Porausvälys ?

Osaisko joku kertoa suoraan kun en meinaa löytää mistään että paljonko pitäisi olla vm. 1990 honda cr500 porausvälys kun uusi mäntä on 89.75 kokoa.
Sylinteri olisi tarkoitus viedä koneistamolle porattavaksi mutten löytänyt vielä mistään tietoa aiheesta.
Proxin mäntä jos sillä nyt on mitään väliä.

Foorumit

Jääradalle 0.12...Crossihommiin 0.08

Jos se jäärata ei ole kilpahenkistä niin 10 vois olla ok.

Ajan ihan harrastuspohjalta. En siis kisaile ollenkaan.
Oikeaa jäärataa ajan kyllä tosi vähän. Kesällä ajan enemmän ja talvella jonkun verran. Haluaisin siis koneesta mahdollisimman toimintavarman/pitkäikäisen. Olisiko siihen siis tuo 0.10 hyvä vai suoraan 0.12.
Kiitosta jo etukäteen neuvoista.

Prox 0.10. Tarkista ennen porausta että pakoaukko EI ole leveämpi kuin männäntapin kevennyskohta pakopuolelta. Jos ns. pakoaukosta voi katsella männäntappia niin ei toimi ollenkaan.

Kiitoksia erittäin paljon suuresta avusta.

Vie sitten "osaavalle" 2t sylinterin poraajalle , nimittäin sitä ei voi porata samallatyylillä kuin 4t reikää , tai voi kyllä , mutta kun mittaat porauksen jälkeen ja huomaat reiän olevan eri kohdista , jopa 200 erimittainen on sen porannut normi koneistaja jolle ei kukaan ole opettanut miten isoja reikiä joka suuntaan sisältävä putki reagoi kun syöttöä on liikaa ja lastu liian"rankka", eli hitaalla syötöllä ja mielellään vain 0.10 kerrallaan pois.
Sehän sitten tarkoittaa että joutuu poraamaan useamman siivun ja niin joutuukin jos haluaa 500 reiästä
Aikuistenoikeesti suoran ja symmetrisen. Seevauksien ja loppu hoonauksen jälkeen olisi 800 hyvä.
Kaikki mitä suuremmaksi teet , vain nopeuttaa imuhelman kulumista .
Kokeiltiin 80 luvulla 600 välystä mut on herkkä "maistamaan".
Jäärata hommissa on myrkyllinen tilanne kun vedät torviauki suoraapitkin ja osut sulaanveteen .Eturenkaasta ja pahimmillaan vielä kaverinkin renkaista roiskuu jääkylmää vettä sylinterillesi ja syyläreihin arvaa tykkääkö pata ?
Siinä ei välttämättä isompikaan välys pelasta mutta kuten Jukka jo totesikin on niissä hommissa ehkä viisaampaa käyttää hippa vähemmän kireää sovitusta. Parasta on jos viitsii rakentaa roiskesuojausta kyseisissä olosuhteissa .
Miellyttäviä ajokokemuksia cr.llä
toivottaa Kärkölän Spoorifylli .

Nimenomaan osaavalle 2t poraajalle. Cr 500 sylinteriä ei pysty ihan joka pajassa hoonaamaan kun se tavallisen kokoinen hoonauskivi on niin pieni että se putoaa pakoaukkoon hoonattaessa. Itse joutusin turusta hakemaan useamman koneistamon läpi ennen kuin löysin paikan joka pystyi sen tekemään

En tiedä missäpäin härmää pyttyä pidetään mutta Joensuun Moottorikoneistamossa tuli suorat poraukset ja pyydetty välys. Kun yleispyörästä on kyse niin porauksen stressilevyä kanneksi / pinnapultin vaihtoa tai niiden onttoporaamista ei tarvinne tehdä.

Kiitosta. Ja jos ajan molempia mutta enemmän crossia niin oisko 0.10 :) ?