Suomi enduron luokkajaot
Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENTervehdys lajin ystävät!
Minkä takia suomessa ei ole siirrytty E1,E2,E3 luokkiin SM-endurossa?
Vaan käytetään vielä noita "vanhoja" yli,alle,4-tahti,ym luokkia, jotka mielestäni sopivat aikaan jolloin nelarit olivat isoja raskaita lekoja ja 2t-pyörillä ajettiin yleiskilpailun nopeimista ajoista/voitosta esim. Päitsi. Samassa luokassa ajetaan nykyjään 525 4t vs 250 4t tätä hidasta suomalaista puunkiertoa??? tasaväkistä? Esim. rallin sm-sarjassakin käytetään maailmalla käytettyjä luokkia eikä sävelletä omia juttuja.
Kun nyt olemme saaneet tämän oman tv-ohjelman tuonne mtv3+ kanavalle ja suuri yleisö on opetettu näihin E1,E2,E3 ja kerrottu mitä pyöriä kuuluu mihinkin luokkaan lähes jokaisessa lähetyksessä. Sitten uraansa rakentava junnu menee kyselemään hattu kourassa yhteistyökumppaneilta sponsori rahaa ja seuraavaksi sössötetään et mää ajan SM Ay luokassa??? täh..?
Eli ideani olisi saada tästä suomi enskasta helpommin suuren yleisön / yhteistyökumppaneiden ymmärrettävä.
T: J-P Anttolainen
Ps. Pistäkään mielipiteenne asiasta!
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENMä en jaksa lukee tän saitin kaikkia kommentteja. Mutta tosta luokkajaosta kantsii kattoo myös maamme tieliikennelakia. Mimmoset on kriteerit uudella kuskilla päästä kilvellisellä kaksipyöräisellä vetää siirtymiä.....saunakaljoissaan Kähmy..
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAinakin tuo tarkoittaa sitä, että luokkien väliset tasoerot pienenevät. Suurempi massaliike nelitahtiluokkaan alkoi olla näkyvissä jo loppuvuodesta 2005 ja siitä eteenpäin tuloksia tarkastellessa suurin tasoero SMy 9. sija aika olisi oikeuttanut SM4t -luokassa jollekin sijalle n. 25. Myös piikkiluokan ja nelarien ero oli lähes yhtä suuri, tosin vasta aivan viimeisten pisteiden osalta sijoitukset 4t-luokassa siellä reilummin päälle 20 ja siinä pitää toki huomioida jo sekin, että kaippa se piikkien kärki kuitenkin osaa ottaa likimain kaiken irti pyöristä.
Toisaalta on myös useita kuskeja, jotka seilaavat 125cc-200cc-250F -välillä. 2008 luokkajaolla päätynevät 250F. Eiköhän sinne päädy myös moni nyt isoa lekaa kuskaava. Ison luokan taso nousee kun mukaan tulee kovimmat isoista nelareista tykkäävät kuskit ja vaihto pikkunelarista isoon 2t-peliin ei enää tarkoita 20+ porukasta SM 10 sakkiin.
Aika harva veteraani piikillä ajaa...piikkiluokan voisi melkein ristiä nuorten porkkanaluokaksi. Vai koko lajin porkkanasarjaksi? Yli 50% PDS:ää...tuo uusi jako varmaan tuo esiin vähän muitakin värejä, paitsi piikeissä. Sehän säilyy ennallaan.
Veikkaanpa, että 250F tulee olemaan SM-luokkana kovin ensi kaudella, piikkiluokka pienin ja kaksi muuta aika tasaväkisiä kuskimäärissä. B-luokissa kuskien määrä jakautuu luokkiin aika tasaisesti. C-luokissa avoin luokka nousee suurimmaksi, jossa ajaa kaikki ei-niin-verenmaku-suussa -harrastajat. Pikkunelareissa ajaa 18+v. nuoret ja muutama hassu vain harrastelija.
Kirjoittaja: JOUNI PATJASNythän tuosta on sitten mustaa valkoisella tuolla Kalkun sivujen lajiryhmän tiedotus-sivulla. Luokat v2008 ovat siis todellakin 125cc 2-T, 250cc 4-T ja Avoin.
Avoimessa luokassa on ainakin kuskeja tarpeeksi.... Pikaisesti laskien esim Jämsän SM:n lähtöluettelossa oli uusien luokkien A-ja B-kuskeja seuraavasti: 125cc 2-T 37kpl, 250cc 4-T 22, Avoin 78 kpl.
Taitaa alkaa menemään noita pikkunelareita kaupaksi :)
T: Jouni
www.rck.urli.net
Kirjoittaja: JARI WALLENIUSTässä kaikessa tuntuu pahiten jäljessä olevan tieliikennelait. (Niitä tuskin voi muuttaa, ne on kai suoraan jumalalta..) Crossijunnut alkaa vetämään 150cc nelareilla, kadulla ajetaan 11kW piikeillä onnesta soikeana. HEH. Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä että suomienskassa junnukin voi pärjätä piikillä siinä missä painavammallakin - eiku tehokkaammallakin pyörällä.
Eikös B:n ja C:n nousuasiat lasketa kuitenkin riippumatta kuutiotilavuuksista, eli B:n ja C:n yleiskilpailun mukaan? B:ssä kuitenkin ajetaan SM pisteistä, niin siinä tulisi olla samat luokat kuin A:ssa, mutta C voisikin olla yksi luokka? Kyllä sieltä nopeat nousevat yhtälailla ja lähtöjärjestyksen voi tehdä täysin nopeuden (ei pyöräkoon) mukaan.
A1, A2, A3, samoin B, C vapaa kalusto. Kunto, jos tarvis ja Vetskut. Nuoret ja naiset normaalisti.
Paitsi jos taas tulee FIM/lle/ltä uutta. Kuulostaa älyttömältä (jos maailmalla näin tapahtuu) että ensin on viisi luokkaa, tiivistetään kolmeen ja sitten erotellaan piikit 250cc nelareista. Tälläisellä luokkajaolla ainakin varmistetaan, etteivät nuoret kilpaile muiden kanssa. Toisaalta taas jos on erillinen piiikkiluokka "nuorille" niin pitäisikö siinä sitten olla ikäraja ettei konkarit hae helppoja mitaleita junnujen nenän edestä? Oikea nuorten SM-luokka normaalin SM-sarjan mukaan?
Nykyinen E1 luokka olis varmaan hyvä ja sitten lisäksi avoin. E2-luokkaan riittää varmasti kuskeja, mutta entä E3? 300cc kaksitahtisia ja isoja nelareita, onko niille tarpeeksi kuskeja? Mikäli ei ole, niin luokanvaihdoksilla voisi edelleen yrittää saavuttaa SM-mitaleja.. Toisaalta A-luokka kasvaa koko ajan niin kolmeen luokkaan riittäisi kova kärki edelleen..
Mielenkiintoinen aihe. Onneksi on kuitenkin edelleen melko hyvin toimivat luokat..
Kari Wallenius
Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINEN"Lajiryhmältä on tiedusteltu luokkajaon muuttamista MM-sarjastakin tuttuun kolmen luokan jaotteluun (E1/E2/E3). Lajiryhmän jäsen Jarkko Valtonen nosti esille ehdotuksen että luokkajako olisi 125-kuutioiset, 250-kuutioiset nelitahtiset ja avoin luokka. Samalla saatiin tietää että tehtaat olisivat ehdottaneet samanlaista luokkajakoa myös kansainväliselle lajiliitolle FIM:lle, toteutettavaksi sekä enduroon että motocrossiin"
Muuten ihan jees, mutta nämä(+500cc) ISOT-lekat näköjään halutaan tappaa pois kurapyörä-kilpailuista. No onneksi Supermotoissa kuutiot vielä puhuvat
Ilmankos Itävallan porkkana tehdas on valmistanut hiljaisuudessaan tämän uuden 505 (477cc) moottorin tähän tulevaan avoimeen luokkaa. Ovat kai vahingossa kuulleet nämä tulevat säännöt....
Kirjoittaja: SAMI SUONTAKAINEN-RÖNKKÖTerve endoru toverit,
Luokkajaoista vielä sen verran että mielestäni on hölmöä että 4t luokkaa voi ajaa nelitahtisella ja taas vastaavasti 2t luokkaa ajaa kaksitahtisella.......miksi näin ?? Eikö tuo nyt sekoita koko pakan aivan uusiksi ??
Lisäksi uusissä säännöissä on myös tulossa muutoksia luokkaan 4t E2 R5 EH että talvella ei sää käyttää enää hanskoja !!! Itse olen treenannut ilman hanskoja koko talven ja tulosta rupee syntymään....
Työkalulaukusta voisin antaa hyvänä vinkkinä yhden Tarpovaarasta kotoisin olevan hyvän suutarin joka teki minulle käärmekustaata varten vyölaukun/valjaat jolla sain koko Mercedes-Benz Sprintterin kiinnitettyä selkääni !!
Kirjoittaja: JARI KAIPONENNo tere toverit! On tainnu tolla Suontakainen-Rönköllä mennä ilmastointiteipillä kiinnitettyyn Mehukatti purkkiin vahingossa 2-tahti bensaa HartSportin tilalle??? Mistä muuten niin snapponneit saa?
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMeni väärän otsikon alle, mutta samapa kai se...
Kirjoittaja: SAMI SUONTAKAINEN-RÖNKKÖOlen kuullut että suomessa ollaan lajittelemassa luokkia myös mukana kanettavien työkalujen mukaan eli niin sanottua B3-luokan työkalureppua ei saisi enää kantaa mukana.....tietääkö kukaan pitääkö paikkansa ?
Kirjoittaja: TOMI NUMMELINmoi sami
ainakin mina käytin kyseistä rinkkaa tämän vuoden käärmekustaalla...ajattelin kyllä päijäntäälle ostaa 25000 euron snaponin 742 osaisen työkalulaukun...onko kellään kokemusta tästä 460 kiloa painavasta työkalulaukusta?
Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENAivan. Muutamalle tutulle tullut aikojen saatossa vastattua, kun he ovat kysyneet että mitä sää oikein harrastat? No.. nopeustraijalia! Suomalaista enduroa on parjattu kautta aikojen ja varsin hauska juttu oli tuossa uusimmassa OP:ssa mestari aron juttu sm-joukkuekisasta!! bu-ha-haa. No kummiskin tää pieni savinen suomi taitaa olla maailman parhaiten menestynyt maa endurossa? eli jotain täällä tehdään oikeinkin.
Miksi suomesta tulee maailman parhaita rallikuskeja?
Ps. Onko juttuun liittynyt J-P Leino sama kuin tämä legendaarinen piikinkiljuttaja maestro?
Kirjoittaja: TOM NORDMANNykyinen suomessa käytössä oleva luokkajako on jo muinaismuisto. MM sarjan jako olisi lajin seurantaa ja kuskeja paremmin palveleva.
Kirjoittaja: J-P LEINONiinhän enemmistö kehui kangasalan kisaa,reittiä ja pituutta kauden parhaaksi! MM-miehistä on osan vaikee sopeutua tällaiseen suomi-enskaan,mutta pitää muistaa että näistä vaativista 80-90-luvun kisoista he ovat oppinsa saaneet.
Kirjoittaja: J-P LEINOSiinä se onkin koko suomienskan kuva ku trial-pyörillä ajetaan voittoon,heti kun vaikeanpaa maastoa. Kaikki kunnia voittajille mut muut HALOO. LISÄÄ NELAREITA...
Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMKuinka tarkkaan ootte muuten kattonut noita tuloslistoja Kärmekseltä? Olimeinaan trial-miesten toisen kierroksen aika todella kova. Vajaan 20 sekunttia hitaampi kuin kierroksen nopein aika ja vain 4.20 sekunttia hitaampi kuin Jämsän Hydraulitarvikeen joukkueen aika.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaTämä juttu on tosiaan erittäin monimutkainen, ihan niinkuin "puunkierto". Suomessa tieliikennelaki taitaa olla kuitenkin se, joka ajaa ohi "mopoliiton" sekavien sääntöjen. Sitten on myös ihan urheilullisesti huomattava, että jos "suomienskan" arvokkain joukkuekilpailu voitetaan joukkueella: montesa, montesa ja sherco, niin kuka voi väittää ettei 250 ccm nelarin 40 hevosvoimaa riitä. (Vaikka Janne sanoi sitä Vantaalla myyränpelottimeksi, niin taisi tunnelmat olla Päitsin jälkeen ihan toiset) Jotta kai sitä voi katsoa tuloksia menneestäkin kaudesta, ja nyt kai on linja tulevaisuuteen enemmän se, aitoa "suomienskaa" suositaan. Joten trial vehkeet, kantokykyiset miehet ne taitaa olla "rautaa" jo tulevana vuonna? Kun kai sille MM-sarjalle heitetään lopullisesti hyvästit? Vai mitä ??? Pappa???
Kirjoittaja: Timo TähkäpääJari, alle 18v ei voi ajaa kuin piikillä. Vai etkö tiennyt?
Kirjoittaja: Timo TähkäpääAnteeksi Jari, tarkoitin tietenkin Karia.
Ja luokkajakoehdotuksessani tarkoitin nuorilla alle 18v luokkaa.
Tosin koska piikillä ehtii yleiskilpailussakin niin kai sillä voi menestyä c-luokassakin. Joten tarkemmin mietittyäni turha se on tuokin luokka.
Kirjoittaja: J-P LEINOOnhan se niin että jokainen maailmanmestaruuden voittanut suomalainen on aloittanut
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENEräs äijä on laulanut tätä virttä jo vuosia. Lähinnä näistä luokkien nimistä, en ota kantaa mimmosilla laitteilla kussakin ajetaan. Mutta täytyy sanoo, että on hienoo kuuluttaa: tämäkin kuski vääntää tuppee luokassa yli sataseitsemänkymmentä- viisi kuutioiset kaksitahtiset moottoripyörät ja A-luokka. Miltä se nyt kuulostaisi , jos sanoisi, että ajaa A-luokassa E 2 luokan pyörällä. ....Kähmy
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo jos asiat haluaa tehdä vaikeimmin, niin eihän se ole pakko sanoa "isommassa 2-tahtiluokassa" tai "isossa A-luokassa", eihän ;-). Kertoo varmaan enemmän kuin A-luokassa E2-luokan pyörällä...
Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENJutun alkuperäinen idehan oli: Kun näitä nelitahti-pyöria tuppaa olemaan nykyjään PALJON, niin heille löytyy parhaassa a-ryhmässä vain tuo yksi luokka. Taistelkaa siinä sitten suomenmestaruudesta 250/4t 450/4t +500/4t samassa porukassa???
Suomessahan riittää noita luokkia, jokaisessa vielä kolme porrasta. Toisalta hyvä niin, ettei käy samoin kuin tuolla rossi puolella jossa luokka muutoksilla pilattiin paljon.
Minusta myös suomeen sopisi tuo ämäm:ssä käytettävä: E1,E2,E3 + juniorit ja jokaisesta erikseen palkittaisiin SM:llä.
Viisaamat kehittäisivät nuo c,b junnuluokat
Kirjoittaja: AKI IMMONENLuokkavääntöä lisää: Nykynen A -Luokka: E1, E2, E3 . B Luokka: B1, B2, B3 .C -luokka : C1, C2, C3 ? Kuntoluokan ja Vetskujen lisäksi joku millä pyörällä vaan luokka(nuorisoveteraanit) :), joka ajaa koko reitin ja palkintoja jaetaan perinteiseen malliin.
Kirjoittaja: Timo Tähkäpää"Vaan käytetään vielä noita "vanhoja" yli,alle,4-tahti,ym luokkia, jotka mielestäni sopivat aikaan jolloin nelarit olivat isoja raskaita lekoja ja 2t-pyörillä ajettiin yleiskilpailun nopeimista ajoista/voitosta esim. Päitsi. Samassa luokassa ajetaan nykyjään 525 4t vs 250 4t tätä hidasta suomalaista puunkiertoa??? tasaväkistä? "
Olenko, Anttolainen, jotenkin ymmärtänyt väärin 2005 Päitsin tulokset ?
1. yli
2. 4t
3. ali
jne aika ristiin menee.
Vai onko jollain jo uudempia tuloksia käytössä? "nykyaikaisia"
Eikö voida antaa miesten ratkaista eikä iskutilavuuksien ja tahtien. Yksi Suomen mestari pituushypyssäkin on, eikä joka kengännumerolle omaa.
Kun kaikki ajavat samassa luokassa on kisat paljon tiukempia ja sijoitukset menee ristiin. Mielenkiinto säilyy kauden edetessä pidempään. Nykyään on keskimäärin lähes minuutin ero per sijoitus. Ja järjestyksen voi kysyä Jarkolta jo viikkoa ennen.
Luokkajako: A, B, C ja Cnuoret piikeillä
Kirjoittaja: Jani HoviNelariluokka on tällä hetkellä paisunut, ja kun ottaa huomioon nykyiset pikkunelarit ja suomienskan, on isot nelarit auttamatta pihalla luokassa. 525 yms. nelarit eivät varmasti ole parhaita mahdollisia vaihtoehtoja luokkaan tällä hetkellä. Kuitenkin moni varmasti mielellään ajelisi isolla nelarilla, mutta mikäli ei halua antaa paljon tasoitusta tai ei ole Tarkkalan tasoinen pelimies:), on isonelari huono vaihtoehto Suomeen. Tämä on yksi asia mikä puoltaa tuota MM:ssä käytettyä luokkajakoa.
Kirjoittaja: JARI WALLENIUSKysymys edelliseen. Minkäs takia nuorten pitäisi sitten ajaa piikeillä jos kerran mies ratkaisee, eikä pyörä?
Kyllähän toi MM:ssä käytettävä luokkajako on fiksu, saapa vaan nähdä miten käy kun 4-tahtiset kehittyy entisestään. Että millä alle 18-vuotiaat ajavat (myös kansallisissa sarjoissa) jos piikillä ei ehdi. Ja sitten ne päästöasiat. Taitaa olla muutaman vuoden päästä piikkiluokka nelitahdeille;-)
Kari Wallenius
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJuttelin keväällä asiasta jonkun lajiryhmän jäsenen kanssa (en muista kenen, saattoi olla myös edellisestä kokoonpanosta). Kysyin miksei pikkunelareita ja piikkejä yhdistetä: Halutaan säilyttää piikeille oma luokka, luokka jossa nuoret kilpauraansa aloittelevat kuskit voivat ajaa samantasoista kalustoa vastaan (mielestäni vuodessa on ehkä yksi kisa, jossa piikki olisi pikkunelaria kilpalukykyisempi).
Erään kisan päällikkö kommentoi C-luokkien jakoa näin: Piikkiset erotetaan muusta C:stä, jotta nuoret aloittelevat kuskit saavat hieman paremmin motivaatiota tuloksista. Paljon mukavampi sijoittua Ca:ssa 5. kuin C:ssä 15.
No, juuri sen takia piikkiluokissa ajaa vain nuoria nälkäisiä kuskeja "veren maku suussa", Ca:ssa muutama eukko ja muutama harrastaja kotareilla(?). Toisaalta yleisessä 5:n sakkiin voi olla liikaa piikkien voittajalle, toisaalta taas huonoinkin on yleensä yleisessä parhaassa 2/3:ssa. Eli luokka on "suoraan A:han matkaavia" lukuunottamatta tasaisin C-luokka. Eihän siellä näin ollen ole kovin kiva ajaa, kun aina on viimeinen ja matkaa seuraavaan minuuttitolkulla, mutta minun mielestäni nuo vanhojen partojen ajatukset käyvät järkeen.
Jos sitten halutaan pitää piikeille oma luokka, niin miten loput pitäisi jakaa? Piikkiluokan arvostus romahtaa jos rinnalla oli E1 ja vain nuoret ajaisivat piikkiluokassa. Vai pitäisikö luokat olla EX, ja E1:stä erotettaisiin piikit omalle liuskalleen? Kuulostaako paremmalta Ce1, Ce2 jne. vai olisiko tuo EX vain SM-luokille? Eikö se sitten sekoittaisi?
Jotenkin tuntuu, että nykyinen systeemi on sittenkin ihan toimiva. Siihen asti kunnes nuorille ei haluta enää pitää omaa luokkaa. Aika tasan tuntuu jakautuvan kuskit 4T ja Y -luokkien välillä ja onhan mm. M. Laaksonen osoittanut että kyllä pikkunelarillakin pärjää.