Sinisen lipun merkitys crossissa...

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMEKattelin tuossa uuden videon Tampereen SM-crosseista ja ei voinut kun ihmetellä C/A:n toisen erän lopun kolaria, jossa Matias Savo kolaroi kierroksella ohitettavan kanssa aika hurjasti. Kyseiselle hitaammalle oli heilutettu sinistä, mutta tämä jatkoi kisaamista nopeamman kanssa, kunnes päätti vaihtaa linjaa hypyssä ja lopun jokainen pystyy näkemään videosta. Eli kehoitankin vaikka sitten kuskien vanhempia, joiden poika on noussut kovempaan luokkaan, kertomaan sille omalle kuskille kuinka siellä pitää menetellä kun jää kierroksella. Eli tärkeää olisi että ajetaan mahdollisimman reunassa, muttei MISSÄÄN TAPAUKSESSA ruveta edestä vaihtelemaan muualle. Vastuu on toki ohittajalla, mutta minkäs teet, kun kaveri päättää hypyssä vaihtaa kesken kaiken ajolinjaa. Itse ajoin vuoden tauon jälkeen kilpaa kokeilumielessä ja tottakai jäin kierroksella, lähes kahdella, mutta välillä menin jopa ratanauhojen ulkopuolella, kun annoin tilaa nopeammille, mutta pysyin kokoaika sillä samalla puolella. Itsekin olen joskus ollut se ohittava osapuoli ja tiedän, että se on välillä hankalaa, kun kaverit eivät vain suostu jäämään sillä kierroksella. Pyytäisinkin, että jos sitä sinistä lippua heilutetaan, niin sitä kunnioitetaan ja annetaan kilpailurauha niille, jotka menevät kärjessä. Tampereellakin sinistä lippua heilutti kaveri, joka on SM erissä ajanut kolmen joukkoon, eli varmasti toimi oikein.
Kyseisessä tapauksessa olisi voinut käydä vaikka kuinka pahasti, onneksi Matias pystyi sen verran ilmassa kääntämään, ettei pudonnut suoraan päälle. Toisesta kuskista en tiedä, mutta Matias selvisi tilanteesta "vain" solisluun murtumalla ja kipeillä paikoilla.
Että tällaista Tampereen suunnalta...

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAJussilta pelkkää asiaa. Vielä kuitenkin lisäisin tuohon sen, että kun kierroksella ohitettavia on ryhmä joka ajaa keskenään kilpaa, niin väistetään porukalla jonnekin vallien väärälle puolelle, eikä niin, että kun ryhmän eka väistää ja se kärki on jo ehtinyt ryhmän viimeisistä ohi, nämä paskahousut vetää kierroksella ohittajan peesissä vallia myöten ohi.

Tästä asiasta kun joku olis joitain vuosia sitten saanut videolle Siilinjärven SM:n tilanteen, jossa Jani Rajala ja Juha Leppänen kävi hirmu kisaa keskenään, ja kärki tuli kierroksella ohi lähtösuoran päässä, niin olisipa täydellinen opetusvideo asiasta. Mutkassa oli n. metrin korkea valli.

En muista kumpi kaksikosta oli edellä, mutta sinisen nähtyään perässä ajava meni sinne vallin väärälle puolelle, vaikka olisi voinut vetää kylmästi kärkikuskin perässä kaverista ohi. Sieltä vallin väärältä puolelta jatkettiin sitten keskinäistä kilvanajoa edelleen tasapuolisesti.

Jos ne kierroksella ohitettavat ei voi luottaa siihen, että samalla kierroksella olevat ei yritä hyötyä toisten väistelystä, homma karkaa käsistä.

Kirjoittaja: JUKKA NIEMINENse ois todellaki hieno juttu että sinistä lippua noudatettais, tampereella kyllä ihmetytti ensin sinisen lipun heiluttaja ku ei meinannu sininen lippu heilua ollenkaa mutta sitten kun se heilui niin ei se paljoa kuskeihin vaikuttanut :) kyllä pitää siis ihan jo vähä kokeneempienkin motocrossia harrastavien herrasmiesten alkaaa lukemaan sääntöjä että mitä se sininen lippu siellä radan vierellä tarkoittaa! Kärki kuskit kun tulee ohi tai on tulossa ohi niin ei ole kiva ratkaisu kisalle että se ratkeaa kierroksella ohitettavan toilailuihin :( mutta ehkäpä tämä ens vuonna muuttuu ja alku kaudesta on taas säännöt paremmin muistissa. ainakin toivon mukaan :D

t: Toni

Kirjoittaja: Nikkanen Eero En nyt jaksa selata sääntöjä, joten voi olla että tämmöinen jo on. Jos ei, niin voisi tulla, eli aika-ajoista karsitaan max 40 nopeinta lähtöön, mutta samalla asetetaan prosentti, jota ei saa ylittää. Esim yli 10% nopeimmalle häviämällä ei erään olisi asiaa. Autopuolella tuollainen on käytössä, joskaan en muista % lukua.
Kummasti auttaisi ko. ongelmaan.
Vielä tärkeämpi on keltainen lippu ! Mm lahdessa pitkässä keskipöydässä tehtiin MX J luokassa muutama komea ohitus "ylilentona" keltaisilla lipuilla. Yksi hiljensi, toinen ei. Asiaa ei järjestäjän puolelta noteerattu, mutta varikolla nurisin ainakin minä.
Liiton ruskean kirjeen paikka ;)

Talven mittaan sääntökursseja junnuille kerhojen toimesta.

Eikös viimekaudelle jo pitänyt tulla semmonen greengard tyyppinen koe ?

Kirjoittaja: REIMA ALANKOViitsiikö joku kertoa mitä sininen lippu oikeasti tarkoittaa?

Säännöissä kohdassa 031.9.6 Viralliset merkinannot, kun sanotaan näin:

SININEN Lippu (heilutettu) - Varoitus sinut ohitetaan kierroksella

Tässä kirjoitetun perusteella meidän kierroksella ohitettavien pitäisi ajaa radan ulkopuolelle sivuun tai vielä parempi kuin jäisi kotiin :)

Varsinkin Tampereen Mx B kilpailussa oli 1. erässä MM-pisteet jaossa, vai mitä ;)

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAEn kyllä itse oo Reima tota tarkoittanut, enkä ihan heti usko, että Jussikaan. Sääntöihin tuon sinisen vaatiman toiminnan kirjoittaminen on varmaan melko mahdotonta, mutta jokaisella ajajalla pitäis olla vastuuta itsestään, kärjen kisasta ja omasta kisasta samalla kierroksella olevien kanssa sen verran, että asiat hoidettaisiin turvallisesti ja fair-play- hengessä.

Vaikka MX-pyörään ei peilejä voi laittaa, kyllä kisapilotin pitää suunnilleen tietää, mitä takanakin tapahtuu. Muistatko Jussi joskus -01 tai -02 Lievestuoreen tilanteen, kun tulit kakkosena kärjessä ajavan peesissä musta kierroksella tai toisella ohi siihen neulansilmään? (Kukas se kissan hännän nostais jne...)

Kirjoittaja: REIMA ALANKOKyllä vastaukseni on melko suoraan Tonille.

Ja olen samaa mieltä ettei kärjen kisaa pidä sotkea mutta jos kierroksella ohittaja tuskastuneena ohitetuksi tulemisestaan alkaa huutelemaan maalissa oltuaan perässäni pari viimeistä mutkaa, ainakaan minä en sitä ala kuuntelemaan.

Ja kuten Jussi hyvin sanoi; kunnioitetaan kärjen kilpailua, ei aleta summittaisesti yhtäkkiä väistelemään puolelta toiselle mutta järki myös kierroksella ohittavallakin on oltava ei mm:ssäkään läpi ajeta vaikka siellä on ne mm pisteet jaossa :)

Myös tuo keltaisen lipun asia pätee sarjacrosseista SM:n asti, varsinkin nuorempi kaarti tuntuu unohtavan että siellä hyppyrin takana oikeesti joku makaa, mutta onhan se toisaalta silloin helppo ohittaa.

Ja kierroksella ohitetuksi tulemisesta mulla on niin paljon kokemusta v. 88 alkaneella

Kirjoittaja: LAURI MANNINENKuskienkin muistiavuksi voisi toimia Ratatuomarin opas:

http://www.moottoriliitto.fi/liite/Ratatuomariopas.pdf

Kirjoittaja: JUKKA NIEMINENkai sitä jos sinistä lippua heiluttaa niin ehkä sitä voi väistääää ja päästäää ohi ettei tarviii siihen perään jäädä ajelee!! ois tosi hienoa ku näin tapahtuisikin! en mä sillä nyt että ei oo varmaan eka kerta eikä viimenenkään, mutta miks säännöt tehään jos ei niitä ees sitten noudateta?? vai onkos kaikki säännöt vaan tehty rikottavaks??
Ottaako se niin paljon päähän ku jotku tulee kierroksella ohi?? jos ottaa niin on aika reenata enemmän!!

T: TOni

Kirjoittaja: JUKKA NIEMINENkisat ois mielestäni kiva ratkaista urheilullisesti!! eiks vaan?? ei nyt alangolle tää ku ei ratkassu mitään mutta muuten!!

T: TOni

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMENyt kuule Totti ei muistu mieleen, mutta mitähän tilanteessa on sitten mahtanut käydä?? :-) tuosta keltaisesta lipusta sen verran, että sen ollessa paikallaan niin ei ole välitöntä vaaraa. Esim. A-luokassa jos hypyssä on lippu paikallaan, niin kyllä sen hypyn kaikki hyppää yli ja mut ainakin ohitettiin tampereen kisassa keltaisella mut eihän se mitään. Jos se heiluu, niin sit on asia eri. Se on tietty eri asia, jos lippumies ei oikein tiedä mitä tekee... mut se asian vierestä.

Minä en ainakaan tarkoita että oma ajo pitäisi keskeyttää sen sinisen lipun takia, vaan pieni tilananto riittää. Yleensä ne nopeammat on kuitenkin useamman sekan kierroksessa nopeampi, kuin ohitettava ja näin ollen sen ohitettavan kierrosaika ei siitä ihan merkittävästi heikkene. Ainakaan mulla ei sitä tehnyt Tampereella, kun muutenkin oli aivan räkää ja taisteli siitä, että pääsee ylipäätään hengissä maaliin saakka. :-) Mutta sillä että vilkaisee vähän taakseen, toteaa tilanteen ja laskee nopean suosiolla ohi niin välttyy ikäviltä tilanteilta sitten varikolla. Ei ole kivaa sillä, joka ratkaisee Suomen mestaruuden blokkaamalla kisan kärkimiehen nurin. Toki usein on kurveissa vain se yksi linja, mutta silloin voi tinkiä siitä omasta linjasta ja ajaa vaikka Totin sanoin vallin väärälle puolelle.

Kirjoittaja: REIMA ALANKOEhkäpä jatketaan Toni tätä keskustelua vaikka seuraavan kerran lavangossa kun törmätään niin saadaan asia päiväjärjestykseen.
Kierroksella ohittaminen luonnollisesti harmittaa :)

Kovin pitkään et voinut perässäni joutua ajelemaan koska kolmanneksi tullut ohitti minut siinä viimeisessä pudotuksessa josta maaliin noin 5 mutkaa ja ehkä n. 4 -500 m. Eroahan teillä oli n. 6 s maalissa ja todella urheilijamaista oli se huutelu mutta mitäpä tuosta ehkäpä sumea logiikkani alkoi pettämään ja naru kiristymään maalin häämöttäessä pahoitteluni moisesta :)

tuosta treenaamisesta olet kyllä ihan oikeassa :)

Pidäpä sininen lippu sääntö mielessä viikonloppuna

Kirjoittaja: JUKKA NIEMINENno ehkä antaa tän olla, ollutta ja mennyttä, paremmin sitten ens kerralla puolin ja toisin ;D oli vähä kireyttä ilmassa ku otti pattiii ku meni siellä aikasemmin just kierroksella ohitettavien kanssa aikaa todella reilusti :( mutta näin käy joskus, ihmisiä kaikki ollaan ja virheitä sattuuu!!
ehk ollaan reima sujut nyt?? viikonloppuna voi toi sininen lippu tutuksi tulla ku saattaa seistolan masat sun muut pamauttaa puolessa tunnissa parillaki kierroksella ohi mutta sitä se elämä on :D
kovaa reeniä vaan!!

t: Toni

Kirjoittaja: REIMA ALANKOnäin tehdään, tsemppiä viikonloppuun pari kertaa mukana olleena ne todellakin viuhahtaa ohi ;)

Kirjoittaja: JUKKA NIEMINENkyllä on joo aikaisempaakin kokemusta kyseisestä kilpailusta :D kyllä ne sieltä aika vauhdikkaasti paukauttaa ohi! toivottavasti nyt ei erissä ihan viimeseks jää!!
isoja kaasuja vaan ja hyviä syksyn ja talven reenejä sinnekki päin!! Peitellään jos samaan aikaan radalle satutaa ;D

T: Toni

Kirjoittaja: KARRI KUISMATässä keskustelustahan voi hyvin lukea koko ongelman... toiset eivät edes tajua mistä on kyse !

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAJussi: Sillon Lievestuoreella ajettiin jotain isoaB:tä tai 4T:tä, olin viettämässä kesän ainoaa vapaata viikonloppua kolmen treenikerran jälkeen kisaa ajamassa. Jossain ekamutkan jälkeen kun on niitä syheröitä, olin menossa sisämutkaan, kun kuulin takaa, että varmaan kärki tulee ohi. Vilkasin olan yli ja olin jo jäämässä pussiin sinne sisämutkaan, mut ei se mtän, pistin liinat kiinni, kun en olis enää ulkomutkan puolelle ehtiny väistää. Kisan jälkeen totesit vaan, että vähän säikäytti, että huomaanko sut siitä kärkimiehen peesistä, vai möngerränkö olematonta vauhtiani suoraan sun eteen siihen sisävalliin. Tossakin tilanteessa mun olis ollu hyvin helppo tehdä virhe, joka olis lopettanut sun kamppailun voitosta.

Eerolle vielä tosta prosenttirajasta, joskus on varikkokeskusteluissa totakin pähkäilty, mutta voisi olla aika vaikea asettaa prosenttia. Jossain Siilinjärvellä tai Kaanaassa esim. aikaerot repeää ihan tajuttomiksi kun yksi pikku virhe voi maksaa tosi monta sekuntia, ennenkun taas saa vauhdin takasin ja pelin kulkemaan pinnassa. Asvaltilla on paljon helpompi määritellä sopiva prosentti. Ainakin J:ssä ja B:ssä kaikista paras olisi, kun olisi aina n. 70-80 ajajaa per kisa, niin kyllä tollasesta joukosta aika-ajo seuloisi kaksi melko tasaista kisaryhmää.

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMEEi nyt kyllä muistu mieleen, mutta jos oltais osuttu, niin varmaan muistaisin... ;-) Toivottavasti en huutanut ja olin asiallinen! :)

Mutta B pojille tiedoksi, että aika on mennyt eteenpäin ja systeemit parantuneet. Tuossa vuosituhannen vaihteen tienoilla kun oli vielä sellainen sarja kuin Nuorten SM, jossa ajoi alle 21 vuotiaat b luokitellut kuskit 2t piikeillä, niin siellä ei ollut koskaan sinistä lippua, vaikka kyse oli kuitenkin ihan virallisesta SM tittelistä, ei cup. Ja oli muutenkin enemmän sääntö kuin poikkeus, että sinistä lippua käytettiin (ei edes aina) pelkästään aassa. Eli siihen nähden on hyvä, että se on nykyään käytössä myös muissakin luokissa.

Kirjoittaja: MARKO LIPPONENOlen aloittanut sinisen lipun katsomisen moottoriurheilukilpailuissa vuodesta 1981 lähtien.Alusta materiaaleina on ollut jää,hiekka ja asvaltti.Motocrossissa voi nopeampi kaveri huutaa kierroksella ohitettavalle etanalle josko tämä ystävällisesti antaisi latua.Varsinkin mutkaan tultaessa jolloin kaasu on kiinni kuuluu takaa tulevan ääni tosi hyvin.Vain kerran on tullut nopean kaverin peesissä samalla kierroksella ollut ohi.En ole enää vuosiin kääntänyt päätäni ohitustilanteessa,koska se stonga kääntyy samalla ja ajo alkaa vaappumaan.Ensi viikonloppuna tulen olemaan todella monen ohituksen kohteena.Toivottavasti kuitenkin harvemman kuin v.2006 Siilinjärvellä joukkue SM:issä.

Kirjoittaja: KARRI KUISMAjoo, ei se vaikeaa ole...stäpaitsi jokainen on joskus ohitettavana tai ohittajana, se on varma !

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKI

Sininen lippu on merkinanto ohitettavalle. Siis ihan sama asia kuin se huuto (joka ei tietysti ole ihan niin mukava tapa ilmaista asia ja sitäpaitsi aivan lajiin kuulumaton elementti). Ei se tarkoita: Hidasta! Pitää vain selkeät suorat linjat ja välttää kiemurteluja, loppu vastuu jää ohittajalle.

Jos kaveri on niin paljon nopeampi, että on ottanut toisen kierroksella kiinni, ei ohitus pitäisi olla enää ongelma.
Olen huomannut, että junnut on joskus nopeitakin, mutta niin zipissä kisan lopulla, ettei ohitukset ole enää kovin helposti luonnistu. Silloin ei voi kuin katsoa peiliin ja seuraavaan peruskuntokauteen.

Ainakin MXB:ssä, kuskit jakautuu niin tasaisesti, ettei voi tietää tuleeko takaa kaatunut nopeampi samalla kierroksella oleva, vai kierroksella ohittava. Silloin on oikein ajaa kisaa niin kauan kuin muuta liputetaan. Esimerkiksi Siilinjärvellä oli kuskia pitkin maita ja mantuja koko radan mitalla, mistä sitä tietää kuka milläkin kierroksella on menossa?