suutinasiaa.

Nopea kysymys: miten noita suuttimien kokoja muunnetaan keihin-kaasareissa? manuaalissa näyttää olevan 410, mutta kaupassa näyttää löytyvän väliltä 100-225.
Pyörähän oli yz125 ja nykyisessä suuttimessa luki 42.

Foorumit

410 kuulostaa pikemminkin Mikunin suuttimelta, ja tuo 42 tyhjäkäyntisuuttimelta. Tuo 100-225 taas kuulostaa normaalilta Keihinin pääsuuttimelta.

Kiitos tiedoista. 42 oli kyllä ihan pääsuutin. Osaisiko joku sanoa vakio yz125 suutinkokoa keihin-koossa. pitäisi vähän suurempi laittaa.

Siis onko pyörässä nyt keihinin kaasari paikallaan?
Minkähän ikäinen yammu on kyseessä?
Jos manuaalissa lukee pääsuuttimen koko 410, niin se tarkoittaa että alkuperäinen kaasutin on mikuni.
Kaksi (42) numeroista keihinin PÄÄsuutinta en ole nähnyt mutta sopisi tosiaan tyhjäkäyntisuuttimen kokoluokaksi...
Mutta jos keihin paikallaan niin pääsuutin haarukka vois olla 172 - 180.
Muistaakseni ajoin kawalla joskus jopa kesällä tuolla 180 pääsuuttimella.

2000 on vuosimalli. Juu tuo 410 luki manuaalissa joka oli suunnattu 2000-2007 malleille, epäilen kyllä että 2001-2007 enemmänkin. Juu keihini paikallaan ja vakiona kyseinen kaasari. Pitänee koittaa n.175 suuttimella miten laulaa :).

Itellä vm-2005 ja jäi vaivaamaan tuo kaasarimerkki. Piti oikein googlettaa ja motot.netin sivuilta ote: "YZ125:ssa on ollut sama 2-tahtinen 124-kuutioinen, nestejäähdytteinen kone ja 38 millinen Mikunin valmistama TMX-kaasutin vuodesta 1981. (Vuosina 1974-1980 kone oli ilmajäähdytteinen ja siinä oli 32-millinen Mikuni). Valmistajan mukaan kone tuottaa vakiona takarenkaalta 33 hevosvoimaa."

Eli edelleen mielestäni siinä on ollut vakiona mikuni. Mutta se siitä kun siihen nyt on vaihdettu keihin.

Jos omaa pyörää säätäisin niin ostaisin kaikki antamani haarukan suuttimet ja lähtisin suurimmasta kokeilemaan niin männän sulamisen mahdollisuus pienenee oleellisesti.
Neula puoleen väliin ja ilmaruuvi 1,5 kierrosta auki. Sitten kun sopiva suutin löytyy niin ilmaruuvilla voi vielä tarvittaessa hienosäätää.
Niin ja keihinin pääsuttimia on sitten pyöreitä ja kuusiomallisia m5 kierteellä. Muista sitten suutinta ostaessa kumpi on oikea ko. kaasariin.

Joo pitää se sitten uskoa että mikuni on vakiona. Ja tuo pääsuuttimen koko on varmaankin 420 (mikunin suutin(jos samat kierteet)) josta tuo nolla kadonnut johonkin? Asiaa sivuten, onko vanhemman kaluston omistajilla olleet syylärit rivat lytyssä (liian läheltä painepesurilla pesu). Käykö tuohon mikään kotikorjaus , esim. meisselillä suoristus vai tekeekö asiasta vain pahemman...

Jos pyörällä on joskus ajettu jäärataa, niin ovat tykänneet vaihtaa kaasarin keihiniin. Eipä siinä kun ostaa vaan sitten keihinin suuttimia rittävästi :)
Kyllä syylärin ohuita ripoja voi varovasti suoristella meisselillä.