Sarjacrossin säännöt

Kirjoittaja: PETRI PARTTIOn tullut paljon yhteydenottoja kys.asiasta.Nythän on niin , että kun ajetaan sarjoja niin kaikilla pitää olla lisenssi esim. jos joku ajaa esim isoissa luokissa riittää kun kuljettajalla on esim endurolisenssi eli ei tarvita crossilisenssiä. Tämä tiedoksi niille jotka ajavat ainoastaan sarjoja kansalliset kisat on sit erikseen.Eli suomeksi kerhot saavat järjestää sarjacross kilpailuja niin kuin ennenkin kunhan tekevät ilmoituksen liittoon missä mitä ja milloin ja katsoo et lisenssi asiat on ok.Sinänsä tämä asia ei meidän kerhon sarjoja miksikään muuta koska meillä on melkein kaikki lisenssikuskeja, mutta puulaaki kerhot joissa toiminta on pienempi muotoista aiheuttaa varmaan keskustelua.Mutta huomioikaa että harrastaja joka ajaa pelkästään sarjoja ei tarvitse kallista crosssilisenssiä vaan endurolisénssi riittää.Sitten vielä jos kerho järjestää harjoituksia yms lisenssiä luonnollisesti tarvita. Pysykää ehjinä hymyillään kun tavataan! T Team Partti

Kirjoittaja: REIJO KARPPINENTuntuu varsin oudolle Moottoriliiton sarjacross sääntö. Kerhokilpailut on kuitenkin se luontevin tapa opastaa ja rohkaista uusia nuoria tai vanhempia kilpailijoita lajin pariin. Liitto on esitellyt haluavansa olla mukana ja tietää paremmin kerhojen kilpailukoulutuksesta ja hups, sitten se vaatiikin lisenssin kaikilta kerhojen sarjakisoissa. Eli uuden kokemattoman kilpailijan on helpompi osallistua kansallisiin kisoihin kertalisenssillä ---- tuntuu tosi hullulta.

Luulen, että liitto haluaa säännölle tulkinnan, että kerho EI SAA ILMOITTAA kerhon jäsenkisoja liitolle ja silloin kaikki kerhon jäsenet voivat osallistua ilman lisenssiäkin harjoituksiin kellolla ja ilman. Liitolle ilmoitetut jäsenkisat muuttuvat nimeltään sarjakisoiksi ja rasittavat suotta liittoa.

Kerhojen on oltava tarkka sanoissa ja tiedottamisessa. Tietääkö joku kilpailijan, joka olisi hankkinut lisenssin ennen kuin sai kokeilla kilpailemista jossakin.

Kirjoittaja: SAMI VIHOLAINENTodella uskomatonta; lisenssi sarjacrosseihin, HALOO! Miksi? Saako liitto jotain provikoita vakutuusyhtiöltä, kun pakottavat tuhannet harrastajat ottamaan lisenssin?

Kirjoittaja: SAMI SAINIONyt alkaa vaikuttamaan siltä, että kohta liitto esittää ajamisen kieltämistä niiltä jotka eivät omista lisenssiä, tämän hetkinen suuntaus on huolestuttava.
Nyt kun porukat on saatu ostamaan liikkennevakuutus, niin on huomattu kuinka paljon pyöriä on todellisuudessa liikenteessä, samalla on huomattu uuden rahastuksen paikka.
Ettei tämä asia karkaa "lapasesta" ja puomille saataisi ukkoja myös tulevana kesänä, tulisi liitossa miettiä esim. "sarjacrossi" lisenssin vaihtoehtoa niille jotka haluavat ajella vain paikalliskapinoissa
n. 30-50

Kirjoittaja: MIKA TUOMINENTere

Systeemi Norjassa seuraava: Kaikilla jotka ajavat näillä vehkeillä pitää olla lisenssi. Harjoitus lisenssi maksaa puolet kisalisenssin hinnasta. Junioreilla vissiin 12v. asti oma lisenssi. Lisenssin saamiseksi pitää istua kurssilla 1 päivä jonka aikana käydään säännöt radalla ja varikolla läpi. Lopuksi helppo kirjallinen koe. Myös pikkunatiaiset istuu siellä kurssilla. Lisenssin saamisen ehtona on kerhon jäsennyys.
Treenikset radalla ovat valvottuja ja joka harjoituksessa on nimetty vastuuhenkilö joka on saanut tehtävään myös kurssituksen. Radat ovat liiton hyväsymiä harjoituspaikkoja jotka on luokiteltu eri vaativuusluokkiin. Isoja kisoja ei pikkuradoilla sallita/ajeta.
Homma on aika tarkoin kontrolloitua mutta siitä seuraa hyvääkin LIIKENNEVAKUUTUSTA EI TARVITA koska lisenssivakuutus KORVAA KILPAILUVAHINGOT JA TREENISVAHINGOT . Lisenssivakuutus siellä varsin kattava. Ajelu omaksi iloksi OMASSA METSÄSSÄ TAI PELLOLLA mopolla tai mönkkärillä on RANGAISTAVA TEKO ja siitä voi saada mehukkaan sakon kiinnijäädessä. Mielestäni tämä suomen PAKKO tuplavakuuttaminen on todella syvältä... oma tilanne on lisenssi+2x kuramopon vakuutus= n.720e vuosi .Mulle sopis oikein hyvin hieman enempi valvontaa ja kuria tähän hommaan ja kattavampi lisenssivakuutus ja liikennevakuutus pois.

Kirjoittaja: MARKO MELKO
Asian tiimoilta olin yhteydessä liittoomme tuossa syksyllä:

-----------
Liiton sääntöjen mukaan jäsentenvälinen toiminta on sallittua ja näin ollen
jäsentenvälinen sarjacrossi myös. EMK:n verkkosivuilla on muistutus siitä,
että sarjacrossi on vain EMK:n jäsenille. Tulosten julkaiseminen omilla
sivuilla sarjacrossien osalta on asia johon me vain olemme antaneet
suosituksemme. Eräät kerhot ovatkin siirtäneet sarjacrossi tulokset vain
jäsenten nähtäväksi, eli salasanojen taakse. Viranomaiset nimittäin voivat
tulkita asiaa niin, että kerho on järjestänyt kilpailuja ilman lupaa tai
ilmoituksia. Eräs taho on varman tiedon mukaan saanut toiminnasta ilman
lupaa sakkorangaistuksen. En usko, että niin tapahtuu kovinkaan yleisesti.
Toivotamme Teille oikein vauhdikasta syksyä.

Ystävällisin terveisin,
Suomen Moottoriliitto ry (SML)

Kurt Ljungqvist
tel. +358 9 3481 2251
fax. +358 9 147 742
www.moottoriliitto.fi

-----------

Vai missasinko jonkin uuden pykälän vai? jeba jee, niin ja tuo vastaushan on juurikin et saako sarjarosseja ajaa vai ei, ja voiko tuloksie näyttää jne.. =D

Kirjoittaja: MARKO MELKOEli sarjarosseja saavat ajaa järjestävän seuran jäsenet! Tässä sitten täytyy olla tarkkana.

Kirjoittaja: JANNE KAILANIEMIMoikka !

Pikku kommentti tuohon SML: n idioottimaiseen päätökseen.
Oletteko ottaneet huomioon miten monella radalla ympäristölupaehdot estävät monien kilpailujen järjestämisen, ette ilmeisesti kun tuollaista olette menneet tekemään.
Tiedän että moni rata menee kiinni jos kerho noudattaa kyseistä sääntöä jossa sarjacrossit rinnastetaan kilpailuksi, on se sitten oman kerhon sisäinen tai kansallinen tai SM - kilpailu niin kaikki lasketaan yhteen vuoden ajalta.
Kun ei ymp lupa ei riitä niin toiminta hiipuu tai kuolee kokonaan.
On meinaan hienoa touhua SML: toimesta edistää junioritoimintaa Suomessa.
On se kiva kun harrastajatkin työnnetään kauemmaksi järjestäytyneestä toiminnasta jota vuosia ollaan yritetty tuoda lähemmäksi.
Ajatelkaa nyt jumanklavita äijät mitä te ootte tehny.
Kaikesta huolimatta hyvää talvenjatkoa.
Risto

Kirjoittaja: TOM NORDMANLöytyykö keneltäkään linkkiä aihetta käsittelevään kirjalliseen säännöstöön tai muistioon?

Kirjoittaja: Timo Tähkäpäähttp://www.moottoriliitto.fi/

yllätys

Kirjoittaja: AKI IMMONENBreesneviläinen suunnitelmatalous nousuun ! On se hienoa, että instanssit valvovat tyhmien ihmisten vapaa-ajan viettoa oikein säännöin ja määräyksin sekä tietysti maksuin.
Kerhokaverithan voivat perustaa rekisteröimättömän yhdistyksen, joka ei kuulu mihinkään liittoon ja ajella "laittomia "sarjakisoja vaikka tämän "sivutoiminimen" alla. Tai voidaan sopia että vedetään vaan "kaveriporukalla" eihän tähän tietenkään ole virallisen seuran lupaa...
Turvallisuus ja liikennevakuutus kuntoon, mutta toi lisenssipakko sarjakisoissa on ihan samaa kategoriaa kun tv lupa.

Kirjoittaja: TOM NORDMANTimo: Jos olet löytänyt moottoriliiton sivuilta yksiselitteisesti kerhokisojen lisenssiasiaa ja säännöstöä koskevan kohdan, voitko ystävällisesti laittaa linkin tänne. Ennen kuin postitin kysymykseni, olin lukenut kaikki sääntökirjat, muistiot sekä tiedotteet mitä sivuilta löysin. Eteenkin kohta, jossa kerrottaisiin siitä että endurolisenssillä voisi ajaa sarjakrosseja, kiinnostaa. Kerhojen aktiivisilla on vastuuta joka on kannettava

Kirjoittaja: Nikkanen EeroJep. Tän linkitin tonne HMK sarjakeskusteluun jo ennen tän ketjun aukeamista.
Taitaa olla tän jälkeen pienillä kerhoilla, pienellä porukalla, vaikeuksia saada kisoja vietyä läpi. Toimitsijoita vaaditaan pian muutama kymmenen ja esim alle kymmenen kuskin ajattamiseen onkin sitten jo hankalaa saada lippumiehiä yms.
Tosta nyt ainakin tuo lisenssivaade ilmenee :

"-06.1.4 SML:n jäsenkerhon jäsenten väliset kilpailut.

Jäsentenvälisiä kilpailuja voidaan järjestää edellyttäen, ettei niitä järjestetä samaan aikaan muiden saman lajin kalenterikilpailujen kanssa. Kansalliset kilpailut asettuvat järjestyksessä jäsentenvälisten kilpailujen edelle.
Jäsentenväliset kilpailut on ilmoitettava ennakkoon ilmoituslomakkeella SML:lle.
Ilmoituslomake löytyy SML:n internet-sivuilta. Lomakkeella pitää ilmoittaa tapahtuman/ tapahtumien ajankohta/ -kohdat, kilpailupaikka ja tapahtuman vastuuhenkilön tiedot.
Ilmoitus voidaan tehdä vuosittain koonti-ilmoituksena SML:n kilpailukalenterin ilmestymisen jälkeen.
Kaikki SML:lle ilmoitetut jäsentenväliset kilpailut ovat vastuuvakuutettuja.
Kilpailulupamaksua ei peritä.
Jäsentenvälisten kilpailujen järjestäminen maksullisten tilaisuuksien yhteydessä on
kielletty. Kaikki jäsentenväliset kilpailut ovat yleisölle maksuttomia.

Jäsentenvälisiin kilpailuihin saavat osallistua vain järjestävän kerhon jäsenet.
A j a j a l i s e n s s i on pakollinen. Myös lain vaatimat v a k u u t u k s e t ajoneuvoille ovat p a k o l l i s i a. Ajoneuvojen tulee täyttää lajisääntöjen vaatimukset ja ajajien tulee käyttää sääntöjenmukaisia ajovarusteita.
Tuomaristoa ei vaadita. Kilpailussa on oltava kilpailun johtaja ja muut tarvittavat toimitsijat, katsastuspäällikkö, turvallisuuspäällikkö sekä riittävä ensiapu-, palontorjunta-, viestintä-, ym. välineistö ja miehitys. !!!
Jäsentenvälisistä kilpailuista ei saa nousupisteitä.
Tekniikkaan ja moottoriajoneuvojen turvallisuuteen liittyvissä asioissa on noudatettava lajisääntöjä."

"Ajoneuvojen tulee täyttää lajisääntöjen vaatimukset " tarkoittanee, ettei esim crossilla saa ajaa sarjaenskoja.

Kummelityyliin vois nyt huutaa -Hyvä Lasssila ! - , jos Lassila jotenkin liittyis asiaan....

Kirjoittaja: Nikkanen EeroSäännöt

Kirjoittaja: TOM NORDMANKiitos Eero - olihan se siellä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTulipahan tuhlattua taas aikaa tuon urheilusäännöstön läpi kahlaamiseen.
Edellä postattu Kurren vastaus on MIELESTÄNI ihan selventävä, eli viime kesän tiedote on nyt tuotu uusiin sääntöihin, hieman tarkempana ja ykstyiskohdin.

Eikös tuo nyt yksinkertaisuudessaan tarkoita, että:
- sarjakrosseja ja sarjaenduroita yms. voidaan järjestää aivan kuten ennenkin, kunhan kaikki kuuluu kerhoon ja tulokset eivät ole julkisesti muiden kuin jäsenten luettavissa
- jos halutaan järjestää kerhomestaruusKILPAILUT, julkistaa tulokset, silloin pitää toimia kuten oikeassakin kilpailussa, kaikilla oltava lisenssi, MUTTA ilmoitus SML:ään riittää, ei lupamaksua, ei osallistumismaksua
Vai???

Ainut mikä tuossa ihmetyttää, on tuo vastuuvakuutus. Mitäs se SML:n lupa sitten sisältää, kun ei siinä minkään sortin vakuutusta ainakaan ole???

Ei olisi tosiaan pitänyt tuhlata aikaansa moiseen, olisi voinut vielä jatkaa autuaassa tiedottomassa tilassa luullen pääsevänsä enskakisoihin vielä 2009

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATässä koko edellä olevassa jutussa ei ole tullut esille tärkeintä asiaa. Moottoriliitolla on määräysvaltaa vain liiton alaisiin kerhoihin, ja rankaisuvaltaa lisenssin omaaviin kuljettajiin. Liitto ei voi mitenkään sanoa mikä kilpailu on laiton tai mikä ei. Moottoriurheilukilpailujen järjestäminen Suomessa on täysin vapaata. Viranomaiset eivät kilpailulupaa myöntäessään mitenkään edellytä, että sillä on jokin "liitonlupa". Surkuhupaisinta on se, että lähimenneisyydessä liitto itse on syyllistynyt laittoman kilpailun järjestämiseen. Itse olen edottomasti sitä mieltä, että oikeat kilpailut on oltava SML:n hyväksyntää nauttivia, ja myös oikeiden moottorikerhojen järjestämiä. Tämä menneiden vuosien Liitonmahtimiesten mahtailu on jotenkin kuin perimätieto itä-naapurissa:"Varo tai Stalin kostaa". Kerhojen on varmasti lupa pitää ihan sellaisia yhteisharjoituksia, kuin ne haluavat. Niissä ei myöskään varmasti tarvita minkäänlaisia lisenssejä. Tietenkin kerhojen, etu on se, että kaikki ovat jäseniä, ja harjoituspaikoille tulee olla myös kerhon hankkimat luvat.
Ihan kokonaan toinen juttu on sitten, miten ajajat ymmärtävät, että se oli vain harjoitus? Aina on ollut ääliöitä, jotka touhottavat: "Kun meitin poika voitti sarjacrossin on siitä oltava Kylänsanomissa etusivun juttu". Yritetään pärjätä ;-Pappa

Kirjoittaja: tomi nieminenMoro.

Pappalta tuli asiaa!! Näin se on ja pitääkin olla. Ittellä alkoi lisenssihinnat v:tuttaa ja olen harrastanu ihan "yhteisharjoitus pohjalta". Näillä pykälillä tulee sellanenkin pikku pulma että ei vois ajaa muiden kerhojen/seurojen sarjacrosseja. Itte oon ainakin (ja varmaan moni muukin) kelien mukaan ja vaihtelun vuoksi ajanu muuallakin kuin kotiradalla esim. Karkkilassa, Tampereella, Porissa, Kokemäellä, Turussa.. . En tiä onko tarkoituksellista vaiko ei kun liiton touhut lähes poikkeuksetta aina kääntyy kommaripakottamiseks. Sucks big time..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAi jaa. No J-SMK:n sarjoihin ei ainakaan pääse edes osallistumaan ellei ole jäsen, TamMC:n sarjoihin pääsi mukaan maksamalla ratamaksun (tuloksiin ei), AMK:n sarjoihin ei ei-jäsenet pääse. Kuvittelin tämän pienen piirin pohjalta käytäntöä laajemmaksikin.

Tuli tuo lisenssi juuri klikattua tälle vuodelle, viimein, siellä oli se kerhonmestaruuslisenssivaihtoehtokin. Oli muuten peräti 20e. Onkos tuo nyt sitten pahakin maksu? Enskakisoissa alkaa olla muotia 40e, harvoin 30e, SM:t jopa 50e. Kertalisenssi 35e päälle. Voisiko ajatella tuota asiaa positiivisesti: liitto tarjoaa lisenssivakuutusta käyttöön myös kerhotasolla, myös niille ketkä eivät normaalisti lisenssiä osta? Eikös tämä jätä vain valinnan varaa lisää, pidetään perinteiseen malliin sarjat julkasematta tuloksia tai sitten puoliviralliset paikalliskapinat 20e nassu?

Tämän keskustelun alun kommenttien perusteella asia vaikutti tökeröltä, Kurren vastaus postattuna tänne + linkki urheilusäännöstöön jälkeen näen tässä jo paljon hyvääkin. Ajatelkaa ihmiset positiivisesti, SML on ihan varmasti muuta(kin) kuin iso ja paha liitto!

Kirjoittaja: MIIKKA MANNILASiis ymmärsinköhän nyt oikein , jos pidetään sarjaenduro se on sitten kilpailu ja kilpailuunhan saapi konttorilta punakilven. Ei voi olla totta.

Kirjoittaja: raimo tuokkoSirkku, kirjoitat: "Ainut mikä tuossa ihmetyttää, on tuo vastuuvakuutus. Mitäs se SML:n lupa sitten sisältää, kun ei siinä minkään sortin vakuutusta ainakaan ole???
Kyllä muuten liiton kilpailulupa (tähän asti siis SM tai kansallinen, nyt myös jv ) sisältää nimenomaan huvitilaisuuden järjestäjältä vallesmannin vaatiman vastuuvakuutuksen, joka sisältää kolmannelle osapuolelle (eka on järjestäjä, toinen kilpailija, käsittääkseni) kilpailun aiheuttaman vahingon korvauksen aina 1milj. euroon (vai olikohan se MK- ajan summa, mutta kuitenkin aika paljon?) asti.
Nykyään tämä liiton vakuutus on voimassa kaikessa kerhojen järjestämässä toiminnassa ja korvaa mm. kerhon jäsenen toimitsijana loukkaantumisen aiheuttamat kulut.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo perhana, luin sen kohdan sitten jotenkin vaan väärin, ymmärsin sen siis niin, että kilpailun järjestäjä on velvollinen vastuuvakuutuksen ottamaan ja tuntuikin epäuskottavan hyvältä, että sen vakuutuksen saisi kerho SML:ltä käyttöönsä jäsentenvälisissä kapinoissa ilman kilpailulupaa ja normaalia lisenssiä. Entuudestaan minulla oli siis juuri tuo käsitys mitä Raimo sanoit. Toivottavasti asia on todella niin.

Kirjoittaja: raimo tuokko"Jäsentenvälisiin kilpailuihin saavat osallistua vain järjestävän kerhon jäsenet.
A j a j a l i s e n s s i on pakollinen", kertoo Eeron lainaus liiton säännöistä. Voitaisko tulkita niin, että lisenssi ei tarvii olla siitä kerhosta, jonka jv- kisasta on kyse. Asiaa ei säännön kohdasta mitenkään voi ymmärtää näin. Ei sitä ainakaan siellä lue. Siis sarjacrosseihin pääsee vieraiden kerhojen lisenssillä ajavat kuskit, kunhan liittyvät jäseneksi. Viime kevään kauhea vääntöhän asiasta on ratkennut harrastajien eduksi. Hyvä SML!! Vai onko sittenkään.......? Jää nähtäväksi. Pitäis varmaan jonkun kysyä Kurrelta ja välittää vastausviesti tänne. Hän tuskin keskusteluun osallistuu...?

Kirjoittaja: PAULI HÄNNINEN"Tuli tuo lisenssi juuri klikattua tälle vuodelle, viimein, siellä oli se kerhonmestaruuslisenssivaihtoehtokin. Oli muuten peräti 20e. Onkos tuo nyt sitten pahakin maksu?"
Tänä vuonna 20e ensi vuonna 40e jne. Voisi senkin rahan laittaa vaikka bensan ostoon.
Perssiistä koko touhu!

Kirjoittaja: TOM NORDMANKappas vaan. Siellä tosiaan on

Kirjoittaja: TOM NORDMANTässä vielä linkki siihen lomakkeeseen mitä pitää ruveta tässä ruksaamaan:

http://www.moottoriliitto.fi/lomake/jasentenvaliset_2008.pdf

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEnduron kertalisenssin hinta on pysynyt vissiin jo neljättä vuotta samassa 35e:ssa ja MX:n noussut 85->90e, joten mistä oletus 20->40e???

Kirjoittaja: TOMI SARIVAARATässä asiassa on varmasti monelle epäselvänä asiana

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENEn ole vittinyt lukee koko pitkää, jo moneen kertaan aiemminkin käytyä keskustelua aiheesta. Äly hoi ! SE ON TASAN SATA VARMAA, ETTÄ JOKAINEN YHDISTYS VOI JÄRJESTÄÄ SELLASTA JÄSENTOIMINTAA JONKAA NÄKEE JÄSENIÄ KIINNOSTAVAN. Eli ei siittä tarvii omalle..siis meidän liitolle ilmoitella, eikä maksaa. Nyt väännetään yhteisharkkoja, yms tyhmää sanaleikkiä. Jäsenkisat on todella tärkeä osa toimintaa. Niistä ponnistaa varsinaisiin kisoihin uusia juhasalmisia, toivon mukaan. Ei mikään muukaan urheiluseura maksa liitollensa lisenssejä ja tee ilmoituksia, jos järkkää jäsenilleen vaikka pituushyppykisat Harjunkentällä torstaina....Kähmy

Kirjoittaja: Nikkanen EeroPentille terveisiä !

Nää katsos jää jalkoihin, eli nopeat syövät ja hitaat ovat nälissään.
Tää siis oli pelkkä nostohomma.

Kirjoittaja: KAI TITTONENJäsentenvälisiin kilpailuihin saavat osallistua vain järjestävän kerhon jäsenet. ajaja lisenssi on pakollinen! Eli onko näin, sarja kisan tulokset julkaistaessa se on kilpailu ja tarvii lisenssin? kun jätetään ilmoittamatta ei lisenssiin ole tarvetta? onko nää säännöt vain tulkittavia vai mitä he.....ä! Uskomatonta kuinka tätä lajia viedään eteenpäin! sääntöjäkin voi muuttaa, ja tervettä maalaisjärkeä käyttää!

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATämä juttu kai menee jotenkin näin: Liitossa hermostuttiin kun pitkin maata järjestettiin syksyisin "sänkicrossikisoja". Niitä on kyllä järjestetty ainakin jo sieltä 60-luvulta alkaen, eli sen miesmuistinajan, joka liitossakin tällä hetkellä vallitsee. Niihin ei ole ollut mitään lupia, eikä niitä yleensä ole järjestäneet mitkään kerhot. Paremminkin ne ovat pojankoltiasten hauskanpito tilaisuuksia. Nyt sitten Liiton Isäntä lähti oikein sinko olalla jänisjahtiin. Lahtasi sitten singolla omat kerhonsa. Oliko se tarkoitus, vai vahinko??? Luulenpa, että sänkicrossi hommaan sillä on lisäävä vaikutus, ja oikeiden kerhojen toiminta senkun supistuu??? Vai mitäs?? Pappa;-(

Kirjoittaja: NiffeUskon sänkicrossareiden olevan yhä vakuuttuneempia valitsemastaan polusta. Perustakaa sänkicross-liitto, joka kieltää SML:oon kuuluvilta jäsenseuroilta sarja- ja sänkicrossin ajamisen sekä Suomessa että Suomen lähialueilla. Ylläpidätte siten kauhun tasapainoa! ;)

Kirjoittaja: TOM NORDMANYllä olevaan sänkicorss-liittoon liittyen.

Näytin SML:n sääntöjä kaverille joka tuntee lakia laajalti. Nykyiset säännöt rikkovat euroopan monopolilainsäädäntöä.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAKai tähän on nyt vielä sanottava, että tämä pieni Suomi ei kaipaa yhtään mitään uutta liittoa tai edes yhtään uutta moottorikerhoa. Tämä kaipaa vaan avointa yhteistyötä. Miten sen löytäminen voi olla näin vaikeaa? ...

Kirjoittaja: AKI IMMONENEi tarvita uusia liittoja, eikö me olla olevinaan EU:ssa, joten miksei voisi ostaa lisenssin jostain "jäsenvaltiosta" esim. Ruotsi. Voisin luvata olla ajamatta yhtään sääntörengassarjaenskatelkänpönttövaimenninkisaa kotimaamme kamaralla.

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMINäin kummallisen painajaisen ja olen lukenut jostain että kauhukokemusten jakaminen muiden kanssa auttaa pääsemään asian yli. Joten tässä kuulette horror storyni:

Kuvitellaan isä + 2 poikaa = kolme pyörää/ajajaa

Kuvitellaan että he haluavat osallistua kokeilumielessä paikallisen kerhon sarjakisaan (iskä on vanhan harrastuksen lämmittäjä ja pojat uusia harrastajia)

Liikennevakuutus 3 kpl * n. 150

Kirjoittaja: Harri VanhalaMarkon mainitsemista kustannuksista osa tulee ilman sarjakisojakin. Liikennevakuutus on syytä olla joka tapauksessa, jos aikoo moottoripelillä ajaa. Sarjojen piikkiin tulisi lisenssi ja jäsenmaksu.

Tuo lisenssikulu kerhotoimintaan on sellainen, joka ainakin minua hiukan sylettää. Nyt on tuoreita dokumentoituja tapauksia, joissa lisenssi EI ole korvannut kilpailussa tapahtuneita haavereita.

Joskus Ukrainan ja Romanian rajalla rajamies kysyi (olin bokserilla liikkeellä): jos sä saat leiman, niin mitä mä saan? Tästä voisi varioida:

Jos liitto ja Pohjola saa lisenssin vakuutusrahat, niin mitä mä saan? Pitääkö kärsineen osapuolen olla se, joka joutuu riitelyttämään SML:n alaisessa kisassa sattuneesta vahingosta vakuutusyhtiöitä välillä liikennevakuutus vai lisenssivakuutus? Palvelu on kuin monopoleilla tuppaa olemaan. Niinpä toivoisin, ettei harrastajia ainakaan ehdoin tahdoin häädettäisi sarjoista nollan arvoisilla maksatuksilla.

Kilpailu ei ole kilpailu, jos tulokset ovat julki vain puolijulkisella paikalla jäsenten nähtävinä. Onko kyse tiedottamisesta vai karkeasta pilailusta?

Onko nykyinen sarjajärjestelmä todellakin ongelma vai halutaanko siitä väen väkisin tehdä sellainen? Ratkaiseeko lisenssipakko enemmän ongelmia kuin aiheuttaa?

Kirjoittaja: Markku SaloVoisikos paikallisia ohjattuja harjoituksia, järjestää, jos kaikki osanottajat olisivat saman kerhon jäseniä, eli jokaisella osanottajalla monen, eli saman, eli järjestävän kerhon jäsenyys.
Tuo asenne, että SML olisi jotain ilman jäsenistöään huolestuttaa.
Olen itse täysin ulkopuolinen, mutta usein paikalla olleena noissa järjestetyissä harjoituksissa, näen että kyse on yksittäisten kerhojen, ja seurojen vapaaehtoisvoimin vetämästä toiminnasta, joka on koko motocross ja enduro harrasteen perusta.
Ja tuossa on kyse toiminnoista joita moottoriliiton, jos ei muuta, omankin etunsa takia olisi syytä tukea, ei vastustaa.
Paikallaolleena voin kertoa, ettei kysymyksessä ole ko. tapahtumissa, varsinainen kilpailu, vaan, vaan useinkin, ulkopuolistenkin tarjoama mahdollisuus, yleensäkin ajaa harjoitusmielessä.
Esimerkillinen tapahtuma oli säkylässä, pistäkääpä paremmaksi ne joilla on siihen mahdollisuus.
Vakuutus ym asioihin toivoisin yksiselitteisiä ohjeita jonka tehtävän vois ottaa vaikka SML.
Tuon lähes laittoman, yksittäisten lisenssi kuljettajien uhkailun vois lopettaa, ei kuulu kuljettajan tehtäviin , selvittää, lakimiestensä kanssa, onko varmasti tapahtuma johon osallistuu, laillinen vai laiton, se kuuluu jäsenseurojen, ja SML:n tehtäviin, ja jo, ennen ns. kilpailua, tai järjestettyä harjoitusta, ei puoli vuotta tapahtuneen jälkeen.
Yksiselitteisiä selkeitä sääntöjä kaikki noudattavat mielellään, mutta tulkinnat jotka estävät lajin harrastamisen, ovat ...sanonko mistä.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAVai että näin...tämäkin keskustelu nousi esiin jostakin "kumpujen yöstä". No kai sen herätti tämä sänkicrossikausi. Mielestäni tässä on nyt esillä niin suuri kysymys, jota nämä opetusministeriön virkamiehet, joita myös SML:n toimihenkilöiksi kutsutaan, eivät voi enää sivuuttaa. Suomi elää näissä asioissa aivan uutta aikaa. On ihan vähän enää sellaisia harrastajia, jotka haluavat hampaat irvessä päästä huippu-urheilijaksi tai edes SM mitaleille. Halutaan vain olla mukana mukavassa porukassa, ja pärjäillä nykyisen kunnon mukaan. Parasta sitten on jälki "pekulaatiot" kavereiden kanssa. Jos nyt, kun lamakin on jo totta, vedetää esim. crossiin joku kolmen kisan SM-sarja Suurkaupunkeihin, johonkin 69:stä TV:kanavasta yhdestä näytettynä, on se SML:n loppu. Sillä Vapaan Suomen Vapaat Mopomiehet tekevät niin paljon hauskoja kisoja, että sinne SML:n kisoihin jää vaan ne viisi parasta. Ne jotka ovat tänäänkin niitä oikeita crossareita...muut ovat enemmänkin marjanpoimijoita. Hurvitellan kuten nyt Otavan yössä n. 330 Offroadautoharrastajaa... ;) Pappa

Kirjoittaja: KIMMO RONKONENMeinataan poikien kanssa pitää mökillä saunailtaa ensi viikonloppuna ja siinä illan kuluessa on ennenkin käynyt niin, että on otettu ikään kuin jäsentenvälinen löylykilpailu. Nyt en siitä vielä ole varma käykö tällä kertaa näin, mutta voi käydä, joten pitäisikö varmuuden vuoksi ilmoittaa johonkin ja mahtaako homma maksaa jotakin? Ennen ollut ilmaista. Tuloksia emme kuitenkaan julkaise.

Mites vakuutukset?

t. Byrokratian ja rahastuksen uhriko