt vaadita vaikka rata on pääosin sama. Eli sääntö on olemassa, mutta sitä voidaan lukea eritavoin.
Tää nyt on vanhan lässytystä, mutta lisenssivakuutus enskassa ja trialissa on turha, koska liikkari korvaa ja siirtokilpi on aivan turha,jollei yleisiä teitä kilpailuissa käytetä.
Tekninen vaatimustaso vois myöskin olla matalampi, eli äänipykälät täyttävällä liikennevakuutetulla crossilla pitäis saada ajaa "suljettuja" kisoja.

Tais taas mennä ohi aiheen, mutta menköön......

Kirjoittaja: Nikkanen EeroEilisessä (?) urheiluruudussa nätti toimittaja haastatteli JulmaJuha Väätäistä tosta juoksijoitten touhusta, joka piikitti siinä sitten aikas terävästi oman liittonsa suhtautumisesta urheilijoihin.
Sanoi mm. jokseenkin näin : " Liiton tehtävä on olla palvelemassa urheilijoita ja heidän etujaan, eikä päinvastoin..."

Vois aika suoraan soveltaa rakkaan SML;n toimintaankin, vai ? Mutta meillehän kaikki pudotetaan ylhäältä ja toteltava on kiltisti.

(En lukenut koko ketjua läpi, että jos vertaus on jo käytössä, niin ohittakaa tämä)

Kirjoittaja: Pentti RaittilaMorjens Partti. Mukava kuulla ääntäsi, joka soi kirkkaana korvissani, heti kun näin tekstisi. Olet ihan oikeassa... ja moni muukin ihmettelee sitä byrokratiaa, joka lajin sisältä heitetään hommia vaikeuttamaan? Miksi ruveta värkkäämään jotakin mopoluokan sääntöjä enduroon? Liikennevakuutetuilla maastoajonevoilla saa ajaa muualla kuin yleisen liikenteen alueilla ilman ikäräjaa. Jotta lajissa olevat vaikeudet ovat aikalailla "sisäsiittoisia". No ei niitä ajajia ihan miljoonaa kuitenkaan tulisi, sanoisi lajin professori. Jotkut vaativat kerran, että Mikkelissä pitää kaivaa pätkiltä kaikki kivet pois, jolloin sanoin professorille, että joudumme kaivamaan Kiinaan asti, johon hän asiallisesti totesi:" Ei sinne, mutta peruskallioon asti kumminkin". Niin että kyllä sitä järkeä on näissä hommissa käytössä, kun vaan joskus löytyisi se järjen ja tunteen kompromissi. Se saattaa olla aika vaikeaa, kun kuitenkin on kyse urheilusta... jossa kaikki ponnistaa tunteiden pohjalta. Pohdiskelee ? ;) Pappa

Kirjoittaja: PETRI PARTTITää on tätä! Mistä olen jo puhunut satavuotta! Ei mitenkään saivartelematta, mut mikä ero on siinä ajetaanko mettässä ilman valoja vai enskapyörällä ilman valoja?Kaikilla muilla tuntuu olevan helppoa järkätä kisoja kuten esim ggn ja saku ja nyt kun ollaan tänne meillekin vähän niinkuin yrittämässä niin mielestäni pitäisi ehdottomasti yrittää ainakin tukea tämän kaltaista hanketta.Esim. vmkn kisa lavangossa vois olla ihan hyvin kaltainen kisa. Ajatelkaa 80-125-isot millä vaan pyörällä! Osallistujia olis varmaan miljoona!

Kirjoittaja: PETRI PARTTITää on tätä! Mistä olen jo puhunut satavuotta! Ei mitenkään saivartelematta, mut mikä ero on siinä ajetaanko mettässä ilman valoja vai enskapyörällä ilman valoja?Kaikilla muilla tuntuu olevan helppoa järkätä kisoja kuten esim ggn ja saku ja nyt kun ollaan tänne meillekin vähän niinkuin yrittämässä

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTunnen kyllä itseni taas aikalailla tyhmäksi, kun menin puuttumaan asiaan, joka ei oikeastaan kuulu minulle mitenkään. Mutta.. mutta kun tätä liikennevakuutuksen korvausrajaa on niin monta kertaa väännetty ja käännetty eri yhteyksissä, ja kun asia on usein erittäin tärkeä vammautuneen elämässä, niin kai tätä on lupa miettiä. Ihmettelenkin miksi ko. kisan järjestäjä tuo nyt esille "muulta liikenteeltä eristetyn alueen"? Mielestäni se on täysin tarpeetonta. Liikennevakuutetulla crossipelillä voisi periaattessa ajella nämä kisat täysin lainmukaisesti, eikä silloinkaan tarvitsisi puhua mistään eristetyistä alueista. Huoleni aihe on: Annetaanko tässä nyt vakuutusyhtiöille porsaanreikä livetä korvauksista? Mikä on suljetun ja eristetyn alueen ero lainopillisessa mielessä? Niin ja miksi tämä enskatouhu pitää tehdä sisältäpäinkin niin vaikeaksi? Jos halutaan ajattaa "lamppucrossia", niin voisi kai lampuksi riittää taskulamppu... ja sekin ajajan taskussa ;) Pappa

Kirjoittaja: TIMO HARTIKAINENjoo no tais mun lääkäri laskut olla liian suuret kisan jälkeen jos ne ihan kyselyjä lähettää. mutta eihän noi taida koskaan olla suljettuja noi reitit ellei juuri sitä teräsverkkoa laita reitin ympäri.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEn mitenkään halua olla ilon pilaajana, mutta... onkohan nyt asiat mietitty loppuun asti. Tuolla kisan ns. säännöissä oli lause: Reitti tulee olla kokonaan muulta liikenteeltä eristetyllä alueella. Mielestäni se on täysi mahdottomuus Bastukärrin alueella. Silloin ainakin kaikki huoltoautot yms. pitää jättää ulkopuolelle. Koko alue on aidattava viranomaisten hyväksymällä teräsverkkoaidalla. Tässä pitää nyt huomata, että kaikki motocross radat Suomessa ovat yleisen liikenteen alueita lain tulkinnassa. Toiseksi: Jos joku pystyy todistamaan, että alue on eristetty, niin siellä ei sitten ole liikennevakuutus voimassa. Kuka ottaa sen riskin, että lähtee ajamaan kisaa vain pelkän lisenssivakuutuksen varassa? Tässä eilen tuli kysely eräältä vakuutusyhtiöltä, joka halusi ilmeisesti luistaa liikennevakuutuksesta maksettavasta korvauksesta: "Oliko Mikkelin kisan erikoiskokeet suljetulla alueella?". Siihen tietysti vastattiin, että ei ollut. Kaikki olivat vapaasti muun liikenteen käytössä. Näin se on Sippoossakin. Yst. Terv. Pappa.

Kirjoittaja: AKI IMMONENJoo toi crossikisana tällaisen stadikan hakeminen varmaan olisi helpompaa, varsinkin jos yhteislähtö. Siinä vaan ei tietenkään sitten "enskalisenssi" riitä ja kertalisenssit on hinnoteltu crossissa ihan pihalle. Mutta jos tällaisia olisi tiedossa etukäteen useampia ennenkun lisenssit menee ostoon, niin voisi onnistuakkin. Nyt kun harrastajia on paljon niin kisoille olisi kyllä tilausta.
Hattua nostan HMK:lle junnukisan järjestämisestä pariajoon.

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMEnnenkuin tästä nousee enempi kohua niin käykääpä lukemassa uusien luokkien alustavat säännöt .

Mitä taasen tulee näihin GNCC tyyppisiin kisoihin niin eihän sellaisen anomista kukaan estä. Jos lupahakemuksen pistää vielä menemään kahtena kapaaleena eli endurona ja crossina niin ottakoon liitossa viisaammat kantaa siitä minkä lajiryhmän alle moiset kilpailut kuuluvat.

Kirjoittaja: Marko LaineNiin, piti vielä lisätä että kisa oli mielettömän hauska, vaikka kypärän lippa jäikin johonkin puun oksaan. Taisipa sen kisan voittajakin myöhemmin olla yksi enduron maailmanmestareista.

Kirjoittaja: AKI IMMONENItseänikin kiinnostaisi syy miksi EI ? Ja miten siitä punakilpipakosta pääsee kisajärjestäjä eroon stadikassa, keneltä ko. luvat kysytään ? Moottoriliiton kabinetin saunaosastoltako ? Avoimmuus toisi mahdollisesti lisää kisoja...

Kirjoittaja: Marko LaineTästä "uudesta" kisasta mitään tietämättä kommentoisin että ajoin itsekin stadionenduroa 80-luvulla kasikymppisellä crossipyörällä Ruskeasannan maastoissa. Eli en siis ole varma vaikka järjestäjä olisi ollutkin VMK eikä HMK. ;)