Sairas kertomus.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroTämä on sairas kertomus moottoripyörällä kaatuilemisesta ja lähes toimivasta vakuutusturvasta.
Vahingon tapahduttua elokuun lopuilla olin tietysti yhteydessä yhtiöihin kolmenkin eri vakuutuksen "turvin".Mitään ei mistään luvattu etukäteen,eikä korvauksia ylipäänsäkään,ennenkuin paperit olisivat kiertäneet koneistojen läpi.Käsitykseni oli,että lisenssivakuutus korvaa yksityissektorin kuluja ja liikennevakuutus loput,mahdollisesti jopa työkyvyttömyysajan palkan.Jollei, niin vielä olisi vapaaehtoinen tapaturmavakuutus.
Noh,lääkäreissä juostiin ja kuluja tuli.Vahinkoilmoitus Pohjolaan lisenssivakuutuksen pohjalta ja IF,fiin liikenteen osalta joka epäili korvattavuutta koska vahinko sattui metsässä ja ilman vastapuolta.Lääkärintodistuksia,kuitteja,selvityksiä ym on syydetty ja pyydetty.
Pohjola avasi pelin palauttamalla hakemuksen vedoten lakisääteisen liikennevakuutuksen korvausvelvollisuuteen.IF on pyöritellyt papereita yli 2kk ja päivän tiedustelun mukaan ne ovat lausuntokierroksella yhtiön omien tohtoreiden pöydillä,joilla kuulemma on "muittenkin papereita".Yksityissektorin laskuja ei hyväksytä.Päätöksiä ei luvattu seuraavaan kuukauteen.Kela ei innostu asiasta koska kyseessä on liikennevahinko.Yksityislääkärin laskua maksaessa ei saa mainita sanaa liikennevahinko,koska silloin kela ei maksa osuutta laskusta.Epärehellisyyttäkin siis vaaditaan.
Takki on aika tyhjä asian tiimoilta,mutta yritettävä on.Tuntuu vaan huonolta kun on maksunsa yhtiöille maksanut ajallaan ja ostanut "turvan",jota ei sitten tunnu olevankaan.Varsinkin lisenssivakuutus tuntuu nyt turhalta investoinnilta!?Toivottavasti muilla on sujunut paremmin.
Hyväpalkkaista työtä muuten lienee tarjolla.Vakuutusyhtiöillä on liiketilat kylien parhailla paikoilla ja isoilla ikkunoilla.Markkinointi on tehokasta ja näkyvää.Osaavia ihmisiä.Laskutus toimii loistavasti samoin kuin perintä,mutta korvauspuolella on valtava työvoimapula.Asiat seisovat ja viivästyvät.Eli jos olet pätevä ja sopiva,niin hae ihmeessä töitä palvelevalta vakuutusyhtiöltä ja nimenomaan korvauspuolelta.
Pitkä juttu mutta tulihan kirjotettua.

Ajakaa varovasti,tai älkää ainakaan kaatuko pahasti.

Kirjoittaja: Marko MoisanenOman tapaukseni kohdalla homma on pelannut toistaiseksi hienosti. Eilen aamupäivällä Orto-lääkäreiden Ilkka Antti-Poika kasasi neljään osaan menneen solisluun metallilevyllä ja ruuveilla. Seassa oli ollut kuulemma jotakin pienempääkin luunsälää.

Kotiinviemisiksi annettiin komento pitää olkaniveltä mahdollisimman liikkumattomana seuraavat neljä viikkoa.

Pohjolasta tuli maksusitoumus ilman mitään veivaamista ja muutenkin sieltä on tullut sähköpostilla kyselyjä esimerkiksi ajovarusteiden vahingoista ja niiden hinnoista.

Eli ainakin tähän asti näyttää näin asiakkaan kannalta erittäin hyvältä toiminnalta sekä vakuutusyhtiön että hoitavan lääkäriaseman puolelta.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTämän jutun juuri alkaa olla kohta jo kahden vuoden takana, joten moni asia on muuttunut. Suurin muutos on kai se, että liikennevakuutuksen kautta pääsee nyt myös suoraan yksityiselle puolelle hoitoon. Se on suuri edistys, ja johtuu kai siitä kun jukisella puolella ei pelaa mikään. Muuten... kipukynnys on näiden lajien harrastajilla jotenkin liian korkea. Se sotkee siten, että monet lääkärit eivät ymmärrä laittaa kunnon tutkimusta heti päälle. Potilas ei huuda, itke tai edes irvistele, vaikka esim. veneluu kädestä on palasina, tai solisluun pää revennyt irti. Määrätään 600-buranaa ja sitten parinviikon päästä vasta otetaan kuvia ja todetaan, että vamma onkin paha ja olisi vaatinut kiireellistä hoitoa heti. Eli valittakaa reilusti ja kovasti, niin ne tekee muutkin.
Toivottavasti ei satu mitään, ei sitten niin kenellekään... oikein turvallista kesää T. Pappa

Kirjoittaja: Marko MoisanenSanoppas muuta...viime torstaina tangon yli voltti tuloksena solisluu keskeltä viistosti poikki ja päät osoittavat sinne sun tänne sekä mausteena kylkiluumurtuma ja lihasvenehdykset :)

Torstaina tehtiin sairaalassa tietysti ensiapu ja perustutkimus. Sen jälkeen olen odotellut kotona leikkaukseen pääsyä. Tuo kansanjuhla pidensi luonnollisesti tätä odotusaikaa, koska suomalainen kun rentoutuu niin leikkureilla riittää pientä puuhaa.

Tänään olen menossa yksityiselle leikkaukseen. Toiveikkaana odotellaan, että vakuutusyhtiö antaisi maksusitoumuksen ennen suunniteltua leikkausaikaa.

Saapa nähdä miten käy.

Kerron lisää tämän liikennevahingon käsittelystä, kun homma etenee.

Tähän mennessä kohtelu ja käsittely vaikuttaisivat varsin asialliselta.

Vakuutusyhtiö on Pohjola.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINENkiitos Jani ja Ville vastauksista!
tunnelin päässä siis pilkottaa pienen pieni valon kajastus. taitaa huoltokohteet loppua jo muutaman kuukauden päästä joten taidan laittaa uuden suvikumit taakse. Ihan varmuuden vuoksi! :-)
oma kuntoutusohjelmani tulee olemaan paaaaaljon ripeämpi kuin teillä yhteensä. motivaatiota antaa tieto siitä että nuorempi velipoika, joka toistaiseksi on metsässä/radalla pysynyt perässä tulematta ohi, tulee reenaamaan kovaa (ja salaa!) tarkoituksenaan nöyryyttää meikäläinen ja sehän ei kerta kaikkiaan käy päinsä! ;-)
-Mikko

Kirjoittaja: Jani HoviTaisin olla ajamatta n. 7 kuukautta, tuo 6kk taitaa olla suositeltava aika. Omalla kohdalla en pitännyt turhaan kiirettä takaisin ajohommiin, sen verran varoittavia esimerkkejä on ollut liian aikaisin polven rasittamisesta. Kuiten tämä on vaan mopoilua, ja polvi seuraa mukana koko loppuelämän.

Mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kannattaa polvea ruveta liikuttamaan ja kuntouttamaan. Kuitenkin tässäkin kannattaa muistaa, että kohtuus kaikessa.

Vieläkin toki polvi muistuttaa olemassa olostaan välillä, eikä reiden ojentaja ole vieläkään palautunut ennalleen kun sieltä jänteenpalanen pois otettiin. Mutta erittäin hyvin sen kanssa toimeen tulee. Toiset sanoo, että siitä tulee vahvempi kuin se on ollutkaan. Mutta taasen kun olin itse Ortonissa kuntoutuksissa, oli meidän ryhmässä puolella sama vaiva operoitu toistamiseen. Tiedä siitä sitten...

Tsemppiä toipumiseen, ja muista että kyllä sillä mopolla kerkiää vielä ajelemaan, eli älä pidä turhaan kiirettä:)

Kirjoittaja: VILLE VÄLIMAAItselläni leikkauksesta on kulunut nyt noin 8 kuukautta. Ajamaan aloitin tuossa kuukausi takaperin. Kaikki haastattelemani asiantuntijat sanoivat suositelluksi taukoajaksi rajuista lajeista tuon yleisen 6 kuukautta.
Itsellä ajaminen onnistuu jo hyvin, mutta oman laiskuuden ja kiireiden vuoksi jalan voimatasot on vielä alhaalla, koska en talvella riittävästi ehtinyt treenata salilla. Polvituet on hankintalistalla ja ilman niitä ajaessa tulee oltua aika ylivarovainen.
Paras vinkki, jonka voin sinulle varmasti antaa, on se, että alat treenaamaan salilla heti, kun siihen saat luvan vaikka 3 kertaa viikossa. Aktiivisella jalkalihastreenillä ajamisen voi varmasti tarvittaessa aloittaa jo neljän kuukauden kohdalla. Monet lääkärit sanovat, että paras polvituki on vahvat jalkalihakset.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINENJani,
kirjoitit pari vuotta sitten että kärsit polven etiristisidevammasta.
kuinka kauan eturistisiteen paraneminen kesti? Lähinnä kiinnostaa se kuinka nopeasti olit taas pyörän päällä? Ja kestikö ristiside? Oletan että se tehtiin hamstring-menetelmällä?
Minulla leikkaus oli viikko sitten ja nyt ehtii tehdä pyörään perusteellista huoltoa mutta vaihdanko suosiolla piikkirenkaat alle...
Onko muilla kokemuksia ko. vammasta ja sen vaatimasta toipumisajasta? En usko pääseväni samaan kuin Josh Grant, 2kk leikkauksesta ajoi taas supercross-erää, mutta alle vuoden pitää toipua muuten rupeaa vanne kiristämään päätä!
-Mikko

Kirjoittaja: Henri korhonen gj........

Kirjoittaja: Kai PietiläMoro,

Tuo liikennevahingon soveltuvuus taitaa olla vahinkokäsittelijän hyppysissä. Mulla klikkas jalka viieme talvena Oulun snowcrossissa, kuten parilla muullakin. Tapiola ja Pohjola sanoivat kavereille, että ilman muuta liikennevahinko. Mulle yllättäen If sanoi, ettei ole. Täti oli soittanut kerhoon ja kerhosta oli vakuuteltu, että rata oli täysin suljettu (lippusiimalla), muuta liikennettä ei voi radalle tulla. No, tämähän ei paikkansa pitänyt, joten tein valituksen liikennevahinkolautakuntaan, päätöstä vielä odottelen...
Jokatapauksessa, ok päätös tuli firman tapaturmavakuutuksesta. Muuten hyvä, mutta ajokamoista, kivusta ja särystä ei korvausta ole tullut.
Pikkuhiljaa alkaa jalkakin venymään ja metsiä on jo tullut koluttua;)

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKun kerran tämä juttu nyt lähti taas liikkeelle... niin ollaan sitten mukana. Jussille on heti todettava, että on siinä ollut ihan ammattitaidoton vakuutusvirkailija, joka on sanonut, että kilpailutilanteessa ei liikennevakuutus ole voimassa. Sirkulle en osaa oikein sanoa mitään, luulen vaan, että jälkikäteen ratkaisujen muuttaminen on mahdotonta. Se että olen edellä kehottanut ylidramatisoimaan vahinkotapahtumaa, ei tarkoita, että valehdellaan, vaan että annetaan oikea kuva näistä rajujen lajien tapaturmista. Golffaritkin saavat suuret korvaukset kun ranteeseen tulee pipi, kun lyö ohi pallon. Hyvähän sekin ;) Pappa

Kirjoittaja: JUSSI SAJONo niin. Nyt alkaa itelläkin oleen taas homma hanskassa. Tai siis omasta mielestä... Aamulla vaan heräsin siihen kun Tapiolasta soittivat että eivät korvaa mitään, koska on ollut kilpailutilanne. Siinä kohtaa alko pähkinä jumittaan. Ei paljoo auttanu selittely. Se oli päätös. Ihan muutama voimasanakin pääs lipsahtaa, mutta onneks puhelun jälkeen. Sitten iltapäivällä Tapiolasta tuli uus puhelu ja totesivat että heiän moka, nää crossijutut onkin ihan oma lukunsa. Tää on selvä juttu (tai niin ne ainakin sano...) Henkisesti teki hyvää.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOYksinkertainen kysymys:
Kuinka menettelette vahinkotilanteessa?
Soitatteko liikeenevaku

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENonnee vaa siihenkin rähinään....

Kirjoittaja: Pentti RaittilaYllättäen tämä vanha keskustelu on "pompsahtanut" esiin, ja en malta olla sanomatta, että meillä juuri nyt "päivä paistaa risukasaan". Vakuutukset korvasivat Teron polvirikon niin kuin kuuluikin. Vääntöä asiassa käytiin paljon, mutta kuitenkin oikeus voitti. Eli kuten Jussi tuossa edellä totesi, liikennevakuutus maksaa henkilövahingot ja lisäksi korvauksen ansion menetyksestä ja kivusta ja särystä. Lisenssivakuutus oli meidän tapauksessa tosi arvokas, koska sieltä saatiin maksusitoumus leikkaukseen. Eli kyllä tämä systeemi on ihan viisas. Eikä "potilaan" kannata heti hermostua, jos asiat ei suju, sitkeästi vaan pitää viedä asiaa eteenpäin kun tietää olevansa oikeassa. No viikonloppuna Vantaalla tavataan toivottavasti kaikki hyvillä mielin :) Pappa.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIToki tulet Kaitsu itsekkin tapanina naatiskelemaan?

Kirjoittaja: JUSSI SAJOSiilinjärvellä tuli kontattua siihen malliin että pääsen minäkin tutustumaan tähän vakuutusten aina-niin-ihanaan-ja-kiehtovaan-maailmaan. Oon tälläviikolla alottanut valtakunnallisen vakuutusrallin. Saa nyt nähä miten äijjän käy. Tuntuu, että yrittää mitä tahansa niin tulee jauhot suuhun ja tie nousee pystyyn. Pieni ihminen pyörii byrokratian rattaiden välissä. Nyt näyttää siltä että liikennevakuutus (Tapiola) korvaa henkilövahingot ja lisenssivakuutus päältä pois leikatut varusteet. Mutta mutta... Jotenkin tuntuu siltä että saan toimittaa vielä lukemattomia todistuksia ja vakuutteluja molempiin yhtiöihin.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaVälillä joitakin hyviä uutisia. Terolle tuli viimeviikolla kirje "joulupukilta" (Pohjolalta), jossa annettiin maksusitoumus polvileikkaukseen. Saa nyt nähdä mitä tässä tapahtuu, mutta jotenkin tuntuu, että on näissä vakuutushommissa jotakin järkeä??? Kun vaan joku kertoisi mitä??? Kukahan se olisi se viisas, joka osaisi antaa oikeat ohjeet, ihan lakiin perustuvat näissä asioissa? Ihmettelee Pappa.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikLaeista en tiedä, mutta vakuutusyhtiöt eivät pidä kannattamattomista vakuutuksista. Siinä yksi kantava idea, miksi joskus on niin vaikeaa...

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSTottahan tuo on ettei nämä lisenssivakuutukset varmasti kannattavimpia ole vakuutusyhtiöille (eikä urheilijalle). Olisikin kiva tietää miten asiat hoituvat esim. polvi- ja nilkkavammojen luvatussa lajissa eli jalkapallossa..

Kari Wallenius

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSKyllähän tästäkin vielä kättä väännetään ja yleensä sitkeys on palkittu. Tämä nyt oli ensimmäinen osa, katsotaan miten jatkuu.

Kari Wallenius

Kirjoittaja: Pentti RaittilaJotenkin näissä vakuutusjutuissa käryää sellainen, että koko SUL on jotenkin myynyt itsensä, tietenkin "johtoportaan" kautta, joka kuittaa proviisot. Sen takia ollaan hiljaa. Nämä "mopomiehet" ovat sitten pudonneet ihan suohon, kun jos suossa sattuu joku vamma, niin se ei ole ainakaan liikennevamma, kun suossa ei voi olla moottoriajoneuvoliikennettä. Eli koko roska on täynnä korruptiota, lakimiesten lypsämistä, ja tyhmien harrastajien kusettamista. Eli pitäkää puolenne, ja toivottavasti sinne SML:n tulee joskus jotakin ryhtiä tehdä edes selvää näistä asoista. Se voi viedä vielä aikaa...ihan liian kauan. Eppäilee Pappa.

Kirjoittaja: KAI VUORIKatsotaan saadaanko vastaus yksinkertaiseen kysymykseen.

Yksi edellisistä kirjoittajista kysyi,että onko liitto tiedottanut liikennevakuutuksesta?

Ellei niin miksi?

Vastatkaa jos olette kuullut moista,minä en ole.

Toivotaan valkoita Joulua, niin on kivempi poikien ajella Tapanina.

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSPitää kai liittyä kuoroon.. Siis lieviä polvihuolia taas. Ortolääkäreiltä lähete magneettiin ja maksusitoumus armaaseen Pohjolaan lisenssivakuutukseen. Laskut myös Pohjolaan. Ja kas kummaa, vastaus tuli nopeammin kuin koskaan: Ei korvata, liikennevahinko. Itse kyllä osasin odottaa sitä, mutta tietävätkö (eli tiedotetaanko liiton puolesta) kaikki lisenssinomistajat, että liikennevakuutus on käytännössä pakollinen?

Kari Wallenius

P.S. Odotellaan vaan, että koska polkupyörä ja soutuvene pitää liikennevakuuttaa... Yhtä loogista kuin crossipyörän vakuuttaminen.

P.P.S. Hyviä pikkujouluja kaikille!

Kirjoittaja: TIMO UNKURIKari, kyllähän lisenssivakuutus korvaa erotuksen yksityinen-yleinen korvauskattoonsa asti, vaikkei sinulla olisi liikennevakuutusta ollutkaan (liikennevakuutuksenhan joutuu sanktioineen maksamaan takaisin oletetulta vakuudettomalta ajalta). Älä usko heti vakuutusyhtiön ensimmäistä kielteistä lausuntoa.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEn mitenkään jaksaisi vatvoa tätä asiaa, mutta kun Kai Vuori esittää edellä ihan vääriä tietoja, en voi olla vastamatta. Nykyisin liikennevakuutus on pakollinen kaikille moottoriajoneuvoille. Lisenssivakuutus täydentää vakuutusturvaa. Tietenkin turvaa voi myös parantaa omilla erityisvakuutuksilla. Kaikkien korvausten perusteena on kuitenkin vahinkoilmoitus ja lääkärinlausunto. Näiden laatimisessa pitää olla erittäin tarkkana, eikä koskaan saa uskoa, että asiat sujuvat niin kuin paikallisessa konttorissa luvataan. Helsingin pääkonttori kääntää asiat aina "pientä ihmistä vastaan" t. Pappa :(

Kirjoittaja: AUVO SEPPÄ-MURTOMorjesta Eero,
Luin jutun vasta nyt, mutta parempi myöhään.... Mulla on kanssa IF:in maastoliikenneajoneuvovakuutus. Taisi olla sama viikonloppu elokuussa kun mopo karkas käsistä montulla. Kävin terkkarissa ja myöhemmin vielä Ortolääkäriasemalla oikein Helsingissä asti, siellä otettiin röntgenkuva olkapäästä. Lähetin kuitit lääkärissäkäynneistä ja matkakuluselvityksen IF:in korvauskäsittelijälle, rahat tuli tilille muutaman viikon päästä.
Kun kysyin magneettikuvausta sitä IF ei luvannut maksaa. Nyt paikat alkaa olla kunnossa joten mitään suurta vauriota ei tullut.
Samoin homma toimi edellisenä vuonna kun solisluu napsahti poikki. Eli näissä pienemmissä vahingoissa homma pelaa, isommat vahingot näyttävät olevan hankalampia.
Kun lukee koko keskustelun syntyy vaikutelma että vahinkokäsittely riippuu myös "sattumasta" eli henkilöstä joka vastaa puhelimeen tai käsittelee paperit eli tuuria tarvittaisiin tässäkin.
Mielestäni liikennevakuutus on voimassa kaikkialla. Liiton vakuutus ilmeisesti korvaa jos vahinko on sattunut suljetulla radalla, muuten aina liikennevakuutus.
Tsemppiä Eerolle, jatka taistelua. T. Auvo

Kirjoittaja: MIKA ALLENKiitokset Turva vakuutusyhtiölle.
Ajoin 25.9-04 endurolla hiekkatieltä hallitsemattomasti metsään jolloin polvesta meni
poikki Eturistiside,ulommainen ja sisimmäinen sivuside ja murtuma.
Liikennevakuutus on korvannut tähän asti Lääkärikulut , magneettikuvauksen , leikkauksen yksityisellä sektorilla. Leikkaukseen vakuutusyhtiö tarjosi julkista sektoria mutta olisivat joutuneet maksamaa ansion menetystä noin 6kk
ennen leikkausta niin 2h harkinnan jälkeen totesivat että tulee halvemmaksi
antaa maksusitoumus leikkaukseen Mehiläiseen ja asiakas pääseen takaisin työ-elämään vuoden -05 alusta.
Polvi operoitiin kuukausi tapaturmasta mikä oli leikanneen lääkärin mielestä
erittäin hyvä juttu, siinä ajassa polvi rauhoittui ja turvotus laski.
Nyt on päällä mieltä koitteleva kuntoutus menossa ja ajohommiin päästään
taas huhtikuussa -05.
Neuvona tästä haluan sanoa jos jotain tapahtuu menkää heti asiantuntian pakeille,
ja hyväksykää ajatus että vahinko sattui ja ajo hommat on ohi joksikin aikaa.
Ja vakuutusehdoista kannattaa lukea myös se pienellä präntätty teksti. ns.alivakuuttaminen ei kannata.

Luonnikkaita ajokelejä kaikille

Kirjoittaja: Jani HoviJälleen kerran osoitus siitä joka tapauksen erilaisuudesta. Normaalia kevyttä työtähän tuo eturistisiteen poikki oleminen ei haittaa, ja tämä on juuri se asia miksi esim. allekirjoitanut ei saanut liikennevakuutuksesta maksusitoomusta.

Jos työ sattuu olemaa raskas, niin silloin tosiaan vakuutusyhtiölle tulee kalliiksi korvata ansiot ajalta jolloin joutuu odottamaan leikkaukseen pääsyä kunnallissektorille.

Mitä tästä kärjistetysti opimme: liikennevakuutus on hyvä silloin jos työsi on raskasta, ja muulloin melkoisen turha tälläisissä vammoissa jos on joku muu vakuutus.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTiedän, että Tero ei yhtään tykkää siitä, että vastaan hänen asioihin. Nyt kuitenkin teen sen, koska edellä oleva keskustelu on ollut asiallinen. Pojan polvesta on rikki eturistiside ja kierukka. Tässä vakuutus jupakassa on kai se suuri "synti", että kisa ajettiin maaliin, eikä huudettu heti ambulanssia paikalle. Lääkärin lausunnot ovat ristiriitaisia, ja vakuutusyhtiö (Tapiola) haluaa roikkua terveyskeskuksen kandin antamassa lausunnossa. Syntinä kai on pidettävä sitäkin, että lähdettin sinne Kurikkaan ajamaan se viimeinen SM. Urheilulääkärit ovat ihan erimieltä, ja toivomme sieltä jotakin apua tilanteeseen. t. Pappa

Kirjoittaja: Jani HoviMeikäläiseltä meni eturistiside myös poikki, ja leikkauksessa havaittiin myös kierukassa korjattavaa. Lisäksi sivusiteet repesi, joka taasen aiheutti sen että kipu oli melkoinen ja tapahtumapaikalta poistuttiin ambulanssilla. Sen jälkeen könysin keppien kanssa parisen viikkoa, ja kun sivusiteet oli kunnolla parantunnu parin kuukauden kuluttua niin eturistiside voitiin operoida. Ja tämä siis tapahtui 18.11.04.

Toivottavasti saatte vakuutus hommat pikaisesti selville ja kunnon hoidon polvelle.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIItselle kävi samoin melko mitättömän tuntuisessa tilanteessa 8v. sitten kuin Hovin Janille (eturistiside poikki kierukka hajalle ja sivusiteet repesi) Kauhean väännön jälkeen sain vakuutusyhtiöiltä yksityisen leikkauksen kulut (n.30 000 mk) takaisin. Tapaturman jälkeen hankin parhaat mahdolliset polvituet (CTi2:set) estämään ja ehkäisemään vastaavia tapaturmia.

Kirjoittaja: KAI VUORITässä tulee kertomus omalta osalta.

Itselläni leikattu eturistisiteet oikea v.2000 ja vasen 10.11.2004.
Vuonna 2000 minulla oli lisenssi ja sen mukana tuleva vakuutus,nyttemmin olen lisenssin ja vakuutuksen jättänyt ottamatta.Koska liitto ei myönnä minulle vapautusta vakuutuksesta ,vaikka oman vakuutukseni korvausmäärät ovat 10 kertaiset.Puuttuu kuulemma fysikaaliset hoidot.
Kun loukkasin v.2000 en puhunut lääkärissä mitään lisenssi vakuutuksesta, vaan omasta tapaturmavakuutuksesta(harrastus mainittu erikseen vak.kirjassa).Ja v.2004 olen asioinut samalla vakuutuksella.
Ellei minulla olisi ollut vapaa-ajan tapaturmavakuutusta,niin minun yhteyshenkilöni mukaan olisi ollut viisainta olla liikennevakuutus(tavallinen tai maasto) joka korvaa aina henkilö vahingot ensisijaisesti TILANTEESTA JA PAIKASTA RIIPPUMATTA.
Ei kuitenkaan yksityissairaalassa vaan kunnallisellasektorilla,mikä tarkoittaa täällä turun seudulla sitä että kunta ostaa leikkauksen yksityiseltä jonoista johtuen.Kilpailu tilanne on tietenkin toinen asia, jos ei vakuutuskirjassa ole merkittynä harrastuksia/kilpailu asiaa.
Mutta kyllä tuon liiton "meille edulliseksi" neuvotelleen vakuutuksen kanssa on aivan kusessa,jos tosiaan sattuu jotain vähänkin isompaa.No toivotaan ettei näitä vakuutuksia tarvittaisi,tuskin kukaan ottaa vakuutusta voittaakseen taloudellisesti tai sen takia että tietää loukkaavansa.
Ei muuta kuin ajellaan turvallisesti ja nautitaan harrastuksesta (kun taas saadaan ajolupa lääkäriltä).

P.S. Mun mielestä vakuutusyhtiöiden kanssa pärjää todella mainiosti,kun vain muistaa ottaa asioista selvää(etukäteen) eikä oleta ja usko huhupuheisiin.

Kirjoittaja: Harri VanhalaEspoon kerhon puolesta kiitän Katjaa palstan ulkopuolella häneltä saamistamme tiedoista!

(Tämä tiedoksi muille lukijoille.)

Kirjoittaja: Jani HoviAinakin allekirjoittaneelle kerrottiin parinkin yhtiön toimesta, että liikennevakuutus on aina ensisijainen korvaaja. Ja se mitä liikennevakuutus ei korvaa, pitäisi langeta lisenssivakuutuksen maksettavaksi. Kuitenkin korvaukset täytyy aina anoa ensin liikennevakuutuksesta jos sellainen on.

Tietenkin nämäkin asiat voidaan eri vakuutusyhtiöissä käsittää eri lailla. Tuntuu että asioiden sujumisen kannalta olisi helpointa että kaikki vakuutukset olisi samasta yhtiöstä. Mutta tässä tulee ainakin omalla kohdalla vastaan tuo lisenssi vakuutuksen oleminen Pohjolassa.

Mitäs Pentti Teron polvesta meni rikki? Jos nyt udella saa:)

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEdellä on paljon asiaa. Vuosien varrella olen nähnyt monia riitoja vakuutusyhtiöiden korvauksista, niitä on on ollut työtapaturmista ja myös näistä harrastus asioista. Ensinnäkin tapahtuman kuvaus pitää olla aina "yliampuva". Esim. ajoin endurokisassa 100 km/h päin kallioseinää, ihme että olen hengissä. Tämä pitää kertoa heti ensimmäiselle lääkärille, jos polvi on "nyrjähtänyt". Näin ne tekevät jalkapalloilijatkin: kun tulee "pieni pipi" niin näyttely on mahtavaa. (Enskassa keskellä korpea ei teatteri paljon auta, kun sieltä on päästävä yksin poiskin). Eero tuolla edellä taisi sanoa, että pitää olla epärehellinen. Siihen sanoisin, että pitää olla ylidramaattinen, se saattaa olla oikea sana. No kirjoittelen, tässä tätä juttua, kun sydämellä on oman pojan polvi, joka murjoitui pahaan kuntoon Sipoossa 2.10.-04, ja nyt vakuutusyhtiöt väistelevät vastuuta. Näissä asioissa on paljon pelissä, toivoisin että myös SML antaisi ohjeita tilanteisiin, kun kyseessä on kuitenkin usein nuoren ihmisen koko loppuelämä??? t. Pappa

Kirjoittaja: Jani HoviOma tarinani. Kaaduinpa tuossa syyskuussa ja taitoin polveni. Liikennevakuutus Fenniassa, ja vakuutus korvasi kiltisti kaikki yksityislääkäri kulut, kipukorvaukset, matkakulut Helsinkiin yksityislääkerille, yms kulut.

Ongelma tuli siinä eteen kun piti saada maksusitoomus eturistiside leikkaukseen yksityiselle puolelle. Fennia ilmoitti että se korvaa leikkauksen ainoastaan kunnallisella puolella. Ja jonot kunnalliselle puolelle olisi ollut varmaan puolisen vuotta, ja suoraan sanottuna en olisi kyllä uskaltanut antaa polveani paikalliseen sairaalaan operoitavaksi.

No sitten pikaisesti yhteyttä Pohjolaan, lisenssi vakuutuksen tiimoilta. Paperit sisään ja muutamia soittoja vakuutus käsittelyyn ja sitoomus tuli 9:n päivän kuluttua siitä kun paperit sinne toimitin. Kiitoset vaan Pohjolalle asian ripeästä käsittelystä.

Nyt on koipi leikattu kaksi päivää sitten Ortonissa, ja paraneminen alkanut.

Anoa asia oli tuossa tuo Fennian menettely, kun kysyin heiltä korvaako liikenne vakuutus leikkauksia yksityispuolella oli vastaus toimistossa että kyllä sen pitäisi korvata. Tuon anomuksen käsittely kuitenkin kesti, ja sitten tuli päätös että liikennevakuutus ei korvaa hoitoja yksityis puolella. Kun sanoin käsitteliälle että kuinka sitten muutamakin tuttu on päässyt yksityiselle liikennevakuutuksen puitteissa oli vastaus että kun voit olla töissäkin niin ei leikkauksella ole kiire. Eli ei noi puheet oikein paikkaansa pidä.

No mutta kaikki kaikessa nyt on asiat kunnossa. Kun nyt vielä mopolla jossain vaiheessa ajaan pääsis:)

Kirjoittaja: Harri VanhalaParanemisen toivotuksia EMK:sta Katjalle, vaikkei se taida paljon lohduttaa.

Tapauksestasi on meillä keskusteltu paljon ja edelleenkin keskustellaan. Törmäys betonirenkaaseen, jonka olemassaolo on toki tiedetty, on ollut jotenkin niin mahdottoman tuntuinen ajatus, ettei rengasta ollut suojattu tai poistettu. Törmäysvauhtisi on täytynyt olla todella kova paikassa, jossa vauhti on luonnostaan aika alhaalla. Kyseinen paikka on muutettu radan perusremontin myötä nyt syksyllä ja ennen radan uutta avaamista tarkastamme vielä turva-asioita.

Et vaikuta kauhean katkeralta Espoon suuntaan. Jos näin on, olemme todella huojentuneita. Ei tarvitse vastata, mutta jos voit, niin kerro, mitä tilanteessa tapahtui. Pyörän on täytynyt tunnelilta alastullessa lähteä kaarteesta vastakkaiseen suuntaan kuin mihin kaarre vie. Kävimme tutkimassa paikan ja ottamassa valokuviakin heti asiasta kuultuamme eikä kovin hyvää selitystä ole asialle keksitty. Hirttikö kaasu vai mitä tapahtui? Kuten todettu, ei tarvitse vastata, mutta kiva olisi tietää.

Espooseen on lähivuosina tulossa kokonaan uusi rata ja nämä kysymykset ovat hyvin tärkeitä.

Harri Vanhala

Kirjoittaja: JANNE KAILANIEMIMorjens vaan kaikille kahvanvääntäjille!
Älkäähän nyt kehuko Tapiolaa noin kovaan ääneen saattavat ruveta miettimään korvausasioita uudelleen......
Eipä silti meillä murtui pojan nilkka viime keväänä Hyvinkään b125 kisoissa ja kivusta ja särystä on korvaus tullut ja kaikki menot on maksettu kunnolla.
Käsittely kesti kyllä 3-4kk mutta kuitenkin....
Metsässä ajelu saattaa kylläkin olla siinä mielessä kimurantimpi asia kun ei ajella "yleisellä"tiellä joka ei lain mukaan ole yleistä liikennettä jolloin liikennevakuutus on voimassa. Yleisiä teitä ovat yksityistietkin jotka saavat valtionapua eivät muut. Autolla jos mahtuu ajelemaan ja on pienikin mahdollisuus että joku voipi tulla vastaan niin silloin liikennevakuutus kyllä korvaa.Täysin suljetulla radalla jonne ei ole mitään mahdollisuutta kenenkään kuin kilpailijan tai harrastajan mennä ei liikennevaluutus ole voimassa.Siis tämä tarkoittaa ettei sinne voi ajaa edes puomien läpi. Nauha tai lippusiima ei riitä sillä siitä pääsee kyllä läpi millä pelillä tahansa.Näitä crossiratoja onkaikki Suomen crossiradat, sillä ambulanssinkin on päästävä radalle ja silloin siellä on yleistä liikennettä.
Lisenssivakuutus on täysin turha maksu sillä harvoin jos koskaan siitä korvataan mitään varsinkin jos sinulla on liikennevakuutus pyörässä joka taas on lähes pakollinen ja pakollinen tietenkin enskavehkeissä. Lisenssivakuutus on vain liiton keino saada sponsorirahaa Pohjolalta ja Pohjolalle.Vaikka sinulla olisi monta kertaa parempi vakuutus niin liitto ei luovu lisenssivakuutuksestaan.
Kertoilkaahan muutkin kokemuksianne. Terveisin Risto

Kirjoittaja: JARI SAARINENTässä kertomus, kyynärnään murtumasta ja korvauksista Tapiola yhtiöstä.

Turvallen meno 23.11.2003
Korvaus kotivakuutuksesta: Kypärä, ajohousut ja lasit, oman ilmoituksen mukaan (ei tarvinnut kuitteja). 18.12.03
Korvaus pikkukaskosta: Pyörän nouto maastosta, korvaus tuntiveloituksen mukaan. 22.12. 2003
Korvaus liikennevakuutuksesta: Matkakuluista ja polklinikka maksuista 7.4.2004
Korvaus liikennevakuutuksesta: Vaatelisä, korvaus kivusta ja särystä 8.5.2004
Korvaus liikennevakuutuksesta: Ansionmenetys korvaus ja korvauksen korotus 11.6.2004
Korvauksen korotusta maksetaan jos käsittely kestää kauan, en kyllä saannut tolkkua kuinka paljon pitää olla myöhässä (olisikohan normaali käsittelyaika 3kk).
Turvalleen meno tapahtui maastossa, eikä siitä kukaan kysellyt mitään.
Yllätyin positiivisesti kotivakuutuksen korvauksesta ajovarusteista ja pikkukaskon korvauksesta pyörän maastosta noutamisestä.
Asian lopullinen käsittely kesti kyllä kauan, yli 6 kk.

Jari Saarinen

Kirjoittaja: JARKKO KATILATuo on todellakin näköjään vakuutusyhtiö kohtaista. Minä kaaduin kesäkuussa espoon radalla todella pahasti, radan ulkopuolella oli suuri betoninen kaivonrengas, johon tietenkin osuin aika kovasti.
Seurauksena lukemattomia murtumia ja luiden poikkeamisia käsissä ja kylkiluissa, hengen lähtö siis lähellä.(viikko teholla, edelleen sairiksella)
Liikennevakuutus on Tapiolasta ja se on tähän mennessä korvannut kaikki; sairaalakulut, haavojen hoitokulut ja kotisairaanhoidon, lääkkeet, omaisille hoitokulut, ansionmenetyksen, korvauksen kivusta ja särystä, hoitotoimien takia päältä pois leikatut ajovarusteet, matkakulut sairaalan ja kodin välillä.
mistään ei ole tarvinnut kinata, päätökset ovat tulleet kohtuu ajassa.
Tapiola ei ole missään vaiheessa edes yrittänyt kiistää korvaus velvollisuuttaan.
Kyseessä on punakilpisen enduro pyörän liikennevakuutus. Olen saanut tapiolasta hyvää palvelua, ovat neuvoneet asioissa ja korvausten hauissa hyvin, itse en olisi edes kaikesta tajunnut hakea korvauksia.
Lisätietoja vakuutuksista kannattaa pyytää esim. kuluttajien vakuutustoimisto p.6850120 ,liikennevakuutuskeskus p.680401 .

terv.Katja Perttunen

Kirjoittaja: JOONA OINONENTerve Eero!

Tilanne on ihan normaali, vakuutusyhtiöiden kanssa,vetkutetaan,pyöritellään,halutaan lisäselvityksiä,pyydetään lisäselvityksia,vedotaan siihen ja sen jälkeen tähän,kokeillaan kepillä,josko asiakas
kypsyisi ja jättäis asian silleen.meillä meni nuoremman pojan kanssa 12kk ennenkuin asiaan tuli ensimmäinen päätös.Sekin ihan metsään suoraan sanottuna.
Mutta kumminkin,ihmettelen if vakuutuksen selitystä maastoliikennevakuutuksen
korvaamattomuudesta(ei vastapuolta).käsitykseni mukaan ainakin kaikki vahinkoon liittyvät sairastutkimukset,hoidot ym kulut korvataan. +kivusta ja särystä jotain.rikkimenneistä ajokamoista ja sairasajan palkanmenetyksestä tuskin
mitään.Jotkut yhtiöt ovat maksaneet rikki menneitä ajovarusteita.vaihtelee näköjään yhtiöittäin.

Terveisiä vaan rollaattoriracingille!!