Tyhmiä kirjoittajia keskusteluun täällä?

Kirjoittaja: RIKU ROUHIAINENkunnon ääliökommenttii tulee tääl, pitäs koko keskustelu lopettaa, joo kyl te saatte ajaa niil nelarin öljyil vaikka 100h, omapa on pyöränne, saahan sen pyörän työntää suohonki jos haluutte. Älkää oikeesti antako neuvoja joista ei oo kenellekkää mitää hyötyy.

Kirjoittaja: ARTTU HENELLMiksköhän se p#skanjauhamis-topic poistettiin heti kun tein sen?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSitä voi jauhaa siellä motonetissä.
Juho sanoi jo sinulle asian toisessa keskustelussa, ei kukaan kaipaa kysymykseensä vastausta tyyliin "en mä ainakaan tiedä edes mistä puhut mut kohan kirjottelen"

Kirjoittaja: ARTTU HENELLHyvä on sitten.

Kirjoittaja: JUSSI VILKMANKees, kyse siis oli oikeasti moposta eikä suinkaan moottoripyörästä... Ja laskin uudestaan, sama tulos, tarkistin vielä rekisteriotteestakin ja sama luku. Melkoinen nuhapumppu.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEikö Pappa Tunskassa ollut 1,5 hp ja tilavuus 50 cm3 eli suoraan kaavaan sijoitettuna 1,5hp/0,050L = 30hp/L. Ei siis mikään "nuhapumppu"!

Kirjoittaja: JONI WESTMANmut miten ois litratehot näissä radio-ohjattavissa rc-autoissa..

Kirjoittaja: Kees van NiftrikVeikkaan niiden pesevän ainakin Tunskan...

Kirjoittaja: JUSSI VILKMANHyvä idea. Vaikka kaikilla topiceilla jauhetaa *askaa niin ei sillä tee mitään

Kirjoittaja: ARTTU HENELLEiköhän tehä semmonen P#skanjauhamis-topic.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikYksikkö on tuo tuttu hevosvoimia/litra eli jaat tehon litratilavuudella. Saatu luku on sitten vertailtavissa muiden vastaavien sirvilöiden viritysasteeseen, josta helposti on todettavissa, etteivät nämä crossikoneet nyt ihan älyttömän korkeaviritteisiä ole, vaikka hienoja laitteita ovatkin.

Kirjoittaja: JUSSI VILKMANSiis mun mopon tehopaino-mikäolikaan on 0,024?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEi vaan heppaa per litra. Lukemista päätellen olet näppäillyt jotain väärin. Laita laskuriin heppa heppoina per litratilavuus eli pyöräsi koosta riippuen jakajana on joko 0,085, 0,125, 0,250 tai 0,500 (useimmiten).

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENOmpas jäänyt huonolle luvulle tämän otsikon mietteet. Pari kuukautta taaemmin (tulosteena wc-paperirulla) tuli kommentoitua noita öljynvaihtoja. Eerolle jäi vastaamatta. ...Tosiaan, meidän kylällä on eräskin endurokuski, joka ajoi kolme päitsiä samalla sytytystulpalla ja kaksi näistä samoilla renkailla. Eipä ole tullut kysyttyä vaihtoiko öljyjä yhtä tiuhaan tulppien kaa. Tuosta suohonupotuksesta, koskien Wiiltovarmaani. Pari kertaa on ollut tarkoitus jättää kilpurini suohon, on ollut sen verta tiukassa. Vaan aina on tullut joku samperin kaveri repimään avuksi. Näin tiemme eivät ole päässeet erkaantumaan kahta kuperkeikkaa pitemmiksi...Kähmy

Kirjoittaja: Harri VanhalaKeskustelun sävy alkaa taas muistuttaa keskusteluaiheen otsikosta, joten asiassa on pysytty.

Kirjoittaja: JUSSI VILKMANLuin juuri kaikki kommentit läpi... Melkoinen urakka... Oikeasti Kees, miten tuon teholitrahomman voi laskea?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikPentti hei - te olette kaikki niin paljon nopeampia vastaamaan, että skrivaillessani vastinetta Rikulle, R. ehti itsekin jo heittämään uutta kommenttia kaikista muista osallistujista puhumattakaan, ennen kuin oma messuni ehti lähteä eetteriin. Kyllä mua riipaisee, kun kommentoinnissa mennään henkilökohtaista osastolle funtsailematta sen suuremmin mistä ne muut ovat alunperin syttyneet kirjoittelemaan. Jengi maksaa surutta näistä romuista törkyhintoja ja sitten ne on koko ajan rikki tai niitä pitää huoltaa koko ajan - vaihtaa öljyt joka kierrokselta tullessa spärkkele, kun öljyä menee 0,2 litraa kerrallaan ja syylarit on kämmenen kokoisia. Huohotinputkeksikin riittää mehupilli. Meidän takapihalla on Briggs&Stratton, jossa on yhtä paljon tehoja kuin näissä uusissa nelareissa ilman tuhannen euron pakoputkia ja kestää kuule ja jää rahaa vaikka vielä viikonlopuksi.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNyt on vaikea vähän sanoa, että kenelle Kees tuon edellisen kommentin heitti? Jos nyt kuitenkin kelaan tätä ketjua, niin edellä olevista jutuista on yli puolet kirjoitettu vain huumorilla. Sitä pitää olla näissä hommissa aina! Jokainen harrastaja toimii omien tapojensa mukaan, ja harrastajia ovat kaikki 99,9 % Suomen moottoriurheilijoista. Lopuksi kuitenkin totean, että Pappa-Tunturi touhu on nykyään se, jossa kirkastuu se kaiken muun turhuus. Toivon tietysti onnea, ja menestystä myös niille, jotka jaksavat olla "tavoittelemassa kuuta taivaalta". Niitä pitää olla aina, muuten koko homma pysähtyy. t.Pena-Pappa

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo sähän tän aloitit, niin heitä nyt vähän ääliökommenttia, että mikä on eniten muuttunut vuodesta 1973. Onko muutoksia tullut runkoihin, jousitukseen, painoon vai noihin tehoihin, jotka aina ekana mainitaan ja joita yleisesti pidetään hyvänä syynä lyhyisiin käyttötuntimääriin. Kaiken ton pitäisi ilmetä noista kahdesta kuvasta. Kyllä yleensä siinä vaiheessa, kun faija lakkaa sponssaamasta näitä harrastuksia, alkaa suu käymään ihan itekseen ja mieleen tulee kaiken maailman kommenttia eestiks ja puolaks...

Kirjoittaja: Harri VanhalaHitauskilpailusta pitää tiedottaa paaalljon aikaisemmin, ei enää kerkiä.

Kirjoittaja: RIKU ROUHIAINENainiin, ja saahan itse päättää haluaako ajaa 2 vai 4 tahtisella, jos 4 tahtia ei viitsi huoltaa voi aina ottaa 2 tahdin.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTietenkin, jos edellisiin kaavoihin otetaan määreeksi kaksipyöräisellä ajamisen hauskuus ja porukalla tekemisen henki, ei Pappa-Tunturia ja Papikka kerhoja voita mikään. Tulukeehan 11.6. Otavaan kahtomaan Hitausajon EM kilpailut. Siinä on oppimista kaikille. t. Pena-Pappa

Kirjoittaja: RIKU ROUHIAINENjep viittiikö tänne enää mitn kirjottaa, ku voidaan suoraan siirtyä 70 luvulle...

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIAhaa. Eli jos laitettais eritahtiset ja samankuutiotilavuuksiset samalle viivalle, niin pitäis hakea tasoitusta seitkytluvulta, jottei nelari nolostuisi.
Vai?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo vähän sinne päin. Linkki 1 tarjoaa litratehoa 22 hp / 0,125 L = 176 hp/L ja linkki 2 puolestaan 43,1 hp / 0,25 L = 172,4 hp/L eli ihmekös tuo, jos joku edellä mainituista debatoijista kehui, että kytkintä lipsutellaan, kun oikein kovaa mennään. No painossaha linkki 1 sitten vetäisee pidemmän korren ollen n. 6 kg kevyempi kuin linkki 2 fillari.

Kirjoittaja: Juho Tykkäläriku puhuu asiaa
kunnon pappis-saarnat täällä :)

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIKeskustelun aloittaja, huumorimies Riku Rouhiainen takaisin kentällä. Muuten tämä juttu hyytyy...: (

Kees, liian paha, anna vihje.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEi se mihinkään hyydy, elleivät ääliökommentaattorit vaikene kuoliaaksi eli itsesensuuri iske ; ). Viiden pisteen vihje - näitä juttuja laskeskeltiin jo aikaisemmin tässä threadissa...

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTämä meni nyt niin hauskaksi, että kai tätä saa vielä jatkaa?? Öljytiivissäiliö on esim. jerrykannu, mutta se ei ole vaihdelaatikko, vai mitä Harri ? Mielessäni on pyörinyt ajatus: Milloin tehdään vaihteisto, jossa akselit ovat hiilikuitua ja rattaat nylonia. Kytkin ei tarvitse öljyä, ja näin esim. 2t-moottori voisi toimia vain pelkällä bensiinistä saadulla voitelulla. Oljyn hävittämä teho on suuri ja esim. viime sunnuntaina Estorilin suoralla asialla olisi ollut suuri merkitys. ( Kuitenkin aina voi kysyä mitä voittaja teki sillä 0,08 sekunnilla, jos sitä kysyy Pyhä Pietari siellä viimeisellä portilla) t.Pappa.

Kirjoittaja: Niko HonkanenKompa!!!
"pappa" viskas aika pahalla...

Kirjoittaja: Harri VanhalaNo eikö sitten öljytiiviin säiliön tehtävä ole pitää öljyjä sisällä? Vai ulkonako?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNyt kun pääsimme tietokilpailujen makuun, niin ohessa toinen tietokilpailukysymys; nimittäin oheisista linkeistä löydät kaksi samantapaista hieman eri ikäistä fillaria. Kysymys ei tietenkään kuulu, että ketä tässä nyt oikein kusetetaan, vaan mikä yllättävä yhteinen nimittäjä kuvien moottoripyörillä on?

Linkki 1 Honda Elsinore 125 vm 1973

Linkki 2 Kawasaki KXF 250 vm 2005

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNäköjään sekä "pojut" että insinöörit ovat pelkistetyistä teknisistä totuuksista kaukana:
Vaihdelaatikon tehtävä on säilyttää voiteluöljy vaihteistossa. ( Ei mitään muuta) ;)

Kirjoittaja: JONI HURTOLAKöyhän ei kannata ajaa halvoilla/ vanhoilla öljyillä.

Kirjoittaja: Kees van Niftrik...eikä käytetyllä kilpanelarilla ;)

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENMeinasin vaihtaa Wiiltovarmaan öljyt ja jäähdttinen nesteet ens viikolla. Ettei unohdu syksyyn asti....Kähmy

Kirjoittaja: TONI SIEPPIjepulis. tyhmät kysymykset pois

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENHei Markus Ström! Saisitko laitettua viesteihin noiden nimien perään aina henkilön iän tai syntymä vuoden?

Kirjoittaja: Nikkanen EeroEt kai Kähmy väitä vaihtavasi Wiiltovarman öljyjä joka vuosi?
Oletko muuten koskaan koittanut sitä suohon työntöä?

Kirjoittaja: Nikkanen EeroAiniin,ikä tai syntymävuosi unohtui,mutta piakkoin se alkaa jo punaisella laatalla,jotta vastaus olisi riittävän ääliömäinen.
(Kyllä!Olisi ollut taas viisaampi vaieta.)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikHei Eero,

Muistahan katsella, ettei suossa kasva lumpeita... ;)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikHei Markus,

Tuohon J-P:n hyvään ehdotuksiin, olisin lisännyt, että saisiko kuvan kanssa?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEdellä esiintyvää ikärasismia en hyväksy ollenkaan. Näissä teknisissä jutuissa on tullut monesti esiin, että nuori polvi ei edes tiedä mitä eroa on nelitahti- tai kaksitahtisella moottorilla. Esitänpä tässä vanhan kysymyksen kaikkien ratkaistavaksi: Mikä on moottoripyörässä vaihdelaatikon tehtävä? t. Pappa

Kirjoittaja: Niko HonkanenSaako saman kylän miehet (lue: pojat) vastata?!?!?

Kait ne saa.... vaihdelaatikko muuttaa kampiakselilta tulevan voiman välityssuhdetta, tai niin ne isot pojat on puhunu ainaski ;)

Ja ikärasismista sen verran, että tässä keskustelussa POJUT on aika vahvoilla!!!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikJaan edellisen mielipiteen vilpittömästi. Muiden otsikoiden alla sitten toivottavasti asetelmat tasoittuvat ;)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikÄlä Niko suotta hermoile minun kanssani. Heikko itsesuojeluvaisto ja paljon lätinää pienestä ovat tavaramerkkejäni. Uskon, että ymmärrän näkökantasi, mutta en usko, että sinä tavoitat täysin minun näkökulmaani. Tässä iässä - siis keski-ikää lähestyessä tuo kulupuoli, siis omien ja lasten harrastusten, kun rasittaa täysin omaa kukkaroa ja onhan kyse sentään pelkästä harrastuksesta tai sanotaan nyt vapaa-ajan kuluttamisesta, joka tiettyjen masokistisuuden rajojen täyttyessä, tuntuu aika tyhmältä. Eiks

Kirjoittaja: Harri VanhalaRaittila tarkoittanee vanhaa kompaa:
Vaihdelaatikon perinteinen tehtävä on olla öljytiiviinä säiliönä varsinaisen vaihteiston ympärillä. Tämä oli tunnettu totuus, kun dinosauruksella ratsastettiin kouluun.

Teknologia periytyy polvelta toiselle ja tiedettävää on koko ajan enemmän, joten fokus ei voi olla yhtä tiukka kaikissa asioissa. Eikö ole kaunista ajatella, että kun tuhansia vuosia sitten havaittiin nuotiopaikalla kirkas metallihelmi, kyseessä oli GSX-R:n kaukainen esi-isä.

Kirjoittaja: RIKU ROUHIAINENno mee ajelee perämoottorillas krossia, joutuukohan noilla sun värkeilläs ees luistattaa kytkintä? ja sun vauhdillas? -ei katoppa jos ajaa kovempaa, ni ne tehot loppuu ja saattaa jossain paikois vähän joutuu luistattaa kytkintä, ja vaik ajasit ylämäkee, ni sulla ei välttämättä oo kierrokset katossa, niinku krossiradal kokoajan.

Kirjoittaja: RIKU ROUHIAINENeipä se öljynvaihto paljoa tuu sulle maksamaan, ja eikä siinä oo isoa hommaaka. ei ne öljyn voiteluominaisuudet edelleenkään katoa mihinkään, mutta kytkimestä irtoaa alumiini silppua kun sitä joudutaan luistattamaan koska tehoa on liian vähän.
voithan olla luistattamatta kytkintäkin, mutta sillä tyylille ei varmasti kerkiä ainakaan 250cc nelarilla.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo joo - moottorin rasittamisessa on muutama huomioon otettava seikka, jotka eivät aina näy ja kuulu päälle päin. Yksi on se, että suurimmat momentit syntyvät yleensä suurimmilla vaihteilla ja silloin, kun moottori ei enää kunnolla jaksa suddata joutilasta. Ei välttämättä siis silloin, kun moottori rallattaa melkein maksimikierroksilla lyhyitä aikoja. Kyllä täällä päin öljyjä vaihdellaan jatkuvasti, eikä omalle kohdalle ole sattunut täystuhojakaan, mutta ei ole kiva katsella vierestäkään, kun vähän ajettu moottori räjähtää, vaikka sitä on huollettu huolellisesti ja säännöllisesti.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEi niitä vaihtoehtoja nyt niin hirveästi ole - painoa tulee heti 30 kiloa lisää höystettynä sotakorvausmallien rungoilla ja jousituksella. Niiden mallien tuotekehitys on laitettu pakettiin jo 5-10 vuotta sitten. Mikä tehdas nyt niin hullu olisi, ettei differoisi tuotteitaan nykyisellä tavalla, jos haluaa myydä näitä pommareita.