Suzuki rmz 450 2007 ketjunohjain

osaako joku sanoa paljonko maksaa moinen ketjunohjain? itse en netistä löytänyt joten tilasin paikallisesta liikkeestä. Pitäis ainakin hinta saada tietoon jotta tietää mitä siitä voi maksaa etteivät mahottomia ala kiskomaan. en nimittäin muistanut hintaa kysyä.

Foorumit

En tiedä tilasitko alkuperäisosan vai tarvikeosan, mutta tarvikkeena alumiinisen hinta on alle 50 euroa.

juu kiitti. saa nähdä mikä sieltä tulee, voin mä sen 30-40 maksaa siitä varsinki jos alumiininen. mut kuitenki ne työntää alkup. palikan käteen ja hinta hipoo 100E :P

Sen alumiinisen ketjunohjurin haluan minäkin sitten jossakin nähdä.Varsinkin sillä ajetut ketjut :D

Jep,
07- 250 on täsmälleen sama ohjuri. 2008 mallissa myös.
Alumiininen kyllä kuulostaa aika pahalta.
Teflonista saa parhaan, etolasta levyä tai esim. Hydro marketista ja sitten vaan sorvaamaan. Lopputulos-> 4 kertainen käyttöikä ja pienempi vierintävastus mutta hinta vähemmän tai sama.
Myös Pe(polyeteeni/propeeni)- käy hyvin. Se on halpaa muttei kestä kuten teflon.

Jukka: Sun pitää katsoa Duell:n luettelosta sivulta 157, niin näet, jos et sellaista vielä tähän päivään mennessä ole nähnyt.
http://www.duell.fi/images/catalogues/duell_offroad08.htm

Alumiinisessa ketjunohjurissa on toki liukupala jotain muuta materiaalia, kuten hyvin molemmat tiedätte. Puhutte nyt vain liukupalasta ettekä ohjaimesta, kuten ketjun aloittaja kyseli.

Ketjunohjurin \"kehykset\" näkyy olevan alumiinia kuten alunperinkin on.On vaan huonompi kun alkuperäinen ja Polisport tuote kun ei pysy ilman kehyksiä paikallaan :D Kun se ketjun ohjaushan tapahtuu aivan muulla kun alumiinilla ;)
Monessa lajissa kuten endurossa nääs kannattaa nuo kehykset heittää mäkeen niin ohjuri palautuu iskusta vielä takaisin paikoilleen.

joo Oittisen Juketsu ei taida nyt ymmärtää että se ohjarin runko/kehys on alumiinia ja liukupinta kumia tai jotain sitkeää muovia :D

Minä olen aina ymmärtänyt asian just noin kun Janne sanoit.Onneksi ne tehtaallakin ymmärtää samanlailla ja siitä on kuvatkin tuossa ylhäällä.Tästä kun suomennetaan niin:

16 GUIDE, CHAIN Ohjain,ketju (=sitä muovimössöä)

17 PLATE, GUIDE OUTER

Jos minulta ostetaan ketjunohjuri myyn sille tuon osan nro 16 koska se on kulutusosa ja maksaa 16

Oittisen Juketsu on siinä mielessä oikeassa, että alumiini ei kuulu ketjuohjaimeen. Toimivia ratkaisuja on kaksi erilaista. Joko Husqvarna mallinen \"roikkuva\" ohjuri tai koko muovinen tarvikeohjuri (BRP, TM Designworks). Molemmat kestää iskuja ihan eritavalla kuin alumiiniset, eivätkä aiheuta ajojen loppumista kunnon iskun jälkeen. Ensimmäisen ongelma on satunnainen joskin hyvin vähäinen ketjujen tippuminen ja jälkimmäinen vaatii usein vahvistetut swingin korvakkeet.

Nämä alumiiniset vakio-ohjurit vaatii jatkuvaa oikomista ja ainakin allekirjoittaneella yleensä lentää ensimmäisenä jorpakkoon uudesta pyörästä. Sillä pelkällä sisämuovillakin pärjää paremmin ilman alumiinikehystä.

Hyvä että saatiin järkeä tähän keskusteluun ulkopuolelta.Jäärata Kawastakin oisin viskannut nuo kehykset jorpakkoon,mutta sekin on tehty niin typerästi että alumiini pitää sen pyörässä kiinni.Jos tuo alumiini esim. siinä vanhassa Kawassa tai Duell tuotteessa murtuu tulee keskeytys.Kun taas alkuperäisissä yleensä varsinainen ketjunohjuri pysyy vielä kiinni vaikka kehykset repeytyisivät irti.

On sillä alumiinikuorella varmaan joku tarkoituskin miksi se siihen on laitettu. Estää sen ettei ketjut tipu kun ohjuri raapii kunnolla spoorin reunaa. Talvipakkasissa tuollaiset muoviset polisport ohjurit murtuu irti kun osuu kunnolla johonkin että, kumpi on parempi oikasta alumiinikuorta tai keskeyttää kun pelkkä muoviohjuri irtoaa. Jäärädalla ei varmaan ole mitään väliä onko kuori paikalla vai ei mutta on se hyvä crossissa ja endurossa pitää paikalla suojaksi se kumminkin on siihen tarkoitettu. On se alumiini joskus hiukan vääntynyt mutta, ei siitä minulle mitään ongelmaa sen takia ole tullut.

Parhaiten se toimii jos leikkelee sen alkuperäisen ohjurin kehyksen niin että pohja pois osa sivustakin alhaalta.Spoori kun sopivati lyö siihen alkuperäiseen kehykseen niin se väännättää koko ajon ajan takarattaan ja ketjut p*askaksi jos jaksaa pyöriä enää ollenkaan.Kokemuksia on siitä mutta ei polisportin pakkaskestävyydestä siinä paikassa...KTM:n alkuperäinen maksoi muistaakseni 12,90 ja käy moneen japsiin heittämällä.

Mahdolliset alumiinikuoret metallinkeräykseen.

Hommaa ko. laitteeseen kestävin saatavilla oleva muovinen ohjuri.

Muovisen ohjurin renkaan puolen sivulle jousiraudasta(palautuu iskun jälkeen) tuki, joka kiinnitetään niin että aikuisten oikeasti pysyy kiinni.

Yhdessä mopottimessa hitsattiin jousirauta kiinni svingin kiertävään lattaan. Latta hitsattiin pala kerrallaan tyköistuvasti swingin ympärille(ei siis hitsisaumaa swingiin). Siitä laitteesta ei sitten lähtenyt n.300 ajotunnin aikana kertaakaan ketjut pois päältä :)