Tämä keskustelufoorumi on hirveä!

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAOlen ollut mukana tällä palstalla ihan alusta alkaen. Myönnän, että joskus olen heitellyt tahallani provosoivaa tekstiä. Silloin tarkoitukseni on ollut pitää kanava auki, kun joskus oli aika hiljaistakin. Nyt ovat nämä offroad-lajit nousseet ennen näkemättömään kukoistukseen Suomessa. Samalla tämän palstan ovat vallanneet häiriköt, jotka räkyttävät vain henkilökohtaisia tunteitaan kuvitteellisia ihmisiä ja asioita kohtaan. Myöskin tämä hillitön nettikameroiden käyttö on jotenkin järjen vastaista. Siinä on kai kysymys yhteiskuntaa riivaavasta narsismi-ilmiöstä, "on hienoa olla jossakin julkisessa kuvassa edes kerran eläissään." Tämä suomalainen moottoripyöräurheilu on kuitenkin aikalailla pieni juttu, vaikka toisaalta se on iso ja merkitsee paljon kymmenille tuhansille ihmisille. Minua pelottaa, että tämä hyvä, oikea vapaa tiedotuskanava kääntyy nyt itseään vastaan. Täällä ei enää pohdita myönteisiä tapoja lajien kehittämiseen, vaan käydään kateuden ja kaunan sumentamin silmin toisten kurkkuun. Virallisissa organisaatiossa tapahtuvia päätöksiä saa toki arvostella, ja myös niitä päättäjiä, jotka eivät tee "mitään". Vääräkin päätös voi olla joskus parempi, kuin olla päättämättä mitään. Miten voisi joku kääntää nämä jutut myönteiseen tulevaisuuteen?? Pappa??

Kirjoittaja: TOM NORDMANTähän voisi vielä lisätä: Jos on itse käynyt vessassa - on turha ihmetellä hajua

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILANiin ja tietenkin tämän päivän extremeuutinen oli, että Helsingissä satoi taivaalta salamia niin paljon, että niitä ei edes voitu mitata. (Näin kertoivat tyttöset radiokanavilla) Jos ne salamit tulivat makkarapötköinä, niin niille olisi kyllä käyttöä täällä köyhässä Etelä-Savossa. ;( Pappa.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILANyt tämän jutun voi ihan hyvin lopettaa tähän, ja todeta, että tämä keskustelu palsta on ihan yhtä hirveä kuin Pamplonan härkäjuoksu. Niin ja vielä: Etninen (ja myös entinen) krouvari laittoi ikkunaan ilmoituksen: "Päivän Paisti - Hirveä". Kyläkauppias ilmoitti kaksiviikkoa pääsiäisen jälkeen: "Mämmiä - Saatana". Hyvvee jatkoa.;=) Pappa

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINyt alkaa tulla jo tajunnanvirtaa :-) Jatka toki samoilla linjoilla...mutta; simpsakan liiton edustajan löytää yhtä helposti kuin jääpuikon Saharasta joten alennukset taitaa jäädä saamatta sillä perusteella :-( Ja jos jostain sellainen löytyisikin, hänen paikkansa olisi luonnontieteellisessä museossa.

Ehdotankin ennemmin liiton "torpedo- osaston" laittamista asialle, ts. kenestä tahansa koostuva "lähetystö". Toimintatavat ja asenne ovat näin heille ominaisempia ja siten "neuvottelut" käyvät sähäkämmin;... "teen sinulle tarjouksen josta et voi kieltäytyä..." :-D

Kun oikea karva paljastetaan reilusti, ei paimenkirjeitäkään enää tarvita.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo Jukka - mä ajattelin, etten paljasta kaikkia kortteja kerralla, mutta jotainhan tämän lajin näkyvyyden parantamiseksi on keksittävä ja pikaisesti - eikö vain? Nythän kaiken maailman Formula-sirkuspellet ja painijat varastavat kaiken huomion, vaikka tukkilaisten toinen tuleminen on näin hyvin aluillaan. Jotenkin pitäisi noita extreme-ratojen spesialisteja korottaa vielä, että katsojat näkisivät siitä lähtösuoran ampiaisparvesta helpommin keneltä sopii odottaa tukkilaisosion ylitystä yhdellä kosketuksella. Siksi ajattelinkin ehdottaa, että vähän niinkuin nyrkkeilyssäkin, ammattilaiset ajaisivat ilman paitaa tms., puoliammattilaiset voisivat vetää verkkopaidalla ja noviisit sitten pakattaisiin kuin Michelin-ukot ennen radalle pääsyä, kun nehän vetää sillä tavoin enemmän riskillä, kun niillä ei ole vielä kokemusta. Samalla tulisi otettua huomioon vähän enemmän tuota riskinäkökohtaa, niin joku sipsakka liiton edustaja voisi käydä kysymässä koko bändille alennusta liikennevakuutusmaksuista. Mitäs tuumaatte?

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIOikein hyviä ehdotuksia, mutta yksi perinteinen riskitoiminta unohtui. Nimittäin kännissä ajaminen, ja kovassa sellaisessa ! Herättäisi varmasti pelonsekaisia tunteita yli kulttuurirajojen.

Ja että liittyisi ketjun aiheeseen, mielestäni tämä palsta on ehkä enemmänkin poroa ?

Kirjoittaja: HARRI PITKÄNENOisko nää turvallisuusasiat ihan sen arvoisia et ansaitsisivat ketjun ihan oman otsikon alle?
Pientä ristiriitaa ketjun otsikkoon on ainakin musta havaittavissa ;)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikSirkku hei - akseliväli muuttuu jousituksen sisäänjouston mukaan (olettaen, ettei etupää ole 90" kulmassa pyörään nähden) eli jaon ollessa sopiva varmaan kaikki fillarit sopivat siihen väliin ;)
Kun nyt taasen oma "kalkkismaisuuteni" nousi esiin, täytyy yrittää kompensoida vähän, ettei katu-uskottavuuteni rapaudu liiaksi. Ehdotan markkinoinnin ja yleisön viihtyvyyden nimissä seuraavanlaisia extreme-erikoistestejä lisättäväksi kilpailuihin jo sarjaenduro-tasolta lähtien. Ajo läpi palavan kakkosnelosaidan - lähes joka paikkakunnalta löytyy satoja metrejä vanhaa urheilukentän aitaa, joka joutaa jo... Ajo kakkosnelosta pitkin junakuilun yli (kuilut tyyliin Pohjoisen ja Eteläisen rautatienkadun välinen pätkä) - kuilun pitää tietenkin olla satamaradan varrella, jotta siinä on riittävä liikenne. Ajo tulisilla hiilillä n.100 m. olisi varmasti yleisöön menevää, puhumattakaan lasimurska-extremestä, jossa kilpailijat vetävät 15 metrin pöydältä suoraan kierrätyslasikasaan. Hyvä tavaton - mieleen oikein tulvii toinen toistaan parempia loistavia ajatuksia - kerron lisää, jos otatte minut mukaan ratamestariksi - vaikka Päitsille nyt ensin alkuun!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMenee jo vähän liioitteluksi nuo puheet akselivälin vaikutuksesta kun aikuisten pyörien akselivälit ovat kuitenkin 3cm sisällä kaikki. Vaikka ketjujen säätövarakin huomioitaisiin, oltaisiin silti jossain 6cm sisällä. Jos taas verrataan junnupyöriin niin niiden akselivälit ovat keskimäärin lähes 20cm lyhyempiä.

Antti, kiitos, joku toinekin on jo julkisesti tunnustanut kannattavansa pientä extremeä ;-). Tuommonen +-0 hyppyri-idea antaisi varmaan rossareille nautinnon, eikä siellä olisi ehkä ruuhkan vaaraakaan tuolla menetelmällä. Ehkä se +-0 olisi extremen kanssakin toteutettavissa, jos vauhti olisi otettu varmasti pois, sinne saisi mennä kämmertämään ja häviämään 10s. tai onnistuneella suorituksella voittaisi max. 5s.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIKees, olet "lukenut" henkisen ikäni aivan oikein. Se on 8v.

Eli jos ovat sarjakuvina, niiden täytyy toimia ! Ongelma ratkaistu :-)

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIMun oma mielipide on, että kaikkea saa olla radalla paitsi keppejä pystyssä
tai lasinsirpaleita.
Kuskit vetävät sitten omat johtopäätöksensä asiasta.
Tukit oli hauskoja, totesin heti alussa, että niihin ainakin omalla pyörällä on tultava vauhdilla tai ei ollenkaan tai sitten kantaen.
Se tietysti on hieman hankalaa, että tuo tukkien etäisyyden merkitys oli täysin pyörän akselivälistä riippuva asia.Esim. "taluttamalla ajaminen", onnistui hyvin jos pyörä mahtui kahden tukin väliin.
Takana "siirtymätiellä" oli myös tukkeja, joista pystyi vetämään yli, ne oli mukavia ja nopeuttivat sopivasti shikaania. Sellaiset on minusta ihan järkeviä myös.

Radalla voisi olla "kiertolenkkihyppyri" josta saa vetää yleisölle mieliksi sellaisia leiskauksia kuin halajaa, ja ajallinenkin hyöty voisi olla + - 0. Siihen vain levee baana ja asiansa osaava lippumies.
Olis ihme jos ei muutama showmies löydy tuollaisesta sakista. Itse ainakin kävisin päräyttämässä aina välillä kurat kaakkoon takapyörästä. Ajamisesta SAA nauttia.

Ja muuten, takaosuuksilla oli ihan kelpoa crossipätkää, jos halusi vaan vetää crossityyliiin.
Itse nautin kuraränneistä, sänkipellosta ja kaikesta muustakin mitä rata tarjosi, koko rahan edestä. Ja kiitinkin talkooväkeä heti tuoreeltaan kisan loputtua. Rakot alkavat jo parantua. Lompakon haavat paranevat hitaammin, mutta sama lääke kuin tukin ylityksiinkin: Duuni.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATässä on pohjimmiltaan kysymys siitä onko moottoriurheilu urheilua vai sirkusta. Sirkustemppuja on hauska tehdä, ja jos keskitytään niihin oikealla tavalla, ovat ne nautittavaa katseltavaa. Onni Suuronen ja Esa Paltiala olivat suuria sankareita monen muunkin kuin meikäläisen silmissä 50-luvulla. (Surman ajajia, jos ei joku satu muistamaan) Mielestäni sirkustemput sopivat huonosti kisaan, jota tahkotaan kaksituntia kuravellissä. Pyörä ja mies painavat parin kierroksen jälkeen ainakin kymmenen kiloa enemmän kuin lähtiessä, ja pyöräkin saattaa toimia miten sattuu imettyä vettä ja moskaa sisäänsä. Ei kai tämän päivän freestyle-sankarikaan käy pyöränsä kanssa ensin 10 kilometrin lenkillä kuraspoorissa, ja sitten tule esittämään hyppytaitojaan. Tämä Cross Country on mielestäni rakennettava ihan nimensä mukaisesti, maaston mukaan. Radalla saa olla hyppyjä, siellä saa olla kalliota, louhikkoakin, metsää, hiekkapattia yms. Jos yleisöä pitää kosia jotenkin, niin tehtäköön se vaikka hypyillä vesiesteen yli, tai ojan ylityksellä yms. Niin ja nämä taas oli kaikki tietysti ihan vaan omia ajatuksia... Pappa ;)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikKäytännöllisesti katsoen radan pitäisi olla sama kaikille, mikäli kyseistä moottoriurheilutapahtumaa tituleerataan "kilpailuksi". Siksi nuo vaihtoehtoreitit sopivat huonosti pirtaan, koska kilpailuissa on aina myös kyse maineesta, kunniasta ja varsinkin itsekunnioituksesta. Joka tapauksessa kai näiden katselemiseen täytyy vain tottua, koska kansainvälisissä skaboissa yleisöä viihdyttävä extreme-osio lähes poikkeuksetta on.

Jukalle: Entä jos ne julkaistaisiin sarjakuvina?

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIAi niin ja Keesiltä on vielä ihan pakko kysyä että meinaatko että pahojen paikkojen ajamisen voi opetella ohjeesta lukemalla...? Et oo vakavissas :-D

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIKyllä se aika hurjalta tosiaan näytti kun porukkaa oli parhaimmillaan kolme päällekkäin tukkien kohdalla, mutta tosiaan, saihan sen kiertääkin. Että mikä se nyt olisi viisainta sitten...todennäköisesti istua terassibaarissa huurteisen ääressä ?
Sekin tuli kyllä mieleen että pieni pöytis siinä tukkien tilalla ei olisi varmasti ollut yhtä vaarallinen. Enemmän ohjelmaa nuo tukit aiheuttivat ja oli tosiaan aika tavalla kiinni pyörän akselivälistä pystyikö sen ajamaan yli ns. "trial" -tyyliin. Osa meni helpon näköisesti ja toisilla sattui jako juuri mukavasti, ts. takapyörä suti tukin päällä ja etupyörä oli toista vasten :-) Ei se kyllä silloin onnistu...
Mutta kaiken kaikkiaan, sehän oli nimeltäänkin extreme-este ja kiertotiellä varustettu joten tarkoituksena kai olikin karsia jyviä akanoista ?
Hieno kisahan se oli kaiken kaikkiaan, joten onnittelut vaan Jämsäläisille !

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKuinka sitten estetään riskitapausten kohdalle liian suuri tilannenopeus esim. kivikossa? Eikö Mikkelin alamäki ollut vaarallinen (ei mulle, työnsin)? Miten voi olla, että tuosta valitetaan kun SIINÄ OLI KIERTOTIE hyvä ihmiset, sitä ei ollut pakko ajaa! Ajajien järjenkäyttöähän tässä pitäisi peräänkuuluttaa!

Mutta jos sitä ei kerran ole, niin ainakin Rafaello esitti ensimmäisen realistisen rakentavan ajatuksen tilanteen parantamiseksi. Sen sijaan, että reitin paras osa, etnekin kuskina, poistettaisiin.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikHei Sirkku, minun mielestäni kaikki moottoriurheilun parissa puuhaavat ovat enemmän tai vähemmän kaheleita. Aloittaakseen moottoriurheiluharrastuksen täytyy olla sopivan kaheli ja aloittaakseen kilpailemisen moottoriurheilijana täytyy olla riittävän kaheli. Kaheli kai itsekin omalla vaatimattomalla tavallani, mutta siitä huolimatta katson aiheelliseksi polemisoida aihetta, kun temput alkavat näyttää riittävän hurjilta. Tällä hetkellä enduroon on sekoitettu kaikkia elementtejä motocrossista trialiin ja perinne-enskaan, mutta kaukana ei varmaan ole sekään päivä, kun pitää tempaista tukinylityspisteellä NacNac tai backflip 360 NoHander-alastulolla, jotta yleisö syttyisi.
No mitäpä se tietenkään minulle kuuluu, mutta sääliksi käy sitä järjestäjää tai kilpailijaa, jonka kohdalle vakava loukkaantuminen osuu ja kuvat uudelleen katselleena, olen varma, että tietyllä todennäköisyydellä osuu jollain aikavälillä. Hyvä rakentava ehdotus voisi olla, että tuon tyyppisistä erikoistesteistä esim. julkaistaisiin etukäteen ohjeet, miten se pitää ajaa, ettei nähtäisi todella hurjia ja jo etukäteen tuhoon tuomittuja yrityksiä, kuten tukkien lähestyminen vauhdilla viistoon...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKees hei, alan kyllästyä soittamaan tätä samaa levyä vain koska jonkun silmä ottaa vain kahelit tai ei ole edes tuota nettivideota katsonut. Ne tukit olisi menneet kasikympilläkin n. 10km/h, vauhdilla jolla sarvien yli lentämisen riskiäkään ei tarvittu, vaikka tällä kertaa jako oli juuri pahin mitä kasikympin akselivälille olla voi.

Kirjoittaja: RafaelloKannatuspisteet tukkiesteiden poistolle kansallisissa kisoissa. Toinen ääni tulee sen pojan äidiltä, jonka poika neliraajahalvaantuu "vauhdillaylitukkien" kisoissa.
....ja niiden kisojen järjestäjä haluaa olla kuka?

ps. 180astetta mutka ja 2m vauhtia ko. esteisiin poistaa 90% "riskitapauksista".

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSOnhan ne näyttäviä. Ja liikennevakuutuskin rekisteröimättömään pyörään vasta sen 500 euroa, että onhan siinä varaa nostaa;-)

Kari Wallenius

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNyt Pentti kyllä vei sanat suusta - suuren maailman tyyliin kasatut extreme-koeosuudet ovat nimenomaan sellaista kehitystä, jossa asetataan vastakkain yleisön viihtyvyys ja kuljettajien terveys. Maailmalla tuollaisia ajetaan ja ammattilaiset varmaan suoriutuvatkin niistä jollain tavoin, mutta harrastelijat vetelevät ennen pitkää tyyliin kolmonen silmään, paino taakse ja silmät kiinni, jos tukkien jako on sellainen, ettei millään rytmityksellä pääse yli. Kuvista päätellen Suomi-enska pärjäisi kyllä ilman noita tukkeja ja louhikko-pätkiä. Sen verran vaarallisen näköistä leikkiä.

Kirjoittaja: JUHA VUORINyt Pentti puhuu asiaa!

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAKai nämä palstat ovat kasvaneet rajusti kaikilla elämän alueilla, ja hyvä niin. Tuolla autopuolen jutuissa on toteutettu erilainen malli, mutta enpä tiedä onko se parempi? Kuitenkin toteampa nyt mistä avaukseni otsake kimmahti. Harmittaa, että "Hyvä Jämsä" jutussa suhtauduttiin välinpitämättömästi turvallisuuteen. Ei tarvitse olla mikään tietäjä, kun voi ajatella, että siellä tuli vammoja enemmän kuin kaikissa tämänvuoden edellisissä enskakisoissa. Ja ne tulivat reitillä yhdessä paikassa. CC-säännöissä sanotaan "jos ajetaan motocrossrataa on hyppyrit kierrettävä". 10 hyppyriä ei ole niin suuri riski kuin 5 pahasti aseteltua järeätä tukkia. Ennenkaikkea kun siinä on yleisö reunustamassa reittiä, ilman edes 0,5 m suoja-aluetta. Toinen asia jossa onni oli mukana oli ratavarikko. Ole äiti onnellinen, että sinä lapsi voitte hyvin, seikkailut kilparadalla lastenvaunujen kanssa olisivat voineet päättyä huonosti. Niin, että hyvä cc-kisoja voidaan vielä jatkaa....

Kirjoittaja: Suvi LukjanovMitä enemmän on käyttäjiä, sitä enemmän näitä mätiä munia mahtuu mukaan.
Olisikohan foorumin suosio vaan kasvanut?

Kirjoittaja: JORMA FORSTENPitäiskös tänne perustaa vielä yksi keskustelualue "kaatopaikka,shittiä,naru kireällä,tms"jonne voi suoraa kirjoitta "pahaaoloaan",tai vaikeasti ymmärrettävää huumoria?,mitkä saattaa närästää kunnon ihmisiä! "Mode"voi myös siirtää muilta keskustelualueelta "asiasta eksyneitä kommentteja" kaatopaikalle.Näin turvataan asiapohjaiset keskustelut,ja "kaatopaikan shittiä" voidaan lueskella hymyssäsuin,niinkuin tähänkinasti foorumia,sillä erotuksella et nyt ei enää vahingossa törmää "älyttömiin" viesteihin,ja näinollen pahoita mieltään.;)

Kirjoittaja: juha paakkariOlen kyllä eri mieltä penan kanssa tästä asiasta.Tältä palstalta on löytynyt monta hyvää vinkkiä/vihjettä ja ohjetta pärrän korjaamiseen ja ajamiseen.Totta joskus sekaan joutuu joskus turhiakin viestejä jotka eivät ole sisällöltään sieltä rakentavimmasta päästä,mutta jos tämä palsta NOIN paljon penttiä ahdistaa niin suosittelen pysymään poissa,tai lopettaa valitus ja perustaa uusi,,että sillälailla!!!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMitä tarkoitat "nettikameroilla"?

Kirjoittaja: PASI PIPPURIKyllä sen saa kuriin jos haluaa. Tarvitaan vain moderoimaan henkilö tai muutamia henkilöitä, jotka käyttävät tätä foorumia säännnöllisen usein. Kyseisillä henkilöillä pitää myös olla sisäistettynä tietty ymmärrys siihen mikä viesti joutaa pois ja mikä kuuluu asiaan. Valinta on varmasti vaikea, mutta kyllä sellaisiakin löytyy!!! Asian vain tekee tällä foorumilla hankalaksi se, että se on maksullinen...