Surullista SML
Kirjoittaja: Pentti RaittilaOn tietysti ollut jo ajat sitten nähtävissä, että FIM:n endurokomissio on vain tehnyt vääriä päätöksiä, ja sitten korjannut niitä uusilla väärillä päätöksillä. Nyt näyttää siltä, että kotoinen liitto on samalla tiellä. Suomen mp-urheilumaineen kannalta olisi nyt ollut erittäin tärkeää, että edes yksi laji olisi saatu pysymään maailman huipulla. Endurossa tarvitaan Eekkistä. En tiedä yhtään taustoja, mutta "opetusministeriön virkamiehiksi" ilmoittautuneet SML:n palkkarengit sahaavat nyt oman oksansa lopullisesti poikki, jos ei tehdä niin kuin kentällä töitä tekevät ja ajajat haluavat. Olisiko nyt ehdotettava, että Smoto ja SML yhdistyvät, kun Smotossa näkyy yksi virkailija saavan aikaan enemmän kuin "kymmenen" SML:ssä? Eihän tämä moottoriliitto ole ainakaan vielä ihan hiihtoliitto?
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Pentti RaittilaNiinpä niin... telkänpönttöjä... niitä sitä kai tässä ollaan (Eeron hyvä sanonta). On se vaan kumma kun tämä liiton organisaatio ei ole 80-luvun alun jälkeen osannut mitenkään käyttää sitä suurta energiaa, joka täällä kentällä on. "Eekkikselle" suuret sympatiat tällaiselta tavalliselta tossukka kisanjärkkäriltä. Kai tämän keskustelun voi vaikka päättää siihen mistä se alkoi: Surullista SML.
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENPentti, nuo Sinun viimeiset kommenttisi kertovat hyvin, miten asiat Liitossamme om. Eilenhän täällä Jyväskylässä piti Liittokokouksiaan SML:n lisäksi myös AKK. Meininki kokouksissa oli täysin erillainen monissa asioissa. Vaikka tuossa avoimmuudessa. Usein tulee mieleen, että pitäiskö antaa mennä näin vaan. Näin kun taloutta vielä muutama vuosi hoidetaan, voidaan lappu pistää luukulle ja heittää päälle kepeet mullat. Niille raunioille voisi ehkä pystyä rakentamaan uutta ja parempaa. Tollaisen "remonttiryhmän" käynnistäminen vaatisi aivan toisenlaisen jäsenistön. Nytkin, kun joku hölösuu Kähmy paasaa naamapunaisena hallitukselle, että talous pitää perke saada tasapainoon ja pian. Koko auditorio nyökyttelee ja supattelee, että näin pitää tehdä. Vaan siihen se jää. Nykyisillä erikoisillakin leikkauksilla ja säästötoimilla ei talous tasapainotu. Niin Sinä, kuin minäkin olemme varmasti samaa mieltä, ettei leikkaamalla päästä terveeseen Liittoon ja toimintaan. Päin vastoi koulutusta, valmennusta ja kaikenlaista tukea tarvitaan liitolta kentälle. Menoja pitäisi päinvastoin siis pystyä lisäämään merkittävästi. Sen mahdollistaa (myös ne uudet tekijätkin) tuntuva tulojen lisäys....Kähmy
Kirjoittaja: Nikkanen Eero..hmm..Vastaan:TELKÄNPÖNTTÖ...Eli olen lumiukkoakin ulompana tiedosta liiton toimista.Näin luulen olevan suurimmalla osalla harrastajista.Yhdysside lienee se lisenssi,jonka saannissa tai toimitusajassa ei ole ollut moittimista.Kerhojen Gurut ja muut Isotpojat tiennevät asioiden tolan,vaan mitäpä niitä toitottamaan...Vanha kertomus Finskin toiminnasta pätenee täälläkin,eli jos matkustajien määrä vähenee,on lipunhintoja nostettava,ja kun lipunhinnat nousevat,niin matkustajien määrä vähenee...Jäsenmaksuissa näkyy...Mutta mihin ne rahat menee???Toinen vanha totuus on se,että jos on varaa arvostella,pitää myös olla parannusehdotus,ja kuten arvaatte,sitä ei tule.Toivotaan nyt kuitenkin että zydeemi rullaa,ja edelleen enskaguru EK on varaa lähettää maailmalle liiton laskuun kuskien etuja valvomaan.Vaikeita asioita ainakin rivimiehille kun ongelmapaini käydään tasolla:oiskohan seuraavaan kisaan mahdollisuus hankkia uus takarengas?...
Kirjoittaja: Kees Van NiftrikEi noista enskaukkojen lipereistä niin paljoa saane, että päivätyöt kannattais jättää...Tämä puulaaki tarvitsisi oman Bernie Egglestonensa tai jonkun liikemiestyypin a
Kirjoittaja: Pentti RaittilaLmeisesti suurin syy nykyisiin vaikeuksiin löytyy salailulusta ja "umpimielisyydestä". Hämeenlinnan sixi jätti niin paljon avoimia kysymyksiä ja jopa katkeruutta, että uutta kilpailua ei olla kentällä halukkaita tekemään. Se olisi kuitenkin tuottava, mutta jos tuotto hupenee liiton toimiston pystyssä pitoon on kai turha toivo, että sixiä enää Suomessa nähdään. Toinen mysteeri oli AKK:n ja SML:n fuusion kaato. Siinä menetettiin kaikki tiedotuskanavat. Ei tämä Offroadpro leviä suurelle yleisölle, eikä postimerkin kokoinen artikkeli VM:ssä auta sen enempää. Sitten on liitossa kaksi ryhmää: Talousryhmä ja Strategiaryhmä, näiden pitäisi nyt viimeistään ymmärtää jättää paikkansa. Tilalle tulee asettaa reipas Remonttiryhmä, joka ottaa yritysmaailmasta mallia saneeraustyöstä.
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENOlen Pentti kanssasi samaa mieltä, että niin Liitossamme, kuin kentältäkin löytyy upeita ihmisiä, jotka tekee runsaasti hyvää työtä lajiemme hyväksi. Tämä talous ja siihen liittyvät "tölväykset" vain harmittavat. Liittomme hallintoelimistä ilmeisesti puuttuu ihmisiä, jotka pystyisivät nämä raha-asiat korjaamaan. Näin ulkopuolisena on vaikea arvostella esmerkiks
Kirjoittaja: Pentti RaittilaKiitostakin liiton toimistoon on annettava. Sirpa on taas hoitanut hienosti ja nopeasti "hajamielisten" lisenssiasioita. Niin että joskus kyllä herää kysymys: Tarvitaanko (ja onko) siellä toimistossa ollenkaan muita?
Kirjoittaja: JARI WALLENIUSNyt pitää vaan muistaa, että kyseessä ei ole liikeyritys, vaan meidän ja teidän rahat. Näiden rahojenhan ei tarvitse sinänsä tuottaa (sitten maksetaan paljon veroja) vaan hyödyttää meitä kaikkia. Ongelma onkin siinä, miten tuo raha meitä hyödyttää. Ai niin, onhan lisenssiläpykkä hieno ja kalenterikin miltei kovakantinen;) Tuottoa ei juuri voitaisikaan saada koska lajimme ei ole jääkiekko, ja siitä saammekin olla
ylpeitä.
Niin kauan kuin laji on näin pieni, pitää joka euro kyllä käyttää sitäkin viisaammin. Eikö kuitenkin urheiluseuran tarkoitus ole se, että yhteistyöllä (kaikki) urheilijat ja laji hyötyy toiminnasta. Liitos tarkoitus taas hyödyttää seuroja ja urheilijoita. Välillä vaan tuntuu, että joissakin seuroissa ja liitossa on käynyt samoin kuin työntekijäjärjestöillä, on päässyt edustettava unohtumaan saunailtojen ja kokousten huumassa.
Eikä taaskaan herneitä.
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENKyllä nuo mun pyöreinä naputtamani luvut oli näitä nyky eguja. Eli vuoden .01 alijäämä oli 725 438,10 euroa ja viime vuoden vastaava on tarkasti 296 389,75 euroa. Nämä luvut pitäisi vääntää plussalle ja pian. Mitkä on tarvittavat lääkkeet, ei ainakaan nykytoiminnalla tunnu onnistuvan....Kähmy
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENEn ymmärrä nykytilannetta. Näistä enskan henkilöistä ja heidän kuluistansa en tunne taustoja, mutta Liittomme Vuosikertomuskaan ei ollut "makeeta" lukemista. 300 tuhatta euroo tappiota. Onhan se paremmin kuin .01 kun tuli vaan reipas 700 tuhatta takkiin. Nyt alkaa olla nää vahingossa löydetyt "kumisaapas firman" osakkeet syöty. Mitäs sitten huomenna, pankrotti vai. Nyt tuntuu tuloina olevan jäsenmaksut, kisojen lupamaksut ja sitten toi Valtion tuki. Perkele !, vaikka seinän takana istuva Hiihtolitto menettää puolet tukijoitaan "pillerihommissaan" silti miljoonat pyörii...Kähmy
Kirjoittaja: Niko HonkanenKähmy....eikös -01 vielä pelattu markoilla....et tulihan sitä nyt suhteessa enemmän takkiin :)
Kirjoittaja: JARI WALLENIUSKyllä tämä on ihmetyttänyt jo pitemmän aikaa. En ole lukenut vuosikertomusta, enkä tiedä budjeteista, mutta liittoon riittäisi henkilökunnaksi pari sihteeriä. Nämä hoitaisivat lisenssi- ja jäsenasiat yms. "pakolliset" paperiasiat. Kaikki muuhan on melko turhaa, koska mitään kehitystä, tukea, valmennusta tai edustusta ei liiton taholta tule. Kaikki on käytännössä lajiparlamenttien ja vapaaehtoisten tehtävissä, ja näin (kai) nytkin toimitaan. Suomessa on ainakin niin pienet enska/crossipiirit, ettei täällä paljon tarvita "kehityskomiteoita" yms. rahaakuluttavaa jauhantaa. Voiko joku kertoa mitä seurat ja kuskit saavat vastineeksi sille (melko isolle) rahasummalle, jonka maksavat liitolle vuosittain? Olen seurannut jonkin verran muita lajeja, ja miltei kaikissa muissa lajeissa liiton toiminta tukee ja vie lajia selkeästi eteenpäin.
Tästäkään ei kenenkään tarvitse vetää herneitä nenään, tarkoitus on vaan herättää ajatuksia.
P.S. Onhan liitolla hienot nettisivut, ainakin verrattuna SVEMO:n vastaaviin ;-)