Tehoputket Nelareihin 250/450/

Kirjoittaja: Jesse TanskaKyselisin näistä nelarien tehoputkista? Mikä on paras putki esim: 2005 Yamaha YZ 450 F:ään ja Honda CRF 450:ään? tai 250 Nelareihin

Eli mitenköhän paljon tehari yleensä auttaa
nelareissa?kokemuksia?hyvät merkit?

Jenkkilehdet on melko innokkaita testaamaan eri putkia joten melkein kaikista rossilehistä löytyy ainakin jonkinlaisia mielipiteitä eri putkista. Jampussa ovat tykänneet ainakin Dubach-racingin putkesta sekä fmf:stä, eikä ihme sillä doug dubach on varmasti eniten ajanut jammun nelareilla kun kukaan muu (testikuski) joten varmasti tietää mitä pyörä kaipaa ja fmf tekee putket yamaha of troy-tehdastallille. Kotimaan starat ovat vissiin ajaneet Acrapovicilla. ja Arrowilla

Noita jenkkien putkia saa tilattua BTOsportin nettikaupasta (www.btosports.com/), tai http://www.mxbike.com/catalog/Dubach+Racing

tiedä sitten jääkö ne kovinkaan edullisiksi tullin ja alv:n jälkeen. Jenkkilässä muuten ei kansallisella tasolla ole äänirajoituksia, joten esim toi Dubachin putki ei varmasti ole suomessa sääntöjenmukainen millään radalla. Onko Tossa Kenties liian kova meteli?

Äänistä sen verran että ainakin Pro Circuitin ja FMF.n putket ovat aika äänekkäitä

Mutta Kertokaa kokemuksia mikä ois hyvä ?

Kirjoittaja: Veijo ÄnäkäinenEipä tuo moottoripyörän oma ääni haittaakaan tai tee kuulovauriota, vaan ajoviiman aiheuttama humina. Crossiradalla ja enduropolulla en käytä kuulosuojaimia, mutta sora- ja metsäautoteillä kylläkin. Nopeuden noustessa yli 60 km/h alkaa humina olemaan jo melkoinen. Crossikypärästä tuskin voi rakentaa hiljaista sen rakenteensa ja mallin puolesta.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMorjens Veijo,

LC4:ssa poweri onkin seurausta suuresta kuutiotilavuudesta, eikä käyrän jatkeena käytettävän megafonin koosta. Näitä nelareita voi virittää niin monella tavalla, mutta siitä on kyllä apua, kun padassa on kokoa...

Kirjoittaja: MARKO JUMPPANENFMF:Pakoputki on hyvä!!

Kirjoittaja: JOONA OINONENJouni Torkalle!

Kysyppäs sumekolta uutta 500 2t:tä,vois olla jotain tietoa !

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENMinua kun on tämän otsikon alla toruttu typeryyksistä...tämä tietty onkin totta...silti kuiteski haluisin pari sanaa naputta tohon tinnitykseen. Itse olen moisen välttänyt, vaikka rokkenrollii on ihan eturivissä tullut mossattua (päissään) ja töissä noissa paperikoneiden sisuksissa kontailtua. Joku aiemmin totesi kypäristä löytyvän melulta suojaavampia malleja. En suosittele. Tasapaino perustuu paljolti myös kuuloon. Mm trialiin aikoinaan tehtiin kypäriä, joissa korvat oli paljaana auttamassa tätä moottoripyöräilyssä tarpeelista taitos.....Kähmy

Kirjoittaja: JUHA MATTILAKissa on nostettu jälleen pöydälle... Hyviä kommentteja aiheesta. Harrin kommentit on kuin naulan kantaan. Erityisesti miellyttää viimeisessä kommentissa se villojen hinnasta lausuttu ajatus. Hyvä näkökulma. Sanoisin kuitenkin, että ei se villojen vaihtaminen ole oikeastaan ihan aina ollut rahasta kiinni, pikemminkin "sävelkorvasta" ja asenteesta. Itse olen onnistuneesti käyttänyt teräsvillaa ja mineraalivillaa. Nehän ei paljoa maksa: teräsvillaa saa edullisesti rautakaupasta ja toisen villan voi saada ilmaiseksi rakennusjätteistä. Teräsvillaa ohut kerros reikäputken päälle ja lopuksi mineraalivillaa. Putkiliikkeestä voi myös ostaa putkeneristyskourua. Ihan edullinen ratkaisu. On kestänyt.
Sitä paitsi: tehotkin voi kärsiä ajettavuuden lisäksi palaneista villoista, varsinkin kaksitahtisessa.
Vielä yksi näkökulma: pyörän melusta voi saada itselleenkin kuulovaurion! Kuulovaurio voi nuorille olla vielä tuntematon käsite, mutta vuosien päästä saatetaan ihmetellä hiljaisuuden keskellä korvissa tuntuvaa kohinaa tai vinkumista (tinnitus). Kuuloansa kannattaa varjella, vielä kun voi. Kypärää hankkiessa kannattaa suosia tietysti korvien kohdalta hyvin topattuja malleja. Päitsin pitkillä tiesiirtymillä voisi korvatulpat olla paikallaan (viiman takia). Jossain oli juuri juttua moottoripyöräilijöiden kuulovaurion mahdollisuudesta viiman takia (tehty tutkimus).
Nelarin vaimentimessa jos on sopivasti vastapainetta, niin pyörä on paljon helpompi käsitellä vaikeassa maastossa, kun se pysyy paremmin käynnissä pienillä kierroksilla. Melukin on pienempi...

Kirjoittaja: TOM NORDMANKannustavista jutuista tällä palstalla

Kun aloin lukemaan aktiivisesti näitä palstoja kesällä, yllätyin siitä että täällä saa olla todella varovainen sen kanssa mitä sanoo ja kommentoi.

Tehoputket aiheena on mielenkiintoinen. Oman tehoputkiseikkailut eivät ole liittyneet mitenkään esim. tehon kasvattamiseen vaan puhtaasti siihen faktaan että alkuperäisputket versus viritysputket ostettuna USA:sta/Saksasta voivat olla jopa 50% halvempia ja joskus myös asiallisen "hiljaisia". Jos näistä ei voi kysellä täällä saamatta syyteryöppyä niskaan siitä että on tehofiriikki jonka pitää menneä punttikselle, niin hieman kummastuttaa.

Kirjoittaja: Ville HarviaJeps, aivan totta!! Ja aivan totta myös se, että tarvike putket on paljon halvempia kuin vakioputket!!

Kirjoittaja: jouni torkkaCRF 450 vakio äänäri ja alku käyrä 1400euroa joten tolla
hinnalla lähtee 2-3 tarvike putkistoa riippuen merkistä!

Nämä melu ongelmat alkoivat kun noi nelarit nousi
suureen suosioon!
Välikaasulla ajava harrasta esim kuin minä ni äänissä
on järjetön ero jos ajan 2t pyöräl tai 4t.
2t ei lähde nimeksikään ääntä verrattuna 4t.

Jos jostain löytäisin aivan uuden Kawasakin 2t 500cc
pelin ni kaupat olisivat enemmän kuin lähellä ei taideta
enää valmistaa! Siinä olisi todellinen harrastajan
unelma peli todellista raakaa voimaa ei tarvitse ostella
mitään teho pönttöjä!

Kirjoittaja: Harri VanhalaJoskus kun olemme käyneet ehdottamassa porukoille villojen uusimista joihinkin nelareihin, on käynyt ilmi, että villapanos saattaa varaosana maksaa yli 100 euroa!

Hinta on aivan järjetön, oli siinä paljon katetta tai ei, ja ehkä tuo on niitä osia, jonka pitäminen halpana voisi pitkän päälle olla kaikkien etu.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKähmy hyvä, sitä holkkia käytetään juuri metelin vähentämiseksi ja tehokkain vaimennin tarkoittanee vaimennusteholtaan parasta vaimenninta. Siihen kai nyt pitäisi lehtimiehenkin teknisen ymmärryksen riittää. Vai TUOTTAVATKO sinun vaimentimensi jotenkin tehoa?

Vaimenninratkaisu löyti jo. 1.2kg lisää painoa, FIM-laillinen (93-94db), alakiekoille bonuksena hyvin lisää vääntöä ja huippukierroksia reilu kymmenys pois. Ja ellei ole, niin ei ainakaan paljoa puutu. Kehtaapa mennä pitkästä aikaa kerhon enskapoluillekin aiheuttamatta ylimääräistä häiriötä ympäristölle.

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenNo jopas on kähmyllä kannustavat jutut.
Eli minkäänlaista tutkimus yms. työtä ei pyörien parissa saa tehdä..
Ja tuolla tutkimustyöllä saadaan myöskin apua siihen ääniongelmaan.
Tänäkin kesänä on tullut tehtyä aika monta erilaista äänenvaimennin modausta, että saataisiin MAX tehot MIN äänillä. Ratkaisuja ko. ongelmaan on löytynyt.

Sellainenkin näkökulma asiassa on, että tekemällä 4-t kone vääntävämmäksi ja että max. teho tulee pienemmillä kierroksilla ulos, laskee se samalla äänitasoa huomattavasti.

Tuosta kuntoasiasta olen kyllä samaa mieltä, koskaa ei crossari voi olla liian hyvässä kunnossa, mutta tärkeää on myös pyörän toiminta ja tehot..

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENTämä on todella sairas keskusteluotsikko....Jätkät ja Sirkkukin pohtii , millä pöntöllä lähtee mututuntumalla, tahi mittaamalla 1 - 2 heppaa lisää tehoa, jo lähdössäkin LIIKAA huutavasta nelarista. Kuvitteletteko kaikki harrastekuskit nousevanne mestareiksi jos vehkeestänne lähtee huipputehot. Jos kuski tulee B-luokan kisaan vanhalla (lähes-10 v) PV Suzukilla ja pesee koko tehoputkia pohtivan jengin..nii mitä se kertoo...Sen se kertoo, että kun teidän kaupastakaan hankkima nelari ei lähtömelujen puolesta ole LAILLINEN ajamaan tässä maassa missäään, niin te harkitsette vielä meluampaa vaihtoehtoa....Seurat on ympäristölupiensa kaa jo nyt hiukka ongelmissa....Voisitteko te tulevat MAAILMANmestarit ajatella, että treenaamallakin voisi menestystä parantaa....mulla toi painon pudostus ois kova sana.....Kähmy

Kirjoittaja: Harri VanhalaHyvä, kun viitsit kommentoida, kiitos!

Vaikka startissa olisikin kuvaamallasi tavalla, niin kyllä pyörä jossain vaiheessa ajoa täysilläkin on ja juuri se hetki kiinnostaa (keskimääräinen melu ei häiritse niinkään kuin maksimi).

Harri

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMETuohon Harrin ideaan, "vaihde päälle ja kaasu pohjaan" oli pakko laittaa vastaus. Ei kukaan pidä startissa vapaalla kaasua pohjassa, sitä on ehkä 1/3! Kun lähdetään liikkeelle kaasu on pohjassa, mutta sillon on sitten äänetkin pienemmät!!

Kirjoittaja: Mika VettensaariVielä kommenttina tuohon +/- 2 hp, niin moisen lisäyksen takia itse en tosiaankaan ostaisi "tehoputkea". Eli rahat kannattaa laittaa johonkin muuhun. Tosiasiahan on, että nykyiset vakioputket ovat jo sinällään niin hyviä, että tarvikeputkien tuoma hyöty on todella minimaalista. Niin pitkään kun ei taistella MM-pisteistä, niin nekin rahat kannataa tosiaankin sijoittaa vaikka .... harjoitteluun. ;)

Mitä ääniin tulee, niin ne olisi toisaankin syytä saada kuriin. Tosiahan on, että jos lajin harrastajat eivät sitä itse tee, niin sitten sen tekevät muut. Tosin siinä vaiheessa, kun muut joutuvat rajoittamaan ääniä, niin tavallisesti silloin ajaminen loppuu kokonaan. :( Sen jälkeen on varmaakin sitten kiva katsella vaan kotona sitä sitä "sikamakeeta faktory lookkia, ja muistella niitä nirvanan rajamaille saavia ääniä", vai onko sittenkään?

Kirjoittaja: Harri VanhalaMoi,
ei voi kiistää, etteikä standardiputki olisi tehon ja väännön puolesta hiukan huonompi joskus. Tämä johtuu siitä, että prätkätehdas joutuu ottamaan huomioon myös säännöt, lait ja määräykset, mitä tarvikeputken tekijä ei ehkä tee. On kyllä niitäkin tarvikevalmistajia, joiden putket ovat joka suhteessa hyviä.

Jos hyväksytään, ettei säännöistä tarvitse välittää, on helpottuu pyörien virittäminen. Kun ilmoittautuu 450-pyörällä piikkiluokkaan, saa tehoetua. Miksi kuutiosäännöistäkään välitettäisiin, jos kerran muista teknisistä rajoituksista ei piitata (äänet). Näin tehtaatkin kyllä tekevät, heti lipsutaan, kun vain voidaan. Miten 80-luokasta tuli hivuttamalla 85-luokka? Entä 60-luokasta 65-luokka? Nyt 125-luokka onkin 250-luokka. Harrastajaluokkaan ei harrastajalla paljon asiaa ole.

Tässä ääniasiassa olisi toivottavaa, että crossin lajiryhmä, tai mikä instanssi se nyt onkaan, voisi olla ITSE aloitteellinen, ettei aloitteen tarvitse välttämättä tulla alatasolta.

Olisin halukas ehdottamaan crossiin sellaista äänimittausmenetelmää, että pyörä laitetaan vaihde päällä huutamaan täysillä, kuten puomilla. Mitataan äänet vaikka parin metrin etäisyydeltä. Ei tarvitsisi mitata kierroksia lainkaan. Nelareissa on rajoittimet, jotka estävät kierroksia nousemasta vapaalla. Tästä syystä vaihde olisi päällä. On selvää, että ääniraja olisi jotain muuta kuin nyt. Tämä mittaustapa olisi hyvin nopea suorittaa, koneen ei tarvitsisi olla täysillä kuin joitakin sekunteja, kun rundien kanssa ei tarvitsisi arpoa.

Jo nyt on tiettyjen nelarien kierrosten mittaus hankalaa, joskin onnistuu. Uskon vaikeuksien lisääntyvän, kun teknologia alkaa pikkuhiljaa hiipiä sytytysjärjestelmiin. Nelarien huono käynnistyvyyttä voi parantaa moninkertaisilla kipinöillä alakierroksilla ja nämä ovat omiaan hankaloittamaan nykyistä mittaustapaa.

Kovin isoa tutkimuspanosta ei tarvittaisi äänirajojen asettamiseksi, mutta epäilenpä kansainvälisten säännösten tulevan henkiseksi esteeksi.

Onko tässä ajatuksessa jotain mahdotonta? Toivoisin äänien ja tekniikan kanssa askarrelleiden kommentteja.

Terveisin
Harri Vanhala
Ikinipottaja (joka tätä kautta yrittää pitää lajin hengissä vielä 2010-luvullakin)

Kirjoittaja: Kari HaapasaariSilloin kun olin nuori ja nätti, nättihän olen vieläkin! Pappatunturista piti ottaa putkesta pilli pois, ja tuntu että tehoa tuli niin pirusti lisää, mutta totuus oli se että vastapaineet katos ja ääni vain koveni. Kone leipo kiinni, kun puuttu voitelu lähes kokonaan. Äänten lisääntyminen radoilla tuo ongelmia harrastukselle siinä mielessä, että lähinaapurit valittaa ja tekee valituksia. Kunnallisvaalien lähestyessä, lähes kaikki ehdokkaat ottavat asian erittäin herkästi omakseen, ja on turha mennä aneleen mitään enska tai muita lupia kisoja tai muuten vaan päristelyä varten. Ääniraja on 98db ja sitä ei saa ylittää missään olosuhteissa, myös meillä EMK:ssa seurataan desipelejä erittäin tarkasti, ja muistaakseni meidän melumittaajat toivat sen ajatuksen tullessaan myös riksuun, joidenkin enskakisojen yhteydessä muutama vuosi sitten. Tämän soisi yleistyvän koko maan radoilla, että melua tarkkaillaan. Toiseksi mitä sillä on väliä onko koneessa 0,5 tai 2 pollee lisää, kun vakiopyörällä tekijämies menee ohi mennen tullen. Vaikka olis tuhat kuutionen pyörä, jos ei osaa sillä ajaa ei sillä mitään tee, eli opetelkaa ajamaan ja ostakaa bensaa sillä tehari rahalla.

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenLikipitäen sata vetoa tehodynamometrissä 2004 mallin 250 nelareilla ajettuani, voin suht. varmasti sanoa että esim. 250 CRF:ssä ko Yoshimuran putki ei tuo lisää tehoa kuin vajaan hevosvoiman. Mutta moottorin käytökseen se vaikuttaa ratkaisevasti, moottori kelaa herkemmin ja nopeammin kierroksia. Lisäksi alueella 9000 - 10500 rpm on vääntömomentti Yoshilla parempi.

Hieman merkista ja putken merkistä riippuen lisäykset ovat olleet luokkaa 0,5 - 1,5 hp. Mutta yhtään huonomapaa putkea kuin vakioputki ei ole löytynyt.

Metelit on kyllä lisääntyneet radikaalisti.

Kirjoittaja: jouni torkkaNiinpä mutta se mitä dyno testi näyttää voi olla hyvä paperilla
mutta radalla ei toimi ollenkaan! Mitä tunteeseen että
kone hengittää paremmin ni pitää monen teharin kohdalla
paikkansa mutta todellinen vääntö/teho mikä välittyy
takapyörästä rataan häviää todella monissa tapauksissa!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiinpä. Kun näitä keskusteluita lukee, niin ei voi kuin ihmetellä kuinka pitää saada tehoputki ennen kuin on edes stanua kokeiltu. Kuten eräs kolleega, joka hankkii mm. tehoputket ja kaiken maailman härpättimet jo ennen kuin on edes uutta pyöräänsa saanut! Turhaa rahan menoa ja meteliä kaikki tyynni...

No joo, sen verran kysymystä, että jos jolla kulla nyt sattuisi olemaan tai edes hyvää ideaa edulliseen (ei niinkään tehokkaaseen) äänenvaimenninratkaisuun tuohon Kawi KX-F:ään, niin pistäkäähän e-mailia. Kuristusholkki-ratkaisua ei voi krossiradalla ajettaessa käyttää, kone lämpenee sen verran, että keittää suorilla. Eli, jos jolla kulla olisi myydä kunnon endurovaimmeninta tohon vekottimeeni, niin laittakaahan mailia tai soittakaahan...heti heti :-)

Kirjoittaja: Jani KaukiainenOlin Heinolan SM -kisojen aikaan mökillä, noin 10km radalta. Lähtöjen aikana nelarien ääni kantautui sisällekin niin kovana, että pystyi erottamaan suurin piirtein missä kohdin rataa pyörät menivät. Voisi kuvitella, että useat radat ovat vaikeuksissa lähivuosina, jos ääniä ei saada kuriin. Eikö olisi harrastajienkin etu, että asutuksen keskellä olevat radatkin säilyisivät?

Kirjoittaja: Ville HarviaSä puhut Jani tollein että uskoisin ettei ne putket tuo tehoja...ootsä kokeillu? Kyllä mä ite ainakin huomasin esim. sen miten ei tarvii enää kaikkiin isoihi pöytiin vedättää niin kaukaa täysillä kuin ennen...

Kirjoittaja: jouni torkkaJututin Kovalaista joku hetki takaperin kun ihmettelin
miksi ukko ajaa stanu pakoputkistolla.?
Vastaus oli että pelissä on enemmän kuin tarpeeksi
tehoa täysin vakiona 450crf! Joskus pehmeällä hiekalla
käyttää "teho" putkistoa kun stanut tuppaa räjähtämään.
Mutta kyllähän joku jenkki putkisto vaan pirun makeen
näköinen on ja soundid mahtavat mul o pelis FMF titanium4
tehoista en tiedä mut pää asia et on näköö ja Factory soundii.!

Kirjoittaja: Ville HarviaNo eikös kotimaisilla radoilla just ole hyvä että pyörä jaksaa mennä pehmeessä hiekkalaatikossa!! On sillä väliä myös lähdöissä.

Kirjoittaja: Jani HoviTervehdykset sairastuvalta!

Pakko kommentoida asiaa noista "tehoputkista". Kahden hevosvoiman lisäys, siis tuo mitä noissa testeissä on tulokseksi saatu, kuulostaa hyvinkin turhalta. Harvemmin noista lisähevosvoimista normaali kuski lisää vauhtia saa. Monesti äänen lisääntyminen saa kuskin päässä tunteen että nyt tää kulkee niin perhanasti, mutta kun kelloa katsoo vaihtuu mielipiteet. Ja juuri tuo äänen lisääntyminen ei nykyisin ole hyvä asia ratojen lupien suhteen.

Jos joku haluaa upottaa noin tuhannen euroa pyörän pakoputkistoon parin hevosvoiman takia, niin siitä vaan kunhan pyörän äänet pysyy siedettävällä tasolla. Ennemmin tuota lisävauhtia kannattaisi hakea vaikka punttisalilta tai lenkkipoluilta.

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMRupeaa keskustelu tohoputkista kuulostamaan siltä että olisi muillakin radoilla kuin Riihimäellä syytä mittailla ääniä ja poistaa radalta säätö ylittäjät. Siis rahahan on tuo 98db.

Ihmetyttää hiukan tuo kuskien mutina +/- 2hp väitän että kotimaisilla radoilla noilla asioilla ei ole merkitystä. Väitän edelleen että Pirinen olisi voittanut mestaruuden vaikka pyörässä olisi ollut aivan stanu putki(en tosin tiedä vaikka olisikin ollut).

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMPitäisi tarkistalla hiukan tuota oikein kirjoitusta ennen kuin lähettää viestin.
Alla hiukan oikeammin.

Rupeaa keskustelu tehoputkista kuulostamaan siltä, että olisi muillakin radoilla kuin Riihimäellä syytä mittailla ääniä ja poistaa radalta sääntö ylittäjät. Siis rajahan on tuo 98db.

Ihmetyttää hiukan tuo kuskien mutina +/- 2hp. Väitän että kotimaisilla radoilla noilla asioilla ei ole merkitystä. Väitän edelleen että Pirinen olisi voittanut mestaruuden vaikka pyörässä olisi ollut aivan stanu putki(en tosin tiedä vaikka olisikin ollut).

Kirjoittaja: ALEKSI KYLÄNPÄÄPro circuit on kanssa ihan hyvä.se on tyylikkään näkönen.Pyörä "hengittää" paremmin teharin kanssa koska,äänenvaimentajassa on isompi reikä kuin vakio putkesssa.

Kirjoittaja: Ville HarviaMun 250cc Hondassa on yoshimuran koko putkisto shorty änkkärillä. Missään ei olla kuultu niin kovia ääniä. Kyllä se tehoissa auttaa, ylös ja keskelle tulee lisää tehoo

Kirjoittaja: Jesse TanskaMissäs putkessa on yli 100 db?

Kirjoittaja: Mika Vettensaari"Eli mitenköhän paljon tehari yleensä auttaa nelareissa?kokemuksia?hyvät merkit?"

Kuten jenkkilehtien testeistä voit lukea, huipputehon lisäykset verattuna vakioon on +/- 2hp. Se, mikä on hyvä putki mihinkin pyörään, niin riippuu täysin pyörästä (merkki/malli). Eli em. testien perusteella ei voida sanoa, että jokin tietty putkimerkki olisi ylitse muiden. Eli kyseessä on täysin merkki/malli kohtainen juttu.

Kirjoittaja: ARTTU HENELLLeoVince on ihan hyvä nelariputki

Kirjoittaja: ALEKSI KYLÄNPÄÄMoi!! Mulla on FMF:än koko putkisto kawasaki kx 250f:ässä.Kyllä se ihan hyvät tehot tuo alhaalle ja huippukierroksille.FMF pitää hyvää ääntä ja se pitää mun mielestä 30 prossaa pienempää ääntä kuin vakio putki koska se on tuplatest pitempi änkkäri! Suosittelen FMFää!!

Kirjoittaja: Jesse TanskaEntäs Pro Circuit, Acrapovic, Arrow

Tämän näköinen on : Acrapovic Tohon Kawasaki KX 250 F:ään

http://store1.yimg.com/I/motostrano_1812_12313204

http://store1.yimg.com/I/motostrano_1812_692465