Seisontatuki pakollseksi 2009??

Kirjoittaja: Jouni PatjasVoi ristus sentään, Kalkun etusivulla mainitaan, että ensi vuonna tulee pakolliseksi kiinteä seisontatuki. Sanokaa nyt, että tämä on joku helvetin huono ja myöhäinen aprillipila. Jokos taas kun yleinen taloustilanne on muutenkin menossa huonompaan suuntaan yritetään taas päästä eroon crossipyöristä tehdyistä enduropeleistä? 90-luvun alussahan päästiin aika tavalla helposti vähentämään kuskeja kun kiellettiin siirtokilvillä ajo, nyt siihen ei ilmeisesti päästä puuttumaan, niin tempaistaan tällainen veto.

Varmaan tähänkin, niinkuin kaikkiin muihinkin tyhmiin vetoihin liiton puolelta vastataan, että kun vakuutus/laki käskee.. Kas kummaa kun näihin lakiasioihin herätään juuri nyt, kun kuskeja alkaa olemaan niin paljon, että kerhoillekin jää jotain kisojen järjestämisestä. Viime aikoina kun on tullut nämä sääntörengas hömpötykset, sarjakisojen lisenssit ym paska. Silti esimerkiksi SM-endurosarjan pääsponsorin mainosbanderolli on hävitetty jo kesäkuussa.. tosin sen perään osattiin kysellä heti syyskuussa. Kannattaisikohan paneutua esim taloudellisten asioiden hoitoon, voi tulla aika vaikea saada esim crossia telkkariin, jos tuollalailla hoidetaan niitä vähiäkin sponsoreita..

Kiinteä seisontatuki... noinkohan sen tarvitsee oikein toimiakin, vai riittääkö, kun laittaa fillarin tuen kiinni runkoputkeen. Sovellettuhan näitä sääntöjä on ennenkin, aivan niinkuin kaikkea muutakin tässä lajissa. Yhä edelleen käytäntöhän on kuitenkin, että kaikki mitä ei erikseen ole kielletty on sallittua ja asiat hoidetaan maton alle ettei vaan tulisi turhaa sanaharkkaa.

T: Jouni
www.rck.urli.net
ps. ajan crossista tehdyllä, kuten varmaan arvasitkin kiihtymyksestäni :)

Kirjoittaja: Kalle LindroosTrailtechilta saa kyllä noita mallikohtaisia seisontatukia n. $100 hintaan, eli ei se nyt teknisesti tuohon kaadu. Rahaa saa toki taas kuluttaa.

Tosta ei puutu kuin että sen pitää olla "sääntötuki" FIM ja suomen lajiliitto leimoilla :D

Kirjoittaja: MARKO LAINEEikös EU jakele noita tukia erinäisiin tarkoituksiin, jotta ei kun anomaan vaan. ;)
Ja kyllä se enskapyörä pystyssä pysyy kun hieman ruopasee, yleensähän se on jalkatappien varassa pystyssä jossain suossa tai kantojen välissä. Aika erikoisia vaatimuksia kun säännöistä menee läpi kilikellot jne.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILASehän tässä taas niin kovasti kummastuttaa, että kenen etua se ajaa tämä lajiliittomme. Aina vaan näyttää, että siellä tahdään päätöksiä yhtään ymmärtämättä niiden merkityksiä lajien harrastajille. Kaikki nämä: sarjakisalisenssit, sääntörengaspakot ja vielä tämäkin "seisontatuki" viittaavat kyllä vanhaan ymmärtämättömään virkamieskaartiin. Mutta kun, nyt on uudet ja vireät miehet remmissä, niin mihinkäs sitä nyt vielä tällaista "seisontatuki" juttua tähän tarvitaan? Harrastajien kiusaksi vain?
Sitten siihen Defa lakanoiden katoamiseen. Kerron sen jutun nyt tässä taas, se juttu oli jo esillä silloin kesäkuun alussa. Silloin Mikkelin SM-kisaa edeltävänä perjantaina oli postissa Huvikummulle osoitettuna kolme pakettia, joista yksi oli "autotarvikkeita". Yhtä paketeista tarvitsin kiireesti työhöni, ja kävin sen takia postissa hakemassa ne kaikki kolme. Siinä mystisessä autotarvikepaketissa oli sitten ne Defa lakanat ja ymmärsin, että TV kuvauksesta ja tiedottamisesta vastaava ryhmä tulee ne laittamaan oikeille paikoille ennen kisaa. Mitään ei kuulunut mistään, ja kun meillä oli myös omille "asiakkaille" myytynä lakanapaikkoja, vedimme ne ja Defat kaatosateessa Pulkkisen Jorman opettamalla tavalla kuvattavaan paikkaan. TV kuviin ne päätyivätkin sitten ihan hyvin. Tälle kuvausryhmälle ja toimittajalle olisin kyllä mielelläni antanut hyviä vinkkejä kisasta, mutta eipä heitä kiinostanut ottaa mitään yhteyttä. Sitten kisan jälkeen sihteerimme pesi kakki ne lakanat, koska ne olivat ihan kurassa. Palautin paikalliset mainokset ja sain kiitosta hyvin hoidetuista kisoista. Näitä defan mainoksia ei sitten lähetetty mihinkään, kun ei ollut mitään osoitetta niille. Nyt sitten viime viikolle Liitosta soiteltiin, ja kyseltiin niiden perään. Sanoin, että tallessa ovat, ja sitten parin päivän päästä ilmoitettiin osoite mihin ne tulee lähettää. Sinne ne ovat nyt menneet. Niin että tässä tämä...HIENOA YHTEISTYÖTÄ :) Pappa

Kirjoittaja: JÄÄTÄVÄ OYMantsamiehet on ainakin täällä Turun suunnalla jo sen verran seniorikansalaisia, että seisontatuki on ihan kaunis ajatus !

Mut siniset taskussa painais kylläkin vähemmän, jos ne sais katsastajil kelpaan.

T Harri

Kirjoittaja: Pentti Hirvonenno nyt mä en enään yhtään ihmettele, että turkulaisia sanotaan erikoisiksi, ja nyt se sitten on todistettu..

Kirjoittaja: MIIKKA MANNILAonkohan tästä mitään virallisenpaa tietoa kun kalku etusivulla oleva

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATurklaisill o iha hyv hhumor... Jounikin kyllä jotenkin vähän kymeenlaaksolaisittain... "seisontatuki pakollseksi". Tässä offroadpron paperilehdessä on hieno pakinoitsija tämä huoltonainen. Toivottavasti häneltä löytyy nyt ihan virallista vastausta tähän lajiryhmän päätökseen, jotta herrat siten voivat kokoontua miettimään päätöksiensä seuraamuksia ;) Pappa.

Kirjoittaja: Harri Vanhala"Kiinteä seisontatuki" on hirveän hankala maastossa, tarttuu joka oksaan.

Jospa sääntöihin tulisi sen verran joustoa, että seisontatuessa saa olla nivel, josta sen saa osittain käännettyä sivuun.

Kirjoittaja: AKI IMMONENJoo ja puututtiin tossa Nummelassa näihin crossin valoihinkin ottamatta nyt sitten kantaa onko kyseessä turvallisuustekijä. Katsastajien tulkinta on ,että 25 wattia pitäs löytyä kun se kuulemma on huomiovalojen wattimäärä, tuli päästyä oikeen liiton listalle. Seuraavaksi sääntörengas ja seisontatuki ??? Mutta missä on roiskeläppä ? toivottavasti saamme sen takasin :D Jätetään sitte näitä Suomikisoja väliin ja ajetaan muualla välistä. Pitäsköhän alkaa talven jälkeen katteleen muita lajeja vaikka tota CC:tä kun sitä ei vielä ole keretty tappaa..

Kirjoittaja: JUHA MATTILAPyörän seisontatuki on ollut vuosikymmeniä pakollinen varuste moottoripyörässä, joka on tarkoitettu tieliikenteeseen, kuten enduropyörä. Enduropyörissähän jalka on aina ollut. Jos crossipyörästä tehdään pyörä enduroon, tulee se tietenkin varustaa kyseiseen lajiin sopivaksi. Kun te arvoisat lajitoverit selitätte kuinka endurossa ajetaan tieliikenteeseen tarkoitetuilla pyörillä, niin ottakaa huomioon tieliikenteen vaatimukset.
Jos endurokisoissa pyöriä katsastettaessa ei jotakin varustetta ole tarkastettu taikka vaadittu, ei se tarkoita sitä, ettei kyseinen varuste olisi pakollinen. Nyt vaan äimistellään oikeastaan ihan ymmärrettävästi, kun ei ole sitä jalkaa aiemmin vaadittu. Eihän ohjaustangostakaan lue säännöissä erikseen varusteen pakollisuudesta, vaikka se onkin pakollinen... Nyt vain aletaan siis vaatimaan pakollista varustetta kisoissakin. Onhan varusteita, joista on myönnetty poikkeuslupa kilpailukäytössä, kuten esimerkiksi suuntavalot. On jo korkea aika saada jalka pyöriin. Mielestäni jo käytännön syistä kyseinen jalka enduropyörässä on välttämätön. Tilanteita, joissa sitä tarvitaan, on lukuisia. Yksi mahdollinen tilanne on onnettomuuspaikalle joutuminen.
Onhan seisontatuki ollut pakollinen MM-kisoissakin. Silti taannoin eräs lajitähtemme ihmetteli vaatimusta... ;)
Turvallista syksyä!

Kirjoittaja: JARI VESAOnkohan tässä päätöksessä otettu huomioon että suomesta ei (ainakaan vielä) noita seisontatukia saa. Mp-racingi tuo kyllä trailtech kamaa maahan mutta seisontatukia ei ainakaan nettisivun valikoimasta löytynyt. Ulkomailta siis joutuu tilaamaan tämänkin osan. Joten pitäisiköhän tässä ruveta ajaan oikein porukalla pelkästään ulkomailla. esim etelä naapurissa...

Kirjoittaja: JARI VESAPerun edellisen väittämäni. Eli saahan tota seisontatukea mp-racingistä hintaan 109e eli kun kattoo jenkeistä jotain hintoja niin vaihtaa vaan $ tilalle

Kirjoittaja: Pentti HirvonenToivottavasti seisontatuesta tulee sitten tasavertainen varuste nopeusmittarin ja
äänimerkin kanssa, eli säännöissä lukee että ne pitää olla, mutta kuinkahan
monella ne oikeasti on??

Eli ne jotka liputtaa jalan puolesta voi mennä asentaan kilikelloa stongaan ja tulla
sitten vasta valittamaan niistä, joilta ei löydy sitä seisontatukea...

Ja vielä onnettomuus ja muista tilanteista, niin kyllä siinä joutaa pyörän
heittämään vaikka kyljelleen jos kaveri kuolemaa tekee... Ja suomessa noiden
enskapolkujen varrella on kuitenkin vielä aika paljon puita, jota vasten sen voi
laittaa nojalleen, jos ei maahan henno laittaa.

Kaippa niitä enskapenoja suivaa, kun crossipojat tulee crossipyörillä ja sujahtaa
ohi perävalot vilahtaen (kyllä, ne valot löytyy jokaiselta!!) Eiköhän näitäkin lajeja
voisi harrastaa rinta rinnan puolin ja toisin... vai pitäisikö tasapuolisuuden nimissä
crossikisoissa kieltää pyöristä seisontatuki :D

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAKyllä se crossissa oli kiellettykin...siis seisontatuki vaarallisuutensa vuoksi... kyllä ne silloin 60-luvulla purettin pois Jawoista ja Cz-stä ja Husgvarnoista aina ennen kisoja. Taisi ne sitten unohtua laittaa takaisinkin...eikä niitä polliisimiehet koskaan tienpäällä takaisin vaatineet. Eivätkä varmasti vaadi tänäänkään. Kyllä se tämä nykyinen SML:n virkamiesten nipotus on sellaista, että nyt pitäisi vanhan ajan virkamiesten lailla olla tekemättä yhtään mittään ainakin kaksi kuukautta. Sillä voitaisiin jo pelastaa paljon oikealle mootoriurheilulle. Hyvvee Joulua ja olekee ainaki iänestämättä kettää. ;) Pappa.