Uskomaton Suomen Moottoriliitto

Kirjoittaja: Mitä teille tulee mieleen sanoista Suomen Moottoriliitto? Minulle siitä tulee mieleen Suomen moottoripyöräurheilua edistävä, kehittävä ja kaikin puolin alaa myönteisesti kehittävä yhdistys. Tämä tuntuu kuitenkin olevan kaukana todellisuudesta, jonka moni muukin tuntuu tietävän, mutta kukaan ei ole nostanut kissaa missään vaiheessa pöydälle.

Kun aloitin OFFROAD-Sanomien tekemisen lokakuussa 1999 olin yhteydessä Suomen Moottoriliittoon, koska olisin halunnut saada liitolta kaikki lisämääräykset, jotta olisin saanut ne lehden Internet-sivuille kaikkien näkyville. Kysyin asiaa ensiksi moottoriliiton urheilusihteeriltä, joka sanoi että hän ei päätä asiasta, vaan tekee niin kuin valmennus- ja projektipäällikkö käskee.

No, tein työtä käskettyä ja käännyin kehotetun henkilön puoleen. Häneltä tuli tyly ja lyhyt vastaus: "Ei me niitä ruveta faksilla lähettelemään. Ne tulee meidän Internet-sivuille joskus." Olisin ollut valmis maksamaan jokaisesta faksilla lähetetystä lisämääräyksestä - kunhan vain olisin saanut ne jotain kautta käsiini. Lisämääräykset ilmestyivät moottoriliiton Internet-sivuille useita kuukausia myöhemmin - ja edelleen tänä päivänä puutteellisina. Niistä ei näy edes moottoriliiton myöntämää lupanumeroa.

Tilanne on nyt siis se, ettemme pysty tarjoamaan lehtemme sivuilla kaikkien kilpailujen lisämääräyksiä, sillä me emme yksinkertaisesti saa niitä mistään. En ymmärrä miksei Suomen Moottoriliitto pysty niitä toimittamaan Suomen ainoalle tämän alan medialle, jotta ne saataisiin kaikkien tietoon? Suomen Moottoriliitolla ne kuitenkin kaikki ovat. Sen lisäksi että ne harvat lisämääräykset ovat Internet-sivuillamme, ne myös lähetetään sähköpostitse kaikille halukkaille. Mikä olisi sen parempaa jos kaikki lisämääräykset löytyisivät samasta paikasta? Miksei tämä sitten ole mahdollista?

Suomen Moottoriliiton tulisi olla moottoripyöräurheilua kaikin puolin edistävä yhdistys, joka toiminnallaan saa kehitystä aikaan. Miksi ihmeessä asiat sitten ei ole näin? Kuinka moni tiesi että lokakuussa piti ajaa Helsingin Hartwall Areenalla supercrossia, jonne oli tulossa myös maailmanluokan tähtiä? Entä kuinka moni tiesi itse tapahtumasta yhtään sen enempää? Ei kovinkaan moni. Nyt koko tapahtuma on peruttu ja siirretty ensi vuodelle. Olisiko ollut järkevää mainostaa tätäkin tapahtumaa vuosi etukäteen? Ehkä siitä sitten olisi tullutkin jotain.

Itse sain tiedon tapahtumasta lukemalla erästä yleisesti moottoriurheiluun keskittynyttä julkaisua. Siinä luvattiin että lehden seuraavassa numerossa, joka ilmestyi 1.9.2000, on enemmän tietoa supercrossista (mm. kuljettajat, aikataulut, jne). Halusin saada lisätietoa tapahtumasta ja päätin soittaa Suomen Moottoriliittoon, koska en keksinyt muita tahoja jonne olisin voinut soittaa ja tiedustella asiaa.

Moottoriliitossa oli jälleen sama rulianssi - puhelu siirrettiin välittömästi valmennus- ja projektipäällikölle. Hän sanoi lyhyesti ja ytimekkäästi, että joko paria päivää ennen tai jälkeen Heinolan motocrossin MM-osakilpailun asiasta pidetään tiedotustilaisuus, jolloin asiasta kerrotaan enemmän. Mitään muuta hän ei suostunut kertomaan. Kun tämä eräs julkaisu kolahti postiluukusta siellä oli ilmoitettu lyhyesti pienellä uutisella että tapahtuma on siirretty ensi vuoteen. Ensi vuonna ilmeisesti mikään muu kuin tämä yksi ja sama julkaisu ei tiedä koko tapahtumasta mitään - vai?

Toinen mielenkiintoinen huomioitava asia on se, että lehti jossa supercrossista piti olla enemmän infoa ilmestyi juuri aiotun tiedotustilaisuuden aikoihin. Mistä tämä kyseinen lehti oli saanut tietonsa, jos kerran tiedotustilaisuus pidetään ties milloin? Suomen Moottoriliiton valmennus- ja projektipäällikkö on kirjoittanut henkilökohtaisesti aiemmin juttuja tähän samaiseen julkaisuun. Ihmeellistä että tämä yksi lehti saa sitten tietoa jostain, kun sitä ei muille medioille ole annettu.

On se niin uskomatonta, että kun jossain päin Suomea järjestetään musiikkikonsertti niin liput tulevat myyntiin jopa puoli vuotta ennen itse konserttia. Mitenkäs on sitten mp-urheilun tai Supercrossin laita? Tapahtumaan oli aikaa reilu kuukausi ja siitä ei oltu annettu tietoa edes medialle? Miten voidaan olettaa että yleisöä tulisi paikalle, jos kukaan ei tiedä siitä? Viime tinkaan annettu ilmoitus jostain tapahtumasta ei ole hyvää tiedotusta.

En voi kuin ihmetellä Suomen Moottoriliiton toimintaa. Miten tiedon pihtaaminen voi olla Suomen Moottoriliiton ja sen jäsenien kannalta järkevää? Eikö olisi jo nuoremman ja myönteisemmän sukupolven aika astua Suomen Moottoriliiton päättäjien joukkoon?

Kirjoittaja: pirhonen osmoJatketaan tätä keskustelua "Moottoriliiton rooli" nimikkeen alla.

Kirjoittaja: pirhonen osmoPentti Raittila:
Olen samaa mieltä kanssasi moottoriliiton toiminnasta, mutta voisitko hiukan valaista minua, että mitä pahaa on Up-Hillissä ja Hallicrossissa?! Itse olin erittäin positiivisesti yllättynyt Tahkon kisasta ja taisinpa nähdä Raittilan tiiminkin kipuamassa mäkeen! Turun hallicross on taas ollu ainaskii minun mielestäni erittäin hieno ja mielenkiintoinen tapahtuma. En ymmärrä mitä pahaa on, jos moottoriurheilu tapahtumia yritetään saada pois kaatopaikoilta ja metsästä.

Kirjoittaja: pirhonen osmoBobille ja muillekin: en ole missään tapauksessa vastaan erilaisten mp-urheilutapahtumien synnyttämiseen. Vihaksi on pistänyt vaan se, että Suomessa järjestetyn Enduron SIXIN rahat katosivat johonkin. Sitten tuli tällainen uphilli, jossa rahat loppuivat kesken, ja palkintorahojen "puutteet" kaivettiin siitä kassasta, jonka maksoivat endurokuskit, puuttuvina lisensenssirahoina. Rahat hävisivät taas oikeilta lajin harrastajilta.
Paikalla olivat pönäkkänä SML:n projektipäälliköt ym isomahat. Jos haluatte tällaisen homman jatkuvan, niin kumartakaa syvään edelleen Epulle, Eikalle ja Annelille. Jos tämä ei riittävän selvää tekstiä, niin toivon, että joku tekee rikosilmoituksen näistä hommista.

Kirjoittaja: KLOlen Bobin kanssa samaa mieltä. Juuri Upphilliä ja erityisesti hallicrosseja tarvitaan, jotta saadaan katsojia (markkoja)
niistä,joita ei crossi yleensä kiinnosta.
Joku heinolan MM on tietysti hieno ja arvokas asia, mutta ei sinne raahaudu kuin alan harrastajat eli mitään kehitystä ei tapahdu siinnä mielessä.
Tää niinsanottu tuulipukuporukka pitäis saada kiinnostumaan lajista, minkä ei pitäis edes olla vaikeeta onhan crossi eräs näyttävimmistä moottoriurheilulajeista yhdessä trialin kanssa.
Jos suuri yleisö kiinnostuisi,seuraisi siitä
mm. se että: TV aika lisääntyisi ja pääsisi
pitkävetokohteeksi. Lisäksi kaikenmaailman
tekstiiliurheilijat alkaisi harrastaa "kuntocrossia".
Tästä seuraisi taas se että mainostajien mielenkiinto lisääntyisi ja alan kauppiailla alkaisi mennä lujaa.
Sponssien saanti helpottuisi,tulisi uusia ratoja ja vanhat olisi hetken päästä timmissä kunnossa.
En viitti edes luetella kaikkea jokainen miettiköön itse.

Kirjoittaja: KLJos edes puolet tässä keskustelussa heitetyistä väitteistä pitää paikkansa,niin
uskoisin että jonkinasteinen rikoksen tunnusmerkistö toteutuu ainakin siinnä määrin,että menee tutkintaan ja syyteharkintaan.Mahdolliset tuomiot on sit ihan eri juttu,mut tulispa ainakin tutkittuu.
Eli miksi et itse tee kun tunnut asiasta tietävän?

Kirjoittaja: pirhonen osmoLekalle joitakin vastauksia: "Pulkkisen putiikki" ymmärtääkseni lopettaa tähän vuoteen enduron SM sarjan tiedotuksen. Syy on yksinkertainen: kassavirta pyörii väärin päin. Lisäksi Häkkälät ovat vetäytymässä ajanottohommista. Joten huonolta näyttää enduron tulevaisuus. Markkinamiehiä kuulutetaan nyt pelastamaan. Hallicrossia ja Uphilliä ----- onkohan Iski saanut vielä markkaakaan Nilsiän reissusta?????? Hämärämiesten touhua on ihan liian paljon näissä hommissa. Moottoriliitto on ihan pihalla, ja sen hallitus laput silmillä. Nähtävästi kaikki alalla toimivat tiedottajat ja muut osaajat ovat "kyrpiintyneet" koko touhuun ja siirtävät huomionsa muualle. Markkinatalous näin hoidettuna toimii siten, että mp-urheilu Suomesta loppuu.

Kirjoittaja: Siitä että mihin rahat häviävät, niin olisi ihan kiva kuulla mihin menivät Hämeenlinnan SixDaysin voittomiljoonat? En tiedä tuliko sieltä oikeasti voittoa, mutta näin kentillä huhutaan. Minne siis hävisivät ne voitot, jotka sieltä tulivat?

Kirjoittaja: MKatsokaa nyt hyvät ihmiset peiliin lauantaina siellä kokouksessanne. Koskaan ei voi olla kaikille mieliksi, mutta...! Jos kaikki "liitot" tuottaisivat samanlaisen määrän tälläistä palautetta "omiltaan", niiltä, jotka siihen kuuluvat, olisi tämä maa melkoisessa kaaoksessa. Ihan tosi, ei kenenkään järki kestä vuodesta toiseen, jossain vaiheessa kissa on nostettava pöydälle (joskus se saattaa jopa hypätä itse, harvemmin). Turha on tässä vaiheessa enää sanoa ja kummastella väärinkäsityksiä tai ymmärtämättömyyttä; jossain on vika, se on totuus. Hyvän ja huonon johtajan erottaa siitä, että hyvä johtaja todella huomaa "alaistensa" ja kumppaneittensa tyytymättömyyden ennen kuin on jo liian myöhäistä! (Ja Sirpa: sinä olet hoitanut siinä puljussa asiasi kunnioitettavasti. Toivottavasti saisimme kaltaisiasi lisää.)
On turhauttavaa enduron PÄÄASIOILLE, itse kuljettajille, joutua "tappelemaan" niiden kanssa, joiden tarkoitus olisi mielestäni tukea heitä, auttaa ja antaa tietotaitoa, sitä mitä ei aina ole kotoa saatavissa...

Kirjoittaja: pirhonen osmoHyvä Juha ja morjens vaan. Mun tietoni perustuu puheisiin, jotka ovat kiertäneet useamman henkilön kautta. Ilmeisesti tilanne on tämä, että "sixin" tuotot sijoitettiin Nokiaan, joka tuotti hyvin. Viime kevään liitokouksessa on kerrottu, että rahaa on useampi miljoona, kun osakkeet myytiin. Nyt huolestuttaa, kun kenttä endurossa ja motocrossissa on suurissa vaikeuksissa, ja herrat höyryää hämärämiesten kanssa kaiken laisia UPPHILLIÄ ja HALLIHUMPUUKIA. Kaava näissä näyttää olevan sama, joku hämäräperäinen rekisteröimätön OY asialle, ja sitten nakitetaan pahaa aavistamaton kerho töihin. Ja kun homma menee pieleen rahat kaivetaan moottoriliiton kassasta, kuten kävi Nilsiässä. Tässä on SML:n tilintarkastajille tosi paikka selvittää nämä hommat. Rehellisesti ja hyvin ovat homman hoitaneet Jorma ja Timo Pulkkinen, mutta rehellisyys ei näytä nykyisessä SML:n puuhissa olevan suosiossa. Kuitenkin Juha Laaksolle kannustuksen sanoja: Uskon, että edelleenkin maajoukkuepaikat jaetaan urheilusuoritusten mukaan, joten hyvä tulevaisuus sulla on edessä.

Kirjoittaja: SML:n ei ole tietenkään tarkoitus järjestää kilpailuja, mutta mielestäni tiedotus niistä kuuluu liitolle jos kenelle. Mikä on tällä hetkellä ainoa paikka jonne kerhot lähettävät keskitetysti kaikki lisämääräykset? Suomen moottoriliitto. Kuka niitä sieltä saa? Ei kukaan.

SML:n tulisi mielestäni pystyä lähettämään pyynnöstä näitä lisämääräyksiä niitä haluaville tahoille (ei tietenkään jokaiselle jäsenelle, mutta esimerkiksi lehdistölle kyllä, ja miksei myös kerhoille?).

Tällä hetkellähän kerhot lähettelevät toisille kerhoille näitä lisämääräyksiä - jos lähettelevät. Ja kilpailijat näkevät niitä kerhon tiloissa - jos näkevät.

Jos SML lähettäisi ne kaikki meille niin ne löytyisivät kaikki Internet-sivuiltamme ja sen lisäksi ne vielä lähetetään sähköpostitse kaikille halukkaille. Voisiko enää parempaa palvelua olla että haluttu kilpailukutsu räpsähtää suoraan sähköpostilaatikkoon - ja ajoissa? Luulisi että kilpailujen osanottajamäärätkin kasvaisivat jonkin verran. Ei siitä ainakaan haittaa olisi, että ne lisämääräykset tavoittaisivat kohderyhmänsä..

Kirjoittaja: pirhonen osmoEi tätä kaikkea voi kaataa Ilkka Heinäahon niskaan. "Uusia luutia" on myös Reijo Kivelä ja Jukka Kokkonen.Uskon, että muutos on tulossa. Edellenkin ihmettelen mihin ovat joutuneet ne miljoonat, jotka tulivat SML:n Nokia kaupoista, niillä olisi saatu kenttä kuntoon, vai menivätkö ne jo hämärämiesten taskuun?????

Kirjoittaja: Tommi KivimäkiKarua luettavaa nuo teidän kirjoittamat tekstit. Toivottavasti Ilkka tosiaan vie liittoon nämä kirjoitukset. Yhtään positiivista asiaa en ole vielä liitosta lukenut. Sääli vaan että tämä meidän purnaus tällä keskusteluissa jää vaan meidän keskeiseksi. Tämä asia pitäisi saada yleisesti esille esim. alan lehtiin. Valitettavasti vain julkisuus voi muuttaa asian. En ole kenenkään moottoriliitosta nähnyt tai kuullut mitenkään kommentoivan näitä asioita. Onko joku nähnyt?

Kirjoittaja: Tommi KivimäkiItse käytän hyväksi sähköpostissa tulleita kilpailukutsuja. Se ovat loistava idea. Ihmettelen muiden mukana sitä käsittämätöntä tapaa jolla mottoriliitto asioitamme hoitaa. Ketä palvelee asioiden "pihtaaminen"? Sähköinen tiedonsirto yleistyy koko ajan ja mielestäni Moottoriliiton tulisi panostaa siihen todella paljon. Itse enduroa harrastavana ihmetelen esim. enduron lisenssi asiaa. Kun kerran liikennevakuutus (sen saa myös crossi/punakilpienduron)on mahdollista saada jatkuvasti voimasa olevana pyörään ja liikennevakuutus on ensisijainen maksaja korvaustapauksissa niin mihin tarvitaan lisenssiä? Nyt huutia sinne liiton johdon suuntaan!!

Kirjoittaja: suutuksissaSoitin tänään moottoriliittoon kysyäkseni, onko lisenssimaksuihin kaavailtu muutoksia vakuutusmaksun osalta(lisenssi 1320 mk josta vakuutusmaksun osuus 980 mk),koska lisenssihän ei korvaa kun kyseessä on liikennevakuutuslain tarkoittama liikennevahinko ja liikennevakuutushan on pakollinen myös crossipyöriin. Puhuin Louhion kanssa, joka hyvin alentuvasti suistui hetken keskustelemaan kanssani, piti minua ilmeisesti aivan idioottina, ei kuunnellut kysymyksiäni ja käyttäytyi muutenkin alentuvasti.Loppujen lopuksi jouduin sanomaan hänelle ruman sanan ja lyömään luurin korvaan. Jäi tosi paska fiilis koko moottoriliitosta.

Kirjoittaja: Järki jäässäNäyttää siltä että moottoriliitto on vakuutusyhtiölleen erittäin hyvä asiakas. Maksaa(ko?) huiman hinnan vakuutuksesta jonka ei käytännössä koskaan tarvitse korvata vakuutetulle mitään. Itse harrastan myös jääkiekkoa. Siellä jääkiekkoliitto kysyy onko sulla itellä vakuutusta joka korvaa. Jos on, todistus v.yhtiöstä liittoon ja saat lisenssisi ilman vakuutusta (=huomattavasti halvemmalla). Lisenssi on tällöin vain osallistumisoikeus liiton alaisiin tapahtumiin (peleihin, treeneihin...). Herää kysymys paljonko eräs vakuutusyhtiö sponsoroi moottoriliittoa, kun kerran saa näin hyviä asiakkaita jotka eivät vaadi mitään...

Kirjoittaja: Ossi SuuronenJoo SIRPA on ainakin ihan HYVÄ tyyppi siellä, muista en tie kun en ole asioinut, mutta Sirpa ainakin tekee mitä lupaa.

Kirjoittaja: yz 400 fKYLLÄ ON TÄMÄN KESÄN KESKUSTELUISSA PALJON TOTTA! MOOTTORILIITON TOIMISTON HENKILÖKUNTA ON KAUAN AIKAA SITTEN TIPAHTANUT TEHTÄVIENSÄ TASALTA. LOUHIO JA MÄKELÄ SEKÄ SE KIUKKUINEN AKKA (EI SIRPA) OVAT ILMEISESTI SITÄ MIELTÄ, ETTÄ MUUTEN HYVÄ LIITTO, MUTTA JÄSENKUNTA PITÄISI VAIHTAA!!!! ISÄNNÄTTÖMÄSSÄ TALOSSA RENGIT MÄÄRÄILEVÄT ELI SML:N HALLITUS NYT TÖIHIN JA KUNNON OTE JOHTAMISEEN. KATUPYÖRÄPUOLELLA SMOTO:LLA ON SELVÄSTI PAREMPI KÄSITYS JÄSENTEN PALVELUTEHTÄVÄSTÄÄN AKK:STA NYT PUHUMATTAKAAN; MUTTA SITÄHÄN JOHDETAANKIN AMMATTIMAISESTI! JA LOPUKSI MARKUKSELLE: ÄLÄ VIELÄ LUOVUTA SIINÄ KILPAILUKUTSUASIASSA, IDEA ON PARAS KYMMENEEN VUOTEEN MITÄ TULEE TIEDOTUSTOIMINTAAN MOOTTORIPYÖRÄURHEILUSSA. KIITOS SIITÄ!

Kirjoittaja: pirhonen osmoMiten te sen teette??? johtoportaan vaihto ei taida käydä ihan helposti???

Kirjoittaja: Ossi SuuronenAsioista on puhuttu vuosia pikkupiireissä ja nurkissa, mutta harvoin kukaan on puhunut ääneen omalla nimellää näistä asioist! Nostetaan kaikki kissa pöydälle niin eiköhän jotkut pysty asialle jotain tekemäänkin....

Kirjoittaja: pirhonen osmoNäistä asioista on puhuttu jo vuosia, mut kukaan ei silti tee mitään!

Kirjoittaja: JupeKannatan.Mutta puheet ei riitä vaan pitäisi tehdä jotain..? Ehdotuksia?

Kirjoittaja: UkkoNäin on näreet! Puhut asiaa! Sauli Mäkelä vittuun sieltä!

Kirjoittaja: tommi kaipainenJos asia todellakin on noin niin Suomen moottoriliitto on todellakin surkea joka ei tee niin kuin pitäisi vaan vitkuttelee asiolla jotka pitäisi hoitaa heti!

Kirjoittaja: pirhonen osmoEIHÄN HARTWALL AREENALLA VOI AJAA. KOSKA MUUTKI SAA AJAA. EIKÄ SIPOOLAISET SAA AJAA OMIA SARJASROSSEJA OLLENKAAN.HJALLIS ON MUUTEN SIPOOSTA!

Kirjoittaja: lekaHyvä herra Heinäaho!!! Vaikka olenkin suhteellisen vihreä moottoripyörätoiminnassa mukana olleena (v.1992), miten kaikki SM-tason kilpailut pois lukien Päijänneajo ovat olleet (ladon takana) järjestettyjä. Niissä ei ole SM-arvosta huolimatta ollut näkyvyyttä sen enempää, kuin tavallisessa kylärallissa. Nyt on parin viimevuoden aikana saatu televisioon näkyvyyttä Pulkkisen Timon johdosta. Miten asia on aiottu hoitaa jatkossa???? Ollaanko siihen tyytyväisiä, että kukaan ei kuollut kisoissa??? Vai halutaanko lajeihin panostaa ja saada Suomen maailmalla kiertävät kuljettajat myös SM-tittelistä taistelemaan!! Vieppä terveiset sinne ja lyökää "viisaat" päät yhteen!!!!!

Kirjoittaja: pirhonen osmoMorjens P. Raittila! Enduron MM (Henk.koht, ja Sixi) sekä Turun ja mahd. Hartwall-Arenan SX:t ovat lajin "kuninkuustapahtumia". Niihin osallistuminen on monen urheilijan haave. Samoin niitä järjestämässä olleille henkilöille se on ikimuistoinen tapahtuma. Ja katsojaluvut, medianäkyvyys sekä sponssiliikevaihto ovat muuta kuin kansallisissa kekkereissä. Järjestelyjen ote siirtyy myös kansallisiin kilpailuihin, niistäkin tulee entistä tyylikkäämpiä ja ammattitaitoisemmin vedettyjä. --- Kyllä me tarvitaan MM-tapahtumia! Kilpailuissa on aina kolme osapuolta: Yleisö, järjestäjät ja kilpailijat. Jos jotakuta niistä laiminlyödään tai se puuttuu - laji kuolee.

Kirjoittaja: jouni saloJoo,kyllä näin on.Vuosia oon kisoja kierrellyt mutta järjestötoiminta ei ole tuttua eikä paskankaan vertaa henk.koht.ole ikinä kiinnostanut.Taustoja asioille en tunne mutta ikänä en ole mitään positiivista Sauli Mäkelästä "kentällä" kuullut,sitä käänteistä kyllä.Ihan hassulta tuntuu että semmoinen mies on kumminkin siellä liitossa töissä.
Ettei pelkäksi haukkumiseksi mene,niin kiitosta niille ihmisille joita vuodesta toiseen ainakin enduropuolella on touhunnut ja luonut pohjaa lajille,Saulista en tiedä mutta harvemmin näkynyt.

Kirjoittaja: Kai LeinonenNyt halutaan peliin liittää myös liiton puheenjohtajisto ja lajiryhmät! Aion itse hankkiutua hinnalla millä hyväänsä liiton syyskokoukseen ja tivata siellä asioihin selityksiä, miksi kaikki käytännön asiat ovat niin uskomattomasti hoidettu. Tässä maksamme ja kalliisti siitä, kun moottoriliitto ja Akk eivät yhdistyneet. Kuka on se taho, joka vastaa kaikkien näiden sotkujen synnystä!! Sen vain tahtoisin tietää!!!!!
Kai Leinonen, K-SMK, Enduro B 4-t.

Kirjoittaja: Joo perustetaan kokonaan uusi moottoriliitto (eihän se ole kiellettyä)ja kerätään sinne kaikien kilpailujen tiedoitus materiaalit ym paperilla oleva tieto/sähköinen tieto.Pyritään saamaan kaikien Suomessa järjestettävien kilpailujen järjestäjät mukaan toimintaan.(Ja unohdetaan MOOTTORI LIITTO)

Kirjoittaja: HartMitä voi tietää entinen metsätyömies Sauli Mäkelä yhtään mitään yhtään mistään, mies joka ei ole ikinä moottoripyörän päällä istunutkaan.
todennäköisesti mm-crossejakaan ei tulla täällä vähään aikaan näkemään,tai sen puoleen mitään mikä vähän töitä vaatisi.
miten nämä ihmiset ovat paikoilleen päässeet..onko jotku demokraattiset vaalit vai hoidetaanko vaalit jossain messilän hiihtomajan huuruisessa savusaunassa sisäsiittoisesti. EI TÄTÄ TAJUU .

Tuumasta toimeen .. jollain tavalla ne on sinne päässy persettä levittää .. mutta kyllä ne sieltä saadaan lähtemäänki.

Kirjoittaja: Hurja HarriJoo kaikista kerhoista vaan porukkaa liittokokoukseen ja kunnon kuulustelut päälle ja äijiä vaihtoon .Ei yhden ihmisen päätettävissä voi olla kaikki jutut,varsinkin kun se itse hyötyy niissä .

Kirjoittaja: pirhonen osmoTaitaa olla aika hintsusti vaihtoehtoja näille kavereille vai miten on? Moottoriliitto kaipaisi mitä ilmeisimmin dynaamisen yritysjohtajatyyppisen sankarin, jolla olisi kokemusta markkinoinnista, rahoitusasioista ja suurten yleisötapahtumien järjestämisestä. Vai pitäisikö seurojen yrittää löytää kumppaneita jostain - mistä sitten? - autoiluorganisaatioista (R.Lappalainen), urheilutapahtumien järjestäjistä ("Hjallis-stadion cross 2001") tai lajin männävuotisista konkareista, jotka ovat kokeneet lajin kulta-ajankin (Heinäahot&co). No tämä nyt vaikuttanee naivilta spekuloinnilta, mutta dynamiikkaa, uskallusta ja osaamista vaan tarttis saada jostain lisää, että motocross pystyisi kilpailemaan tämän päivän monipuolisen elämystarjonnan joukossa. Niin hieno ja monipuolinen laji kuin onkin.

Kirjoittaja: pirhonen osmoJo vähän liiankin pitkän työn moottoriurheilun hyväksi tehneenä muutama kommentti: Jokainen järjestö on johtajansa näköinen, jos SML ei halua olla Epun ja Eikan näköinen on ne heitettävä ulos (ja Anneli perässä). Nykyään irtisanominen työstä on Suomessa mahdotonta, mutta toimen kuvaa voi muuttaa. Ensi syksyn liitokokous voi päättää, että Epulle annetaan eteisvahtimestarin virka, Eikalle puhtaanpöydän pitäjän ja kahville kutsujan virka, ja Annelille hebrean ja flaaminkielen tulkin virka (niitä hän osaa yhtä hyvin kuin ruotsia ja saksaa)Sitten valitaan uudet ihmiset TÖIHIN. (Palkkaa em. viroista maksetaan vain työpaikalla oloajasta kello kortin mukaan)

Kirjoittaja: pirhonen osmoEnsi lauantaina on SML:n hallituksen kokous. Vien sinne leikkeenä kaiken sen, mitä esim. tähän "hittiin" kantaa otetaan. Mieleni kovasti tekisi korjata virheellisiä käsityksiä jo tässä, mutta teen sen sitten kokouksen jälkeen sunnuntaina. SML:n resurssit on mitoitettu siihen tehtävään, mikä vuosikymmeniä sitten katsottiin tarpeelliseksi niin teknisen urheilumme sääntötyön kuin yhteiskunnallisen tehtävän kannalta. Olemme samassa rintamasssa muiden lajiliittojen kanssa ja niin on hyvä. Nyt liitoltamme odotetaan sellaisia toimia, jotka eivät sääntöjen eikä urheilun kattojärjestöjä koskevien asetusten edessä ole mahdollisia. Ollan tultu tilanteeseen, missä perinteinen kuvio arvokilpailujen järjestämiseen ei enää toimi. Kerhoilla ei riitä resurssit, tarvitaan muita keinoja ja järjestelyorganisaatioita. Toivokaamme, että markkinatalous toimii ja riskeihin valmiita tahoja löytyy. Voi olla, että SML:n täytyy alkuvaiheissa jotenkin olla mukana jotta ei synny liian pitkää taukoa esimerkiksi MM-crossien pidossa, mutta liittomme tehtävä ei ole järjestää kisoja. Henkilöhygieniset seikat ovat oma lukunsa ja niille alttiiksi joutuu eräissä tehtävissä enemmän kuin toisissa. Ja sitten se Hartwall-Arena SX: Pyydän asiasta oikein paljon tietäviä henkilötä vastaamaan, mutta voin kertoa, että idea asiasta tuli omistajilta (Harkimo & co.), ja se otettiin vastaan myönteisesti yllättyneenä ja innostuneesti. Vaan hommaan tarvitaan semmoiset 250.000mk ensinnäkin vuokraan ja eikä ne jenkitkään ihan ilman tänne tule. Periaatteessa kiinnostuneita yhteistyökumppaneita on, mutta he ovat sitoneet varat jo noin vuosi sitten, joten ei ollut mahdollisuuksia toteuttaa sitä näin nopeasti, vaikka varmasti yritettiin. Palataan asioihin!

Kirjoittaja: pirhonen osmoIlkalle ja koko hallitukselle terveisiä: Ei tämä laji (enska ja crossi) kaipaa sellaisia sirkushuveja kuin hallimotocrossit ovat. Eikä tarvitse murehtia sitä jos MM-kisoissa tulee taukoa Suomen osalta. Tärkeintä on hoitaa kansallisen tason hommat kuntoon. Sieltä nousee tai kaatuu lajien tulevaisuus. Crossinlajiryhmä on jo tehnyt viisaita päätöksiä. Enskassa on isoja kysymyksiä ensivuodelle. Nyt tarvitaan järkeä, eikä sellaista "projektipäälliköiden höyryämistä".
Nämä lajit ei oikein sovi "Hallis Harkimoille ja Roope Lappalaisille", paremmin sopivat "Jarkko Valtosille ja Hannu Häkkälöille".

Kirjoittaja: JOO näin on maksamme hintaa kun yhteistyö akk:n kanssa kariutu.Ketkä olivat ne tahot jotka olivat kampittamassa sitä hanketta ja minkä takia ? Nimiä esiin. Pelkäsivätkö oman pallin puolesta.Katsotaampa joitain vuosia eteenpäin vihreet ja muut aktivistit "demokratian" antamin valtuutuksin
ovat kieltämässä kaiken moottoriurheilun.
Kuka sitten meidän pienen jäsenistön asiaa saisi ajetuksi ei ainankaan oma liiton väki,
ja tuskimpa akk:n väki . Meidän pitäisi olla silloin mukana samassa porukassa, sillä heillä on suhteet kunnossa joka suuntaan ja myös päättäjiin. Ja kyky tehdä asioita..

Kirjoittaja: pirhonen osmoLiittokokouksessa paikallaolleet kerhojen edustajat äänestyksessä kielsivät hallitukselta pitkällä tähtäyksellä ehkä yhdistymiseen tähtäävät neuvottelut. Joutsassa keväällä 1999. Eipä siihen SML:n virkamiehillä tai hallituksen jäsenillä ole sanomista. Ensi keväänä on taas tämä ylintä valtaa käyttävä kokous, minne kerhojen on tarkoitus tehdä esityksiä. SIELLÄ muuten päätetään jonkinverran myös henkilövalinnoista, syksyllä pääasiassa juhlitaan mestareita.