Pyörä tosi pitkälle

Moi,

Lopetin enduro harrastuksen vuonna 95. Ja pituuteni on 202. Nyt vaimo pyytää ostamaan maastopyörää. Joten enduro pitää hommata; wink; Aikanani ajoin Yamaha IT200:lla, joka toimi aika hyvin. Yli 80 km/h mentäessä teho ei rittänyt, mutta rungon geometria toimi. Painoa riittävästi takarenkaalla, jolloin keula nousi ylös tarvittaessa. Jammun jälkeen ajoin 350 GS Kotarilla, joka ei toiminut mulla. Tehoa liikaa ja aivan liian keula painoinen. Keulaa ei saanut ylös nopeasti ojien yms. ylityksiin.

Eli kysymys kuulu, mikä pyörä kuntoiluun minulle? onkohan kotarien geometria muuttunut vuosien varrella parempaan suuntaan? Exc 250 tuntui hyvältä koeajon jälkeen. Ja kaksitahtisissa koneissa pysytään ihan vaikka äänien puolesta.

PS.
Välivuodet on tullut vedettyä kelkalla!

Foorumit

Missä aiot ajaa? Yli 80 km/h ei varsinaisesti ole mikään tyypillinen nopeus enduromaastoissa. "Kisaenduroissa" ei hirveästi ole valinnanvaraa. Kotari tai joku "erityislapsi"(Husse, Husaberg, Sherco, TM, joku japsikrossista viritelty jne). Pyörien erot ovat pienentyneet ja KTM:n geometriassa ei ole harrastelijakuskille mitään kovin ihmeellistä. Jostain 350 GS:stä ei oikein voi puhua samassa lauseessakaan uusien Kotarien kanssa.

Tuskin hirveästi menee pieleen ton EXC250 kanssa. Perinteisesti 200 ja 300 ovat olleet piikkiin ja 250 verrattuna rauhallisempia kun kuutioilla on paikattu kesymmät säädöt ja viritysaste. En tiedä onko enää näin.

PS. Oma pituus 192 ja tuntuuhan nää pyörät pieniltä. Itsellä nyt vain suorempi stonga ja "matalammat" jalkatapit 450 SX-F:ssä.

Toi yli 80 km/h on melkein jatkuvasti päällä metsäautoteillä. Jammusta laitoin välitykset siten, että ei kulkenut yli 100 km/h.

Toi 250 Kotari tuntui ihan OK peliltä, mutta nyt jää viellä valinta 250 vs 300 välille.

Noista entisistä pyöristä viellä, niin 350 KTM oli kyllä aika "hand full". Useammat lipat tuli otettua koska voimaa oli joka kierrosalueella riittävästi. Pari kertaa lähti jalkojen välistä kun oli liikaa pitoa takarenkaalla. Noissa tapauksissa sattui ihan perhanasti jalkoväliin, sillä ko. pyörässä oli takana kantokahvat.