"spoorijousitus" ?

Kirjoittaja: jouni simonenNyt kaivataan "mielipiteitä" (koska varmasti yhtä oikeaa faktaa ei ole, eikä tule).
Miten säädätte jousitusta talven spooreihin?
Löysälle,tiukalle jne. lähinnä olen kiinnostunut vaimennusten säädöistä ja etuputkien korkeus säädöstä (kulma).
Itsellä kun ei ole mitään tietoa noista säädöistä talvea varten.
Tällä hetkellä pyörä (vaikka onkin exc) on säädetty kaikelta mahdolliselta osin crossia varten, sitä kun tuli ajettua kesällä enempi. Mutta nyt talvella innostuin elämäni ensimmäistä kertaa spooreista kun pääsin ajamaan sinne.
Laittakaa siis "mielipiteitä" tähän palstalle niin saan jonkin käsityksen mihin suuri yleisö niitä ruuveja kääntelee, siitä viisastuneena sitten voin aloittaa alustan kääntelyn,vääntelun ja sääntelyn itsekin....
ja lisäksi jos joku kertoisi miten jarrut saa pitämään hangessa/pakkasessa? omassa kotarissa ei ollut jarruja lähes ollenkaan -6 pakkasessa....pyörä lähes uusi joten vettä ei ole nesteessä jne....ne vaan jäätyy ilmeisesti?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMarkolta kasa kunnon vinkkejä!
Jalkatappien teroittamisesta muistuikin mieleeni vielä yksi -kannattaa täyttää ne silikonilla. Olen myös nähnyt ympärille kiedotun jotain sisukumin tapaista. Molemmat toimii, lumi lentää pois ja jalka pysyy tapilla suojasäässäkin.

Mitä säätöjä tarttis muuttaa iskareissa kun isommista pateista ajaessa pyörä pompauttaa meikäläisen ilmaan penkistä ja pienemmissä röykyissä taas tuntuu kovalta jos patteja on monta peräkkäin. Ilmeisesti paluuvaimennusta on liikaa? Olenko oikeassa? Miten Öhlinsin takaiskarissa paluuvaimennusta säädetään? Huomasin kyllä iskarin alaosassa mustan muovisen rullan, mutta sitä pyörittämällä tuntuu että se pyörii vain tyhjää. Mistä siis paluuvaimennusta pitäisi säätää?

Iskarigurulle en vielä viitsi keulaa laittaa kun vie oman aikansa sekin, ja alkaa spoorikelit loppumaan pikkuhiljaa niin olisi mukava tässä ajella vielä talvikeleilläkin kun tänään vasta sai hyvän tatsin spooriin. :)

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIPieni asia joka yllättää sahurin joka alkutalvi, aivan kuten talven tulo etelän autoilijan ;)

On se, jotta kun kesällä tulee ajettua enemmän tapeilta ja paino edessä, niin spoorissa tulee varsinkin huonolla kelillä rönötettyä persus penkissä ja muutenkin painopiste taaempana.

Eli, jos takajousitus on liian löysä vrt. etujousitus, lähtee takaiskari persepenkissä ajossa ensin alas ja etupään kulma loivenee, ennen kuin keula lähtee painumaan alas-->etupään toiminta on kaukana herkästä

Asiantuntijaliikkeessä teetetyn huollon lisäksi opastivat (taas) säätämään takajousen esijännitystä hieman kireämmälle (vain kierros) ja jo lähti etupääkin toimimaan.

Lisäksi jalkatapit alaviistosta yläviistoon ja jalkatappien kuvion "teroitus" + pitäväpintainen satula+punttisalia, niin on helpompi pitää talviajossakin paino edessä, mikä auttaa etupäätä toimimaan herkemmin. +liukkaat saappaat

Etupään jousen esijännitystä voi lisäksi laskea monissa etuiskareissa itsekin...muoviholkkeja vaihtamalla/poistamalla. 3-5mm auttaa jo paljon herkkyyteen. Etupään öljyn pintaa voi myös vähentää 20-30mm vakioarvosta.

Varmista myös että etupään öljy on laadultaan talviajoon sopivaa (ei jähmety kylmässä liikaa). Ainakin WR:n ensiasennusöljyt olivat aikanaan tosi tahmeita talvella vrt öhlins-5 öljy esim. Ja jos etupään stefat ei vuoda, niin talveksi on turha laittaa uuden nihkeitä stefoja viemään herkkyyttä...

Tietysti etupään toimintaa voi herkistää lisää myös nostamalla putkia t-kappaleissa ylöspäin... jne jne

Jos etupää toimii, kuskin kädet ei väsy, ja jaksaa ajaa lujempaa+pidempään

Takapään toiminnasta sen verran, että jo puoli vuotta ajetuissa pyörissä on takapään linkut ja takahaarukan laakerit monesti niin voitelua vaille, että niiden huolellinen puhdistus/rasvaus iskarihuollon yhteydessä tuo takapäähän herkkyyttä. vanhemmissa pyörissä on monesti suorastaan jumissa linkun laakerit tai iskarin "pallonivelet".

Vähän vielä lunta lisää, niin spoorit saadaan naminami kuntoon :)

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENNo jos kesä on ajettu ,niin vieppä vieteri huoltoon sillä sitä ne tarvitsee. Samalla talvi/spoori simmitys ja "progressiivinen takajousi pds 6 " jos oikein luxusta haluaa. tolla Topi T:llä on mielestäni hyvät säädöt kotariin spoorin tiimoilta ja kuulemma ,myös noita "umpi" takajarrulevyjä vakiopalat, myös taakse ja eteen.
Kottaraisen jarru ovat mitkä ovat.

Kirjoittaja: Pekka VartiainenTuo Huoltoon vienti liikkeeseen on "aika" kallista...Pyörä kannattaa huoltaa kotona jos osaa tehdä jotain itse... Ja jos haluaa päästä halvemmalla...

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENKaikkea ei välttämättä kannata kotona huoltaa. Nämä iskarigurut osaavat muutakin kuin vaihtaa öljyt ja stefat.

http://www.skogracing.fi/

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMuutokset mulla:
2,5W öljyt (kesällä 5W), kaikki naksut auki, sitten paluita tarpeen mukaan kiinni koeajon perusteella. Pöpperössä keulaputkia ylös minkä saa, kovassa spoorissa vakiokohdassa. Saisi kyllä olla löysemmät iskarit ja jousetkin talveksi, mutta maksaa pelkäksi mukavuudenhalun takia liikaa.
Ainoa keksimäni tapa saada etujarru pysymään toimivana on sen jarruvivun jatkuva lipsuttelu. Eli laahaan sitä koko ajan tai vähintäänkin vähän väliä painelen kevyesti. Ja kai se takajarrukin samalla lailla jäätyy.