Spoori ratan rakentaminen Viron

Hei!

Virossa ei ole tähän asti koskaan ajettu spooriajoa talvella. Aina aurattuja ratoja. Olen pari kertä nyt kokeillenut Suomessa ja haluaisin auttaa vähän kehittä sitäkin täälläpäin tämä vuona.

Sen takia on semmoinen pyyntö: saisiko pyytä tietoa miten rakennetän spoorirata, miten sitä pitäisi huolta, milloin aja (0 lähistöllä tai kun on pakkasta), millainen olisi paras lenkki, ja näin on.

Onko Suomessa julkaistu artikkeleitä siitä? Kaikki vinkit olisivat tosi hyödöllisiä. Jos saa hyvän materiaalin kasan, koettaan julkaista siitä MP lehdessä.

Kiitos,
jakob virosta

Foorumit

Tervehdys Jaajob täältä Suomen päästä. Menisiköhän se näin , että maanomistajalta lupa että saa ajaa,mutta jos omaa maata ei ongelmii. Eli käytönnässa kerää noin kymmenen hengen porukan otatte vesurin, moottorisahan ja lapion käteen ja menette raivaavaan rataa,nyt en ihan varma puhuitko talvi spooriradasta vai mistä, jos kyse talvesta niin tämä sama porukka pitää sen ajamalla auki. Se vaati työtä, joskus vähän vertakin ehkä kyyneleitäkin. Mut tsemppii lätäkön toiselt puolelta

Moro

Perusidea on, että ajetaan rata auki aina kun tulee lunta. Alkutalvesta hieman pienemmällä reuhuuttamisella, jotta saadaan yksi kunnon ura.

Juuri ennen suojakeliä sataneen lumen kun tamppaa nätisti ajamallla ja sitten suojakelillä ei mene sotkemaan. Pakkasen tultua suojan jälkeen onkin sitten ura kovettunut. Pikku hiljaa talven mittaan spoori kovenee ja syvenee.

Saappaiden pohjista hiotaan kantapää kokonaan tai melkein pois. Pohjaan liimataan paksua liukasta kengän pohja-ainetta tms. Eli saappaiden pitää olla pohjaltaan liukkaat, jotta voi ajaessa ottaa tukea sisäkurvin puolelta, ilman että saapas tökkää. Alkutalvesta on myös tärkeää ajaa jalat maassa, perse penkissä, jotta jalkaurat kovettuu/jäätyy myös.

Puut kannattaa kiertää hivenen kauempaa, koska lopputalvesta spoori kuluu tiukoissa kurveissa aina lähemmäs sisäkurvia ja sarvet kolisee puihin.

Jalkatappeja kannattaa hieman teroittaa ja täyttää tappien keskusta silikonilla. Näin jää murtuu jalan alla, eikä jalkatappi kerää jäätä ja ole liukas.

Renkaat kannattaa reunoilta nastoittaa aika \"pystyyn\", näin renkaat eivät pyri nousemaan spoorista pois. Ja reunanastoitus kestää kauemmin. Lopputalven syvässä spoorissa kun pyörä hojaantuu vasemmalle, käännä ohjausta vasemmalle, jolloin vasemman reunan nastat ottavat kiinni spoorin reunaan, tukipiste muuttuu ja pyörä nousee takaisin pystyyn.

Meikäläisen kaltaiset harrastelijat ajavat paljon perse penkissä spoorissa, jolloin takajousen esijännitystä kannattaa löysätä. Varsinkin lyhemmillä kuskeilla. Näin jalat ylettyvät paremmin liukumaan jalkaurassa ja pehmeä jousitus armahtaa selkää. Muutenkin iskunvaimennusta pehmennetään talveksi spooriajoon.

Mutta itse reitin tekoon vielä. Sitkeästi vaan ajoa aina lumisateen jälkeen ja varsinkin lopputalvesta suojakelillä välttää ajamasta spooria paskaksi.

Tsemppiä spooriin :)

Hei!

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! Pätkä on jo melkein valmiina, mutta nyt kyllä tuli liian paljon lunta, että olisi tarvetta aja paljon enemmän.

Kiitos vielä kerran!!!
Jakob