Suitzan kampura

Avasin Suitzani (RM2502t) koneen talven ratoksi kun en muuta keksinyt. Koneessa ei varsinaisesti ollu mitään tuntuvaa vikaa. Tunteja pyörässä n.150. Ajo enimmääkseen harraste crossia.

Kytkimen puolen purettuani huomasin kampurassa tuntuvan pystysuuntaisen välyksen. Ensin tuli mieleen että runkolaakeeri on valmis, mutta lohkojen avauksen jälkeen huomasinkin että välys onkin kampuran kaulan laakerin sisäkoolissa.

Eli mitä nyt? Onko tuo välys normaalia?
Magneeton puoli oli OK.

Foorumit

Olet siis ajanut tuolla kampuralla 150h? Kyllä se yleensä 2t värkeissä kampura menee jossain 100h kohalla vaihtoon.

Kampiakselin ja muitten osien kesto riippuu varmaan kaasun asennosta :P. Mutta aiheeseen palatakseni: Kuuluuko akselin päässä olla välystä ja/jos niin kuinka paljon?

Hmm. Tarkoitatko tuolla pystysuunnalla nyt, sitä välystä, että vedät kytkimen puolelta kampiakselin päätä, vai nostattamallako kampiakselin päästä tuo välys on?
En tiedä sinun Suzukin välyksien rajoja. Ohjekirjasta parhaiten näkyisi ne rajat.
Minun Yamahassa on tälläset rajat:

Magnetosta vedettävä raja 0.4mm - 1.0mm raja 2.0mm
Kampiakselin laakereitten kohan pyöreys raja: normaali 0.03mm raja 0.05mm
Kiertokangen vapaa heilumis raja: 0.15mm - 0.45mm raja 0.50mm

Olen siis ottanut nämä Yamaha ohjekirjasta. Jokaisellahan merkillä on noi kampiakselin rajat melko lähellä. Mutta saattaa joillakin merkkeillä raja voi olla 00.1mm isompi tai pienempii. Mutta suosittelisin sinun hankkimaan ohejkirjan.
Tuli vähän sekava viesti. Mutta toivottavasti ymmärsit.

Välys tuntuu nostettaesa. Sivusuunnassa ei ollut muistaakseni välystä ollenkaan. Kirja ei anna mitään välys arvoja kampuralle.

Manuaalista löytyy mittaus arvot vain kampuran suoruuden mittaamiseen heittokellolla (en oo mitannu), ei mitään kaulan paksuuksia tms. Kiertokangen ja limppujen välys oli ok, jos se nyt jotain kertoo.

Jos löytyy heittokello. Kokeile mitata sillä sitä suoruutta.