Tehoputkisto Suzuki 450

Kirjoittaja: juha koskiOnko kelläkään kokemusta 450 Suzukin tehoputkista?
Olen itse hommaamassa lisää voimaa pyörääni että jaksaa
nousta isot mäet ylös kevyesti.
Ajattelin jenkki putkea Pro circuit kun sillä on voitettu paljon kisoja
rapakon takana tai Acropovikia näkyy olevan ainakin Joelli Smetsin
tehdas Suzukissa eli voittaja putkisto sekin.
Mitä eroa on titaanisella ja tavallisella putkistolla?
Titaaninen taitaa tuottaa juuri kaipaamani lisätehoa noihin
nousuihin.
Onkohan ohjelmoitavasta CDI laatikosta apua tuonne tehopuolelle?
Tilasin korkeapuristeisen männän sillä kuulema tulee voimaa
moottoriin.

Kirjoittaja: Jarno PulliNiin varmaankin.. ei varmaan supermoto käyttöön riitäkään. mutta tässä aiheessa oli tietääkseni kyse motocrossista eikä supermotosta...!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikLuepa tuo jälkikirjoituksen kohta "ääliöargumentti" uudelleen...

Kirjoittaja: ARTTU HENELLEiköhän näissä 450 kuutioisissa ole ihan tarpeeksi tehoja ja kaikki ajajat eivät voi edes hyödyntää kaikkea tehoa.

Kirjoittaja: TEEMU MYLLYMÄKIEiköhän Evertsillä ole aika huippuunsa viritetty pyörä? Ja ne Supermoto-hurjat menee mutkaan niin pirun lujaa et lähtee sladiin jo sen takia. Tai sitten ei.

Kirjoittaja: Petri RintalaTossa jotain juttua,

http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=266222&parentpage=2

Kirjoittaja: juha koskiTarkoitukseni ei ole ollut pilailla täällä vaan yrittää vaihtaa ideoita
niiden kanssa jotka ovat kiinostuneita viilauksista sun muusta
moottorin parantamisesta! Mutta kuten näkyy se ei ole mahdollista.
En tule kirjoittamaan enään joten älkää huolestuko turhaan.

Hyviä ajohetkiä kaikille offroad harrastajille.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo hiekalla, mutta mites slickseillä lämpimällä asfaltilla, kun on valmiiksi jo melkein huntti vauhtia alla? Meinaan ei ne vakiona kyllä suddaa...soralla ja hiekalla nää potkiikin sitten koko lailla tarpeeksi...

Kirjoittaja: Jarno PulliStefan Evertsin kisapyörässä - Yamahassa 450cc on 58hp tehoja Ja näyttää kulkevan sen miehen käsissä ;)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo onhan tämä julkiselle nettifoorumille kirjoittaminen sitä sosiaalista itsesensuuria parhaimmillaan. Muita kiellettyjä aiheita ovat mm. kilpanelarien kestävyys, -tehot ja kehityspotentiaali joitakin esimerkkejä mainitakseni. Olen itsekin kokenut leimautumisen ufoksi, kun olen ottanut puheeksi jonkun näistä tabuista. Älä ota siltikään nokkiisi - kaikki mikä ei tapa, karaisee!

P.S. Mä voisin londata sulle yhden "ääliöargumentin", jotta tässäkin keskustelussa päästään vauhdikkaasti eteenpäin seuraavaan vaiheeseen. Nimittäin mun mielestäni nykyisten nelarien tehot eivät riitä alkuunkaan Supermoto-suditteluun kaarteissa, kun kyseessä on sälli, jonka viimeisestä neuvolapunnituksesta on melkein 40 vuotta...Epäilen, että kansainvälisissä kisoissa sällien isoissa SM-pyörissä on kisakondikseen viritettyinä lähemmäs 100 hp tai sitten on kuskeilla kainaloissa Helium-tankit! Mene ja tiedä ; )

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSRakenteluhan on ihan kunnioitettavaa puuhaa, ja jos on rahaa niin miksei sitten pakastarepästyjäkin voi rakennella. Tai vaikka tractorpulling-vehkeitä. On muuten aika miehekkäästi tehoa... Ja se ajamisen nautinto ;-)

Se vaan on melko tosiasia, että 8/10 viritellyistä nykypeleistä on susia. En siis tarkoita pelkkää putken yms. vaihtoa. Jenkkilehdistä käy hyvin ilmi, että tehonlisäykset jäävät aina johonkin 2-5hp tienoille. Sitten jos ruuvaa sylinteriä, kantta yms. niin melko varmasti kärsii a)ajettavuus b)alavääntö c)käynnistyminen d)käynnissä pysyminen tai jopa kaikki yhdessä. Noista epäonnistuneista laitteista on kuulunut myös tehdastiimien kuskeilta, ja luulis että ne osaa.

Se onkin sitten ihan eri asia jos laitta esim säädettävän sytkän ja putken jne että japsinelarin saa mieleiseksi ajaa vaikka metsässä.

Kari Wallenius

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIAntakaa pojan kirjoittaa, se on sille hyvää harjoitusta ! Ja perään hymiö...

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINEN"Helppo ja varma tapa saada tehoa" Huh-huh..

Kirjoittaja: Pentti RaittilaAprilli päivä on jo mennyt, ja jos tämä edellä oleva juttu on pilaa, niin aika huonoa sitäkin?? Kari jossakin edellä viisaasti totesi, että "vedätystä". Waroitus, Warning,Warning älkää kukaan koskaan ottako edellä olevista viritysohjeista mitään opiksi. Ja jos jutun aloittajalla on liikaa rahaa, niin etsi lähipiiristä joku lahjakas junnu, ja tue hänen harrastustaan, älä tuhlaa sitä turhanpäiväisiin putkenpätkiin. :( Pappa

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMitä sillä kaiken irti ottamisella nyt tarkoitetaan? Itse ainakin vedän tuppi nurin omalla jammulla(YZ450F) vähänkään pidemmällä suoralla ja varmasti menis kovempaa jos olis enemmän potkua. Kurvit sitten ovatkin ihan eri asia...

Helpoin ja hinta/hyöty-suhteeltaan halvin tapa repiä nelarista lisää tehoa taitaa olla isompi pytty. Jostain varmasti löytyy myös sellainen sytkä ja nokat että oksat pois. Ajettavuus voi kuitenkin hieman kärsiä.

Kirjoittaja: juha koskiJep! Itse soittelin sinne ja mongersin englannin tapaista perään pistin mailin
ja nyt on putki tulossa DHL postina.
Tullin joutuu maksamaan viimeksi kun tilasin tavaraa usasta nii ei kukaan
kysellyt arvonlisäveroa! Riitti kun maksoi tullin.
Helppo ja varma tapa saada tehoa 450 pyörään on nostaa 1,5mm kiertokankea kampurasta ja 1,5mm pyttyä niin kuutiot nousee 475cc ero on huomattava
ja ajoominaisuudet ei muutu ollenkaan. Mutta tuohon operaatioon tarvitaan
asian osaava paja ja koneistuslaitteet.

Kirjoittaja: Jukka Nieminen"Procircuit on tilauksessa suoraan tehtaalta 745$ + lähetys kulut
ei kuulosta pahalta koko putkistosta?"

Tilasitko itse suoraan tehtaalta? Silloin lävähtää päälle vielä tulli + 22% ALV.

Kirjoittaja: Jarno Pullikyllä noi motocrosspyörien motit ei virittelyjä kaipaa...! on tehtaan jäljiltä niin hyvin tehty että tehoa piisaa, kuskista se johtuu jos ei kerkiä vai olenko väärässä...!?! on noita nelareitakin tullut koitettua. kaverin Ktm 525sx.ää.. lähtee kuin tykinsuusta montulla... ;) ei mitään jakoa ottaa kaikkea irti, oma kakspuolikkaanikin täysin riittävä.. ja oliko se Miska Aaltonen kuka sanoi että suomenmaassa on meillä yhdenkäden sormin laskettavissa ne kuskit jotka pystyvät ottamaan ihan kaiken tehon irti 250cc kakstahtisista. ;)

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMEPetterillä ei ole ollut penkkiä enää hetkeen. Josko laittaisit vaikka tuolle Jarmolle mailia, ennen kuin onnistut pilaamaan sen pyörän ihan kokonaan...

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMEOlet muuten aika mestari, jos sylinteriä viilaamalla saat nelariin tehoja... ;-) Siellähän niitä kanavia piisaa...

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANÄlä vaan viilaa mitään. Kyllä ne siellä Japanissa on "viilannut" siitä ihan tarpeeksi
tehoja irti.
Taidat olla aika pelimies ajamaan kun pitää 450:stä vielä kiristää.

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINEN"viritys on onnistunut jos teho vähenee alle kymmenen prosenttia alkuperäisestä"

Kirjoittaja: TONI PEKKOLAAika kova kuski oot jos tarvit vielä lisää voimaa nelipuolikkaaseen, sillä jos mä pääsen isotki ylämäet kevyesti ylös ktm:n piikillä niin johan on kumma jos ei 450 kuutioisella suzukilla pääse. =)

Äläkä ala mitään viilaamaan, saat vaan pyörän pilalle sillä keinolla.

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSTän täytyy olla vedätystä. Eihän kukaan tosissaan luule, että nelarissa on samankaltaiset "viilattavat" kanavat kuin kakstahtisessa. Tai ainakaan omista ko. pyörää+tarvitse siihen lisätehoa+tee itse viilauksia.

Kari Wallenius

Kirjoittaja: juha koskiTaisi tulla virhe kun puhuin sylinteristä kyse on siis kannesta!
Mulle ajaminen ja virittäminen on se juttu kiva testailla
toimiiko viilaukset radalla ja täytyy todeta et aivan paskojakin
on tullu tehtyä mutta myös onnistuneita viilauksia on sattunut!
Pirusti kiinostaa noitten 4t pyörien parantaminen kun siinä on
niin paljon mahdollisuuksia.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikIntimidator - hahaa, kas kun ei "Peacemaker", ai niin sehän on jo varattu asianajotoimisto Coltin käyttöön. Seiskasatku 2t - noo luotettavat tahot kertovat, että noista kakstahtisista puuttuu sitä "alavääntöä"...mitenkähän Intimidatorissa?

Kirjoittaja: Jani KaukiainenSuosittelisin opettelemaan ajamaan mutkia, jotta mäkeen tullessa on riittävästi vauhtia :) Löytyykö Suomesta yhtään kuskia, joka pystyisi käyttämään edes kaiken vakion 450cc 4t pyörän tehon motocrossradalla?

Kirjoittaja: juha koskiAivan kauhean näköinen kapistus ATK 700cc mutta uskoakseni tuosta
saisi pikku viilauksella tosimiehen pyörän kanavien nostoa 2-3mm niin johan alkaisi
moottori parkumaan!
2t pyörä jossa teho tulee esiin noin 7000 kierroksessa eli juuri näin
alavääntöä ei ole mutta ylhäällä potkaisee aivan mahtavasti.
Pyörä vaan on made in USA mahtaakohan niiden alumiini olla
öljynpitävää?

Kirjoittaja: Hannu MäkiOnko kyseessä RM-Z450? Kyseinen pyörä ei tehojen takia jää kiinni mihinkään mäkeen, mutta jos haluat lisätehoa niin...
hanki tämmönen

Kirjoittaja: juha koskikyllä vaan Suzuki RM-Z 450 hieno pyörä ajaa ennen oli Honda CRF 450
hyvä sekin mutta kyllä olen Suizaan tyytyväinen.
Haluan pyörästä ns Monsterin kun koskee kaasuun et ei jää
epäselväksi onko voimaa tarpeeksi.
Juu kyllä standardikin kulkee mutta lisää voimaa on saatava!
Esim Riihimäen radalla on pitkä mäki sinne on kiva ajaa kun pyörä
kulkee.
Onkohan noita testipenkkejä olemassa missä päin täällä etäläisessä suomessa?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikAi sä ajattelit vielä vähän fiilailla ;) - no rehellisyyden nimissä mä kyllä

Kirjoittaja: Jarmo Niskaneneteläisestä suomesta en tiedä mutta keski-suomessa on paja jossa sytkäohjelmoinnitkin onnistuu

Kirjoittaja: juha koskiMissä päin paja sijaitsee? Olen kuullut että Karkkilassa olisi joku Gustaffson
racing kenellä on testipenkki?
Otin juuri sylinterin irti ajattelin hieman viilaa imupuolelta hieman enemmän
kuin pakopuolelta koska kun pistän korkeapuristeisen männän tämä
tuo alas lisää niin viilaamalla kanavia isommaksi myös ylös tulee kunnon teho
hävittämättä alhaalta.
Procircuit on tilauksessa suoraan tehtaalta 745$ + lähetys kulut
ei kuulosta pahalta koko putkistosta?

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenVoisin suositella Acraa tai Leo Vinceä, molemmat laatuputkia ja menevät läpi äänimittauksista ilman kikkailuja.
Korkeapuristeinen mäntä antaa alakierroksille tuntuvan lisän, mutta saattaa hieman verottaa koneen venyvyyttä korkeilla kierroksilla.
ohjelmoitavilla sytytyslaitteilla huolellisesti dynamometrissä tehtynä + radalla testattuna saa koneen luonnetta radikaalisti muutettua haluamakseen. Muiden muutosten yhteydessä saa syttyennakon muokattua antamaan max tehon ja väännön..

Mutta mihin ihmeeseen crossikäytössä tarvii 450 nelariin lisää voimaa ??