Uudet luokat

Kirjoittaja: AIMO LEHTINENUutisessa sanotaan, että enskan MM-sarjaan tulee samat luokat kuin krossin MM-sarjassa on nyt.

Tarkoittaako tämä todella sitä, että nelareita tulee olemaan vain 500cc-sarjassa, MM-krosseissahan ei käsittääkseni saa puolikkaalla nelarilla ajaa piikeissä eikä yli 250cc nelarilla puolikkaissa? Olisi kiva saada linkki tuohon uutisen käsittelemään lehdistötiedotteeseen, aiemminhan on puhuttu 2-t-pyörien hävittämisestä, mutta jos käy kuten yllä yritän selittää, 2-tahtisten asema vahvistuu.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaJuttu kai kulkee niin, että heiluttaako häntä koiraa vai koira häntää. Yleisesti sanottiin viime syksynä, että Dorna erotti FIM:n endurokomitean. Motocrossin puolella tulokset hommasta alkavat kai näkyä, joten niistä viisaat voisivat ottaa oppia.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAAsiahan on ollut jo tänä vuonna FIM:n sääntökirjoissa selvästi todettuna, että ensi vuodesta lähtien ajetaan kolmessa luokassa, ja luokat on crossissa ja enskassa samat. Hyvä niin, kummaa vaan on se, että sitkeästi on pidetty yllä huhua siitä, että enskassa ei sittenkään vaihdettaisi luokkia. Voidaanhan sitä tietty laittaa vaikka joka kilpailijalle oma luokka tyyliin kansalliset rallit, että kaikki voi kehua olevansa maailmanmestareita, mutta enpä uskois enduron aseman FIM:ssä olevan niin vahvan, että lajin komissio voisi pahemmin kukkoilla. Päin vastoin, kun lajin tilanne on se, että MM-arvo on hyvinkin kyseenalainen, ainoa vaihtoehto on tehdä niinkun herrat määräilee. Ja ihan rehellisesti sanottuna, enduron MM:n ainoa vaihtoehto luokkajaossa on tehdä just niinkun isoveli motocross tekee. Ehkä suututin muutaman, mutta käsi sydämelle, totuus ei oo kovin kaukana tästä.

Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOKuulostaa hyvältä. 2-tahtisten asema vahvistuu, ja nelarit kokevat ns. luonnollisen kuoleman eli hiipuvat pois. Heh heh.

Kirjoittaja: TIMO UNKURITaitaa 250-4t:set jäädä vähän paitsioon. Niitä ei ole MM:n kokonaistuloksissa kolmenkymmenen parhaan joukossa kuin yksi (Bergvall 22:n). Muita siellä näkyy olevan melko tasaisesti (esim. viisi piikkiä ennen Bergvallia). Bergvallikin sanoi , että toivottavasti ei jouduta piikkien kanssa samaan luokkaan. Onhan se tietenkin kuskeistakin kiinni, mutta ei taida nykyisillä radoilla puolikkailla nelareilla ehtiä piikeille.

Kirjoittaja: Petri HonkanenTämä tarkoittanee viimeistään nyt kuoliniskua 2t-pyörille, ainakin pidemmällä aikavälillä. Lienevät mp-valmistajat olleet mukana kuvioissa päätöksiä tehtäessä. On aika mahdoton yhtälö pidemmän päällä tehtaan kannalta kilpailla itsensä kanssa samassa luokassa, tyyliin oma 2t vs. oma 4t.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENTuo MM-luokkien väheneminen oli kyllä odotettua. Kriittisemmin suhtautuisin sääntöjen osanottomäärien rajoitukseen. Ilmeisesti mukaan kilvanajoon pääsee 40 kuskia per luokka. 20 ed. vuoden MM-listoilta, 10 kansallisista kärkikuskeista ja 10 järjestettävästä maasta. Vaarana tälläkin muutoksella on tuo mitä Pentti veikkaili. Skandinavian kisoissa saattaa olla vähän kuskeja. Ellei sitten sarjaan ilmoittautuneitten kuskien ole pakko ajaa kaikki osakisat. Niin kuin joissain lajeissa on....Kähmy

Kirjoittaja: Pentti RaittilaIkävä kyllä tilanne näyttää siltä, että FIM:n "säännöt" ovat huhuja. Dornan määräyksistä tulee sääntöjä. Ihan hyvä, että lajille saataisiin lisää julkisuutta. Enduro on kuitenkin niin monimutkainen laji, että pelkällä "TV-pomojen" ymmärryksellä, voidaan tehdä vain suuri vahinko. Toivottavasti kaikki kehittyy oikeaan suuntaan. Mutta...nythän tilanne on niin, että endurossa on vain italialaiset tallit, jotka suurelta osalta ovat lajille vain häpeäksi.

Kirjoittaja: Markus StrömOsallistunpa keskusteluun ihan uutisen ulkopuolelta ja oman mielipiteeni myötä. Mielestäni FIM:in päätökset ovat päätöksiä, eikä huhuja, sillä Dornallahan ei pitäisi olla kovinkaan paljoa vielä tällä hetkellä tekemistä enduron kanssa. Dorna pyörittää MM-crosseja, mutta ei vielä ainakaan enduroja. FIM julkisti aiemmin lehdistötiedotteen, jossa ilmoitettiin ehdotuksena uusista luokkajärjestelyistä. Nyt pidetyssä ylimääräisessä kokouksessa tämä uusittu luokkajako hyväksyttiin. Tiedä sitten kuinka suuri voima tällä hyväksymisellä on, mutta mielikuva siitä että jokin asia hyväksytään tarkoittaa sitä että se todella pitää paikkaansa.

Sitten vielä kaksitahtisen poistumisesta. Itse en jaksa uskoa että kaksitahtiset poistuvat vielä vuosiin mihinkään. Luokkien yhdistämisellä halutaan vian yksinkertaistaa enduron nykyään hyvin sekavaa luokkajakoa. Enduroa paljon seuraaville luokkajako on varmasti varsin selkeä, mutta suuren yleisön silmissä viisi (yleiskilpailu mukaan lukien kuusi) enduron maailmanmestaria on aika sekavaa. Vähempien luokkien myötä kilpailun seuraaminen helpottuu ja taistelu voitosta kovenee.

Minkään ympäristödirektiivien tms. asioiden takia kaksitahtiset eivät tule poistumaan, eikä kyllä vaikuta siltäkään että FIMillä olisi intressejä poistaa kaksitahtiset kilpailukentiltä. Ja miksi haluaisikaan? Tehtailla on varmasti melkoinen vaikutusvalta kuitenkin siihenkin missä luokissa ja millä pyörillä ajetaan. Uskoisin että tehtailla ei ole kovin suuria intressejä lakkauttaa kaksitahtisten valmistusta.

Nämä omina henkilökohtaisina keskustelua herättävinä mielipiteinäni.

Kirjoittaja: Pekka KovamäkiMitenkäs SM-crossien luokat?

Kirjoittaja: Pekka KovamäkiSorry! Tuossa edellä se mainittiinkin. =)

Kirjoittaja: pirhonen osmoEiköhän SM-krosseissa yhä ajeta vain 2 luokkaa eli piikit ja avoin, mutta varmaankin sitten piikeissä saa ajaa puolikkailla nelareilla.

Kirjoittaja: Kees Van NiftrikNo sieltähän se tuli kuin isän suusta ;-)

Kirjoittaja: Pekka HänninenHuhuja ei tarvitse kuunnella kun käy lukemassa FIM:in säännöt http://www.fim.ch/

Kirjoittaja: pirhonen osmoLuokat löytyvät näköjään sekä krossin että enskan sääntökirjoista ihan lopusta, koska ovat muutoksia.

Krossiin ja enskaan tulee 1.1.2003 alkaen samat luokat kuin jenkkeihinkin, eli piikeissä 250-nelarit, puolikkaissa 450cc asti nelarit ja viissatasissa 650cc asti nelarit.

Kirjoittaja: pirhonen osmoYlläolevat oli meitsin juttuja eikä faijan, jäi jotenkin tosta uutisen lukemisesta väärä tunnari cookieen tms.

Kirjoittaja: AIMO LEHTINENItsekin epäilen, että luokat tulevat olemaan nuo mainitsemasi. Jenkkien krosseissahan 125 ja 250-luokat ovat juuri noin ensi vuodesta lähtien ja aikuisten pyörillä ei siellä sitten enää ajetakaan.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaOlen kuullut jonkinlaisen huhun, että enduron luokkajako menisi jotenkin näin: 125 2t ja 250 4t samassa luokassa, 250 2t ja alle 450 4t samassa luokassa, ja yli 250 2t ja alle 600 4t samassa luokassa. Korjatkoon tiedon, joka tietää paremmin. Oli miten tahansa, kun tilanne ensivuonna ennen Pohjoismaiden kilpailuja on, että kaikissa kolmessa luokassa on viisi parasta Suomesta ja Ruotsista, niin voipi olla Suomen ja Ruotsin MM-kisoissa on n. 20 ajajaa.