Pyörä toimii hyvin mutta miksi vaihteet toimii niin hullulla kaavalla?

Kasasin tuossa honda cr125 koneen ja mielestäni laitoin kaikki rattaat oikein sinne.
Kokeilin vielä tietenkin että lohkoa sylissä pitäen rummusta vaihteita kääntäen,ykkönen ja kaikki rattaat pyörii,kakkonen ja kaikki rattaat pyörii,kolmonen ja kaikki rattaat pyörii,nelonen ja kaikki rattaat pyörii,vitonen ja kaikki rattaat pyörii.
Mutta tuossa kun lähdin eilen lenkille polkasin käyntiin niin vapaalla pärrä liikkui itsekseen eteenpäin,ykkös vaihteella kuului vain rousketta,mutta kun kone lämpesi niin vapaa&kytkin alkoi toimimaan niin sitten rullasi hyvin.
Tuossa äsken lenkiltä tullessani huomasin hullun homman kun lähdin koneen lämmettyä ajamaan niin neloselta viitoselle vaihtaessa tuli sellainen hyppy, eli kun vaihdoin neloselta viitoselle tuli tyhjä ja kun nyppäs viitosta uudelleen niin vitonen meni silmään. Ja "siirtymä pätkää" ajoin viitosen vaihde päällä niin kone sammui ja takarengas meni totaalilukkoon. Aikani nitkuttelin niin lähti jumi pois.
Mutta hullua tässä on se että vapaa on nyt kokonaan hävinnyt että on joko kakkonen tai ykkönen joka menee jumiin. Mutta irtoaa kun nykäsee kädellä ylöspäin vaihdepoljinta...
Että miten voi olla mahdollista jotta vapaa häviää pois taikka muutti nelosen ja vitosen väliin????
Vai onko ongelma kytkimessä?

Foorumit

Motti purkuun jotain on pielessä! tarkasta vaihteen siirtäjät onko suorat ja ehyet eli pyrkiikö kaksi vaihdetta menemään päälle yhtäaikaa (tulee se jumi jos näin käy) ja lisäksi kun kasaat niin etsi netistä räjäytys kuvat jos niitä ei ole vielä käytössä,näin saat varmistettua että kaikki on oikein.

Suosittelisin kurkkaamaan et mikä siellä koneessa ahistaa. Saattaa tulla kalliksi jos siellä vaihdelaatikossa joku ratas hajoaa ja tulee lohkosta läpi. Aloittaisin tutkimisen vaihderummunpäästä että onko vaihderummun päässä oleva "tähti" varmasti oikeassa asennossa. Ja jos on joku kaveri joka on perillä crossipyörien tekniikasta niin ota se kaveriksi. Saattaa olla joku yksinkertainen vika jota et itse hokase mutta kaveri keksii sen heti. Itselle on monesti näin käynyt.

No jotkut asiat pitää vaan kokea kantapään kautta (nim. kokemusta on:). Mut loppujen lopuksi kuitenkin suht halvalla vielä selvisit. Itsellä menee mopo just telakalle kun pitäs tehdä männänvaihto huolto. Hinta arvio koko rempalle olisi 400€. Et halvat on huvit. Mut hyvä kun sait mopon kuntoon ja toivottavasti nyt tulee jatkossa huolettomia tunteja.

Vaihteensiirtäjät ovat kulumattomat,suorat ja ehjät. Vaihteistokin on kasattu räjäytyskuvan mukaan.
Tarkastettu kaikki vielä ennen moottorin kasaan lyömista että kaikki vaihteet pyörii että mikää ei jumittas,eikä jumittanukkaa sillon... Monta kertaa kokeilin että näin ei kävis. Voiko kytkin painaa sitä ykkös vaihdetta niin että se jumahtais???
Vaihdoin uudet vaihteistoöljyt niin vapaakin löytyi. Ykkönen jumii, kakkosella ja kolmosella ajelen se saa riittää.. En tässä harraste endurossa tartte sitä vitosta vaikka se saattais nyt toimia mutta kun ei tuolla metässä nii kiire oo että viitonen silmässä pitäs pujotella..
Kakkosella jakso yllättävän hyvin vääntää mutta kun tuli polvenkorkuista kivipattia eteen niin sitten alkoi tekee tiukkaa että ykkönen ois ollu poikaa...
Mutta en ala enää konetta aukomaan vaikka haulikon avulla pakotettaisi...
ykkönen menee silmään, Ja kun luistattaa kytkintä siinä kohalla niin se rumpsuttaa silleensä hassusti että vähän niiku ois halu lähtee vetää sillä vaihteella mutta ku päästää kytkimen nii jumis jumps jumis.
En tiiä,täytyy tässä sitten kun mielenkiintoo riittää niin avata se moottori ja katsoa että mistä ne vaihteet siellä oikeen kivestää..
Että kakkonen,kolmonen,nelonen ja näillä mennään jatkossakin metässä että pauke käy :)
Mutta kiitän tiedosta,aina sitä oppii jotai uutta joka päivä.

Markolle --> Nyt saat päivän naurut, en jaksanut sitä moottoria avata. Tuossa joku viikko sitten ajelin ja kytkinkopan öljynippa oli lähtenyt kytkemään ja vähillä öljyillä kengitin ja kun heitin pienempää vaihetta sissään nii kuulu krunks :) .. Ei muutaku uutta laatikkoo tilaamaan... 200e... Justiinsa sain sen rempan valmiiks nii siellä tosissaan oli yks prikka liikaa joka ahisti sen vaihteiston jostai suunnasta koska vaihteet toimivat moitteetta nyt kun shimmitin sen läjäytyskuvan mukaan uusiks..samanmoinen laatikko.
Mitäpä me tästä opimme,kuunnellaan jatkossa niitä fiksumpia ja otetaanpa neuvosta vaaria nii jatkuu harrastuskin pidempään ilman suurempia ongelmia.. Kakkosvaihde hitsautu kiinni siihen vetoakseliin ja murusia oli siinä missä vaihteet piti ennen oleman...

Juup,kyllä luulis että tulee kun viitsisi vain tuon vesipumpun puoleisen lohkon tiivistää ja hommata vaikka täydellisen tiivistesarjan. Loppuis se vaihteistoöljyn tihkuminenkin viimein.
Aloitin hiljattain tämän enduron harrastamisen. Ostin prutkun,prutku oli rämä,tiesin ostavani rämän. Tein sitten siihen aivan täydellisen rempan,remppa oli kallis mutta tuloksena oli ehjä pyörä sekä hyvä mieli kun osas kerrankin jotain tehdä aivan itse!
Ei ollut minkäänlaista kokemusta tekniikasta oikeastaan mitään,ennen tätä pyörää.
Nyt kun on virheistä opittu ja pyörää oppinu huoltaan ja laittamaan niin voi hyvillä mielin ensi kaudeksi hankkia vaikka hieman kalliimman kun 600e maksaneen vanhan rämän pyörän.
Kun ei harmita niin paljon jos tietämättömyyttään tai vain laiskuuttaan pilaa 600e rämän pyörän kun jos pilaisi 2600e maksaneen hyvän pyörän.