Sipoon radan ongelmat?

Mikä radassa tai hyppyrien profiileissa tai muussa on vikana kun taas vakava onnettomuus??

Näitähän kuitenkin muilla radoilla sattuu verrattain melko harvoin...

Toivottavasti herättää kehityskeskustelua hyvässä hengessä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013080117321360_uu.shtml

Foorumit

joo kyllä jonkinlaista keskustelua täytyis kohta käydä tämän mainitun radan suhteen varmasti se on hyvä rata muuten ja hyvä että sibooseen uusi rata saatu mutta jotakin siinä on kun näitä haavereita sattuu.

R.I.P x 2

Nämä kaksi erittäin ikävää onnettomuutta jotka nyt Sipoossa ovat tapahtuneet ovat uskoakseni sellaisia että ne eivät varsinaisesti johtuneet radasta vaan olisivat voineet tapahtua missä tahansa muuallakin.

Mutta samaan aikaan mielestäni sipoon rataa vaivaa jossakin määrin samat ongelmat kuin valtaosaa suomen muista radoista. Sipoossa hypätään korkeutta, kun muualla maailmassa on jo siirrytty enemmän eteenpäin heittäviin hyppyreihin.

Varmasti sipoon ja muiden suomalaisten ratojen hyppyreiden turvallisuutta voitaisiin parantaa muokkaamalla niistä vähän vähemmän heittäviä. Samanlaisia kuin mitä Hyvinkään MM-kilpailuissa nähtiin.

Hyppäätkö jokeen pääedellä uimaan, jos vesi on sysimustaa ? Jos vastaat kyllä, on päässäsi hiemanvikaa, sSilloin voit kuitenkin vahingoittaa vain itseäsi.Entäs kun ajat crossia ja loikotat narukireällä "sokeaan hyndään, joka pahimmillaan hypyn lyhyeksijäädessä, joko ajovirheestä tai teknisestä viasta johtuen ,päättyy vasta seinään tai seuraavankummun kulmaan ?Ja sitten ?Eli aikuisten oikeesti, kun ja jos lippumiehiä ei ole saatavilla treeneissä, tehkää nyt hyvät herrat niin matalat hyndät vaikka viereen , ettei niistä tarvii sokeena loikkia. Ja nyt taas joku toteaa et "neiti"on äänessä. Sinulle "lekapää" terveisiä oikeesti nopeilta entisiltä ja nykyisiltä ainakin omastamielestämme"vähemmän lekapäisiltä" kauan ajaneilta crossareilta , jotka oikeesti haluavat ajaa mahdollisimman pienin riskein.
Eli jos MM.n radantarkastajat loivennuttavat liian teräviä hyppyrinnokkia , enemmän eteenpäin vieviksi, miten jotku Suomen crossarit voivat selittää, ettei sitten ole enää heille tarpeeksi haastetta , jos siis maailmannopeimmat ymmärtävät , mikä kuuluu olla hyppyrinmuoto, voisittekohan tekin alkaa ymmärtää ennenkuin taas tapahtuu ikäviä.
Eli entisen MM. miehen sanoja lainatakseni"kokeilkaa vetää pykälää suuremmalla vaihteella torviauki , niin huomaatte haastetta olevan niissä eteenpäinkin heittävissä"
Crossi on aina tarpeeksi vaarallista muutenkin , ei tarvitse ehdointahdoin kaivaa verta nenästään, ja tässä tapauksessa kaikkien nenästä.
Hyviä ajoja kaikille toivottaen
Kärkölän "spoorifylli"

Samaa mieltä.

Samaa mieltä ! Taitaa ne pahimmat vaikeiden ratojen kannattajat olla niitä ketkä ei ite aja !
T:Rölli

Tuli vihdoin testattua sipoon rata. Ihan hyvälle vaikutti yleisesti ottaen, mutta.. yhtään hyppyriä en uskaltanut yrittää hypätä yli. Mielestäni siihen on kaksi syytä:
1. Hyppyreiden alastulot on aivan liian jyrkkiä ja lyhyitä.
2. Hyppyreiden lähdöt "ampuu" melko pystyyn.
Mieleeni heräsi kysymys, että keneltä se on pois, jos noita edellämainittuja asioita paranneltaisiin. Onko niin, että radan muokkaajat eivät yksinkertisesti osaa vai miten on? Olen seurannut myös muiden ajoa kyseisellä radalla ja huomannut, että valtaosa ei hypi hyppyreitä yli. Alkaa aika nopeasti maistumaan puulle ajaminen siellä, kun ei uskalla..
Kaikkeahan ei tarvitse kerralla muuttaa, mutta muutettaisiin vaikka puolet hyndistä oikeasti harrastelija ystävällisemmiksi, niin olishan sekin jo paljon. Ja saadun palautteen perusteella voisi miettiä asioita eteenpäin.

-Harrastelija-

Monelta kantilta oon yrittänyt ajatella tilanteita milloin pahaa jälkeä tulee. Lippu(miehen) käyttö tärkeysjärjestyksen kärkipäässä. Sitten kokemusten ja fysiikanlakien kannalta ikävä hyppy on tiedossa jos takaiskari pääsee pohjaamaan kovaa ennen hypyn lähtöä.Varsinkin pohjaus sillä hetkellä kun etunen jo lähtee ilmaan.. Paukauttaa armottomat takakorkeet ja ns.yläherra ohjaa. En vet-ikäisenä ole jyrkkien nokkien kannatusjäsen mutta en tuomitsemassakaan pelkästään niitä...kokonaisuus ratkaisee.

Tähän otsikon rataan en tässä kommentissani sitten viittaa vaan yleisenä liirumlaarumina kirjotan.

Totta, itsekin olen pistänyt merkille että Sipoon radan hyppyreiden alastulot ovat todella jyrkkiä ja lyhyitä.
Ja radan reunoille pitäisi rakentaa katsojille paikat, jotta olisi turvallisempaa. Onko kukaan muu pistänyt merkille että kuvaajat ja muut katsojat ovat todella lähellä rataa?

Omasta näkökulmastani Sipoon pöytähyppyrit ovat itse asiassa aika ok verrattuna muihin Etelä-Suomen ratoihin. Tai olivat ainakin heinäkuussa. Lentoradat sen verran matalia, että yli- tai alihyppääminen ei ole mikään maailmanloppu. Sen sijaan tuplat ja alamäkiporras ovat melko rajuja.

Aika monen harrasteluvuoden kokemuksellakaan en ihan heti menisi syyttämään rataa noista onnettomuuksista, tai ainakaan väittäisi, että Sipoon rata on jotenkin vaarallisempi kuin moni muu.

Anssin kanssa samaa mieltä.

Itse kävin siellä elokuun lopussa ja rata oli täysin normaali ja turvallinen. Lukuun ottamatta haastavia tuplia ja alamäkiporrasta.

Täysin harrastelija olen ja muutaman kierroksen jälkeen meni kaikki hypytkin yli täysin turvallisesti.. Vaikka tuli välillä hieman vajaaksi ja välillä hieman pitkäksi. (tuplia ja porrasta en hypännyt).

Hieno rata ja tosiaan alastuloissa ei ollut vaarallista kulmaa joka pompauttaisi vajaaksi tulleen pyörän nokilleen, vaan alastulot oli sopivat. Hypytkään ei ihmeellisen korkeita ollut.

Pari lyhyempää pöytää saisi olla niille jotka ei ole niin sujut normaalin pituisille.

Palaan vanhaan aiheeseen,mutta muistakaa säätää/huollattaa ne iskarit.
Se on yksi onnettomuuksien syy että ajetaan epäkuntoisilla tai vajavaisilla laitteilla.

Täyttä totta!