Suzuki Rmz 250 vm04 käynnistyminen. (todella kinkkinen)

Eli pyörä on suzuki rmz 250 vm 04 ja ongelma on ettei lähde käyntiin. Tällä hetkellä vaihdettuja testattuja juttuja ovat:
-Puola vaihdettu
-cdi boksi vaihdettu
-staattori vaihdettu
-kaasutin tarkastatettu/putsattu (säädetty)
-vapaatunnistin anturin toiminta tarkastettu
-tappokatkaisija tarkastatettu
-nokan ajoitus tarkastettu (ja eikö olisi jo tullut tuhoa jo pielessä?)
-venttiilin välykset katsottu (oli ok, )
-maa piuha tarkastettu
-koitettu kolmella eri tulpalla ja myös tulppaa lämmittämällä (tällöin oli jotain eloa, mutta en ole varma johtuiko tästä sitten)
-saa kipinän (ainakin testerin valo syttyy)

Eli pyörä lähtee käyntiin todella satunnaisesti sanotaan nyt kerran 500 polkasusta. kun sammuu ei enää lähde käyntiin.

normaalisti ei edes lupaa kun polkee.

olen koittanut myös starttiapu spraylla eikä lupaa silloinkaan. Kipinän saa hyvin ainakin testerin mukaan.

eilen sain käyntiin hetkeksi runkutin kaasua hulluna on/off aika paljon joten jos ei saakkaan ainetta? paha sanoa käynnistyikö nyt tuon seurauksena vai tulpan lämmityksen ansiosta.

nyt on hyvät ideat tarpeen.

Foorumit

Pyöriikö nokat helposti pukeissa? Jos ei niin nokka toimii jarruna käynnitystilanteessa eikä lähde kun työntämällä käyntiin.
Vauhtipyörän sisäpinnassa ei saa olla jälkeä että on ottanut staattoriin kiinni.Jos on niin staattori maadoittaa itsensä siihen.

hmm millähän tuon nokkien pyörimisen saisi helposti testattua että pyöriikö \"helposti\"? katson tuon toisen homman tässä kohta.

mulla oireili ktm samalla lailla kun siinä oli männän rengas vaihtokunnossa. paineet vuotaa läpi. veikkaan.

luulin aluksi että se on vain huono lähtemään kylmänä käyntiin. se paheni pikkuhiljaa. ps. miten omia viestejä pääsee muokkaamaan?

Ketju sivuun tai alas.Nokkien pitää pyöriä pukeissaan/kannessa herkästi kun vedät ne 10N momenttiin.Niissä on ne numerot 1-4 kiristysjärjestystä varten(Huhujen mukaan jollakin on jo tehtaalla imunokka pyörinyt kun on kiristänyt tässä järjestyksessä)

pekka mäntä ja renkaat on vaihdettu eikä niillä ole ajettu kun ehkä 2 tuntia. joten epäilen tuota rengasjuttua.

oisko kaasarin imukurkku halki?

Nokkien ajoituksista: Näinkin on joskus käynyt; vaikka ketjupyörien merkit ovat kohdallaan,nokkien ajoitus ei ole.Syynä ko.asiaan oli nokka-akselin ja ketjupyörän krymppiliitoksen \"pettäminen\" ts.imunokan asento suhteessa ketjupyörään oli muuttunut sen verran että venan osumista mäntään ei tapahtunut, mutta ei lähtenyt käyntiinkään.

Haljennut tulpanhattu, halkeamaa ei välttämättä näe edes silmällä...

tulpanhattu vaihdettu myös. ammattimies katsoi nokan ajoitusta ja sanoi että imu oli oikein, mutta pakonokkaa pitäisi pykälä siirtää. kokeilussa, kunhan tässä ensin putsaan kaasarin täydellisesti.

Moro,mikäli se ketjupyörä on päässy pyörähtämään nokka-akselin päässä,ajoitus on pielessä, vaikka merkit olisikin kohdallaan.Vois tarkastaa esim.vertaamalla ajoitusta samanlaisen toimivan pyörän arvoihin jne.

kaasari purettu ja putsattu brake cleanerilla tämän jälkeen puhallettu paineella kaikki mahdoton ja mahdollinen, tarkistettu seosruuvi (2.5 kierrosta auki). pakonokan ajoitusta korjattu se pykälä. Ei mitään vaikutusta, ei inahdakaan. kipinän katsoin taas kahdella eri tulpalla ja hyvin tuntu kipinän antavan.

tuosta nokkien ajoituksesta eikös sitä voi katsoa myös nokkien päistä että ne \"kartiot\" osoittaa oikein? ainakin siitä saa jotain osviittaa vaikka nokkapyörä olisi pyörähtänyt.(en tosin usko että on)

jälleen kerran on hyvät neuvot tarpeen, alkaa tulemaan todellinen epätoivo jo.

jos kipinää tulee, bensan saannin voit tarkastaa kun tulpanreiästä tiputat muutaman tipan bensaa männän päälle. jos kaikki on muut paitsi bensan saanti on kunnossa pitäs pikkuisen pörähtää. jos pörähtää niin vika kaasarissa, koita sitten vaikka toisella kaasarilla jos saat lainaan jostain. jos mitään ei tapahdu, vika ei liene bensa puolella. eikä sinne pyttyyn desikaupalla kannata sitä bensaa kaataa, muutama tippa riittää. muuten öljyt lähtee sylinterin seinistä ja sitä myöten puristukset....ja kannattaa katsoa että tankin korvaus-ilmaletku ei ole tukossa

Paljonko venttiileillä on ajettu ja onko varma etteivät vuoda? Vaikka välykset olisivatkin kohdallaan, niin kuluneet voi silti vuotaa ja taitaa suurin osa nelareiden käynnistymisongemista johtua kaasarin ohella venttiilivioista.

Mä veikkaisin kanssa imuventtiili vuotoa, on tuossa suzukissa tyypillistä.

Kiitoksi kovasti taas vastauksista. Millähän tavoin voisin nyt sitten todeta tuon imuventtiilin vuodon? onko muuta keinoa kun vaihtaa venttiili?

Moron!Kokeileppas ottaa kaasarin pohjamutteri irti ja merkkaa siihen päähän reikien kohdat ja pyörität kiinni niin,että reikä osuu kanavan kohdalle kaasarissa,mulla oli samaa vikaa 525 kotarissa ja ton jälkeen hörähti heti,en tiedä johtuiko tuosta mutta kokeileppa :P

Venttiilivuodon saa todettua konetta purkamatta kun työntää tulpanreiästä paineilmaa koneeseen.Semmonen bilteman adapteri tulpanpaikalle,johon paineilmaletku käy ja eikun kuuntelemmaan suhinoita.

kiitos neuvosta Jukka, kokeilen tuota kun on kompurakin tallissa.

Vesa: mietinkin tuota reikien linjaamista mutta service manuaali sanoo vain että tight firmly, ei mitään reikien linjaamisesta kanavan kanssa. joten tuskin on siitä kiinni. sinulla on ehkä ollut paskaa siellä minkä putsaamalla sulla on lähtenyt käyntiin tai jotain.

Jukka muistatko mikä tuo adapteri oli? oli vain pikaliitin jossa oli uroskierteet? aika karkealta näyttää nuo jengat noissa.

Biltema 19225.Motonet 76-5177.
Nuista saa rakennettua.

Onko ilmanputsaria katottu?
Oletko kokeillut käynnistää sisätilassa? Jos et ole. Kokeile viedä Rm sisälle, annat olla tunnin, ja kokeille sitten polkea käyntiin.
Haiseeko vahvasti bensa?

eipä ilmanputsarissa paljoa ihmettelemistä ole ja olen kokeillut myös ilman putsaria. (suodatin on pesty ja öljytty). ei haise bensa joka viittaisi kyllä bensansaanti ongelmaan tai mihin vaan. kaasari on säädetty ja putsattu jne mutta ei vaikutusta. mikään ei tunnu auttavan.

Katoppas kaasuvaijeri onko varmasti kohallaan molemmista päistä. Itellä kävi kerran et kaasarin puolelta oli jääny siihe holkin reunalle, eipä lähtenä rm käyntiin ei sit millään enneku hokasin et kaasu oli puoliks auki.

Vesa kunnossa on. Kaasari on ollut irti monesti ja aina laittanut vaijerit kunnolla kiinni.

..olisit vaan ostanut sen 2 tahtisen....

Kyllä noita mystisiä vikoja on löytynyt 2 tahtisistakin.

Itellä oli saman tyyppinen oire vastaavanlaisessa kawassa ja syy oli se tyypillisin eli imuvenat paskana.Kun venat alkaa kulumaan niin ne menee melko nopeasti siihen pisteeseen että alkaa tulemaan pahoja käynnistys ongelmia.Ei muuta kuin kansi pois ja venat irti niin sillä se varmistuu/korjaantuu.

Mitähän tapahtuu, jos ruuvaat tyhjäkäyntiä pienemmälle ja yrität käyntiin?

Jukka: olen kokeillut ja on itseasiassa aika pienellä parhaillaankin.

Jos tyhjäkäyntiä on liikaa kaasari tekee saman kuin antaisi kaasua.Eli ryyppy päällä kaasua antamalla kylmänä ei saa pyörää kirveelläkään käyntiin.

Ajattelin näpätä tänään tuon kannen pois ja vien koneistamoon niin voivat katsoa falskaako ne imuvenat.

ei vuotanut venttiilit, nyt lähtee pyörä viisaampiin käsiin tutkittavaksi.

Onhan luistin irtoläppä oikeinpäin?

vika todennäköisesti löytynyt. puolipuristimen jousi on ollut poikki. mutta katsotaan.

Pyörä kunnossa, kiitoksia kaikille vastauksista.

tuli jo ajeltua LA-SU ja hyvin pelitti.

Onpahan aika omituinen juttu. Ei kai sillä puolipuristimella ole muuta virkaa, kuin auttaa, jos on liian heikko polkaisija? Tai sitten muuten seokset väärin, jolloin on moottori tyhjennettävä liian raskaasta seoksesta? Jotenkin näyttää, että Oittis Jukka on antanut oikeat vihjeet. Tämä juttu on taas ihan hyvä osoitus siitä, että remontinkorjuuta on ihan turhaa harrastaa täällä netissä! Pappa!!

Sama vika oli kans joskus -06 (RMZ250 -04). Se oli helppo huomata kun se on sit yhtä jäykkä polkea kuin joku vanha HD et ei todellakaan lähde käyntiin polkemalla.