Pyörän osto

Kirjoittaja: NIINA VIRTANENMillainen pyörä sopisi aloittelevalle pituus 161 ja paino n.63kg?
Ja mistä olisi hyvä aloittaa? siinäpä vasta kysymys.

Kirjoittaja: SAMI JÄNISOJASuosittelen piikkiä tai pikku nelaria, nelaria ei ainakaan tarvi heti vaihtaa isompaan vaikka vauhtia rupee tulemaan. Mutta ainahan se on niin, että toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä... kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja ja valita itselle sopivin, eikä sitä jonka joku sanoo sulle sopivan.

Kirjoittaja: NIINA VIRTANENVarmaan ajattelin jotain 85 tai 80 kuutioista.Se olisin kai melko hyvän kokeinen.

Kirjoittaja: MIKA GYNTHERAloittelijan kannattaa varmaan aloittaa kakstahdilla, luulisin. 85 jää kyllä heti pieneksi, ellet ole alle 14 v tai jotain. Tosin nelari (250) on varmaan aloittelijan helpompi ajaa. Mutta, mitä aiot harrastaa, crossia vai enskaa? Käy harrastajien luona ja kysy, josko sais kokeilla eri pyöriä. Yleensä antavat.

MG

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINEN85 on jo liian pieni kun oot noi pitkä ja painookin on jo jonkin verran. Osta joko piikki tai mahdollisimman uus 250 nelari.

Kirjoittaja: JOONATAN JÄNTTISuosittelen 200 KTM EXC. Mul olis selllainen 2007 mallia oleva myynnissä. Kuin tehty pienelle naiselle.

Mami

Kirjoittaja: JANNE AALTONENKannattaa varmaan aloitella sillä piikkisellä. Siitä ei kuitenkaan vauhti ihan heti kesken lopu ja oppii ajamaan. Pikku nelari on hieman raskas käsitellä jos aloittelee ihan nollasta. Piikin heikkous on olematon alavääntö joten kytkin tulee kyllä tutuksi

Kirjoittaja: NIINA VIRTANENEli siis 250 kuutioinen nelitahti vai?et ois sopiva 14 v aloittelialle.Oon aina ajatellu et mieluummin jollai pieninemmällä joka ei ois niin korkee.
Sillä mopo jolla tällä hetkellä kuljen on peugeot xps enduro ja varpaat ylttää maahan.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENEihän crossia tai enskaa jalat maassa ajeta. 85 jää pieneks

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAOon täsmälleen samaa mieltä Mamin kanssa. Omien ajokokemusten ja vierestä katsotun kokemuksenkin mukaan:

Piikissä on liikaa vaihteita, muttei yhtään sopivaa, mutta toki jos aikoo kehittyä ihan oikeesti nopeaksi, niin jossain vaiheessa piikilläkin on treenattava, että oppii viemään pyörää pinnassa valleihin upottelematta.
Yksi suurimmista virheistä on ajaa liian pienellä pyörällä, sitäpaitsi se on vaarallistakin. Toisaalta taas pienikokoisina isompaan pyörään siirtyneillä ajotekniikka on kehittynyt lähelle täydellisyyttä, eli kun ei voi voimalla reuhaamalla viedä pyörää, se on tehtävä tekniikalla. Jos ette usko, katsokaa hetki vaikka Evertsin tai Remeksen Eeron ajoa.
Kaksisatanen KTM on kevyt kuin piikki, mutta vääntää kuin 250 2T ja ainakin orggis-enska-pakoputkella ja änärillä voima ei tule millään kohtaa kierroslukualuetta repimällä. Lisäksi peli on helppo ja nelareihin verrattuna suorastaan edullinen ylläpitää, eli aloittelijalle tai harrastelijalle loistovalinta.

Eli unohda kasikympit ja osta Mamilta se kaksisatanen, tai jos etsit edullisempaa, osta mun -04, jolla ei ole ajettu kun muutaman kerran vuodessa.