Takaiskarin huolto

Mites on. Onnistuuko takaiskarin öljynvaihto koti konstein? Manuaalit ei kerro asiasta mitään. Pyörä on WR 250f -02
Ja kuinka usein tuota takapäätä olis huollettava..

Foorumit

Ei onnistu, sisällä mm. korkeapaineita typpeä. Suosiolla vaan ammattilaiselle huoltoon.

Onnistuu myös kotikonstein. Ilmaaminen voi tosin olla hieman hankalaa ja aikaa vievää. Eli öljyn sekaan ei saa jäädä yhtään ilmaa. Pari kertaa kun treenaa ni rupee kyllä sujumaan. Typpeä saa mp-korjaamosta tai sammutinhuoltoja tekevistä liikkeistä.

Tuossa olisi sachsin huolto ohjeet, varmaan aika lähelle kaikkia. Linkku systeemi on tetenkin eri, mutta eiköhän iskarit aika lähelle samat kaikissa. Poislukien kiristysmomentit
http://www.gasgasrider.org/Sachs_Rear_Husky_610.pdf

Tuolla ohjeella huoltaen jää paljon ilmaa öljytilaan,mutta purkuohjeet on hyvät.

Kiitokset Pitkänen ohjeista. Nuo iskari hommat tuntuu olevan monille suuria salaisuuksia.
Olikos ilmaukseen parempia neuvoja, kuten rivien välistä olin huomaavinani. Ja öljyn laatu, samaa kuin keulaan vai? Kaasun painekin oli 2 barin haarukassa.

Ei ne mitään suuria salaisuuksia ole. Itse teen mm. niitä yrittäjänä töikseni, ei se silti estä neuvomasta muita. Tehkää pois kuka itsde viitsii ja jaksaa. Itse tein ensimmäisen iskarihuoltoni -03 ja totesin, että en hemmetti enää ikinä rupee. Vehkeitä ei siihen hommaan ollut ja kyllä syletti, lopulta k.o. kybi tuli koottua 70e sijotettuna iskariöljyyn - eli öljyyn upotettuna. Muuten ei ilmatta saanut kasaan. Joskin menetelmä oli tuttu jo Fox\'n Alps\'n kanssa, jota ei muuten kuntoon saakaan.

Siis asiaan. Kyseinen iskari kannattaa koota välimäntä poistettuna ensin öljyt sylinteriin ja kun lisäsäiliöön on noussu lk. 30-50mm, täytä lisäsäiliö piripintaanja paina välimäntä paikalleen -5-7mm toivotusta paikasta. Sitten sylinteriin öljyä ylös, mäntä sisään ja ilmausliikkeitä tarvittava määrä. Tiivistepesä alas paikalleen, lukkorengas paikalleen, möhnäkuppi paikalleen. Seuraavaks typpi sisään lisäsäiliöön (tän vaiheen voi tehdä ilmallakin)ja sitten vatkaat sitä iskaria vaimennukset auki sisään lk. 5-10 kertaan lisäsäiliön yhden mahdollisimman tarkkaan ylimpänä, hitaasti käännät puristusvaimmennuksen säädön ylimpään kohtaan iskaria, siinä asennossa päästät kaasunpaineen pois (männänvasri ulkona tietty) ja irrotat sen lisäsäiliön kannen TAAS. Asennon tulee pysyä, otat puristusvaimennuksen säädön irti ja näet öljyä. Edelleen samassa asennossa painat välimäntää sen 5-7mm sisään ja annat öljyn ja viimeisten ilmakuplien tulla ulos. Öljyä piripinataan ja laitat pikasäädön rojut paikalleen, sit lisäsäiliön kansi paikalleen ja hakeen korjaamolta ne typet.

Ainoo varma tapa saada kaikki ilmat pois pl. öljyyn liuenneena olevat kuplat. Ja jos operaation tekee näin, paras testaamani öljy tähän on Belrayn HVI, Motorex ei sovellu lainkaan ilman alipainepumppuea ilmaamiseen. Mitään keulaöljyjä noihin ei työnnetä, takaiskariöljyä voi käyttää keulassa, ei toisin päin. Ja alipainepumpulla saa ne liuenneet kuplatkin pois, eli kunnon öljyillä ei toiminta muutu kylmä/kuuma, eikä paljon kelin mukaankaan.

Kyllä tuossa husse ohjeessa hiukan on ehkä samaakin periaatetta kun millä itse olen tehnyt mutta, laitan painepussin ja männänvarren just eri järjestyksessä kun sillä lailla saan suurimmat ilmat pois männänvarren takaa ilmattua jo kasatessa. Laitan noin 4 bar. asennuspaineen. ja päästän sen pois kaasupussista kasatessa ja siten saan imettyä tiivistepatruunan paikalleen aika helposti kun on oikea öljymäärä ja kaasupussi supistuu pienemmäksi. Sen jälkeen laitan iskarin 45-asteen kulmaan ruuvipenkkiin ilman comp-venttiiliiliä ilmaantumaan. Liikuttelen mäntää edestakas niin loputkin ilmat tulee pois männän takaa. kannattaa kiertää sormin comp-venttiili paikalleen. Nimittäin jos männänvarren tiivistepatruuna pääsee liikkumaan sylinterin sisään työntäessä lentää öljyt ulos kaaressa silmille. Itse tein sorvissa alumiinikorkin joka kierretään juuri tätä hommaa varten paikalleen. Oikein pro-iskaripajoissa on alipainekopat johon iskarit laitetaan hetkeksi ilmaantumaan mutta itse olen huomannut että kotikonsti on kun lämmittää iskaria varovasti kuumailmapuhaltimella eri puolilta ilma öljyn joukossa lämpenee ja nousee myös helpommin pois. Sitten jättää iskarin vaikka yöksi ruuvipenkkiin korkki auki jäähtymään ja ilmaantumaan. Ennen venttiilin paikalleen laittoa on tarkistettava että painesäiliössä on ihan pieni noin 0,1-0,2 asennuspaine. Asennuspaine on aika tarkka siksi etta jos sitä on liian vähän kumipussi lytyssä voi iskarirunko pahimmassa tapauksessa revetä halki painesäiliön alareunasta kaksi tallaista tapausta olen joskus kisoissa nahnyt. Taas jos on liian paljon asennuspainetta venttiilireikä imasee kumipussiin reijän ja paineet öljyn joukkoon. Itsellä ei ole niin tarkkaa painemittaria että näkisin 0,1 paineen mutta, käytännössä oikean paineen näkee siitä kun tyhjentää ensin paineen ja pumpatessa nestepinta nousee noin pari senttiä comp-venttiilin putkessa ja jää siihen kun irroittaa nopeasti venttiilin. comp-venttiili kuuluisi vielä pyöritellä iskariöljyssä hetken että tulee loput ilmat venttiilistä pois ennen paikalle laittoa. Sitten hakee typpeä 10bar painesäiliöön ei ilmaa vaikka jotku sitäkin käyttää.Ilma ei ole ihan sama kun typpi sen paine kasvaa lämmetessä niin paljon että iskari muuttuu 5min ajon jälkeen jäykemmäksi ja nopeammaksi. Takaiskarissa kuuluu käyttää ehdottomasti vain takaiskariin tarkoitettuja öljyjä ei missään tapauksessa sitä 2,5w etupääöljyä. Takaiskarin laitossa on varmaan monia muitakin hyviä tyylejä ja niksejä millä se homma onnistuu ihan yhtä hyvin mutta itse olen tehnyt iskarini näin jo 15-vuotta ja hyvin on onnistunut.

Nyt kun näköjään työkseen tekeväkin on avautunut niin tässä uusia vinkkejä.Tosiaankin painepussi tai mäntä ensiksi kasausvaiheessa niin että iskarin saa ilmattomaksi siltä puolelta.Itse olen laittanut kartion sylinterin jatkoksi öljyä jolloin männästä saa ilmat pois 45ast kulmassa pyöritellen jo ennen kuin se on painettu sylinteriin.Joskus olen pitänyt puristuspuolen simmipakkaa rakotulkilla auki kasatessa.
Kun painepussiin laittaa suuren paineen kasatessa pystyy iskaria lyömään muovinuijalla jolloin männän simmien välistä poistuu loppukin ilma.Tiivistepesä iskari kallellaan paikalleen pyörittäen.Iskari ajoasentoon ja täydet paineet(ilma käy)sisään.Voimakkaita liikeitä molempiin suuntaan.Paineenpudotus 1-2kg.Iskari kallelleen 45ast kulmaan.Puristus venttiili löysälleen niin että o-rengasta painamalla eri kohdista \"tikulla\" saa turskautettua loput ilmat pois.
Kun iskarin paineistaa typellä iskari pohjaan ensin ja lisäsäiliön kanttakin voi painaa alaspäin niin säiliöön tulee tällöin pelkkää typpeä eikä ilmaa jää senkään sisään.
Tuo Tuijan mainitsema BellRay HVI on huippuöljyksi osottautunut jos ei \"työkseen\" ihan aja.Vuoden ajon jälkeen on iskaöljy purkaessa ollut ilmatonta ja vielä melko kirkasta kun kasatessa sinne ei ole jäänyt kuplaakaan ilmaa.

No nyt rupes tuleen kunnon ohjeita :)KIITOS
Ei se neuvominen tosiaan ole keltään pois. Monikaan noita rupee tallissa värkkäämään. Mutta kun on vanha pyörä ja mielenkiintoakin... parempi kuitenkin kysyä ens.

Se on Ilkka sillä lailla, että tämmöset repuusit kun mää ja toi Oittinen vaikka, ketkä haluaa mieluummin hyvää kuin vaan kattoo omaan napaan, on itte aikanaan alottanu siitä mistä sinäkin. Ei hyvät neuvot pahitteeks oo, vaikka kyllä sen ekan kun tekee ilman mitään neuvoja, sitä eniten yhdestä rojektista oppii. Ja sää tekisit sen kummiskin, oli neuvoja tai ei, asenne nääs määrää ;) Ja menee se yks ilta ja vielä toinen perään, älä vaan mee antaan periks ennen kuin oot 100% tyytyväinen... saattaa siihen mennä jokunen euro ja jokunen tunti, mutta hyvältä tuntuu loppujen lopuks!

Oittiselle kysymystä, onko sulla jotain hyvää jippoa yksputkisen ilmaamiseen, siis kuten kybi, jossa on se tiivistepesä kyhätty niin, että aina jää ilmaa vähän. Yhtään semmosta en oo avassu ettei olis ollu reippaasti ilmaa öljyssä ja mitä oon koonnu niin jos asiakas haluaa täydellistä: 1) ennen kasasin öljyyn upotettuna 2) nykysin kun on työstökoneitakin omassa hallissa -> matkin FOX\'n 5/8\" kelkkaiskareita ja poraan åienen reiän lakeen + M4 + kuula + DIN lukko (rakenteesta riippuen teen jopa uuden koko pesän) ja niille ketkä haluaa saada 30e -> ilmaa jää, ei voi mtn.

Ei siihen oikein muuta kun iskari kallellaan kolahduskumin lovi ylhäällä painaa sen paikelleen.Tuossa edellä on kirjoitettu miten loput ilmat saa nopeasti comp puolelta pois pumppailun jälkeen...Jos siihen poraa reiän tiivistepesän o-renkaan alapuolelta pesän keskelle päin niin silloin ilma tulee painassa pois.
Jos iskarista hyvän meinaa tehdä siihen tuppaa mennä niin paljon aikaa että ei sillä oikein tilille pääse.Se alipainepumppu on vain apuväline,mutta ei pelkästään sen varaan kannata ilmaamista jättää.
Jos päivässä ei olisi muuta työtä kuin takaiskareiden laittoa voisi puhtaat iskarit kasata öljyaltaassa poikittain,mutta ei kai siihen tilanteeseen koskaan pysty.

Yksiputkisesta \"kelkka\" iskarista pohja pois purkaessa jo pois ja ilmaaminen ennen välimännän paikalleen laittoa siis ylösalaisin.Samalla saa välimännän oikealle paikalle edellyttäen että siinä on se ruuvi kuten foxissa...Puhuttiinkohan samasta asiasta?

Joo, kyllä me samasta asiasta puhutttiin. Noi japsien kelkkaiskarit pistää ärsyttään, niissä kun ei sitä ilmareikää Fox\'in tapaan ole. Tuo sun kartioidea kuulostaa siltä, että huominen aamupäivä menee sorvin ääressä... sopivasta veJoo, kyllä me samasta asiasta puhutttiin. Noi japsien kelkkaiskarit pistää ärsyttään, niissä kun ei sitä ilmareikää Fox\'in tapaan ole. Tuo sun kartioidea kuulostaa siltä, että huominen aamupäivä menee sorvin ääressä... sopivasta vesiletkusta tekee riittävän \"pussin\" siihen sylinterin ympärille klemmarilla kiinni ja välimännän paikan nyt laskee helposti aina tapauksen mukaan, paljonko tarvii kuinkakin paksulel pesälle siirtää. Hyvästä ideasta kiitokset, kokeiluun menee. Upottaen kooten tosiaan liian kallista, ne jotka sen maksaa, ostaa mieluummin kunnon iskarinkin jo.

Alipainepumpun suunnittelin itse, niin että ilmaa myös kaikki jarrut ja kytkimet. Adaptereita tarvinnee vielä jossain kohdin sorvailla joku lisää, mutta on hieno vehje. Varmaan ok-hinta kaikkine mahdollisine adapterisorvauksineen jää vielä tonnin kanturoihin ja tulee kyllä kaikki niin helposti, ettei tulis enää mieleenkään alkaa kallistella isaria sinen ja tänne, raotteleen simmejä sun muuta. Tietty pumpun kanssakin tarvii iskaria käännellä ja väännellä, muttei tarvi enää npeita painalluksia yms., tulee \"kuin itsekseen\". Suosittelen lämpimästi, ellet vielä oo hankkinu. Ja valkkaa parhaat komponentit. Itse kasailin alkuunsa proton hyllyssä olevista hydrauliikka ja pneumatiikka -komponenteista, nyt tarkotuksen mukaan valitut parhaimmin soveltuvat ja ero on kuin yöllä ja päivällä.siletkusta tekee riittävän \"pussin\" siihen sylinterin ympärille klemmarilla kiinni ja välimännän paikan nyt laskee helposti aina tapauksen mukaan, paljonko tarvii kuinkakin paksulel pesälle siirtää. Hyvästä ideasta kiitokset, kokeiluun menee. Upottaen kooten tosiaan liian kallista, ne jotka sen maksaa, ostaa mieluummin kunnon iskarinkin jo.

Alipainepumpun suunnittelin itse, niin että ilmaa myös kaikki jarrut ja kytkimet. Adaptereita tarvinnee vielä jossain kohdin sorvailla joku lisää, mutta on hieno vehje. Varmaan ok-hinta kaikkine mahdollisine adapterisorvauksineen jää vielä tonnin kanturoihin ja tulee kyllä kaikki niin helposti, ettei tulis enää mieleenkään alkaa kallistella isaria sinen ja tänne, raotteleen simmejä sun muuta. Tietty pumpun kanssakin tarvii iskaria käännellä ja väännellä, muttei tarvi enää npeita painalluksia yms., tulee \"kuin itsekseen\". Suosittelen lämpimästi, ellet vielä oo hankkinu. Ja valkkaa parhaat komponentit. Itse kasailin alkuunsa proton hyllyssä olevista hydrauliikka ja pneumatiikka -komponenteista, nyt tarkotuksen mukaan valitut parhaimmin soveltuvat ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Kahdella laiteella helppo verrata.

Miten murroksen suojakumiviritys toimisi sulla siinä?

Pelkkä alipaine ei tee vielä kesää. Paras systeemi on ali-/ylipainevaihtelu, jolla saa näppärästi virtauksen läpi kaikkien iskarin piirien. Käsin ilmaamisessa jää aina ilmaa iskarin sisään, teki sen ihan miten vaan. Normaali-ilmanpaineessa säilytetty iskariöljy voi sisältää jopa 20% tilavuudestaan ilmaa ja tätä ei saa kokonaan pois ilman alipainepumppua. Se miten täydellistä ilmattomuutta kenenkin vauhtiin tarvitaan on tietty eri asia.

Ylläolevasta huolimatta olen itse ilmannut omat iskarini tähän asti käsin ja tulokset ovat olleet tyydyttäviä. Fakta on kuitenkin se, että parhaaseen lopputulokseen pääsee pumpulla.

Jos pumppua ei ole, niin hyvä vaihtoehto on avata iskari parin ajokerran jälkeen ja ilmata se uudelleen mahdollisimman korkeasta kohdasta. Sinne suurin osa ilmasta on kuitenkin siirtynyt.

Tuolla aiemmin oli myös viittauksia kaasun paineeseen. Lopullinen paine vähän iskarista riippuen pitäisi olla siellä 10 bar paikkeilla. Itse käytän KYB:ssä 9,5 bar. Liian alhainen paine johtaa kavitoimiseen ja öljyn pilkkoutumiseen nopeammin. Eli toisinsanoen huoltovälin merkittävään lyhenemiseen.

Toimis itse asiassa varsin hyvin, ottaa vaikka vaan 3 haitari ja liittää vielä pätkän isompaa putkea yläpäähän, niin ei pesää paikalleen painaessa loraha liemet syliin. Pitääkin kaivella vanhoja rojuja, joku boraboran kumi on jossain nurkissa...

Jarkko, eiköhän kaikki asian ymmärtävät tarkoita iskarien ilmaamiseen tarkoitetulla alipainepumpulla nimenomaan järjestelmää, jolla saa ali- JA YLIpainetta.

Minä oon pitänyt omissa kybeissä ja showissa 12kg.Toinen syy on juuri tuo kavitaatio ja tärkeämpi se että takapää on tarkemman ja jämäkämmän tuntunen kun painoa on enemmän.Tuo kavitaatio ilmenee monesti iskaria ilmatessa jos paluuliikkeen tekee liian nopeasti paineettomana.Siksi tuota paineistettua loppuilmausta(yllä) kannattaa käyttää.Sinne ei jää kuplaakaan ilmaa jos sen oikein tekee...Oletteko varmoja että tuo pumppu ei aikaansaa kavitaatiota käytön aikana?

Sanoisin, että se alipaineella imeminen mitä varmimmin aikansaa kavitointia, mutta vaikka suuri murheenkryyni hydrauliikassa onkin, ei merkkaa näin pienissä määrin mitään. Virtumäärät ja nopeudetkin ovat aika mitättömiä. En siis jaksa uskoa, että mikroskoopillakaan löytäsi mitään ilmauksen yhteydessä kavitoinnista johtuvaa \"syöpymää\" sadankaan huoltokerran jälkeen.

Katselin kerran technical touch racing hollantilaisen ison iskarifirman huoltokirjaa missä neuvottiin miten Kyb-takaiskarin huolto heidän mielestään kuuluisi tehdä. Ohjeessa neuvottiin esimerkiksi tekemään iskarinrunkoon sellainen samanlainen ilmausruuvi kun kawasakeissa. Siinä oli vielä joku erikoisterä millä tehtiin se o-renkaan upotus pultinreikään. Siihen reikään laitettiis sitten sellainen 6mm kierteellä oleva erikoistratti. Reijästä ilmattiin vielä lopuksi comp-venttiili. Sorvasin sellaisen tratin ja kokeilin yhteen kawan iskariin niin kyllä sieltä vielä joku kupla tuli mutta, en silti ole viitsinyt porailla iskareihin mitään ilmauskorkkeja. Mutta tuo ilmauskorkki on varmaan ihan näppärä jos haluaa tarkistaa myöhemmin ettei ole ilmaa jäänyt kun ei tarvitse avata koko comp-venttiiliä. 2009 RMZ 250 ohjekirjassa käskettiin laittaa vain 8 kiloa typpeä että toimii silläkin. Red linen 2,5w takaiskariöljyä suosittelen kokeilemaan se on tosi huippuöljy kun sillä nyt syksyllä olen ajellut ja tosi helppoa ilmata. On aika ero kun otin pullon öhlins öljyä ja ton red linen se öhlins on kylmänä melkein tuplaten paksumpaa mutta, siitä yhdestä viskositeettitaulukosta se myös oli ihan selvästi nähtävissä. Bellray hvi oli myös tuossa taulukossa ihan kärkipäässä.

Pitää tunnustaa että olen Kawan Kybistä ottanut ilmat öljyn seasta pois joskus kun iskari on paikallaan pyörässä...Tähän käyttöön kun joku löytää venttiilin joka päästää kaasun muttei öljyä niin hyvä.Minä en löytänyt kun aikanaan kyselin.

Saiko Tuija kumivirityksen valmiiksi? Tuo idea välähti muutama vuosi sitten kun rupes PDS:n kanssa hermoon käymään.Itse olen tehnyt siihen päälle kertakäyttökupista teippaamalla jatkon.Mutta jos niitä muutenkin kuin huvikseen tekee niin silloin tuommoinen tötterö voisi olla kätevä.

No eihän se noin simppelisti tietty käyny. Eihän sitä pysty kylliksi kallistamaan, jotta kaikki ilma pääsisi pois top-out -jousen virkaa tekevän kumin poteroista. WP:n yksputkisissa on sentään poikkireikä ylimpänä ja Foxeissa reikä laessa.