Suzuki RM 125 kytkinongelma

Crossipyörien kanssa aloitteleva kyselee. -92 RM kone oli purussa paikallisessa mp-liikkeessä, ja nyt kasattuna kaikki pelaa paitsi kytkin. Kytkin on mahdoton saada toimimaan siten että pitää hyvin mutta myös irrottaa. Eli jos irrottaa normaalisti niin luistaa, ja jos pitää normaalisti niin ryömii eteenpäin kytkin pohjassa. Availin kopan ja katsoin että kytkimestä tuleva tappi joka irroittaa heilu valtoimenaan sivu ja syvyys- suunnassa ja segeri oli vähän kärsinyt mutta pysyy jotenkuten urassa. nyt laitoin isomman prikan segerin taakse ja ei ole klapia enään. ei kuitenkaan pelaa sen paremmin. Miten paha homma tuo kytkimen avaus on, että näkisi levyjen kunnon? Voikohan olla väärin kasattu? Joku tumpelo on antanut kytkinkruunullekin runtua joskus, kaksi lapaa puuttuu. se tuskin kyllä menoa haittaa.

Foorumit

Katso että käpälä johon vaijeri kiinnittyy alapäästä tekee 90ast kulman vaijerin kanssa kun kytkin on vedetty puoleenväliin.Poorit akselissa on juuri tätä säätöä varten.
Purku on helppo.5 pulttia auki.Silmille ei lennä mitään.

Ajelin ton ikäisellä RM:llä kilpaa aikanaan.
1) Kytkin ei irrottanut uutenakaan täydellisesti, puomilla piti monesti pitää pyörä paikallaan etujarrulla (osittain johtui kohdasta 2)
2) Kytkinkello oli pehmeää materiaalia, sakarat hakkautuivat urille muutaman kymmenen tunnin ajon jälkeen. Veikkaisin, että sinun pyörässä sakarat ovat syvillä urilla.

Kannattais ehkä kertoa reklamaatiot paikalliseen korjaamoon eikä tänne... Ei muuta ku uutta kytkinkruunua hankkimaan jos kaksi lapaa poikki jo niin se on entinen.. ja varsinkin jos lavat on kuluneet urille. Jos kytkin osat kunnossa ja oikein asennettuna ja ei edelleenkään irroita startissa (kovilla kierroksilla) niin kokeile laittaa öljyä noin 1 desi enemmän.. muistaakseni auttoi noissa classic Suzukeissa.. T. classic RM125 87,88,90,92,94,03

Paikallinen korjaamo oli itsessään jo helvetillinen virhe, eikä rekkulat sinne päin tule kyseeseen. Meni sen verran vituilleen asiat sen kaverin kanssa. Paimiosta päin jos joku on, niin tietää paikan. Pyörä on -92 ja kytkinkruunu maksaa n. 250e ainakin stormilla. Pitää katsoa noi asiat kun tallille pääsen. Otan samantien sitte kytkimen auki. Onko jousien kiristys tarkkaa momenttipuuhaa? Millaisiin momentteihin? Löytyyhän tuosta hyvät räjäytyskuvat netistä jos alkaa epätoivoiselta tuntua kasaus.

Ilmeisesti pyörään suositellaan 10w40 vaihteistoöljyä, mulla nyt lootassa 10w30 motorexin tavaraa. Eikai toi sitä kuitenkaan voi aiheuttaa?

Kaikissa näkemissäni kytkimissä jousten pultit vedetään pohjaan ja momentilla on lähinnä sen verran väliä että kunhan pysyvät kiinni.

Avasin kytkimen ja kaikki näytti minun silmään siltä että mitään mekaanista ongelmaa ei olisi. Oli suoraan sanoen pieni ahaa- elämys, miten voima siirretään vaihteistolle puristusta säätelemällä kytkinkahvalla. Kampuralta tulevan tehon vastaanottava ulompi kehä on hieman klapia. Sisempi kehä ei lainkaan. nämä ovatkin eri juttuja jo. Massalevyt ja kitkalevyt vaikuttavat ok. Pari kitkalevyä hieman sinistynyt, eli ilmeisesti palanut. Geometrista heittoa en pysty huomaamaan. En ainakaan selvää heittoa. En käsitä miten noissa massalevyissä ja kitkalevyissä voi olla eroavaisuuksia kun kaikki näyttävät silmääni aivan samalta. (joku puhui tarkasta järjestyksestä) Jousien väsyminen on taas juttu mitä en osaa sanoa koska en uusista jousista tiedä miten kovaa pitää puristaa. (tosin luistaminen ei ollut ongelmana joten jousissa riittävästi potkua ilmeisesti) Pitää laskea muuten että noita levyjä on se 12kpl, ettei puutu. Puhdistan levyt ja luulen että heitän kasaan, jos tämä olisi vain joku henkimaailman juttu.

Mutta te paremmin tietävät, kertokaa näkemyksenne. Apuanne tarvitaan.

Kytkin koottu ja ongelma on pysynyt täysin samana. Tolla kytkinkahvan liikeradalla ei vaan perkele irrota. Koska kyllähän tuota pyörää nyt pitäs pystyä työntämään ilman että kone pyörähtää sillon tällön. Jotain luistoa sentään tapahtuu. Nyt kahva säädetty niin että ei alussa löysää yhtään, eli alkaa vetämään suoraan pakkaa, ja silti ei vaan irrota.

Kytkinkeskiön pitää pyöriä herkästi.Kytkinakseli ei saa heilua päittäissuunnassa.Muuten mekanismi vetää sitä välystä eikä kytkintä auki.Massat(onko lähelle 3mm paksu?) alimmaiseksi ja päällimmäiseksi tottakai.Tummuneet(kuluneet) olleet näissä kohdin aikaisemmin joutuen kovimmilleen.Välilevyt(onko 1.6mm?) niin päin että keskipoorituksen teräväpuoli ulospäin eli pyöristetty puoli sisäänpäin.Painelevy semmoiseen asentoon missä klonksahtaa herkiten pojaan.

korostan #2 kohdan tärkeyttä ja omankin muistin virkistykseksi testi kone käynnissä.Sotketaan vielä sen verran eturattaan pitää pyöriä paikallaan sormella ilman ketjuja

ONGELMA RATKAISTU

Hain piruuttani 10W40 moottoriöljyä ja heitin sisälle. Pelaa kuin kello. Jumaliste kaiken tämän jälkeen kyse vain \"vääristä\" öljyistä. On se kumma kun vanhalle ei kelpaa lootaan tarkoitettu motorexin öljy. Onko tuo ihan normaalia että porukka käyttää auton moottoriöljyä vaihdelaatikossa? Tämä vain sen perusteella että 10W40 on minulle suositeltu, ja sitä ei vaihteistoöljypuolelta löydy vaan pitää mennä moottoriöljypuolelle. Harmi että ehtisin koota kytkimen ennen kuin luin jukka viestisi jotta olisin voinut mitata levyt. Eturatas kyllä pyöri ihan sormella kellosta(??) pyörittämällä, ja \"vetotapin\" välyksen korjasin aiemmin. En usko että mainitsemasi millimetrimäärät ovat kovin kaukana. Massalevyistäkin löytyi kuitenkin uraa.

Kiitos vastanneille, olen varmasti jatkossakin kyselemässä täältä kun köyhä joutuu ajamaan tollasella vanhalla, periaatteella aja tunti korjaa kaksi :)

www.suzukipart.com löytyy räjäytyskuvat ja osien hinnat taaloissa. Ja tulevat nopeasti. Löytyy kyllä europen puoleltakin pienellä haeskelulla netistä. ja tulee ilman tulleja yms turhaa kulua.

All Rightin kataloogissa ainakin oli semmonen kytkimen kevennin en siitä sitte enempää tiedä että mihin käy ja miten.