sääntörengass

Kirjoittaja: ALLAN JAATINEN Muistakaa kaikki enskan harrastajat ja kauppiaat ensi vuodesta alkaen ajetaan SÄÄNTÖREKAALLA

Kirjoittaja: JANNE NIEMINENmitä vittua kysyy tietämätön...?

Kirjoittaja: JUSSI ARVAJAEnduron sääntö "kirja" sanoo näin...

TEKNISET SÄÄNNÖT
061.12.1 Enduro rengassääntö HUOM! Sääntö astuu voimaan 1.1.2009

Vain vapaasti kaupan olevien renkaiden käyttö on sallittu. Renkaiden tulee löytyä rengasvalmistajien tuoteluetteloista tai muuten vapaasti kuluttajien käyttöön tarkoitetuista rengasluetteloista. Renkaiden tulee olla valmistettu yhteensopivaksi European Tyre and Rim Technical Organisation (ETRTO) kuormitus- ja nopeusvaatimusten kanssa sekä vähintään 45 M.
45 on Load Index = kuormaluokka, 165 kg
M on Speed Rating = suurin nopeus, 130 km/h
Renkaassa tulee olla

Kirjoittaja: Lauri LehtinenMillaisia renkaita nuo sitten ovat ? Kun ei tuota nappulaa juuri ole...

Kirjoittaja: Jyrki LehtinenKiinnostaa myös kuinkahan paljon kalliimpia mahtaa olla hyväksytyt renkaat?
Lopputalvesta ostetut uudenkarheet piikit ei siis käy ensi talvena?

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENPiikkirenkaisiin sääntö ei ilmeisesti vaikuta,ja sääntörengashan on kalliimpi,nykyhinta taitaa olla reilun satasen,oisko ollu 120e takarengas.
Rengaskauppiaat ovat varmaan tyytyväisiä,ns halpamerkeillä ei taida moisia vielä olla ja käyttöikä on paljon lyhyempi,onkohan noita 19tuuman vanteille edes??
Mistähän tuo sääntömuutos on alkujaan lähtöisin..

Kirjoittaja: AKI IMMONENJoo piikkirenkaisiin ei vaikutusta. Mitenkähän CC -kisat, ilmeisesti ja toivottavasti ei koske, koska aika harva crossimies rupee varmaan ostelemaan noita sääntökumeja ? ei kellään olisi tietoa ?

Kirjoittaja: JARI VESANiin noita sääntö renkaitahan ei saa 19". En usko että CC-kisoihin noita tarvii laittaa. Ja kendalla ainakin on sääntörenkaita en hintaa muista mutta oli mielestäni halvempia kuin esim. mezeler tai miseliini.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAUudistus on lähtöisin sylttytehtaalta! Takavuosina MM-sarjan varikkoja kiersi Volfgan Byzner niminen kaveri, joka myi solukumin ja päälirenkaan samaan hintaan kuin Suomessa sai pelkän päälikumin. Enpä tiedä vieläkö Volfgang jaksaa jatkaa, mutta kai sitä joku vieläkin tekee. Ja eiköhän sieltä Jämsän kinkerpiiristä löydy kummikauppias, joka tietää kanavat. Toinen juttu on sitten tämä CC-kisa, jos se olisi crossin lajiryhmän alla olisi selvää, että ajetaan crossirenkailla. Nyt tilanne voi olla huono kaikkien harrastajien kannalta. On ihan selvää, että "sääntökumi" kaksinkertaistaa rengaskulut, se on sellainen kertakäyttörengas. Myös on ollut tyhmää antaa asiassa periksi, koska maaston kulumista matalampi nappula vain lisää. :( Pappa

Kirjoittaja: NORDMANSain jossain vaiheessa muutaman hyvän sääntörenkaan ja ajattelin että tekeeköhän näillä yhtään mitään. Positiivisesti yllätyin pidosta ja kestosta. Rengas toimi jopa paremmin kivikossa kuin crossirenkaat.

Itse aion ajaa crossirenkailla harrasteluajot ja taasen kisat sääntökumeilla. Kahdet vanteet auttaa tässä kummasti.

Toivottavasti sääntökumien hinta tulee laskemaan tasolle 60-70 EUR per takakumi jottei tarvitse ruveta eläkekassalla/lapsilisillä ajamaan.

Mielestäni tämä muutos ei koske cc-kilpailuja jolle on olemassa omat sääntönsä joita tämä muutos ei koske.

Ikävä sääntömuutos kaikkinensa.

Kirjoittaja: JANNE NIEMINENkyllä on taas suuressa viisaudessa tehty erinomainen päätös!!!!!!!!
PERSIISTÄ JA SYVÄLTÄ!!!!!

Kirjoittaja: MAURI KIEVIMAAKukakohan kyrpä tämän säännön keksinyt? T. VK

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMKäsi ylös kaikki, jotka olivat lajiparlamentissa kun asiasta keskusteltiin, tai edes tietävät oliko oman kerhon edustus paikalla. Yksi suurimmista syistä miksi sääntörenkaaseen mentiin on se, että sillä saa ajaa lakien mukaan tiellä. Crossi renkaalla yleisillä teillä ei saa ajaa. Voidaan tietysti aina sanoa, että aina ennenkin on ajettu. Maailma tosin muuttuu ja kaikkialla yritetään päästä mahdollisuuksien mukaan pois vaistuista. Endurossa ajateltiin ettei haluta nähdä tilannetta, jossa kolarin joutunut kuljettaja jää korvauksitta, liikennesääntöjen vastaisen pyörän takia.

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENTätähän ehdoteltiin joku vuosi sitten siellä lajiparlamentissa kanssa,silloin asiaa siirrettiin,tieliikenne kelpoisuus vaatii myös ainakin vilkut ja peilit,mennäänkö näihin seuraavaksi..Ja piikkirengashan on sitten tieliikenlakien mukainen.vai eikö talvella kolaroida..

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMTalvirenkaisiin, peilittömyyteen ja vilkkujen poistoon on saatu poikkeuslupa. Vai eikö herra Tepponen ole koskaan talvikisassa saanut käteensä mukana pidettävää kopiota tuosta erityissäännöstä?

T:s

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENJos oikeen muistelee,niin kyllähän niitä poikkeuslupa papereita jossain on jaettu,mutta jos sen poikkeusluvan saa talvella niin miks ei sitten kesällä??
Ei kai se nappulakorkeus luulis ongelma olevan,en kyllä tiedä asettaako tieliikenne laki jonkun enimmäiskorkeuden kulutuspinnalle??

Kirjoittaja: Lauri LehtinenEi ole mainintaa kulutuspinnasta kuin että 1,0mm pitää vähintään olla pääurien syvyyttä.

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOEsim. Mitas C-02, E-hyväksytty, takarenkaassa nappulan korkeus on noin 19 mm. Ihan Suomesta ostettuna 18-tuuman takanen maksaa 58 euroa.....