Sopiva pyörä riittääkö 125!

Kirjoittaja: MARKO TAPANINENTervehdys!

Minua kiinnostaisi tietää asia joka EI käy pyörien välisissä vertailuissa ilmi!
Painan n.106kg josta kaikki ei ole läskiä niin riittääkö tehot 125 pyörässä vai pitäisikö minun katsella suosiolla 250 2-t tai isompaa nelaria!
(tarkoitus aloittaa keväällä uusi harrastus kun kelkka kelit loppuu)
T: Heavy mies! ;O)

Kirjoittaja: joonas kokkoterve marko.
oon saman pitunen ku sinä, ja pyöränä on ktm sx -01. oon tykännyt siitä ajettavuuden puolesta, ja muutenkin. ei oo mielestäni liian ahdas, eikä oo tarvinnu harkita penkin korottamista. korkeemmat sarvet olis tarkotus hommata alkuperäisten tilalle, mutta hyvin oon tähän mennessä noiden kanssa tullut toimeen.

t.joonas kokko

Kirjoittaja: MARKO TAPANINENTervehdys!

Kiitos erittäin paljon asiallisista vinkeistä! (helpotti tuskaa puolella) :O)

Kun nyt sain noita hyviä vinkkejä uskallan kysyä vielä lisää.
Miten käytännössä satulan nosto onnistuu hyvin/siististi?
jalkatappien lasku ja satulan nosto paljonko noin sillä saa ajoasentoa korjattua?
kysyn sen takia että onko vaivan väärti?
kelkoissa on mutta entäs pyörät?

kiitos jo etukäteen!

Terv. M

Kirjoittaja: Anssi LehtinenUudempiin pyöriin saa kokonaisia korotettuja satuloita. Toinen vaihtoehto on ostaa sinne uus korkeampi ja kovempi vaahtomuovi, ja joko venyttää vanha päällinen siitä yli tai ostaa uusi. Jotkut ovat korotelleet itsekin jollain vaahtomuovinpaloilla, mutta suhtaudun siihen hieman skeptisesti.

Itselläni (191cm.) suurin ongelma oli polvien väsyminen ja vaihdoin hieman korkeampaan satulaan. Ajoasennon, kunnon, ja notkeuden parannuttua ja tarvikesatulan alkaessa osoittaa hajoamisen merkkejä vaihdoin takaisin vakioon.

Ainakin uusissa jammuissa jalkatappeja on niin helppo laskea, että se kannattaa tehdä (rautasahalla holkki irti tapin alapuolelta ja siirretään yläpuolelle).

Stongaakin on paras korottaa jollain välipaloilla. Tästä on mielestäni kaikista suurin apu. Itselläni oli jammussa toinen pari stongan yläpuolelle normaalisti kuuluvia kiinnityspaloja stongan alapuolella. Muissa pyörissä ylempi t-kappale ei ole yhtä puuta, vaan alempien kiinnityspaljon alle voi usein pistää jonkun holkin.

Nyt mulla on Renthal Fatbar KTM-taivutuksella (suorin, vaikka jammussa on alun perinkin aika suora(eli helpottaa roikkumista jos on leveät hartiat ja pitkät kädet)) kiinni (alkuperäinen peltitanko meni solmuun), ja sitä varten sitten ostinkin sovituspalat jotka samalla korottavat stongaa.

Kirjoittaja: LAURI HEINONENNiin, ja sitten kannattaa ottaa huomioon se, että kun kausi loppuu, voi paino olla paljon alemmalla kymmenluvulla, jolloin se mopo kulkee taas paljon lujempaa :)
No joo, näin kävi itsellä, kun aloitin lajin toissa vuonna, 10 kg lisäpainoa kaikkosi johonkin. Vanhalla 2-t kakspuolikkaalla, eikä ollut liikaa voimaa, edes silloin alussa, siinä kun on se annostelukahva siinä sarvessa. Siitä voi tilata sitä voimaa tarpeen mukaan, paitsi jos ei sitä ole tarpeeksi. Sinuna unohtaisin sen piikin. En tosin ole itse edes kokeillut moista peliä, mutta...
Nyt kun vauhti on hieman noussut, tekisi sitävastoin mieli vähän vahvempaa konetta modernimmalla jousituksella. Kun olen ajatellut tämän kuntoilulajiksi niin mitä sitä mahdollisimman kevyttä mopoa hakee, eikös se ole niin että mitä painavampi mopo, sitä isommaksi kasvaa hauperi... kohtuus kaikessa, en ajatellut 150 kilosta LC4:sta, lähinnä rupes kutisuttamaan aina yhtä kekseliäiden jenkkipoikien oivallus heittää 450 CRF:n nelarikone verkonpainoksi, ja istuttaa nykyaikaiseen runkoon 500 CR:n 2-t -kone, hauska ajatus minusta.
Niin tai näin, laji on niin hauska, että kannattaa aloittaa jollain vempeleellä!

t. Jussi Heinonen

Kirjoittaja: Harri SepponenRiippuu onko aikaisempaa kokemusta. Jos ei ole niin pienempitehoinen (125 2t / 250 4t) lienee kuitenkin oikea vehje. Tuosta liiasta tehosta kun ei ole pelimiehillekkään kuin haittaa. Sarjavalmisteisia pelejä ei kokoluokkaan 186/106 vielä valmistetakkaan, joten pieni modaus penkin, tangon, ja jousien osalta on varmaan edessä pyörän kuutiotilavuudesta tai merkistä riippumatta. Ja jos tuntuu että ne tehot sitten jossain vaiheessa loppuu niin mikäpä estää vaihtamasta pyörää...

Kirjoittaja: Anssi LehtinenTurha ison miehen lähteä jollain piikillä itseään turhauttamaan. Jos budjetissa on jonkinlaisia rajoitteita, niin 250 2t vaan alle, kestääkin paremmin kun ei se kierrä vastaavasti eikä sitä tarvitse huudattaa.

Uudet jouset joudut kyllä ostamaan.

Kirjoittaja: TOM NORDMANPiikki voi olla tosiaan hieman vaikea ajettava sinulle. Jokin isohko (400/450cc) nelari voisi olla myös mielekäs vaihtoehto sillä näitä on aika helppo ajaa ja antaa myös anteeksi vaihteiden kanssa. 2t puolelta katsoisin kyllä 250cc pelejä joissa vääntöä sen verran että voit ajaa myös mukavaa rauhallista ajoa vinguttamatta jatkuvasti.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaIhan hyvä, että mietit asioita hyvissä ajoin. Moottorin tehot riittävät mainiosti sekä 125, että kaikissa isommissa. Jousitus on sitten ihan eri juttu, ja myös mitä aijot harrastaa: enskaa vai crossia? myös on merkitystä sillä, että oletko pituudeltasi 2 m vai 1,5 m. Moottoripyörän ajotaitoja ei ole voinut oppia kelkalla, että varmaankin pitäisi ensin päästä kokeilemaan mahdollisimman paljon erilaisia pyöriä. Etsi jostakin hyvä kauppias ja kerho, joka auttaa alkuun. t. Pappa

Kirjoittaja: MARKO TAPANINENTarkoitus olisi suurimmaksi osaksi ajaa crossia. Ne jousitus ongelmat on tullut
vastaan jo kelkkailussa joten se on tiedossa että säätöjä saa hakea "muutaman" ajotunnin verran. :O)
Pituuteni on 186cm joten ei saisi mopo olla ihan pienimmästä päästä.
Huhuja olen kuullut että kotarit olisi aika "isoja" muista merkeistä en ole tietoinen vinkkejä otetaan vastaan EN ole merkkiuskollinen! :O)