Sponsori Motocrossiin

Kirjoittaja: juha koskiNiin onko mahdollista saada jokin yritys sponsoroimaan B-luokan
kuskia? Ajattelin alkaa hakemaan 1 isoa tukijaa mukaan
mutta onko kokemusta saako yrityksen innostumaan
lajista helpolla? Tarrat autoon ja kuskiin tuohan se yritykselle
paljon mainosta joka puolella suomea kisoissa.
Kertokaa kokemuksia kokemattomalle?

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIJa Jukalle, ettei ollut tarkoitus verrata vaimoasi Johtaja Tuuraan, joka onkin paljon kaunista empaattista vaimoasi äkeämpi ja karvaisempi (tai oli).

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIPuhujanlahjat, ajolahjat ja ihan vaan lahjat on aina mukava lisä elämän synkkiin päiviin.
Jukan Sponsorointimetodi on kyllä riskibisnestä, liekö opit ammennettu Vesa Matti Loirin reikäpaitaisen ja harvahampaisen roolihahmon maneereista?

Mutta eipä sillä, kyllä vakavarainen "Johtaja Tuura" on aika usein monen kisakuskin takana jos ei suoraan niin ainakin arvovallallaan. muiden rahojahan on helpompi tuhlata kuin omiaan. . .
Mutta moottoriturvan omistamisen lisäksi kannattaa omistaa rahan vainuava nenä sekä aitoa ihmistuntemusta. (harvoin kyllä samassa tomumajassa nuo ovat)
Tarkoittaen sitä että kun varikolle ilmestyy aina välillä niitä "päiväkävelijöitä", niin ihan kaikki eivät ole vahtimassa ajoaikojen noudattamista tai päivittelemässä kuinka lapsuudenmaisemat on menty pilaamaan mokomien luonnonraiskaajien ja pärinäpellejen toimesta, vaan siellä on ihan oikeasti lajista kiinnostuneista ihmisiäkin :-)
On huomattavasti parempi lähtötilanne että sponsorikanditaattisi ottaa ensi askeleen lajin suuntaan kuin että joudut lähestymään häntä uusine ideoinesi. Yrittäjät ovat määrätietoista sakkia, joten sinun ideasi vain harvoin on hyvä siitä yksinkertaisesta syystä että se ei ollut hänen. Poikkeuksiakin toki on, ei puutu kuin keltaiset sivut ja siellä kohta: "Verovähennysoikeuden omaavat Vapaat Varakkaat Yrittäjät ja Yhteistyökumppanit ->katso kohta Sponsorit s.547".
Ja mitä tälläkin kaikella yritän ajaa takaa ?(mikäs hel..tti se olikaan..) niin !
Siis ei kannata heti ajaa tämän henkilön varpaiden päältä ja sutaista paskaa silmille ja varoittaa kajoamasta herkkiin tykötarpeisiisi. Varikkokäyskentelyä saattaa harrastaa lajista aidosti innostunut menestynyt lapseton yrittäjä, jolla on liikaa vapaa- aikaa ja rahaa. Tietämättä (vielä siinä vaiheessa) että sinulla on ratkaisu molempiin ongelmiin.
(lapseton siksi että "lapsellisella" ei ole näitä ongelmia :-)

Oliskohan se saunan aika (ja lääkkeiden)?

Kirjoittaja: Ville LaitinenMulla ainakin on rautia, joka maksaa kokonaan huollon ja kaikki osat. varusteet vaan ostan ite.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenSeurannut vierestä kaveria joka alotti enduron harrastamisen "vanhalla iällä", eli melkein 3-kymppisenä. Vuodessa tulos noussut hännän huipusta puolen välin paremmalle puolelle. Sponsoriksi saanut näillä meriiteillä oman työnantajansa, ja päitsille ilmeisesti vielä jonkun varaosaliikkeen. Näyttäs ulkopuolisen silmin, että kova yrittäminen, ja puhujan lahjat ei ole pahitteeks.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIAinahan kannattaa yrittää. Useimmat sponssit ns "harrastajille" ovat ilmeisesti järjestään tuttujen kautta puhuttuja eivätkä todennäköisesti kovinkaan kattavia. Purkki pari öljyä silloin tällöin jne. "Harrastaja" on tosin tässä tapauksessa suhteellinen käsite, jos olet nuorempi kaveri ja noin yleensä ottaen tähtäämässä jonkinlaiseen kilpauraan on paljolti itsestä kiinni miten saat sponsseja hankittua. Em. puhujan lahjat ovat taatusti tarpeen silloin eikä nk. näytöistäkään ole asiassa ainakaan haittaa. Vanhemmille kuskeille jotka ikäänkuin ajelevat enemmän omaksi ilokseen, kuka enemmän ja kuka vähemmän tosissaan, asia tuottaa enemmän päänvaivaa. Ellei sitten satu olemaan aivan erityinen moottoriturpa ja muutenkin viehättävä persoona.

Satoja kertoja on myös kuultu mantrat "yhteistyökumppani", "synergiaedut", "edustaminen" ym.ym. Näitä on ilmeisesti (yhä?) tarpeen viljellä joka paikassa missä seteli hiukan vilahtaa ? Nimittäin omasta mielestäni riittää että käyttäytyy fiksusti ja tekee sen minkä lupaa. Totuus on kuitenkin se että sinä tahdot varaosia ja tarvikkeita ilmaiseksi tai ainakin hyvällä rapatilla ja se toinen puoli tahtoo ehkä hiukan yksinkertaistetusti sanottuna...niin, rahaa. Jota sinun on välillisesti "edustamalla" tarkoitus heille tuottaa. Ja enpä kyllä usko että kovinkaan moni, edes huippukuljettaja, on tarjotusta sponssista kieltäytynyt vedoten siihen että pitää kyseisen tarjoajan tuotteita huonoina ? Esim. tehdastiimeissä on kyllä erinäinen nippu sopimuksia eri tuottajien kanssa ja niiden kanssa on elettävä, ei auta vaikka kuski mielummin henkilökohtaisesti käyttäisi pyörässään öljytuotteina nilsiän paronin jatkojalostettuja akselirasvoja.

Itse sponsoroin itseäni vaimon talouskassasta ja tämä on jopa vaarallisempaa toimintaa kuin itse ajaminen !

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOIhan ensimmäisenä, ennen kuin ajattelet asiaa yhtään pidemmälle, pitää sinun pystyä selkeästi löytämään jotain (mieluummin paljon), millä tavalla sinusta todella olisi hyötyä. Yhteistyökumppani on paljon parempi sana kuin sponsori.
Verbaalinen lahjakkuus yhdessä positiivisen asenteen kanssa kantaa pidemmälle kuin pelkät meriitit (kotimaassa). Tarran lätkäisy pyörään/autoon/ajokamoihin tuskin antaa yhdellekään tukijalle mitään ellet myös tee jotain yhteisyökumppanisi eteen.
Rahan saaminen on todella kiven alla, mutta tuntuvien alennustenkin eteen kannattaa tehdä vähän töitä -ja niiden säilyttämiseksi jatkossakin.

Sitten ihan oma mielipide. Älä koskaan ryhdy yhteistyöhön sellaisen tuotteen tai toimittajan kanssa, johon et ole itse täysin tyytyväinen. Muutoin et voi olla valehtematta tai pitää yhteistyökumppaniasi tyytyväisenä. Huonosti on asiat silloin kun kuski, edes pienessä porukassa, haukkuu tukijaansa tai kun kuski puhuu isoja läpiä päähänsä isoon ääneen vaan lojaalisuuttaan.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikVoi olla kiven takana - nimenomaan - suurten yritysten sponsorointi, koska markkinointibudjetit on rakennettu siihen malliin, että markkinointi näkyy myös myynnin tuloksissa. Saattaa olla helpompaa kokeilla, josko joku pk-yritys haluaisi lähteä ikään kuin aloittelevan kilpaurheilijan "kummiksi".

Kirjoittaja: Miika SavoOn aika paljon kiiinni kaverista ja puhujanlahjoista saako niitä tukijoita vai ei. Ja tietysti meriiteistä. B-luokan kuskilla ei tosin vielä niitä meriittejä ole, tosin eipä Suomen tasolla kovin monella A-kuskillakaan ole todellisia meriittejä. Aseta itsellesi selkeät ja realistiset tavoitteet ja käytä niitä apunasi. Sukulais- ja työsuhteista voi myös tietysti olla jotain apua. Pääkaupunkiseudulla ja kasvukeskuksissa on kyllä pikkupaikkakuntia paremmat mahdollisuudet saada isoja tukijoita. -hieman kokemusta-