TURHAKE; !2 päätti Mönkijä

Kirjoittaja: REIJO KARPPINENAikakausilehti Suomen Luonto valitsi vuoden turhakkeeksi mönkijän 12 äänen voimalla. Näkyvyyttä turhakkeella on huomattavan paljon TV, Kauppalehti, Aamulehti, jne jne. vaikka äänestäjiä oli vain 12.
Vastalauseeksi offroadaajat voisivat äänestää satakertaisin voimin "nämä luontoihmiset" pahimmaksi offroadkuntoliikunnan jarruksi, jotka estävät järkevien harrastusreittien syntymistä.
Toimiva yhtenäinen merkitty reitistö ja riittävät harrastuspaikat pitäisi mönkimisen ja enduron hallittuna luontoa säästäen.
Offroadlajit kuntoliikuntamuotona kaipaavat runsaasti lisää julkisuutta. Julkisuuden myötä ihmiset alkaa ajatella ja huomaa mönkimisen ja enduron hyvät kuntoiluvaikutukset. Esimerkiksi Ylöjärvellä on ollut runsaasti julkisuutta viime vuosina endurosta ja yleinen mielipide on nyt huomattavasti hyväksyvämpi.

Kirjoittaja: Ville HarviaLuin kanssa jutun noin pääpiirteittäin. Onkohan valitsijat juurikin esim. kaupunki ihmisiä, jotka eivät koskaan ole edes lumikolaan koskeneet. Silloin he eivät ymmärrä että "landella" mönkkärillä tehdään lumitöitä, metsätöitä yms. Ihmiset tarvitsevat sitä elääkseen.
(HUOM) Kaupunkilais yleistyksestä sitten semmoista, että itsekin asun kaupungissa. Mutta olen koskenut lumikolaan, en huvikseen, faijan käskemänä.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENViherpiipertäjät on ite vuoden turhake. Koko maailman turhake.

Kirjoittaja: Ville HarviaJa täysin samaa mieltä! 1 ääni multa viherpiipertäjille!

Kirjoittaja: MARKO LAINEHuvittavinta koko "äänestyksessä" on se että henkilö joka kovasti moittii mönkijän tarpeellisuutta kertoo seuraavaa...

Isoilla mönkijöillä on kiistatta hyötykäyttöäkin.
"Kesäpaikkani aitan hirret vedettiin talvella saareen työmönkijällä

Kirjoittaja: ARI AUTIOTurhake on hyvä nimi mönkijälle omani kylkeen se teipataan ja isolla jonka jälkeen matka jatkuu ja hauskaa on suosittelen muillekin

Kirjoittaja: Harri VanhalaMiten matalatasoiseen julkiseen keskusteluun kannattaa lähteä?
Onko vaivuttava samalle tasolle?

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIMönkijähän toimii kuitenkin parhaalla "hyötysuhteella" juuri työkoneena, ja siinä tarkoituksessaan oikein pätevästi. Myös kilvanajo on oma juttunsa ja tuskin tätä palloa tuhoon vie, sen verran marginaalista toimintaa kuitenkin.
Mutta siinä olen tuossa asiassa samaa mieltä "piipertäjien" kanssa että kyllä ne juniorit voisi jollain vähän vähemmänkin saastuttavalla pelillä kioskille ajella. Huomatkaa kuitenkin tuo 50- kertainen päästömäärä verrattuna esim. autoon. Ja jos ajatellaan minkä verran päästelee pakoputkesta paskaa vaikka skootteri, niin aletaan olla jo asian ytimessä. Suurin osa mönkijöistä taidetaan kuitenkin nykyään hankkia silkaksi hupilaitteeksi ja niitä myydään paljon.

Tässähän on vähän puun ja kuoren välissä, kommentoidessaan tällä tavalla crossin harrastajana, mutta täytyy silti sanoa että en ainakaan itse henkilökohtaisesti ole juurikaan ylpeä siitä tosiasiasta että suomalaisten ns. "ekologinen jalanjälki" on toiseksi suurin maailmassa. Toisin sanoen me tässä kulutellaan maailman luonnonvaroista ja niin ollen saastutetaan toiseksi eniten kaikista maailman kansoista. Mm. ostamalla sille Jani- Petterille se mönkkäri kun se on niin sellaista halunnut...

Sitäkin on ehkä hyvä miettiä ennen kuin alkaa rynnätä barrikadeille viherpiiperöitä vastaan...

Kirjoittaja: Nikkanen Eero"Ekologinen jalanjälki"
Siihen jälkeen ei koko moottoriväki kovinkaan suurta painumaa jätä. Tanskahan taidettiin valita suurimmaksi saastuttajaksi. Ja miksiköhän ? Uudella matematiikalla mukaan lasketaan niin kauppalaivasto, lämmityskulut, kuin lentoliikennekin, jolloin me syrjäiset kylmässäeläjät myös kuljettaessamme, liikkuessamma ja lämmittäessämme kulutamme paljon ja toki liikennekin osansa ottaa. No eipä tämä liity mönkkäreihin sinällään.

Jos vihertäjät jonkun asian hoitaa, josta mopoväellä todentotta olisi oppimista, on asioiden esilletuonti. 500 ihmistä antaa 300 ehdotusta, josta 12 äänellä voittoon ja tämä tieto levitetään hyvinkin tehokkaasti ympäri yhdeksänkymmentävuotista valtakuntaa...Että silleen...

Minun mielestäni kaikkienaikojen turhake ehdottomasti on seiväs. Ihminen rakentaa eksoottisista aineista kalliin tolpan, joka sitten linkoaa käyttäjänsä korkeuksiin ja ihan turhaan. Eli kääntäen voi todeta jälleen, että kauneus on katsojan silmissä.
Oikeasti Hieno laji ja vaativa, tietää ken on koittanut. ( ennätys 230 )( Hehhee )

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTavallaan yllättävää, että täällä edes keskustellaan aiheesta. Onhan kaikki hupilaitteet tavallaan turhakkeita. Toisaalta kuitenkin mikä voisi olla turhanaikaisempi vekotin yleiseen liikenteeseen? Avoautolla saa ajaa sentään ilman kypärää päässä ja saa sateen sattuessa nostaa katon päälle suojaksi. Mönkkäri taas vieläpä moninkertaisesti saastuttavana kaatuukin helposti, on merkittävästi epävakaampi ajettava, eikä sillä edes laillisesti saa juuri missään poiketa tieltä pois. Tosin tätä viimeistähän ei tunnu suurin osa mönkkärikuskeista edes tietävän, tai välittävän. Äänimäärä kuulostaa naurettavalta, mutta sekin varmasti tulee nimenomaan tuosta tieliikennekäytöstä.

Todellinen turhake on mini-MX-pyörät. Ne on oikeastaan turhakkeen lisäksi vaarake, turmake, häirike, mitäs vielä veistelis? Kaikki mini-MX-pyörät pitäisi merkitä viranomaisrekisteriin kuten aseetkin, kauppasopimuksesta pitäisi lähettää kopio poliisilaitokselle. Kun uusien myyjät olisi helppo velvoittaa tähän, tulisi käytettynäkin sitä kiinalelua myydessä luontainen tarve asiasta ilmoittaa, että "se on sitten tämä joka sillä muksun pyörätiellä tappoi, enkä minä". Helpointa olisi kun kaiki moottoriajoneuvot olisivat rekisterissä, vaikka sitten eri värinen kilpi tieliikenteeseen ja ei-tieliikenteeseen. Samalla voisi ottaa käyttöön Ruotsin mallin mukaisen lisenssiä vastaan liikenteeseen rekisteröinin.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINiin, sen verran pitää vielä tarkentaa (vaikkei asia tänne oikeastaan kuulu, mutta sivuaa kuitenkin) että tuo Suomen "EJJ" ei nimenomaan pelkästään selity esim. lämmitystarpeella tai välimatkoilla, joihin kuitenkin yleensä ensimmäiseksi vedotaan. Itsekin ajattelin asiasta kuullessani ensi kertaa juuri näin. Vaikutuksensa sillä toki on, mutta se ei ole asia joka nostaa meidät tässä kyseenalaisessa kilvassa mitalisijoille. Suurin syy on kasvanut energiankulutus ja paino sanalle kasvanut, talvethan täällä ovat vain lauhtuneet joten jonnekin sitä sähköä menee koko ajan enemmän ? Fossiilisten polttoaineiden hiilidioksidipäästöt ovat myös huippuluokkaa ja tähän porukkaan kuuluvat mm. nuo mönkkärit, sanottiin mitä vain. Kokonaislaskukaavaan kuuluu mm. kulunut energia ja tuotetut päästöt kun se kiinanmopo tänne konttilaivalla rahdataan.

No, eiväthän ne mönkkärit pelkästään iso osa tätä ongelmaa ole, mutta tässä tapauksessa kokonaisuus kuitenkin muodostuu pienistä osasista. Suurin syypää on tietysti teollisuus, jos pahinta peikkoa pitää etsiä...ja ihmisten kulutustottumukset.

Kirjoittaja: MARKO LAINEHyvä hyvä, näyttää se propaganda menneen läpi teilläkin! Kertokaahan miten mönkkäri, joka on äärimmilleen kuristettu, vakiona erittäin hiljainen voisi kuluttaa 50-kertaisesti henkilöautoon verrattuna.
Voinen kertoa että crossimönkkäreissäkin moottorit ovat ihan samanlaisia kuin "teidän" kaksipyöräisissä. Vakiona ne todellakin ovat niin kuristettuja etteivät meinaa käynnissä pysyä.
Ja mitä tulee kaatumisherkkyyteen, niin eiköhän noi talvellakin paremmin pystyssä pysy kuin kaksipyöräiset tuolla liikenteessä.

Ihan samaa mieltä siinä että turhiahan ne kaikki moottoriajoneuvot ovat. Asutaan kaikki metsässä, käydään kyläkaupassa hevosilla ja kuntoillaan raittiissa luonnossa. ;)

Kirjoittaja: Harri VanhalaOlen samaa mieltä siitä, että voisimme ekommin täällä elää ja että mönkkärit, kuten mx- ja enduropyörätkin ovat elämälle sinänsä tarpeettomia. Kuten melkein kaikki muukin harrastustoiminta.

Näitä lajeja ei voi puolustaa järkiperustein eikä pidä sellaiseen julkiseen puolusteluun ryhtyä. Eihän koripalloakaan puolustella milllään muulla kuin sillä itsellään. Kukin tietysti osallistuu keskusteluihin miten haluaa.

Kaikissa jalanjälkilaskelmissa tuntuu olevan luotettavuusongelma. Niiden laskija ja esittäjä pyrkii johonkin tiettyyn tulokseen. Kun laskijat jäävät aikansa kiinni totuuden viilaamisesta, menee uskottavuus koko touhuun.

Suomen teollisuudesta suuri osa tuottaa paperia ja sen sukulaisia sekä teräksestä tehtyjä tuotteita (teräs, teräsjalosteet, laivat). Nämä ovat 2 perinteisestä kolmesta tukijalastamme. Näiden tuottamiseen menee hirveästi energiaa tekee niitä kuka hyvänsä. Kun me kerran niitä tuotamme, menee energia meidän jalanjälkeemme. Viime aikoina on ollut pyrkimyksiä laskea jalanjälki sille, joka tuotetta käyttää eikä sille, joka sitä tekee. Tietysti siinäkin joku pyrkii johonkin tiettyyn tulokseen.

Jalanjäljen laskijat ovat jääneet kiinni paljon nolommistakin jutuista. Pari esimerkkiä:

1. "Suomi on hännänhuippuja paperinkierrätyksessä".
Näin on väitetty. Väite on totta, jos tarkastellaan tuotettuja ja kierrätettyjä paperitonneja. Jos taas tarkastellaan kierrätysmääriä sitä vasten, paljonko maassa KULUTETAAN paperia, ollaankin aivan huipulla ellei suorastaan kärjessä. Kierrätysprosentin parantamiseksi Suomeen on alettu roudata kierrätyspaperia lukeman parantamiseksi. Liekö siinäkään järkeä ja ovatko laskelmat tekijät todellakin tehneet ekoteon tätä laskiessaan ja tiettyyn tulokseen pyrkiessään.

2. "Helsingin voimaloiden hyötysuhde on paljon huonompi kuin Tukholmassa ja Kööpenhaminassa. "
Satun tietämään, millä hartaudella hyötysuhteeseen suhtaudutaan Helsingissä. Piti selvitellä. Väite on kyllä totta, jos tarkastellaan vain sähköntuotantoa. Jos mukaan otetaan se, että suuri osa Helsingistä lämmitetään voimaloiden muuten hukkaan menevällä jäähdytysvedellä, pomppaakin lukema täysin ylivoimaisesti Helsingin hyväksi. Mihin tällä väitteellä on mahdettu pyrkiä?

Kirjoittaja: JUHA KOIVUtuossa naapuri kurvailee tuollaisella tieliikenne mönkijällä,eikä muuten haittaa meikäläistä yhtään,ja pystyy vielä hengittämäänkin joten ei kai se niin vakava asia ole :)

ja tuohon ympäristön ja koko tämän laneetan saastuttamiseen voisi sen verran sanoa että on tullut katsottua joskus muutamia dokumentteja tv:stä siitä mitä tehtaat lykkää piipuistaan pihalle esim itäeuroopassa ja venäjällä ja mitä päästöt ja kulutus on jenkkilässä ja kiinassa.!kaikkihan alkaa pienistä teoista,mutta niin kauan kun isoimmat saastuttajat tekee mitä huvittaa,niin se ei meitä pelasta jos suomessa jätetään mönkijät ostamatta!sad but true...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOletko Marko joskus verrannut Mönkkärin ja mopon kulutuksia? Tuskin tuo kerroin kulutuserosta tuleekaan, kysmys lienee siitä ettei kummallakaan kovin moni kuristettuna ajele.

Kaverin 400cc Hondan mönkkäri kuluttaa kuulemma hieman enemmän kuin Hiace, eli reilun 10l/100km. Tiellä kuristamaton 4T kisapyörä vie siinä 4l/100km. Onko 2T mönkijöitä?

Päästöperuste on silti aika turha, tässä asiassa, sen verran marginaaliseksi se kokonaisuudessa jää.

Kirjoittaja: MIKA TUOMINENTere!

Omena on toiselta puolelta vihreä ja toiselta puolelta punainen. Riippuu ihan siitä miten sen ompun haluaa nähdä.. katsontasuunta haetaan sitten sen mukaan.
Minkä tahansa asian saa näyttämään räikeältä jos valitsee sopivan vertailukohdan ja tutkii asiaa kun Piru Raamattua. Puhutaan kuramopoilun turhuudesta.. Pelkkää turhaa bensanpolttoa ja CO2 tuottamista eli joku haluaa meitä mielipiteellään SYYLLISTÄÄ. Se mitä palaa energiaa näitten härveleiden kanssa leikkiessä ja miten paljon CO2 niistä syntyy koko Suomessa.... voitaisiin vaikka ottaa vertailukohteeksi Porvoon öljynjalostamon ikuinen liekki.. veikkaan että kuramopoilun saastuttava vaikutus on korkeitaan promilleja siihen verrattuna. Katselin tässä eräänä iltana Norjan telsusta pätkän vastaavasta liekistä tuolla Hammerfestin oljynjalostusterminaalissa pohjoisnorjassa.. siellä oli laskettu että viikossa siinä liekissä palaa enempi energiaa ja syntyy saastetta kun iso kaupunginosa Oslossa kuluttaa ja tuottaa VUODESSA.
Toinen hyvä esimerkki voisi olla nämä isot laivat jotka rahtaa sälää ja tarvikkeita öljynporauslautoille 24/7... oli laskettu että yksi reissu saastuttaa enemmän kun 1000 henkilöautoa vuodessa.. ja näitä paatteja on kymmeniä. Samaanaikaan pidetään kovaa ääntä citymaastureiden päästöistä ja tutkitaan montako sataa grammaa CO2 syntyy kun sellaisella kurvaat kauppaan ja takaisin.. naurettavaa.
Valtio ei syyllistä itseään ja kyseenalaista toimintametodejaan täällä eikä siellä kotoSuomessa. Huvittavinta on velä se että maan pääministeri julistaa kuinka tärkeää on vähentää päästöjä.. olemalla samalla tämän superluonnonkuormittajamaan ruorissa.
Sitä en kiistä etteikö asioille pitäisi tehdä jotain.. mutta asiat ja saastuttajat pitäisi pistää oikeisiin perspektiiveihin ja tutkailla asioita vähän erikanteilta ja objektiivisesti.. mutta niitä jotka on tähän kykyneviä on valitettavan vähän.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINiinpä niin, ajattelinkin että näinhän se menee...:-)

Aivan tottahan täällä moni puhuu, eipä silti. Kyllähän yleinen suhtautuminen Suomessa on kaikille tuttua; me ei tehdä mitään ilmaston eteen ennen kuin muut alkavat tehdä, mistään, ei turhimmastakaan asiasta olla valmiita luopumaan, paitsi tietenkin heti kun se on jo liian myöhäistä, Kiinat ja USA:t ja Venäjät saastuttavat kuitenkin niin paljon ettei mitään väliä mitä me tehdään, tutkimukset on meille epäreiluja jne.
Totta vieläpä joka sana. Mutta pitäisikö niin olla, on eri kysymys ? Nyt on aivan liian helppoa keksiä tekosyitä olla tekemättä mitään, koska asiat ovat näin. Tuolla asenteella varustettuna voisin minäkin alkaa harrastamaan vaikkapa autonrenkaiden polttoa takapihalla. Ja miksipä en, ei minulla ole jälkikasvua kenelle tätä palloa pitäisi säästellä. Se kestää varmasti minun elämäni ajan, ne kellä lapsia on, voivat olla myöhemmin ehkä enemmän huolissaan heidän puolestaan, mutta hei; elämä on ! :-D

Toisin sanoen, antakaa palaa vaan ja pahoitteluni että lipesin näin raukkamaisesti "mönkkärin puolustus"- rintamasta, vieläpä joulun alla ! Toivottavasti kukaan ei pahoittanut peruuttamattomasti mieltään :-) Ja erästä edellä kirjoittanutta muunnellen; Asutaan vaan kaikki keskustassa, ajetaan joka paikkaan isolla citymaasturilla ja pidetään huolta että mahdollisimman moni sähkölaite on mahdollisimman usein päällä. Yhtä aikaa tietysti. (Nyt kun karrikoinnin makuun päästiin...)
Eiköhän me näin vältytä siltä pelottavalta hevoskyydiltä ja metsittymiseltä !

ps. neljä pyörää on muuten niille, jotka eivät kahdella enää pysy ;-)

Kirjoittaja: MARKO LAINEKyllähän noita kulutuksia on verrattu eikä ne erot samassa käytössä kovin suuret ole. Toki mönkkärin paino on huomattavasti suurempi kuin samankokoisella moottorilla varustetun pyörän, joka vaikuttaa kulutukseen, mutta ei se ero suuri ole. Ei lähellekään mitä vertasit edellä. Ja kun mulla mönkkäri potkii takapyörältä yli 53 hv, niin ei siinä hirveän paljon enemmän tehohäviöitäkään ole pyörään verrattuna.

Hondan kanssa se on ollut helppo verrata kun juurikaan muuta eroa ei ole kuin runko missä tuo moottori on kiinni eli koneet ovat hyvin samanlaiset.
Jos verrataan eri merkkejä keskenään erilaisilla säädöillä, niin tottakai eroja voi tulla paljonkin. Niinhän ne tulee pyörissäkin, ajotyyleissä jne.

Kaksitahtisia mönkkäreitä oli paljonkin -80 -luvulla ja niiden kulutus varmaan olikin huomattavasti nykyisiä suurempaa, mutta tekniikka kehittyy ja ne päästömääräykset koskevat ihan samalla tavalla nelipyöräisiä kuin kaksipyöräisiäkin. Ei noille mönkkäreille mitään erivapauksia anneta.

Molemmilla on siis ajettu ja molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Suurin syy tuohonkin listalle pääsyyn on varmasti siinä että mönkkärit ovat yleistyneet niin huimaa vauhtia. Se näkyy liikenteessä, kilpailuissa ja metsissä. Kyllähän se itseäkin alkaisi hermostuttamaan jos niitä marjastajia olisi yhtä paljon siellä metsässä. Voisi vaikka kuvitella että ne ovat luvattomilla asioilla. ;)

Pääasiahan on että me kaikki jotka tuolla metsässä, järvillä, liikenteessä, ym. liikumme näiden laitteiden kanssa pyörämäärään riippumatta, pidämme huolen äänistä ja ajotavoista. Näin voimme ehkä ajaa myös ensi vuosikymmenelläkin.

Ja äänistä löytyy sitten hakusanalla paljon ketjuja joita ei tarvitse enää tässä toistaa... ;)

Kirjoittaja: MARKO LAINE"ps. neljä pyörää on muuten niille, jotka eivät kahdella enää pysy ;-)"

Joo, ja muistakaa että siinä välissä on vielä ne kolmipyöräiset kimppakyytiläiset. :)

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIKimppakyytiläiset...:-) Sattuvasti sanottu, tosin en siihen kimppakyytiin ihan heti olisi kinuamassa...vois löytää itsensä matkan varrelta pian...

Ja pyöriä tai ei, hyvää itsepäisyyspäivän odotusta silti itse kullekin !

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenAsiat ovat niin kuin ne esitetään, ei niin kuin ne ovat. On kaksi tapaa tiedottaa; aktiivisesti etukäteen tai selittää jälkeen päin, sitten on vielä kolmas;

Kirjoittaja: SAMI KOIVUNENKaikkihan on loppuviimeksi turhaa. Syöminen>kohta jo paskot syömäsi pois, kuntoilu>läskiksi se muuttuu kuitenkin, tiskien pesu>hetken päästä syöt ja lautanen on taas likanen, juu ja kaikenmaailman narina>ketään ei kiinnosta, listaa vois jatkaa loputtomiin... :-)

Niin, ja elo se vasta turhaa on. Niinkuin Juicekin lauloi; ei elämästä selviä hengissä...

Hyvää itsenäisyyspäivää vaan kaikille turhille ja vähemmän turhille! Antakaa mopon pöristä ja ravan lentää...

Kippis ;-)

P.S Oluen juonti se vasta hullua onkin, juot pullon ja kuset kax. Niinkuin Turkulaisetkin sen tietää; Nyt kun juon pullon olutta, se on kohta Kustavissa. Hehheh.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILANo johan on nyt hyvää juttua tässä edellä! Niitä syntyjä syviä. Jotenkin pitää kuitenkin rauhoitella. Ei se yksi turhake mihinkään johda. Ensimmäinen taisi olla se lehtipuhallin, jolla teki sen verran töitä kuin tavallisella haravalla. Niin että jos 12 nykyajan rapakuntoista vihreätä on sitä mieltä, että "mönkkäri" on turhake, niin sitten ei oikeaan maastoon ja metsään pääse enää kukaan vihreän aatteen edustaja. Perustelu: kun ei jaksa enää tarttua edes haravaan ei enää jaksa kävelläkään. Jos joku väittää, että tämä perustelu ontuu, niin tulkoon kysymään savolaisilta? Hyvää Kärmekustaata ja ns. Itsenäisyypäivää. PS. Oikeakymysys: Mikä on endurokilpailun väline? (mootoripyörä) Oli tänään televisiossa... sillä oli sata kertainen merkitys koko lajille kuin tällä koko offroadsanomilla??? Pappa???

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOySuorastaan ylivoimainen turhake on lintutorni. Itse asun lähellä erästä lintujen suosimaa järveä, jonka rannalle rakennettiin kaksi lintutornia. Turhia ovat; ei niissä torneissa linnut viihdy, koska ne ovat aina tupaten täynnä kaarnatakkisia partaveijareita kiikareiden kera. Tule apuun Anja! Ja viiltävän analyysin lopuksi kysymys: kuinka monta lintubongaria vaaditaan saamaan kylätielle täydellinen liikennekaaos? Vastaus: yksi riittää vallan mainiosti.

Amurissa on nähty elävä kissa, menen paikalle.
Täältä tähän.

KD

Kirjoittaja: LASSE SUHONENhah... hauska aihe. yllätyin hieman näiden moottoripäiden eko-ajatuksista. oma korsi kekoon...

olis tavallaan ihan hauska siirtyä vaikka bio-polttoaineisiin, alkoholiin tai johonkin vaan uusiutuvaan näissä rossihommissa. häkäpönttöreppua en kuitenkaan alkais ajaessa kantamaan.

P.S. 2-tahti pakokaasu nostaa hymyn korviin
(ja lopettaa herneiden liikkeen korvien välissä)

Kirjoittaja: Harri VanhalaMikä siinä on, kun moottoripyöräily ja luontoasiat nähdään jotenkin vastakkaisina asioina? Ikäänkuin kurapyörien harrastajilla olisi jotenkin erityisen luontovihamielinen suhde ympäristöön? Motocross ei näyttäydy erityisessä luontosuhteessa olevana lajina, onpahan vain toimintaa jossain etäällä kuten maankaatopaikat. Endurolla ja etenkin sen Suomi-variantilla on jo kontaktipinta luontoon ja laji siksi arempi kritiikille. Myös suurempaa julkisuustuhoa saadaan helposti aikaan villillä ajamisella.

Meillä on maailmanmestareissa niin luja PR-potentiaali, että yksi turhakekeskustelu olisi helppo ajaa alas. En ole nähnyt kirjoituksia, joissa nämä mestarimme olisi asetettu seinää vasten luontoasioiden takia. Lehdistö ymmärtänee, mistä kannattaa kirjoittaa. Onko Palanderista ja Poutiaisesta kirjoitettu siitä näkökulmasta, että paljonko rinteitä on parturoitu?

Vastaavasti lintujen harrastajalla ei ole välttämättä erityistä luonnonsuojelullista suhdetta mönkkäreihin tai kuramopoihin. Monet tai ainakin jotkut bongarit polttavat surutta bensaa lintuhavaintojensa takia.

Moisesta turhake-äänestyksestä ei pidä ainakaan julkisesti provosoitua julistamaan lintu- tai muiden luontoharrastajien vastaisia lausumia. Turhake-jutun riittää ampumaan alas jo tieto, että 12 äänestäjää oli sellaisen valinnut (jos se nyt pitää paikkansa).

Eikä nimike aivan täysin väärinkään ollut.

Ne TV-ohjelmat, joissa Juha Salminen on ollut, ovat olleet mitä lämminhenkisimpiä eikä varmaan vähiten Juhan oman persoonan takia. Kilpailevassa viestimessä on Mika Aholan kirjoituksia, joita on kiva lukea eikä joudu punoittamaan myötähäpeästä. Sekä teemat että tyyli ovat kohdallaan. Kyllä lajissa PR-potentiaalikin on.

Pidetään erilleen kuuluvat asiat erillään.

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIVeikkaanpa, että ihmisten välisellä viestinnällä on jonkinlainen merkitys
sekä turhakkeisiin, ekologiseen jalanjälkeen ja moottoriteknologian kehitykseen.

Kaikkien tänne(kin) kirjoittavien pitää muistaa, että jos pahuuden voittoonkin tarvitsee vain hyvien olla tekemättä mitään (lainaus, ilman muuta selvää) niin
kyllähän vain omiin tekemisiin keskittymällä saadaan monikin asia kieroon.

Minä äänestän turhakkeiksi yleisen keskustelun "satelliittisameja", joille tietokoneen näppäimistö on rumpusetti ja näyttö mielipiteenvahvistin= Mukava tapa purkaa ahdistustaan anonyymisti. Kommentit alkavat yleensä:" aivan turha aihe/ miten te jaksatte tai älkää viitsikö jauhaa... Tai sitten vitt....llaan joillekin kirjoitustaidoista kun sisältö ei jostain syytä aukene. He voisivat tehdä ekologisen teon ja toimittaa koneen sellaiselle ihmiselle joka sitä tarvitsee. Moni ihmiskunnan merkittävä keksintö on syntynyt vahingossa, mutta ilman ihmisten välistä vuorovaikutusta ei yksikään.

Ajan moottoripyörällä ja irti siitä en pääse(tuskin haluaisinkaan). Ei minun silti tarvitse ummistaa silmiäni kolikon kääntöpuolelta. Toisaalta jos ajoharjoittelun sijaan ajelisin ekogolfkärryllä pitkin floridan rämealueille kuivattuja 16- reikäisiä ja illat vetäisin cubalibreä Miami Beachillä (johon minulla olisi hienosti pari kertaa vuodessa varaa jos en ajaisi. Tosin sitä ennen joku voisi imeä välittäjäaineet aivoistani. Mihin niitä enää tarvitsisi :-)

Mutta eniten taidan saastuttaa sillä kun teen yöt ja päivät töitä harrastuksieni kulut kattaakseni. Oli se ajanviete sitten mikä tahansa. Toivottavasti joku jaappanilainen insinööri keksii jotain innovatiivista siinä ohessa luonnon pelastamiseksi kun kehittelee seuraavan pyöräni tekniikkaa (ellei ole jo keksinyt...)

Hyvää itsenäisyyspäivää!

Kirjoittaja: LASSE SUHONENniin tuota... joskus aikoinaan tuli mieleen jääkiekon ympäristöystävällisyys, marginaalilaji sekin. luulen että esim. jäähallin jalanjälki on melko suuri taikka niiden 6000 katsojan jotka jonottavat joutokäynnillä parkkihalliin 2 kertaa viikossa. no turhaa tällainen vertailu.

pidetään me koneet kunnossa ja "korvataan" omaa haittaamme muilla konstein, ollaan vaikka ostamatta ylipakattuja tuotteita.

niin, oishan se hajuhaitta sekin kun crossia ajettas rypsillä munkin paistotuoksuissa. eipä silti, hauskaa se varmasti silti olis.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILANyt kun katselee pihamaalle, niin kyllä tulee mieleen, että Turhake on moottorikelkka! Ja aikalailla turhakkeen nimittäjät olisi saaneet vettä myllyyn, jos olisivat sen nimenneet. Ajatelkaas... turhake on saastuttanut ilmaa niin paljon, että sillä ei enää voi ajaa... no niin ja jatkoa...nyt sitten pitää ajaa vaan mönkkäreillä ja moottoripyörillä ja pappatuntureilla kahta kauhiammin. Niin että kuinkas meille kunnonmiehille oikein käy?(Lainaus Froikkareilta) Ei vaan provosoiduta... eihän? Pappa ;)

Kirjoittaja: JAN TURUNENIte valitsisin turhakkeeksi vesiskooterin.
Laplandelaisille on moottokelkka elinehto.
Ja mönkkärikin valtaa alaansa koko aika enemmän työkoneena.

Kirjoittaja: MARKUS PIIRINENNoh, korsi kekoon myös....
Tosiasia on kuitenkin se että täällä pohjolassa se on maapallon ekosysteemin kannalta yks hailee vaikka jokaiikka päristelis mönkkärillä jokapäivä! Perspektiiviä asioihin saa jos vaikka joskus vierailee bangkokissa missä 5milj mopoa pukkaa kakstahtikaasua ilmoille niin että keuhkoon pistää, ja alue on kuitenkin hiukkasen pienempi kun meillä, sielä sen oikein kuulee kuinka napajäätikkö loristen sulaa!
Ja hyvä olis noiden Naturankäkien pistää merkille myös se että Suomi on ainoita maita koko pallukalla joka yhteyttää enemmän kun tuottaa CO2:sta. Että kenenköhän Kioto-kiintiöön tässä oikein pelataan??
Ja itse löytäisin kyllä monenmonta turhempaakin asiaa kun mönkijä.. Vaikka niinhän se menee että kun järkiperäisyys lisääntyy niin hauskuus katoaa.
..koskahan niitä ukkoja alkaa löytymään spooriin kahlehdittuina..

Kirjoittaja: SEMANNI OYVanhala jo sivusikin todella merkittävää asiaa , nimittäin paperiteollisuus/kotiinkannettavat mainos "turjakkeet"
Miettikääpä koko sen kaarta. Kuinka monta turhaan kaadettua puuta , kuinka monta turhaan rakennettua jäteautoa,jätekatos neliötä,muovipussia ym.
Vaan puuttuuko kukaan siihen hulluuteen ? Arvioin omaan kyselyyn perustuen , kuinka moni lukee postiluukusta putoavat mainokse , luku oli noin 2 kymmenestä.
Tämä tietenkin vaihtelee ikäryhmittäin ja niin edelleen.
Miksei tässä kohtaa säädetä lakia , joka edellyttää lapun postilaatikkoon " mainoksia kiitos " ja sen saisi maksamalla mainoksenkantoveron.
Mutta ei , niin moni on sitoutunut siihenkin pisnekseen ettei siitä saa puhua.
Maailma on todella sairas , eikä syyllistäminen harrastusajon tuottamasta
ekojäljestä auta yhtään. Kysykää mieluumin miksi meille valehdellaan esim.
hiilidioksiidipäästöt / ilmastonlämpeneminen asiasta.Nasan dokumentti todisti jo vuosia sitten että oikeasti merkitsevä asia tässä asiassa on auringon aktiivisuus , ei hiilidioksiidin määrä.Kun mittaustulokset pantiin 400 vuodelta "päälekkäin"
kiistattomasti nähtiin kuinka auringon aktiviteetti korreloi suoraan lämpötilaan ja yllätys yllätys hiilidioksiidimäärällä ei ollut sen kanssa mitään yhteyttä.
Että silleen. Dokumentin voi katsoa ylen opetus ohjelmat jne. jollei sitäkin ole jo
pantu pannaan "vähinäänin"
Toinen hauskuus, kuka muistaa kun 90 luvunvaihteessa meille yritettiin selvittää
kuinka ilmasto kylmenee ja tulee taas jääkausi.
Kannattaa lukea esim sellainen teos kuin "ajan lyhyt historia"Steven Howkins
ja helpompitajuinen "Kotona Maailmankaikkeudessa" Jarkko Valtaoja.
Saa sitten vähän suhteellisuudentajua asioihin , vai sitten ei.
Hyviä spoorikelejä toivottaen Sepe vanha sivuluisuajaja.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKITäähän menee jo komeasti tiedekeskustelun tasolle...ja ettei muka moottoriurheiluväen joukossa ole tietoa muustakin kuin polttomoottoreista ? :-)

Mutta pari kommenttia tuohon edelliseen, sinänsä asialliseen puheenvuoroon; kavereiden nimet ovat siis Stephen Hawking ja Esko Valtaoja. Valtaojahan on muuten kohtuullisen tuore motoristi itsekin ja siltä on tullut jo kolmas kirja ulos, ja jonka sain muuten luettua pari päivää sitten. Suosittelen siis myös lämpimästi jos perspektiiviä asioihin kaipaa, mies myös kirjoittaa aika humoristisella otteella joten lukeminen on myös hauskaa.

Tuosta Nasan tutkimuksesta vielä sen verran että Nasahan myös todistetusti on pyrkinyt aktiivisesti vääristelemään tutkimustuloksia ilmastonmuutoksen suhteen, joten näihin "tulkintoihin" viittaavat yleensä lähinnä ne tahot joiden mieleen hiilidioksidipäästöjen alentaminen ei syystä tai toisesta ole. Ts. eivät ole luotettavia, valitettavasti.
Ns. oikeaksi lähteeksi tiedonjanoisille suosittelisin Al Goren "epämiellyttävä totuus"- dokumenttia. Siinä asiat on selvitetty Nobel- tasoisesti ja riittävän selkeästi, niin että asiaan perehtymätönkin ymmärtää perusjutut. Katsominen tuskin jättää kenellekään epäselvyyksiä asian suhteen.
Tosin tästäkin joku sanoo vielä että juttu on vääristelty mutta samalla kyllä myös nolaa jo itsensä; väittämällä 98% maailman tutkijoista ja Nobel- komiteaa vastaan :-D.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENAinahan tämän ao. lehden turhake valinnat ovat ihmetyttäneet. Kuvastaa tietysti erään kansamme osan arvoja.

Noista kulutus kommenteista tuli mieleen se suuri energiakriisi. Moni mönkkäri/ATV kuski paskanteli vielä silloin vaippoihinsa. Tämä kriisihän ihmeteltiin vuonna 1974. Silloin pelättiin energia loppuvan. Näin mm. kiellettiin kaikki moottoriurheilu. Autot, ämpeet, veneet , kelkat, lentokoneet, siis ihan kaikki polttomoottorikäyttöiset. Siinä meni pannaan lennokitkin, vaikkei ne öljystä valmistetuilla polttoaineilla toimikkaan.

Tätä tymyyttä kesti muistaakseni puoli vuotta. Olikohan se silloinen Liikenneministeriö ku laski säästöt. Kaiken kielletyn polttoaineen kulutus oli koko maan polttoaineista 0,003 prosenttia.

Voitte arvuutella mitähän tuo olisi nykyisin. Liikennetiheys kun on tainnut pikkasen muuttua 30 vuoden aikana.

Muuten, millähän vehkeellä tämän Luontolehden kuvittaneet luontokuvaajat nykyisin kuljettavat kameransa ja statiivinsa kuvauspaikoille..... Niinku ensin sillä maasturilla ja sitten tällä mönkijällä. Kaljakorit, makkarapaketit ja moottorisaha tarakalla...

Uskoo Kähmy

Kirjoittaja: Hannu MäkiItse asiassa Goren dokumentista ei turhaan kannata johtopäätöksiä vetää. Meni vaan nyt uskottavuus Nobel-komitealtakin.

Hienoa propagandaa ilman tieteellisiä totuuksia.

Kirjoittaja: Hannu MäkiTarkennukseski: En väitä ettei esim. IPCC:n raportit paikkaansa pitäisi, mutta kai sen palkinnon jollekin tärkeämmälle ihmiselle olisi voinut antaa. Eiköhän Gore aja omaa etuaan ensi sijaisesti...

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINiin kuin sanoin...:-)

Nobelhan ei muuten mennyt yksin Gorelle vaan oli jaettu jonkun ilmastopaneelin kesken, nimeä en muista.

Mutta totta kai, propagandaa ja huuhaatahan se Nobel on...:-D Kaikenmaailman pösilöt niitäkin jakavat...

Kirjoittaja: Hannu MäkiEli epäilemisestä ja kyseenalaistamisesta tuomitaan? Sehän juuri on tieteen periaatteiden mukaista. Tämän takia puolueettomatkin tutkijat varmasti empivät julkaista eriäviä tuloksia.

Al Gore on perus Amerikkalainen poliitikko. Eli pelottelulla ohjataan ihmisiä. Todellakin oikea rauhan edistäjä... Vaikka onhan nuo valinnat olleet aikaisemminkin melko epämääräisiä.

Ehdotan että Goren viihdyttävän dokumentin sijasta luette vaikka Crichtonin Pelon ilmaston. Fiktiivinen kirja, mutta antaa hyvän näkökulman asioiden pohtimiseen. Ja teoksesta löytyy lähdeviitteet, joita Gore tuskin pystyy tarjoamaan dokumentilleen.

Noh, menee turhan vakavaksi, palataan keskustelemaan linkutuksesta ja muusta tärkeämmästä :)

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenHallitustenvälinen ilmastonmuutospaneeli (IPCC).
Eiköhän tämän jutun juoni ole tuossa ensimmäisessä sanassa. Pelkkää sopivaa politiikkaa. Telkkarissa, radiossa ja muissa tiedotusvälineissä muistetaan sanoa joka päivä, että tämä johtuu siitä, en viitsi sanoa sitä ääneen. Tämäkin normaali joulukuu johtuu siitä.
Hassua, että aamu-tv:ssä oli filminpätkä vuodelta 1956, jolloin ei ollut sitä, ja päiviteltiin kun vuodenajat ovat sekaisin. Niinpä ne ovat muistaakseni olleet vähintään puolivuosisataa, pidemmälle en muista.
Tässä vielä IPCC:n toiminnasta: "Hallitukset osallistuvat raporttien valmisteluun ennen muuta niiden suunnitteluvaiheessa, jolloin tehtävä rajataan, ja uudestaan työn loppuvaiheessa, jolloin IPCC hyväksyy raportit."
Pelkkää politiikkaa, tiedettä vähän vähemmän.
Kymis

Kirjoittaja: Hannu MäkiNiinpä...

Ja omaan tilitykseen vielä lisäys. Muistelisin että IPCC:n raportissa lukee että ihmisen tuottamalla hiilidioksidilla on todennäköisesti vaikutusta ilmastoon. (Korjatkaa jos muistan väärin.) Jos ei edes tämä porukka varmaksi sano omaa asiaansa, niin kyllä sitä kannattaa olla hieman skeptinen.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINo enpä käy väittelemään sen enempää noin viisaiden miesten kanssa, varmasti asiat ovat juuri kuten sanotte...mutta Crichton nyt sopii tähän keskusteluun ryydittäjäksi yhtä hyvin kuin muumilaakson tarinat. Nekin ovat oikein hauskoja tarinoita ja varmasti avartavat näkemystä :-) Joten minä suosittelen teille niitä.

Mutta jos ei Gore kelpaa (joka on amerikkalainen ex-poliitikko, tiedän kyllä) tietolähteeksi tässä alkuperäisessä asiassa niin lukekaa vaikka Risto Isomäkeä...tutkija, kirjailija, keksijä ja yllätys, yllätys...viherpiipertäjä :-D Ajelee muuten kaksilitraisella kasikutosella Galantilla koska hybridin ostaminen on epäekologista...

Kiistäminen on tärkeä osa tiedettä, olen siinä asiassa aivan samaa mieltä kanssanne. Itse esimerkiksi en usko että raumalaisia on olemassa koska en ole sellaista koskaan nähnyt. Ja jos joku sellaisen väittää löytäneensä en usko ennen kuin se minulle näytetään. Ja jos näytetään, väitän meikatuksi porilaiseksi.

Jos sekään ei riitä, suljen silmät.

ps. aloittelin muuten eilen uutta harrastustani takapihalla. Ajattelin aloittaa homman loivasti enkä nakannut suoraan bensaa renkaille, sen sijaan tein pienen saksalaisen kynsitulen painekyllästetystä laudasta ja muovipusseista jota oli kaljan juonnin ohessa mukavampi kohennellakin. Sanoin naapureillekin että jos on jotain hankalasti hävitettävää jäänyt nurkkiin lojumaan, niin tänne vaan; harrastusvälineistähän on aina pulaa. Nyt on sitten kokossa lisänä jäteöljyä, lastulevyä ja muutama risa akkuporakone...ja hyvin palaa !
Ei voi muuta sanoa kuin että kyllä kannatti heittää ennakkoluulot nurkkaan tämänkin mukavan puuhakkeen suhteen. Nimittäin kun aamulla heräsin, huomasin heti että taivashan on taas aivan yhtä kirkas kuin eilenkin ennen kuin aloin tehdä savumerkkejäni :-D Kiistaton todiste; luontohan palautuu uskomattoman nopeasti !

No joo, se siitä. Ehkä välillä jotain asiaankuuluvampaa...:-)

Kirjoittaja: Hannu MäkiTuntuu samalta kuin väittelisi uskovaisen kanssa jumalasta. Paitsi että nyt olen itsekin osittain uskovainen...

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIJoo, sama tunne täällä.

Kirjoittaja: SEMANNI OYNiimpä. Aivopeseytyneitähän me kaikki ollaan, tunnustetaan tai ei.
Sapettaa vaan esim se Goren "dogumentti" niiltäosin kun väittää huipputiedemiehien tutkimuksiin vedoten , hiilidioksiidia pääsyylliseksi.
Olen katsonut / lukenut kaikki mitä olen ehtinyt tiede ohjelmat ym. ja Goren hienostitehdyn , ja isolla rahalla , dokumentin jälkeen tuli mielenkiintoinen
ohjelma jossa haastateltiin näitä "huipputiedemiehiä" jotka oli erittäin vihaisia Goren tiimille siitä ETTÄ OLIVAT KÄYTTÄNEET HEIDÄN NIMIÄÄN yhteydessä , jossa väitettiin heidän olevan kyseistä mieltä. Totuus oli toisenlainen.
Menne vuosina , kun esim KOKO GRÖÖNLANTI oli vihreää keidasta , kun oli niin lämmin jakso meneillään maapallon historiassa,olivat jääkairaus ym menetelmin mitanneet hiilidioksiidinmäärän kyseisenä ajanjaksona ilmasta ja YLLÄTYS YLLÄTYS , eipä ollut mitään tekemistä Maapallon lämpötilankanssa. NYTHÄN ON kuitenkin niin , että kyseinen Goren dokumentti muuten saa vauhtia kehitykseen ja ERITTÄIN HYVÄ ASIA NÄIN OLLEN.
Kriittinen kannattaa kuitenkin olla eikä uskoa kaikkea mikä on erit suurella rahalla meille syötetty. Taustalla on poliittiset isot kuviot ja lopulta kyse on vain aikataulusta , milloin öljyn jalostaminen käy kalliimmaksi kuin esim Vetypolttokennojen kaupallinen valmistus. ( Lue , milloin öljyteollisuuden osakkeenomistajien osakkeilla on rakennettu riittävä teollinentuotantoresurssi , joka tuottaa paremmin kuin nykyinen öljyyn perustuva. )
siihen asti rahastavat loput öljy "tsydeemit" kehitellen samalla moottoreita , jotka helposti voidaan muuttaa käyttämään näitä uusia energioita , kuten olemme nähneet .
Eli VETÄKÄÄ NAAMAT HYMYSSÄ SPOORISSA , JA NAUTTIKAA ELÄMÄSTÄ.
TERV VANHA SIVULUISUAJAJA SEPE.