Uusi pyörä

Kirjoittaja: Saku PartanenMinkä kokoinen ja merkkinen pyörä minulle olen 11-12 vuotta vanha 153 cm pitkä?

Kirjoittaja: WIDGRENosta ktm tai honda tai minkä ite tykkäät kunhan se on 85cc tai 80cc

Kirjoittaja: SONJA RIIKONENJani: joo on kyllä totta että kotaria on nyt paljon porukka hommannu. Ollut kuitenki tosi hyvä ekana pyöränä ja ite tykkän hirveesti. Sitäki on ollu aikasemminki liikkeellä että joku on kyllästynyt kottaraiseen että iha asiallinen kommentti siinä mieles :]

Kirjoittaja: Jani Virta"ktm sx 85 ehdottomasti" älä nyt suutu mutta ktm on mennyt jo yli hilseen:D, niitä näkyy ihan joka paikassa ihan samanlainen asia ku "muurahaiset vilisee pesässään":D

*asiaton kommentti*

Kirjoittaja: Aleksi SairaKawasaki Kx 85. se on hyvä pyörä.. itelläni on samanlainen ja olen melkeepä saman ikänen kun sinä ;)

Kirjoittaja: Aleksi Sairasiis multa löytyy tallista kawasaki kx85.

Kirjoittaja: SANTERI SINERVÄkannattaako ostaa crf 150 vai cr 85 ??

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENCRF 150 tietysti.

Kirjoittaja: SONJA RIIKONENktm sx 85 ehdottomasti. :)

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIAiheen; mitä mopoa suosittelette? aloittaja: Saku Partanen 12v; jos harrastat juniorijääkiekkoa, ymmärrät kaiken adellisen.
Siellähän on kaukalon sisällä ihan turvallista ja mukavaa. Laidan toiselle puolelle älä mene, ennenkuin vanhemmat irroittavat kätensä toistensa kurkuista ; )

Kirjoittaja: Jani VirtaJoop, ei tm merkissä mitään vikaa oo, ittelläni oli ennen tm mx 125cc 89vm ja kaikki osat löyty purolta hyllystä mitä etittiin, mutta osta sellanen pyörä mistä itse tykkäät!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo niin, sieltähän se sitten tuli, ei tuo viestisi jätä mitään epäselvää. Selvää vihanpitoa minua kohtaan ja syykin on ilmeinen: Ellei ole tuulennopea kärkikuski, niin eihän sitä voi ymmärtää sen enempää säännöistä, iskareista kuin tekniikasta muutenkaan, sinun mielestäsi. Ja kun ilmoitin etten Päitsiä aja, alkoi sekin saman tien kelpaamaan, että sillä lailla!

Se olisi Totti oikein mukava joskus nähdä jos joskus pystyt itse ajamalla todistamaan minkään sortin pätevyyttäsi näihin tekniikka-asioiden kommentointeihisi, minä järki-ihmisenä en kyllä näe sitä osaltani tarpeelliseksikaan. Sinun kohdallasi se on toisin, sinä kun jätät vastaamatta, kun tulet heitelleeksi kommentteja, mille ei sitten perusteluita löydykään.

Sitten kun itse pystyt ottamaan pyörästä kaiken irti, ja haluat panostaa tuhansia euroja tarvike ja viri-osiin, voi sinunkin olla perusteltua katsoa junnu-MM:ien perusteella mikä pyörä kannattaa valita. Sitä ennen suosittelisin vaan sinullekin pyörien paremmuusjärjestykseen laittamista ihan toisin perustein ja omaa kokemusta pyörästä, jota kulloinkin kommentoit.

Hyvää kesää ja tsemppiä kovasti vauhdin kehitykseen! Kerro ihmeessä sitten syksyllä kuinka monta luuta taas sait rikki kun yritit teknistä osaamistasi todistaakseni ajaa yli taitotasosi päin puita...

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILASiis tehdäänkö 85-kuutioisia crossipyöriä johonkin muuhunkin käyttöön, kun junnujen motocrossiin? Joskus vuonna miekkajakivi tietty oli jotain vastaavan kokoluokan enskapelejä aikuisille, mutta ei ihan pariin vuosikymmeneen. Junnu-MM on aika hyvä areena vertailla pyöriä, kun siellä ei tosiaan ole mitään tehdasteamien eksoottisia pelejä, ja osallistujia tulee jopa laajemmin kautta pallon, kun 1-2-3-MM:issä. Viha on mulle aika tuntematon käsite, tosin tänään kävi lähellä, kun kuulin, että valittajat sai ajettua Motoparkin toiminnan taas entistä ahtaammalle. Aina kun joku julistaa suureen ääneen suurta tietämystään asioista, joista hänellä ei tosiaan ole todistetusti tietoa, tuon oman mielipiteeni henkilön uskottavuudesta esille, ihan aloittelijoiden suojelemiseksi. Heti kun näytät Sirkku osaamisesi jollain tavalla, aja vaikka Päitsi tai tee jotain oikeesti kisojen järjestelyissä, niin saatan ehkä edes miettiä mielipiteittesi järkevyyttä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMiksi olisin, kun olin samaan aikaan ihan muualla? Miksi olisin, kun en väittänytkään, että TM olisi tuossa luokassa kilpailukykyisin? Jos TM racing haluaisi voittaa junnun-MM:n, he sen voittaisivat varmasti...pyörästä on tehty varma ja luotettava, eikä rimpula. Miksi Totti et kommentoi toisessa aiheessa peräänkuuluttamaani jatkuvaa (ja miksi???) vihaasi minua kohtaan?

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILANo, kukaan, ei edes Sirkku kommentoinut. Siis montako TM:ää laskitte Vantaan junnu-MM:n tuloksista?

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAToinen indikaattori pyörien kilpailukyvystä tämän kotomaan skenen markkinaosuuksien/menestyksen lisäksi on tietty kv-taso. Ei vaikuta enää suomalainen maahantuonti-/myyntiorganisaatio. Kattokaapas vaikka viime syksyn Vantaan junnu-MM:n tulokset ja millä peleillä siellä todelliset pelipojat veti.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENVarmaan johtuu siitä että muut joutuvat huoltamaan pyörää enemmän kuin sä, koska toisilla on se naru kireemmällä Sirkku kuin sinulla.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVoi Ville pieni, no, omakin tyttö innostuu aina esittämään kun sitä liikaa kehuu.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJos vain kestävyyden perusteella tekisin pyörävalintaa, niin kyllä se olisi tulevaisuudessakin ollut TM. Se olisi ollut sitten TM150F ja tolla vinguttimella olis ajeltu siihen asti, jos olis ollu päivä tiedossa milloin semmonen nelari olisi tulossa. Ei se ainakaan huonompi tule olemaan kuin muidenkaan merkkien, joskin sekin on nähty, että ensimmäinen mallivuosi ei ole ollut TM:ssäkään vielä ihan se täydellinen. Kaippa se silti enskaa kestäisi, ainakin enskamallin (teräs) venoilla.

Eksoottisemmat merkit aikaansaa jo siksi epäluuloja osakseen ennakkoluulojen kotipesässä, eli Suomessa.

Nykysin koneessa on kaksi teräsventtiiliä ja niistä vähistä pystyy ottamaan kaiken irti metsässäkin, hiekassa loppuu kaikki kesken, muttei ne ainakaan vielä ole myynnissä;-)

Kirjoittaja: ARI PAIHOnyt oon sun kans kyl samaa mieltä joistai asioista.

temmi varmaa myis paremmin jos ois parempi maahantuonti/markkinointi.
samahan se on husabergin kanssa, tuote on hyvä, mutta maahantuonti kaukana hyvästä.

mitä tulee temmin suorituskykyyn ni ainaki 90 luvun puolivälissä itsekkin muistan haaveilleeni temmistä, koska silloin temmi oli selvästi tehokkain, tosin myös eka ja siihen aikaan ainoa kenellä oli 85 cc pyörä markkinoilla.

silloin ajoin c/a:ssa (suzukin piikkirunkosella kasarilla) mm. sellaisen tuntemattoman kuuluisuuden kanssa kuten Antti Kallonen.

Antti veti sillo muutaman muun kanssa just tm:llä ja kyllä ne paremmin kulki ku muut..

nyt on tietysti tota tehoeroa repiny muut vauhdilla kiinni, (ellei ole jo ohiki menny)?, mutta kyllä oli vähä sillo jo kysymys et mite ne kestää ja niin se taitaa olla vieläki...

ja onhan se, totta kun puhutaan, sillä lailla että pyörän kestoon vaikuttaa kaikista eniten se, että miten sitä pidetään.
eihän mikään merkki kestä jos niillä vaan ajaa ja ajaa..

Kirjoittaja: ARI PAIHOnoh sirkku.

voin kyllä kertoa sinulle etää kyllä minulla sitä kokemustakin on jo jonkun verran kertynyt.
olen kuitenkin crossia harrastanut n. 17 vuotta ja nähny ja kuullu kaikenlaista.

enkä tätä loukkauksena tarkoita mutta ainahan pyörän kestävyyteen vaikuttaa esim. kuinka paljon antaa pyörälle "leipää".

en tiedä sitten mutta jos temmi on niin pirun hyvä niin miksi sillä ei juuri kukaan aja?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVaikuttaa siihen sentään moni muukin asia ja itsehän pystyn vain omassa käytössäni vertaamaan muihin minulla olleisiin. Pinnojakin voi katketa tai vaihteistosta mennä rata säpäleiksi ojan yli hyppäämisessäkin, itse asiassa todennäköisemmin siinä ratas hajoaa kuin krossissa hypyn alastulossa.

TM:n kilpailukykyisyydestä tuskin osaa kukaan sanoa, mutta Pyrhösen kommentoinnin jälkeen kiinnostus ei varmaan harrastajakunnassa täällä ainakaan noussut. Nyt Priem vetää aika kovaa...silti se on ihan eri juttu tuo MM-sarja. Oma veikkaukseni on, että jos TM:ää toisi maahan vaikka Motopalvelu, niin nykyinen 20 pyörää vuodessa kisoissa viisinkertaistuisi. Vika siis ei ole pyörissä, ei varaosien saatavuudessa, eikä hinnoissa vaan...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAri hyvä, luotettavuudesta kun puhut, niin puhuisit edes kokemuksesta. Yksikään tietämäni 85-japsi/KTM -kuski ei ole päässyt lähellekään niin vähillä laitoilla kolmannestakaan minun tunneistani tolla TM:llä. Ainoat ongelmat ovat olleet kaasarin jäätymiset, joka koskee kaikkia 2T pyöriä. Sisäänpäin on saanut nauraa toisilla rattaan palasia, joillain materiaalivirheitä männänrenkaissa, ajoittain toimivia virtalaitteita, tinalankapinnoja, jne. saman vm pyörissä.

Kirjoittaja: ARI PAIHOnii joo ja ite kysymykseen vastaus eli ehdottomasti 85 cc.

ja etpä kyllä kertonu et aloitteletko vasta mutta kuitenkin mukavia hetkiä crossin parissa!! :) :)

Kirjoittaja: RAMI ROISKOHonda 150

Kirjoittaja: ARI PAIHOite oon kyllä sitä mieltä että ensi pyöräksi ei kannata ostaa nelari, eli tollasta hondaa. 2 tahtisella ajo kehittää huomattavasti enemmän mut en kyl lähtis tohon sirkun temmi linjalle vaan ostaisin jonkun luotettavamman pelin kuten ktm, honda, suzuki ym..

toivottvasti saat hyvän pyörän ja pääset aloittelemaan tätä mukavaa harrastusta!

ja muista!! yhtä tärkeää crossin ajamisessa on hyvät varusteet kuin pyöräkin!!
ja varusteet aina päälle kun ajamaan lähtee!!

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINEN85-125 cc 2-t

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO125cc:t on kaikki auttamattomasti liian korkeita ja kokemuksesta voin kertoa, että iskarien ja penkin madallus ei auta kuin siihen ylettymiseen. Istuessa paino jää liian taakse, toisaalta patikossa et voi edes oppia ajamaan, koska et ylety riittävän taakse.

Osta siis 85cc. Niissä on kokoeroja ja sinun pituisenasi (sinä kaiketi vielä kasvavakin) TM85j olisi luokassaan muutaman cm muita kookkaampana se passelimman kokoinen ja sopisi vielä 10cm kasvettuasikin. Minulla olisi myytävänä TM100jE, johon saa mukaan myös vähän ajetut 85cc MX-osat. Sillä olisi ainakin helpoin mahdollinen aloittaa, sillä moottoriltaan se on kokoluokassaan parhaimmin alhaalta vääntävä, jopa vakiona ja 85cc osin. Toki kaikki pienet rankaisee aina väärästä vaihteesta, mutta tuo hieman vähemmän. Hl. = 3500e, uusi ilman 85cc osia 6000e.