Spekulazeissons

Kirjoittaja: Nikkanen EeroJeps! Kaikkihan luultavimmin tulevat Lavankoon seuraamaan nuorten MM kapinoita.
Toivotaan onnea omillemme! Olen veikannut Harri Kullaksen nappaavan ainakin yhden erävoiton ja parinkin piikkimiehen tuuppaavan kympin sakkiin.
Ameriikan ihmemaasta," kuulemma", tulee nopeita kuskeja jotka menevät mutkaista polkua näkymättömiin ja pesevät eurooppalaiset mennen tullen.Kuinka lienee?
Mitäs mieltä olette, pärjääkö omat kuskimme ? Kannustuksen luulisi ainakin olevan kohdallaan.
Pieniä arvauksia peliin ja oikeata tietoakin, jos joltain löytyy.

Kirjoittaja: MATTI TUKIAMutta otahan nyt hyvä mies huomioon että miltei kaikki muut kärkipään miehet evertsiä lukuunottamatta joukkue-mm:ssä ajavat rapakon takana...

Kirjoittaja: VILI VIITANENnoista tomacin starteista vielä..Eli jenkeissähän on taulu 30 sec ja 5 sec, euroopassa 15 sec ja 5 sec. jenkeissä 5 sec tarkoittaa että starttiin on vielä 15 sekuntia aikaa, ja euroopassa se taas tarkottaa 5 sekuntia aikaa.Kun jenkeissä pudotetaan 5 sec taulu alas, se on merkki siitä että starttiin on 5 sec aikaa. Tomac ei ollu sitä tiennyt, ja kun muut jo lähti kaverilla ei edes ollut vielä vaihde päällä. Siinä syy onnettomiin startteihin...

Kirjoittaja: MATTI TUKIACarmichaelin ja Stewartin vauhtin on sellaista ettei MM-sarjan porukka pysyisi vauhdissa läheskään nationalsien ajajien tapaan. Top5-jannut jenkeissä olisivat podiumilla mm-sarjassa. Kohtahan on taas joukkue-mm niin nähdään miten asiat ovat, ei tarvi väitellä...

Kirjoittaja: Jani KoskimäkiVillopoto olisi voinut ikänsä puolesta osallistua Vantaan kilpailuun, olisikin ollut mielenkiintoista nähdä miten Roelantsin vauhti olisi riittänyt.

Eli Tomacin startit olivat pettymys, mutta kyllähän pikkupoika lujaa syöttää. Kaudessakin menee vain 15 pyörää..

Kirjoittaja: juha koskiMatti käy katsomassa faktaa Yuostreamin ja amaproracing sivuilta sieltä
löytyy kierros aikoja mikä on Carmichaelin ero muihin ama nationalis
ja viime kauden joukkue MMssä Ranskassa.
Ama 3-4s per lap Joukkue MM 1-1.5s per lap.

Kirjoittaja: juha koskiMutta silti Reed Albertyn Pichon Roncada on viennyt tukun mestaruuksia
yankki poikien edestä! Väittää voit vaikka mitä mutta tosiasiassa
MM sarja on tasoltaan kovempi ja tasaisempi ! Carmichael ajoi kaikki
kierroksella kiinni vikassa nationaalissa sama ei tapahtuisi koskaan
MM sarjassa!

Kirjoittaja: JAN WIKSTRÖMMoro,

Joo oli kyllä vantaalla hyvät kisat ja kovaa pojat laskee.Yksi asia jäi kyllä vaivaamaan.. miksi suomen pojille ei oltu laitettu SUOMI paitoja päälle?Esim Italian ja Englannin pojilla oli! Ei varmaan olisi ollut suuri panostus moottoriliitolta!
Terveisiä Kurrelle!

Kirjoittaja: MATTI TUKIAJoo GNCC on asia erikseen, eikä se pienennä salmisen saavutuksia yhtään vaikka kyse olikin nyt motocrossista. Enskapuolella suomalaiset on pärjänny hyvin muutenkin ja sen takia varmaan suomen mediassakin enduro näkyy enemmin. Jos joku yksi eurooppalainen on voittanut 15 vuotta sitten rapakon takana mestaruuksia ei hirveästi vavisuta tosiasiaa siitä kuinka jenkit pää-asillisesti hallitsevat sarjojaan. joo, on reed ja on vuillemin ja on ja vaikka ketä muttei kirkkaimmassa kärjessä. Hyviä kuskeja hekin mutta jenkkien junnusarjojen kova taso leipoo pro-sarjoihin huippukuskeja niin että oksat helvettiin. Korostan myöskin edelleen sitä etten kiellä eurooppalaisissakin löytyvän kovia kuskeja vaan väitän aman nationals-sarjaa kovempitasoiseksi kuin mm-sarja.piste.

Kirjoittaja: juha koskiEuroopan Supercrossia ei ihan pysty vertaamaan AMA SX sarjaan täällä ajetaan
muutamia isoja hallikisoja kaudenlopussa ja ne on kooltaan aivan mini luokkaa
verrattuna usan sarjaan! Missä koko sarja käsittää 16 kisaa.
Vai Eurot poljetaan maanrakoon jos joku sattuu muistamaan
JMBn Ranskasta hän on ainut kuski Maailmassa joka on voittanut kaikki
3 AMA mestaruutta samana kautena 1991 SX 250cc MX 500cc MX!
Ja Evertsi ei ole ikinä ajanut koko kautta Usassa 1991 hän kävi
kokeilemassa Supercrossia 5 kisaa treeni mielessä ennen kuin palasi
Eurooppaan ja MM sarjaan.
Juha on saavuttanut paljon Usassa ja on kovin kuski siellä GNNC sarjassa
mutta sitä tuskin pystytään vertaamaan SX tai MX sarjan mestaruuksiin!

Kirjoittaja: TOM NORDMAN----------Petri Jykylä --------------
Eikä ole kyllä yksikään Eurooppalainen ikinä voittanut muistaakseni mitään jenkkisarjaa, vaan päinvastoin euroopan huiput on kyllä usein poljettu tyylikkäästi maanrakoon rapakon tuolla puolen.
---------Petri Jykylä -----------

Pakko mainita tästä ja tunnustan, tämä on saivartelua ja täysin asiatonta: Kyllä tuolla jenkeissä on yksi Suomalainen nimeltään Salminen voittanut arvostetun jenkkisarjan ja saannut mm. kunniamaininnan AMA:lta. Voitto tulee tänäkin vuonna.

Asiaa kun seuraa jenkkilän mediassa niin moni onkin jo huomannut että Juhan naamaa alkaa näkymään lehtien palstoilla ja mainoksissa saman verran mitä monen muun "jenkkitähden". Juhan osaaminen tuolla on jopa suomessa täysin aliarvostettu eikä täällä oikein ymmärretä mistä on oikein kysymys. Harmi että Juha tulee takaisin, sillä hänen menestymisen seuraaminen USA:ssa on ollut lajin parasta satoa!

- Tom

Kirjoittaja: PETRI JYKYLÄTäytyy kyllä nyt kommentoida hieman Kosken mietteitä, sanoit että Tomacilla on vielä valovuosi matkaa RC:n saappaisiin, pitää paikkansa, mutta on myös sanottava että Tomac on 12-vuotias ja mainitsemasi "Euroopan" kuskit kuten Lupino muutaman vuoden vanhempia. Ja Juss Laansoo ei kyllä ole missään vaiheessa ollut top5 kuski jenkeissä, pari onnistunutta erää lähelle sitä on päästy, mutta kyllä kauas 15 kärjestä on poika jäänyt tänäkin vuonna. Ja on tietysti paha puhua "Euroopan tasosta", koska MM-sarjahan on täynnä samoja Ausseja ja Etelä-Afrikkalaisia kuskeja. Eikä ole kyllä yksikään Eurooppalainen ikinä voittanut muistaakseni mitään jenkkisarjaa, vaan päinvastoin euroopan huiput on kyllä usein poljettu tyylikkäästi maanrakoon rapakon tuolla puolen. Kyllä se on todettava, että Euroopassa ei ole kuin yksi mies joka voi edes yrittää pysyä jenkkikaksikon perässä ja vahvasti olen sitä mieltä ettei edes kyseinen Everts ehdi poikien kyytiin.

Kirjoittaja: MATTI TUKIALaansoo pärjäsi mm-sarjassakin keskiporukoihin, jossa se on ajellut jenkeissäkin. Ylsihän Juss Steel Cityn osakilpailussa viidenneksi muttei sen jälkeen olen niille sijoituksille yltänyt. Ja mikäli en aivan väärässä ole niin euroopassakin ajetaan supercrosseja..? Vai olenko juha väärässä? Äläkä käsitä väärin, en pelkästään jenkkejä ajajina ylistä vaan väitän aman pro-sarjoja maailman kovimmiksi. Ellei näin olisi niin miksi ihmeessä kovimmat kuskit ajaisivat sitä? Tosiasia on että jenkeissä on kovimmat sarjat koska siellä raha liikkuu ja rahasta ammattilaiset ajavat. Euroopassakin toki on kovia kuskeja muttei kaikilla ole mahdollisuutta lähteä rapakon taakse ajamaan. Kävihän Everts ajamassa kauden joitakin vuosia sitten,ei oikein pärjännyt ja palasi eurooppaan hallitsemaan mm-sarjaa.

Kirjoittaja: MATTI TUKIAEi yhtään huonommin suomalaisilta tänään vaikka Eli Tomac määräsikin tahdin...

Kirjoittaja: juha koskiNo niin Eli Tomac tuli näki ja lähti kotiin tähtilippu rytyssä! Sinne Carmichaelin
saappaisiin on vielä jokunen viikko matkaa ehkä jopa valovuosi!
Taas osoitus siitä että Euroopassa osataan ajaa...

Kirjoittaja: MATTI TUKIAjuu aina ei voi voittaa. Aika-ajoissa oli kyllä iloista katsottavaa, Eli piti yllä vauhtia johon ei ollu kellään sanottavaa. Valovuosista ei sinänsä ole kyse, poika tullaan näkemään viiden vuoden sisällä aman ammattilaissarjoissa korkealla. Euroopassa olisi kiva nähdä lajin kasvua niin mediassa kuin "kentälläkin", vaikuttaa kuitenkin ettei AMA:n kaltaiseen näkyvyyteen ole mahdollisuuksia Juhan mainitsemiin valovuosiin. Jenkkien sarjoissa ajavat kovimmat, niin se vain on...

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINEN"lähti kotiin tähtilippu rytyssä" on ehkä hieman pieleen arveltu ja luulen että siellä ameriikassakin MM-sarjan kolmas sija jonkun arvon saa ja palkinto löytää paikan Elin ehkä keskivertoa suuremmassa (vaikkakin hänen isänsä kaappia pienemmässä!) palkintokaapissa.

Elin kierrosajat harjoituksissa oli kovat mutta kisastartit olivat kokolailla surkeat! kundihan oli ihan höyhensarjalainen, varmaan parikymmentä kiloa kevyempi kuin muut, vai näinkö väärin? starttisuoraan varten olis pitäny olla kiviä takataskussa että olis saanu enemmän pitoa takarenkaalle!

Roelantsin ajoa oli kiva katsella, ekassa erässä sitä kuinka hienosti ajaa ja toisessa kuinka korkealle ehtii nousta 1. mutkan vaatimattoman sijoituksen jäljiltä.

kisat olivat tapahtumiltaan ja järjestelyiltään hienot mahdollistaen loistavan moottoriurheiluelämyksen!

Kirjoittaja: juha koskiTästä aiheesta onkin kiva kinata vai on AMA sarjassakovimmat kuskit
muutamaa huippua lukuun ottamattamatta taso ei ole euroopan
tasolla! Esim vuosi sitten Eestin Juss Laansoo ajeli top 5 AMA
nationaaleissa MM sarjassa top 15 oli mahdottomuus.
Supercrossissa Usa on edellä niitä valovuosia mutta varmasti
koska euroopassa ei ole vastaavanlaista sarjaa.
Otetaan Ranskalaiset, Aussit sarjoista pois niin se Tähtilippu
on pahasti rytyssä.
Sitä en väitä etteikö Usan sarjoissa näkyvyys olisi
omaa luokkaansa.

Kirjoittaja: JARNO ANTTILANo onhan amerikoista nyt muitakin kovia kun RC ja bubba esim: Villopoto, Tedesco, Windham...
Ihmettelen suuresti ettei noi junioreitten MM-kisat ylittäneet edes uutiskynnystä. Missä vika?
Kisat oli kyllä loistavat kaikinpuolin ja porukkaa oli paljon.

Kirjoittaja: Marko LaineJoo, kyllä se vaan niin on että ajamalla oppii ajamista ja edustamalla edustamista.
Ammattikuskien pitää osata molempia.

Tunnen tuolta USA:n puolelta yhden suomalaista sukujuurta olevan kuskin, joka kiersi ympäri Amerikkaa jo viisivuotiaana kisaamassa. Sponsoreita oli FMF:ää myöden ja ajoi ammattilaisena aina 19-vuotiaaseen saakka. Ura oli kovassa nousussa, kunnes rahaa piti saada lisää. Ei muuta kuin Las Vegasiin kuvaamaan ISOJA hyppyjä. Kuvaajia oli helikopterissa, maassa jne. Yhdestä hypystä sai 500 dollaria. Vaan kuinkas sitten kävikään... ei se ammattilaisen elämäkään ole ruusuilla tanssimista. Yksi epäonnistuminen hypyn alastulossa ja ura oli ohi. Oli meinaan kolmas kerta kun selkä murtui ja lääkärin määräyksestä ajot lopetettava.
Ikää oli siis 19 vuotta. Tämän jälkeen olikin etsittävä uusi ammatti ja motocrossin takia ei juuri kouluja ollut käyty.
Näitä tarinoita on USA:ssakin monia ja kun kuskeja on pilvin pimein, niin joku sieltä onnistuukin yrityksessään. On siis turha miettiä miksi Suomen väkimäärästä ei tule niin paljoa huippukuskeja, koska panostus ei ikinä tule olemaan sama. Omasta mielestäni suomalaisille on kuitenkin parempi hankkia kunnon koulutus ja ajaa mahdollisuuksiensa mukaan eikä uhrata koko elämäänsä sen yhden jos sanan takia.

Toivon siis että suomalaiset pärjäävät viikonloppuna kisoissa, vaikka taustat eivät niin ruusuiset olekaan. Ja kaikenkaikkiaan, pääasia että junnut nauttivat kisaamisesta ja saavat mahdollisesti myös crossia harrastavia ystäviä muista maista. Muistakaa että niistä ystävistä voi olla hyötyä uran myöhemmässäkin vaiheessa.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILANiinpä, maista, joissa lahjakkailla junnuilla on mahdollisuus keskittyä pelkkään urheiluun jostain 15-17- ikäisestä lähtien yleensä tulee paljon enemmän huippu-urheilijoita, kuin maista joissa näin ei ole. Koskee muuten kaikkia lajeja. Ehkä just siksi tää JuniorMM onkin niin mielenkiintoinen, kun näillä taustoilla ei ole niin suurta merkitystä kun MX1/2 MM:ssä tai jenkkisarjoissa. Eiköhän muuten isä-Martens ole saanut järkättyä pojille (Y. Martens ja Roelants) pelit varastettujen tilalle, eli Wait and See, kuten JM Junior-teamin slogan kuuluu. Vaikka Martens nuorempi ei EM:ssä niin ihmeitä vielä esittänytkään, niin saattaapa sekin olla aika kova luu tulevina vuosina, jos en ihan väärin muista, niin täyttää tänä vuonna vasta 15 ja ajoi kuitenkin täyden EM-kauden kakkosissa. Ainakin Kegumsissa näytti menevän sen verran nätisti, että kasikymppi-ikäiseltä kohtuu hyvä vauhti.

Kirjoittaja: MATTI TUKIAEihän kukaan ole maininnut että voittamattomia olisi, vaan että ne nyt sattuvat olemaan aika kovia poikia ajamaan. On sinällään turhaa spekuloida AMA:n ja MM-sarjan välistä tasoeroa mutta jos viimevuotista joukkue-MM:ää aletaan ottamaan esimerkiksi voisi mainita että Belgia taisi olla ainut kärkipään maista jonka ajajat olivat euroopan sarjassa kilpailevia. Kyse ei ole niinkään amerikanlipun kunnioittamisesta tai muusta turhanpäiväisestä habituksesta vaan yksinkertaisesti siitä että jenkeissä tämä laji on niin paljo suuremmassa roolissa kuin euroopassa. Olisi hienoa jos Suomessakin kotoisen mestaruussarjan ajajat eläisivät ajamalla kuten muidenkin lajien parhaimmisto tekee leipänsä omalla lajillaan. Tosiasia on se että motocross on aivan liian aliarvostettu laji päästäkseen edes urheilu-uutisiin viikoittain. Jos suomessakin asiat olisivat toisin, tulisi enemmin huippukuskeja joilla olisi mahdollisuus keskittyä olennaiseen eli ajamiseen eikä työnteon ja harjoittelun välillä tasapainoilemiseen. Siksi on jännittävää nähdä mitä jenkkien ikäluokkien parhaimmistolla on antaa vastukseksi eurooppalaisille...

Kirjoittaja: juha koskiNo kertokaa nyt tyhmälle mikä tekee noista Ameeriikan ihmeistä
niin pirun nopeita ja varmoja voittajia! Herääkö pelkän tähtilipun
näkemisellä noin suuri kunnioitus? Jos poiketaan jutussa hieman
niin viime vuoden joukkue MM ainut ylitse muiden oli Carmichael
muut Usan kuskit joutu taipumaan Euro ukoille! Jos otetaan Carmichael ja
Stewart pois ni mitä siellä on enää jäljellä? Seuraavilla Usan ihmeillä
olis tekemistä ajaa euroopassa top 8 MM erässä!

Kirjoittaja: MATTI TUKIAeiku olihan siellä... Onks kellään muuten tietoa siitä että näiden kansainvälisten kisojen jälkeen ku ajetaan fiddy-skabat samassa paikassa ni pääseekö samalla lipulla kattomaan sitäki vai onkoha siihen erikseen ostettava lippu?

Kirjoittaja: KARRI KUISMAAmerikan miehiä ei ole tulossa kai kun Suzuki kaksikko 85:een, Tomac on nuorempi ajaa 12-13 luokassa kotimaassa, Wharton sensijaan yksi kovimmista kuskesta, mm. viime viikonloppuna voitto Loretta Lyns

Kirjoittaja: PETRI JYKYLÄJenkeistä tulee isoon luokkaankin yksi kuljettaja Juryn luvalla jälki-ilmoittautuneena, nimestä en tiedä, mutta Vauhdin Maailmassa (7/2006) puhuttiin jo varmana tietona Kyle Cunninghamin tulosta, hänhän on mm. viime vuoden 85cc 14-15v: 2. Ja USA:n pojat tottavie ovat 85cc kovia, Tomac ja Wharton kummatkin ikäistensä mestareita tältä vuodelta.

Kirjoittaja: juha koskiEikö nyt kuintenkin usko omiin olisi kova juttu? Tuskin jos kisat oisivat siellä
USAn puolella niin katsojat miettisivät sieltä Euroopasta tulee joku
kova ukko jota on povattu seuraavaksi Evertsiksi ja pesee kaikki!
Ei todellakaan ne ei edes ajattelisi muuta kun oman maan pojat
voittaa kaiken. Mutta mehän Suomalaiset ollaan kaiketi itseämme vähättelevä
kansa.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILANäkyyhän tuolla listoilla Tomacin lisäksi olevan kasikympeissä kaksi muutakin Jenkkiä. En epäile yhtään, etteikö ainakin Tomac laske tosi kovaa, mutta vasta lauantaina nähdään miten kovaa verrattuna eurooppalaisiin.

Kirjoittaja: JANNE SALMINENTuleeks Tomac!!!??? noni mestaruus on varma ellei oo teknisii vikoja... ajaako muuten Nico Izzi viellä 85cc?

Kirjoittaja: JANNE SALMINENMut kyl tää Kullas laskee kans hiton kovaa... en osaa sanoo muuta ku et mielenkiintosta...

Kirjoittaja: MATTI TUKIAJoo ei ollu omia tarkotus vähätellä, onhan totta että Remes,Pirinen,Seistola sekä moni moni kotimaan kärkinimi ajaa aivan saatanan lujaa mut ei ne silti kansainvälisellä tasolla pärjää niin hyvin kuin toivoisi. Valitettava tosiasia on että niin kauan kun Suomessa ratojen taso sekä kerhojen junioritoiminta on mitä on tulee asetelma olemaan näin. Toivon todellakin että Kullas ottaisi kirkkaimman mitalin mutta Tomac tulee olemaan kova pala purtavaksi. Innolla odotan lauantaita. Missä listassa niitä jenkkejä oli enemmin muuten mainittu? Katoin kisojen sivuilla olevasta listasta enkä huomannut kun yhden...

Kirjoittaja: MATTI TUKIAJenkeistä ei ainakaan listojen mukaan ole tulossa kuin Eli Tomac joka todennäköisesti vie mestaruuden pienessä luokassa. Kovaahan se poika menee, ei sitä suotta povata uudeksi RC:ksi...

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAKisahan on siinä mielessä tosi jännä, että hyvin harva MM-erien puomille suoriutuva on ajanut aikaisemmin kilpaa muiden samalla viivalla olevien kanssa. Eli varmasti mielenkiintoisempi kisa kun MX1 SM tai MM, anteeksi nyt Stefan ja Eero, mutta kun olette liian ylivoimaisia. Tuossa pari kisaa sitten heitettiin läppää, että jos crossissa olis DTM:n tapaan lisäpainosääntö menestyneille, niin Eerollakin pitäis olla selkärepussa kaikki parin viime vuoden aikana ajetut ketjut. Lauantain karsintapäiväkin lienee jo melkoista dynamiittia, kun vain noin puolet jengistä pääsee sinne eriin. Last Change-kisaerissä voi sinne neljän kärkeen olla melkoinen yritys. Oli miten oli, peesaan keskustelun aloittajan veikkausta. Ei muuta kun katelkaahan ne sinivalkoiset faniliput vireeseen ja viikonlopuksi Lavankoon. Väkeä on tulossa Rovaniemeä myöten, joten lähempänä asuvilla syyn olla pois pitää olla TOSI hyvä.

Kirjoittaja: juha koskiSuomalaiset pystyy voittamaan vauhti ja taito riittää mutta onko halu olla paras tarpeeksi kova se on seikka mihin kaadutaan!
Amerikan poika ja moni muu tulee sillä asenteella että kukaan ei ole
parempi kuin minä ja se ratkaisee pitkälti myös kilpailu tilanteessa!
Suomi jätkistä löytyy voittajia kotikisa kotirata nyt vaan ei mitään
kunnioitusta ulkomaan paperiukkoja kohtaa ja asenteeksi vain voitto
kelpaa eikä mitään yleisurheilu tavoitetta että ollaan tyytyväisiä josko
pistesija tulisi!