Suzuki RM 125

Morjesta pöytään, ensimmäinen viesti ja tälläsen kysymyksen heittäsin. Onko tuo suzukin RM kuinka varmatoiminen? Tässä varmaan keväämmällä hankinnassa motocross-pyörä ja viimiset kokemukset pyöriin perustuu muutamia vuosia sitten perus mopojen kanssa pelaamiseen.

Onko noissa suzukeissa yleisesti ollu jotain ongelmia, jos nyt ajatellaan että minun käytössä pyörä ei joudu mihinkään rata-meiningeihin vaan tuollaseen yleiseen ajoon metsässä,tiellä ja sitä rataa.

Mitään 250cc minä en tarvitse, joten ajattelin että jos ottais tuollasen 125cc ja ajelis sillä sitten. Tiedä vaikka innostuisi lajista enemmänkin.

Kokemukset ko. pyörästä ja muistakin ovat tervetulleita ja heitelkää vähän mietteitä.

Foorumit

Hyvin toimii,itse olen ajanut enduroa ja crossia 150h samalla pyörällä ilman mitään ongelmia.Männän olen vaihtanut 50 tunnin välein ja hyvin on toiminut.

No hienoa että on pyörä pelannut. Juttelin tutun kanssa joka ajaa piikkistä kotkaa ja puhu että säännöllisin välein tulee myös koko alakerran kattava huolto.

Enpä muista nyt hänen mainitsemaa aikaväliä, mutta suoritetaanko tuollasia näihin crossipyöriin kuinka usein? Tietysti riippuu ajotavasta mutta noin yleensä.

juu eli noihin crossi pyöriin tota alapään remonttia tehdään sillon kuin tarve vaatii eli sillon kun on tarpeeksi välyksiä yleensä jotai 150h-200h välein riippu ajosta.

Asia kunnossa. Kiitän kattavista vastauksista

Itse asiassa olisi vielä muutamia asioita. Elikkä mitä kannattaa ainakin kysellä/katsella/kokeilla kun tuollaista suzukia lähtee hommaamaan? Onko jotain merkkiä mistä tuntisi että kone saattaa vedellä viimeisiä tai että kaikki on niinkun pitääkin?

Noita RM 125-250cc tuntuu olevan hyvännäköistä ja vähän huonommankin näköistä monessa hinta luokassa. Tähän liittyen heitänkin jo ajaville ja näistä tietäville että kannattaako tälläisen alottelijan vain hommata se 125 kuutioinen ja opetella ensin rauhassa sillä? Eli rajaisi nuo 250cc kokonaan pois ja ostaisi toimivan piikin. Tietääkseni siitä piikistäkin löytyy tehoa ihan hyvin, korjatkaa viisaammat jos väärässä.

minusta aloittelijalle on kaikkein paras 250cc 4-tahtinen pyörä mutta se on jo vähän kalliimpi ostos että se 125 on ihan hyvä mutta ainakaan vanhoissa piikeissä ei ole ala vääntöä juuri ollenkaan mutta uudemmissa kierros alue on paljon laajempi.

Millaisista vuosimalleista on kyse kun puhutaan ettei alavääntöä ole? Itselle uusia ovat kaikki 04 tai sitä uudemmat.

itse ainakin ottaisin 06 ja ylöspäin ellei ole varmaa tietoa että miten on ajettu ja paljon on ajettu ja mitä remontteja on tehty niistä 04 varmasti löytyy jo sitä ala vääntöä ja vielä paremmin näistä enduro piikeistä esim. exc 125, wr125 yms yms. riippuu aina minkälaiseen ajoon pyörää haluaa. jääradalla piikki on ainakin hyvä vaihtoehto, monttu pyöräksi ei välttämättä niinkään hyvä.

Olisiko tuo 250cc sittenkin parempi vaihtoehto..viitaten siihen ettei pyörä ole kyllä jääradalle tulossa, vaan yleiseen \"maastoajoon\". Tulee vaan se, että tuossa kun katselin 250cc hintoja, 04-> niin alkaa oleen sitä 3000e ja ylitte, että se menee kyllä oman budjetin ohitte.

Eikö piikki sitten jaksa radalla ja maastossa missä on mäkiä, vai onko se vaan sellasta huudattamista?

Heitämpä vielä tähän, että millainen pyörä Yamahan YZ olisi? Jotkut kehuneet parhaaksi mitä nyt luin foorumeiltä, ja maininneet että kannattaa ottaa vasta 2005 vuoden jälkeen valmistettu.. olikohan alumiininen runko syy tähän.

Tietysti on tuo nelitahtinenkin versio niinkuin suzukistakin. Kommentteja kokemattomalle :)

itsellä on honda crf 250 -05 maksoin kesän lopussa siitä 3000

Yleiseen \"maastoajoon\" mielellään mahdollisimman hiljainen pyörä.
Piikkisessä tehdasvalmisteisessa endurossa piisaa voima ja välitykset sopii ko.käyttöön paremmin kun crossissa.On helppo huoltaa ja kevyt käsitellä.

Minä kun en näistä tiedä niin pakko kysyä että mitä meinaat krossilla? Tokihan tuossa piikkisessä olisi omalle kohdalle tuo hinta-etu.. onhan nuo piikkiset YZ:t halvempia kun 250cc, jos katsotaan vaikka vuosimallia.

Millaiseen käyttöön nuo 250cc:t yleensä on tarkoitettu, tai siis itselle tärkeintä on että tulee kerralla ostettua peli mikä riittää, sittenkin kun osaa hallita paremmin. Ettei käy niin että loppuu kuutiot kesken.

Jos hintoja vertaillaan, niin YZ:n 250cc saa vm.02-04 tuohon 2700e.. ja piikkisiä YZ taas vm05-07. Noin niinkun samaan hintaan. Tuostakin hinnasta pitäisi kyllä saada pois, mutta eihän sitä pyörää huomenna osteta ja tingatakkin voi aina.

Ootkos yhtään Gas Gas:ia katsellut? Itse ostin viime kesän alussa 250 kuutioisen hintaan 1800, vuosimallia 2003. Tuohon 3000 hintaluokkaan saa jo 2006 vuosimallisia.
Noissa on myös aika mukava kone ajaa, kun on enduro, eli vääntää tosi hyvin alhaalta, eikä ihan niin paljon paukkuja ylhäällä. Mutta ei tuosta kyllä tehot kesken lopu.
Iskarit ei vaan oikein käy crossailuun, mutta ne saa \"simmitettyä\" paremmiksi.

Moro. Ajoin koko viime vuoden SM-sarjaa 125 Suzuki RM:llä ja moottori kesti erittäin hyvin,
suosittelen kuitenkin aloittelijalle KTM 125 exc:tä, moottori on erittäin vääntävää ja näin ollen helppo ajaa. Varaosien saatavuus on taattu monilla jälleenmyyjillä. pyörää etsiessä suosittelen huomion kiinnittämistä koneen käynti ääneen (kilinät,kolinat ja tärinät) laakerien väljyyteen esim: linkut ja pyörät. T:Michelsson Markus ;)

Minulla taas on aivan päinvastainen kokemus KTM,n Ja Suzukin moottoreiden ominaisuuksista. Kun kyseessä on 125 kuutioinen kone, ei ns väännöstä voi puhua. Kuitenkin kone saadaan itselle sopivaksi säätämällä siihen halutut ominaisuudet. Tehdas-asetuksissa voi tietenkin olla eroa valmistajien välillä, kaikki kuitenkin voidaan muuttaa itselle sopivaksi oli merkki mikä hyvänsä. Mainospuheet on sitten luku erikseen. Terv Tapani Mikkola

Toivottavasti tämä ei aivan lipeä eipäs-juupas väittelyksi. Hyvä että on tullut noita kokemuksia, puolesta kun vastaankin :)

Ihan yleisenä kysymyksenä, miten 125 ja 250cc käyttötavat eroavat? Tai siis, mikä on syy ostaa vaikkapa piikkinen jos on 250cc tarjolla, tai toisinpäin? Tämäkin tieto rajaa jo paljon katsottavia vaihtoehtoja.

ehdottomasti tuollaiseen ajoon se 250!!!

125:llä joudut ajamaan kaasu auki koko ajan, jos haluat, että jaksaa viedä. (varsinkin jos olet hieman isomman kokoinen)
Minulla kävi viime kesänä niin, että hankittiin ensin keväällä iskän kanssa 2kpl 125 Yz:ja, aluksi oli ajatus, että vaude tässä on ihan järjettömästi tehoa.
Mulla vaihtui 250- kuutioiseen Gassiin kesäkuussa, iskälle tuli viime viikolla 250- kuutioinen Hussen enduro.
250-kuutioisessa on etuna vääntö sekä tehot, piikillä taas sen keveys (jaksaa ajaa kauemmin). 250 enduroilla (en tiedä crosseista, varmaan niilläkin) pääsee helposti yli 100 tuntia männällä, 125:ssä taitaa olla suositukset alle 50 tuntia.

Juurikin tuollaista pyörin vaihtoa koitan välttää, ettei tule sitten hommattua pyörää mikä aluksi tuntuu ihan kivalta ja sitte se teho loppuu.

Noita Yamahan YZ 250cc saa ja on vähän paremmin kai tarjolla (minun hintaluokkaan) kun Suzukin rm:ä. Tosin YZ:ssakin vuosiluku on siinä 02-04.. sitten muuttuu kalliiksi, mutta merkitseekö esim 04 ja 05 mallit suurta eroa. Muistaakseni niissä oli jokin \"ratkaiseva\" ero?

runko muuttuu alumiiniseksi 05. itsellä 250 yz 04 mikä on viellä putki rungolla. se on ihan sama onko putki vai alu,se pyörän yleiskunto ratkaisee ja tietysti se hinta.

Näin juurikin, ei tavallinen harrastelija huomaa eroa ajossa, onko teräs- vai alurunko tai miten päin keulan pumput on jne, jos vain on pyörä kunnossa. Tottakaihan se on henkinen kysymys, onko alu runkoa ja moderneinta kaksikammio keulaa.

Kannattaa vaan muistaa että tietty pyörää myydessäkin on sitten eroa sillä onko alumiinirunkoinen vai ei.

Jammujen iskareissa tapahtui myös iso muutos noilla main (en muista tarkkoja vuosimalleja ja taisi eri kokoisissa pyörissä tulla eri aikaan). Jammuhan sinnitteli yksikammiokeulalla tosi pitkään ja ainakin joissain malleissa oli sitten välissä yhden vuoden samantyyppinen kaksikammiokeula kuin muissakin japseissa. Sen jälkeen tuli SSS-keula, joka on huippua ja ainakin itse MXB:n keskitason vauhdillani ja omalla ajotyylilläni huomaan eron.

Tuo on kyllä totta. Itsellä ei tuo pyöräslangi oikein taivu, varsinkin kun käännökset tehdään vielä englannista, joten vuosimallien hakeminen on hieman vaikeaa. Ajattelen juurikin uudistusta yamahan pumpuissa.

Dirtrider comista löysin jotain juttua 2004 mallin YZ:sta, tai ainakin uudistuksia oli tullut keulaan. Se että mitä, ei itselle oikein selvinnyt.

Vaikka itselle muutokset ei olisikaan tärkeitä (tai ehkä onkin), niin eteenpäin myyntiä ajattelen ne voi olla merkitseviä.

Kaksoiskammiokeula tuli vasta 05 ja seuraavan generaation SSS 06. 05 tuli myös uusi moottori. Jos päädyt YZ:n, niin suosittelen kyllä säästämään sen pari satkua enemmän ja hankkimaan 06 tai uudemman.

Jos aikomus on joskus pärjätä kilvanajossa, aloittaisin itse harrastuksen piikillä. Tehoa on varmasti tarpeeksi useammaksi vuodeksi jos vaan narua jaksaa pitää kireällä.

itse olen samaamieltä että 06--> kannattas ostaa ja noista vanhoista ei sitten tiedä minkälaisia ovat \"kokemuksella\" ei tiedä jos tunnin sisää kilkkaa alakerta tms. itsellä 04 kawasaki 250f ja siitä hajos 1 tunnin sisää mäntä,kampiakseli,venttiilit,kansi. yms yms

Itsellä kanssa olis nyt vähän kauppa vaiheessa yhdestä -02 rm 125:stä. Onko tuosta kyseisestä vuosimallista kokemuksia? Onko paljon eroa esim tuon -02 ja -04 välillä näissä rm:ssä? Jotain tyyppivikaa jota pitäisi tarkistaa ostaessa? Pyörä olisi tulossa crossi harrastuksen aloitteluun. Ei siis kilpailuun. Mitenkäs näiden männät, kiertokanget yms. millaista vaihtoväliä?